Chirac 611

V

Valencia

Har ett sto efter Chirac och jag älskar henne! :rofl: Vad har ni för erfarenhet av Chirac och har ni några avkommor etc?? :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Chirac 611

på skolan har dom en avkomma.
hon var ett riktigt kräk tills hon fick sitt första föl, då blev hon jättesnäll. hade hon inte ändrat sin personlighet då så hade hon gått till slakt, så illa var det :(
hon är mesig att rida, då hon kan bralla iväg för minsta lilla. men när hon väl vill så är hon jätteduktig
 
Sv: Chirac 611

ciliegia skrev:
på skolan har dom en avkomma.
hon var ett riktigt kräk tills hon fick sitt första föl, då blev hon jättesnäll. hade hon inte ändrat sin personlighet då så hade hon gått till slakt, så illa var det :(
hon är mesig att rida, då hon kan bralla iväg för minsta lilla. men när hon väl vill så är hon jätteduktig

Skratt...där ser man...=) Vi bor inte långt ifrån varandra...:smirk: Mitt sto har temperament OCH humör men är förjäkla trevlig häst ändå. Fast man får inte hoppa bredvid henne, blåsa på henne etc. för då surar hon men hon e inge farlig=) Tycker om damer me lite go...:rofl: Men hon e lik pappsen och har ett jäkla tryck i gången!:banana:
 
Sv: Chirac 611

Har hanterat en son till Chirac, men han var rätt galen av sig (hingst)

Min gamla ridlärare har haft chirac hemma hos sig för träning... hade en som hade chirac som andra häst efter mamman...

bilder på mamman finns här sök på chamic
 
Sv: Chirac 611

Jag ägde en avkomma, åren 1985-1989, han var född 1982 e. Chirac-Flamingo. Han var trevlig att rida och hantera för de som han kände, men testade okända ryttare. Han gillade inte barn och hundar! Bra gång, men han gillade bättre att hoppa och ridas i terrängen än att gå på dressyrbanan. Charmino hette han och han var charmig, utbrytarkung från hagar och boxar. Kollade för ett tag sedan med nästa ägare om han fanns kvar, men han lever inte längre.
 
Sv: Chirac 611

elle12 skrev:
Jag ägde en avkomma, åren 1985-1989, han var född 1982 e. Chirac-Flamingo. Han var trevlig att rida och hantera för de som han kände, men testade okända ryttare. Han gillade inte barn och hundar! Bra gång, men han gillade bättre att hoppa och ridas i terrängen än att gå på dressyrbanan. Charmino hette han och han var charmig, utbrytarkung från hagar och boxar. Kollade för ett tag sedan med nästa ägare om han fanns kvar, men han lever inte längre.
Det verkar vara ett visst temperament på vissa avkommor...:crazy:
 
Sv: Chirac 611

Jag har haft en Chirac valack, som jag tyvärr fick ta bort för ett par år sen. Han var en fantastisk häst, ursnygg med tre otroliga gångarter. Det ända som inte var bra på honom var temperamentet, han var otroligt klen i sina nerver, han var helt enkelt livrädd om jag tex skulle rida ut. Jag tränade och tävlade dressyr på honom och på träning fick man lirka med honom så fort något tog emot, han hade mkt åsikter. Däremot var han alltid bra på tävling, gillade väl att visa upp sig. Vi hoppade honom även lite i början, men det gjorde han verkligen hellre än bra.
 
Sv: Chirac 611

poff skrev:
Jag har haft en Chirac valack, som jag tyvärr fick ta bort för ett par år sen. Han var en fantastisk häst, ursnygg med tre otroliga gångarter. Det ända som inte var bra på honom var temperamentet, han var otroligt klen i sina nerver, han var helt enkelt livrädd om jag tex skulle rida ut. Jag tränade och tävlade dressyr på honom och på träning fick man lirka med honom så fort något tog emot, han hade mkt åsikter. Däremot var han alltid bra på tävling, gillade väl att visa upp sig. Vi hoppade honom även lite i början, men det gjorde han verkligen hellre än bra.
Intressant...:smirk: "men det gjorde han verkligen hellre än bra"...vad menade du där?
Mitt sto är lite fjomsigt av sig ibland men inget utöver de vanliga stofasonerna man kan stöta på...
 
Sv: Chirac 611

Han hoppade på allt man ställde fram, men hade en urdålig teknik och taxering. Sista gången han fick hoppträna hoppade han studs i en trekombination, och vurpade efter så jag trodde att både han och min syster (hoppar mina hästar) skulle bryta nacken. Efter det fick han inte hoppa mer.
 
Sv: Chirac 611

poff skrev:
Han hoppade på allt man ställde fram, men hade en urdålig teknik och taxering. Sista gången han fick hoppträna hoppade han studs i en trekombination, och vurpade efter så jag trodde att både han och min syster (hoppar mina hästar) skulle bryta nacken. Efter det fick han inte hoppa mer.
Ojdå...farligt! :crazy:
 
Sv: Chirac 611

Jag har ett sto e:Chirac-Ceylon, 167 cm hög. Hon är den häst som jag tycker har den absolut bästa ridkänslan av alla mina hästar. Snygg och helt rätt byggd för att rida på. Mycket taktmässig gång och bra hoppförmåga. Jättesnäll och helt pålitlig. Däremot är hon lite bakskygg vid ridning och vill inte gå sist, tycker det är bäst att vara först. Stajlar dessutom mycket när hon träffar nya hästar, tycker väl att hon är fin! När hon var ung och reds in kände jag att det var en häst som skulle kunna ta över och bli svår om ryttaren inte var tillräckligt duktig. Hon har dock alltid accepterat mig som sin ledare så hon har aldrig varit dum. Som sagt en av mina absolut favoriter.
 
Sv: Chirac 611

Jag hade ett sto med Chirac som morfar. En helt underbar individ, bra gång och samarbetsvilja, men ganska mycket humör. Jag fick vara väldigt tydlig med henne och då fungerade det jättebra. Hon var väldigt lugn och harmonisk dock. Tyvärr höll hon inte för ridning och togs bort när hon fyllde fyra.
 
Sv: Chirac 611

Vi har en Chirac-valack som nu är 10 år, med Chirac-Herkules-Magritte.

Han är stor, ett riktigt sv. halvblod men byggd i rätt form utan bakben runt hörnet. Mycket gång, hoppar bra men blir lite väl ivrig.

Vi anser att hans humör är bra, i fel händer skulle han säkert anses besvärlig. Han är en riktig arbetsmyra men när latmasken sätter in eller han blir lite trött så kan han bli bakskygg och plötsligt rädd för världen. Med rätt ledarskap från ryggen eller vid hand så är han lätt återförd i arbete igen. Inga problem att rida ute, ligger aldrig på, fantastiskt snäll att hantera och lasta. Good as gold. Han reagerar dock på havre i kraftfodret och mår bäst på havrefritt kraftfoder och mycket hösilage.

Chirac ligger på ett BLUP-index på 139 i gångarter och 120 totalt med 99 bedömda avkommor. det är inte dåligt med tanke på att det är en gammaldags hingst (äldre stam, typ etc).

Döm aldrig en hingsts förärvning utifrån enskilda individers temperament. Det säger ingenting. tänk på att för att en hingst skall få BLUP-index krävs 15 bedömda avkommor. Det är ett rättesnöre för de flesta - titta på många hästar efter samma hingst innan omdömena fälls.

Til lykke horselovers
 
Sv: Chirac 611

Det är verkligen kul att höra positiv kritik om Chiracavkommorna för jag kan inte annat än att hålla med!! Avgudar mitt sto för hon har en personlighet! :bow: Funderar på om jag ska betäcka henne nåt mer utöver den avkomman jag har har med Ragazzo som far...nåt förslag? :rofl: De tyska hingstarna har jag som ledstjärna främst men gillar "den gamla fina" stammen mkt mkt...;)
 
Sv: Chirac 611

Ragazzo ger trevliga avkommor, är lite underskattad i Sverige.

Har träffat ett underbart sto ragazzo - krevad , otroligt cool och positiv individ - dessutom vacker som en dag.

Om exteriören stämmer så tror jag mentaliteten passar.

Chirac lämnar ju mkt rörliga hästar så det vore ju bra att fortsätta på.

Til lykke horselovers
 
Sv: Chirac 611

Ska lära mig att slänga upp lite bilder här=)
 
Sv: Chirac 611

Jag har ett sto e Chirac. Det är en mycket speciell dam och jag älskar henne :love: Hon är snäll och lätt att hantera men hon är något reserverad mot nya människor. Man måste förtjäna hennes förtroende. Det tog ett bra tag innan maken var accepterad :) I övrigt så är hon fantastisk att rida, pigg och alert och mycket lyhörd. Har även en avkomma här hemma undan henne, väldigt lika till det yttre men det är en mycket social häst, nästintill "egotrippad".
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 163
Senast: Lea88
·
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Marvin
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: KattenJ
·
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp