pimy

Trådstartare
jag vill, nån gång, köpa hund, och skulle gärna ha en chihuahua då de verkar trevliga och jag vill ha en liten sällskapshund.
är det någon här som har en chihuahua som vill dela med sig av sina erfarenheter som rasen. Jag vill veta allt!
det jag tidigare läst på bla olika uppfödares hemsido och i forum på hundsidor är minst sagt motstridiga uppgifter. en del tycker att täcke är självklart andra anser det vara pjosk, vissa blötlägger fodert andra säger att de kan tugga hårt torrfoder, en del säger att de kan gå ölängre promenader andra att de får höftproblem av att gå för mkt.
Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? tack på förhand!
 
Jag vet inte jättemycket, men det är nog mycket som är individuellt. Som med 'min' ras, dvärgpinscher, vissa vägrar gå ut utan sitt täcke t o m på hästen medans andra glatt skuttar i väg i snön utan täcke :)

Ett tips e att va ute i god tid!
Låång kö på vavvorna, har iofs sett två lite äldre hundar till salu nyss :)
 
Jag har en chihuahua, en långhårig... han ogillar att vara ute när det regnar och fryser lätt på vintern... han är snabbrastad men kan gärna hänga med på längre promenader, blir han trött bär ajg på honom så han får vila sig en stund.

Att skaffa en chihuahua är det absolut bästa jag någonsin gjort... det är en helt underbar ras, dom är väldigt speciella och charmar allt och alla.

Jag ger torrfoder (små bitar) utan att blötlägga...
Det som kan vara lite svårt är att skrapa tänder för dom har smååå munnar och är envisa små rackare :D

Min lilla kille älskar katter och verkar ibland tro att han är en själv :D

Tyvärr är han kryptorchid (ena kulan har inte trillat ner) och när han var 14 veckor fick jag operera honom för körsbärsöga... men annars har han varit frisk... jag har däremot hört att det är ganska vanligt med hjärtfel, vilket jag hoppas inte stämmer :smirk:
Fråga gärna om du vill veta mer!
 
tack så mycket!

körsbärsöga, det är när ögat trillar ur sitt hål, eller har jag fel? jag vet att utstående ögon inte är det man eftersträvar, men att många har det ändå. det blev typ fel i översättningen från engelska, så ordet blev utstående istället för framträdande (mer i betydelsen markerade, tydliga)är det vanligt att de får körsbärsöga och hur ser prognosen ut för det? går det alltid att fixa??
 
När vi promenerade i slottskogen mötte jag 2 tjejer. När vi gått förbi sa den ena-kom nu Kajsa, *med hundröst*
Hund? Var? Till slut såg jaf den: Världens gulligaste lilla chihuahuavalp :D stor som ett marsvin.
 
körsbärsöga är 3-ögonlocket som "trillar ner" om jag minns rätt... det opereras bort... inget hemskt ingrepp, kostade ca 2200 kr för ett öga inkl narkos... fick ha tratt några dagar efteråt och ögonsalva, det enda som är sen är att hunden får mindre tårflöde, kan behöva ögondroppar vid äldre ålder... är tydligen vanligt hos raser med stora ögon/utåtstående ögon...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp