ChatGPTđŸ’»

AnvÀnder det en del, bollar kod! Har varit grymt under studietiden nÀr svarstiden frÄn lÀrare har varit lÄng, blir som en extralÀrare.
 
Jag anvander den till en del matlistor men mest bara for att "leka" och be den skriva en text (essay tex.) och sedan att skriva om den i olika varianter. Akademisk, som en femteklassare, etc ... himla kul, tycker jag.
 
Vad Àr det?

Det ar ett sprak verktyg som bygger pa artificial intelligence. Man kan ha riktiga konversationer med den ... och den ar fantastisk pa att anvanda spraket och skriva. En av mina soner later den ocksa reparera trasig kod ... och jag lat den alldeles nyss skriva en agenda for ett mote i morgon.:p
 
Bolla text, ta fram nÄgon tabell, rÀkna ut saker. Skriva ihop enklare texter, ex nyhetsbrev
 
Jag anvÀnde den för första gÄngen pÄ riktigt i jobbet i gÄr - har testat lite innan.

Jag behövde producera texter till ca 15 inlÀgg till sociala media. I vissa fall klarade den av att hitta information och producera texterna pÄ egen hand utifrÄn den/de prompter den fick av mig.

Andra var lite svÄrare och den missade helt.
Men genom att dÄ ge den en textmassa med mycket info i, kunde den sedan bÄde sammanfatta och sedan skapa de inlÀgg jag behövde .

Kommer absolut att anvÀnda den igen för denna typ av uppgifter - att skapa och förbÀttra texter.

Dock mÄste man absolut korrekturlÀsa resultat - för en del tokigheter gör den helt klart
 
Ingenting. Försiktighet Àr ordet i min vÀrld i detta, man mÄste ha koll pÄ vilken information man matar in dÀr, o veta vart informationen hamnar.
 
Det ar ett sprak verktyg som bygger pa artificial intelligence. Man kan ha riktiga konversationer med den ... och den ar fantastisk pa att anvanda spraket och skriva. En av mina soner later den ocksa reparera trasig kod ... och jag lat den alldeles nyss skriva en agenda for ett mote i morgon.:p
En del sÀger den funkar bÀst pÄ engelska
 
Tanken Àr ju att den ska bli bÀttre o bÀttre med tiden beroende hur mÄnga som anvÀnder den. En risk Àr ju att den fÄr felaktig info och börjar bygga pÄ detta. Kommer ochsÄ att bli sÄ att folk kommer att lita pÄ den som en sorts sanning. Kan man hacka den i framtiden? Kan den anvÀnds för brottslig verksamhet eller krigsföring? Sen kan man ju frÄga sig nÀr den blir förbjuden. Tex nu blir det ju mer förbjudet med Tiktok
 
Tanken Àr ju att den ska bli bÀttre o bÀttre med tiden beroende hur mÄnga som anvÀnder den. En risk Àr ju att den fÄr felaktig info och börjar bygga pÄ detta. Kommer ochsÄ att bli sÄ att folk kommer att lita pÄ den som en sorts sanning. Kan man hacka den i framtiden? Kan den anvÀnds för brottslig verksamhet eller krigsföring? Sen kan man ju frÄga sig nÀr den blir förbjuden. Tex nu blir det ju mer förbjudet med Tiktok
MÄnga företag har redan förbjudit anvÀndning frÄn utrustning som anvÀnds i tjÀnsten. Det finns redan exempel pÄ stora företag som lÀckt högoktanig konfidentiell information genom att anvÀnda den typen av tjÀnst.

Den kommer inte bli bÀttre med tiden pÄ att hitta sanning, för det ingÄr inte ens i mÄlbilden. Det Àr en sprÄkmodell som predikterar nÀsta ord i ordföljder, den har ingen underliggande förstÄelse för nÄgot annat.

Och för nÄgon som frÄgade, det Àr inte nÄgot man laddar ner och kör pÄ egen dator utan bygger pÄ att man ger informationen till en tjÀnst som har tillgÄng till enorma resurser i form av berÀkningskraft och trÀnat inlÀrningsdata. SÄ fÄr man ett svar, samtidigt som man hjÀlper att trÀna den lite till med det man lÀmnat ut.

Den fungerar exempelvis som ett ganska revolutionerande sÀtt att exempelvis söka pÄ webben, vilket gjort att Google blivit rejÀlt nervösa. Eller pÄ att skriva uppsatser om ett Àmne. Vilket gjort lÀrosÀten nervösa.
 
Ingenting. Försiktighet Àr ordet i min vÀrld i detta, man mÄste ha koll pÄ vilken information man matar in dÀr, o veta vart informationen hamnar.
Samma hĂ€r. Att folk anvĂ€nder den i sin tjĂ€nst Ă€r det jag tycker Ă€r mest skrĂ€mmande, med tanke pĂ„ att man dĂ„ lĂ€mnar ut företagsinformation. Det Ă€r nog ingen höjdare
 Leka med eller fĂ„ hjĂ€lp med kod i studiesyfte Ă€r vĂ€l en annan sak som Ă€r rĂ€tt harmlöst.
 
Jag har anvÀnt den till att frÄga om min bokkaraktÀr, och det verkar som om den svarar rÀtt vettigt pÄ vad hon skulle kunna ha Àtit, klÀtt sig i, osv Är 1915.
 

Liknande trÄdar

IT & mobiler Min arbetsgivare vill att vi ska börja anvĂ€nda oss av AI i jobbet och har gett oss i uppdrag att utforska ChatGPT. Är det nĂ„gon hĂ€r som...
Svar
12
· Visningar
812
Senast: Paddington
·
SamhÀlle Jag provade testet Odd One Out, lÀnk nedan, dÀr man ska identifiera vilken av fyra bilder som Àr AI genererad. Tydligen Àr jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 543
Senast: Mkb
·
Tjatter Jag gjorde en bodyscanning i dag Resultatet Weight 74.1 kg (72.8 kg) +1.3 Skeletal muscle mass 27.9 kg (27.7 kg) +0.2 Percent body fat...
Svar
5
· Visningar
810
Mat Hittade ett intressant test baserat pĂ„ en undersökning av tvĂ„ personer vid Technical University of ZĂŒrich som upptĂ€ckte att folks Ă€ckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 198
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Bra blötmat

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp