Civil status på CV?

Hahaha! Senast jag hjälpte till med rekrytering fick vi in ett cv där personen (som ändå var för okvalificerad för tjänsten) skrev under Övrigt: "Jag gillar att titta på utsikter väldigt mycket"

Och visst, vi arbetar mycket med höga nybyggen och man får absolut inte vara höjdrädd då det ofta saknas väggar när vi är ute på projektbesök, men någon som vill jobba hos oss för att kunna titta på utsikter låter ju sådär 😅
Haha vilken sköning. Gillar att man söker tjänster man inte ens är kvalificerad för också..
 
Om vi säger så här, det var nog ingen slump att han var arbetssökande 🙄
Vi fick in cv + brev där en hade bild på sig själv och sin fru. Hon stod snett bakom honom. Det såg lite märkligt ut, det var alltså typ porträttbild men ändå var hon placerad bakom. Det är ju bra att man försöker få jobb men känns som vissa behöver mer stöd än de får i jobbsökandet.
 
Vi fick in cv + brev där en hade bild på sig själv och sin fru. Hon stod snett bakom honom. Det såg lite märkligt ut, det var alltså typ porträttbild men ändå var hon placerad bakom. Det är ju bra att man försöker få jobb men känns som vissa behöver mer stöd än de får i jobbsökandet.
Helt klart finns det många som både skulle behöva hjälp med att korrekturläsa och få input på vilken typ av bilder som är lämpliga till CV:t.
Mina favoriter hittills förutom människan som skrev ett flera A4 långt personligt brev och kritiserade oss för hur efterblivna vi var om vi inte anställde personen, är en som skrev som enda sak i sitt personliga brev "jag gillar att arbeta hård" och en annan där tuttarna hängde utanför kläderna på porträttbilden så till den grad att man såg bröstvårtorna. För att förtydliga så arbetar jag alltså definitivt inte med porr...
 
Vi fick in cv + brev där en hade bild på sig själv och sin fru. Hon stod snett bakom honom. Det såg lite märkligt ut, det var alltså typ porträttbild men ändå var hon placerad bakom. Det är ju bra att man försöker få jobb men känns som vissa behöver mer stöd än de får i jobbsökandet.
Också en sköning 😂

Ja vissa cvn jag läst genom åren passar ju bäst på en humorsajt. Eller nej, kanske inte så många galna cvn förresten men däremot personliga brev, där kan vi snacka om ett brett spann på kvaliteten.
 
Jag har i och för sig också haft väldigt udda anställningsintervjuer med arbetssökande, människor med hyfsade cvn men som minst sagt visade sig ha originella personligheter när man träffades irl.

En man satt under vår företagspresentation och avbröt ideligen med beröm.
"Åh, vilka fantastiska produkter!"
"Wow! Vilket imponerande företag!"
"Ojojoj, skulle jag arbeta här skulle jag vara oerhört stolt och tacksam!"


En annan satt och totalsågade sin nuvarande arbetsgivare under hela intervjun.

"Hur kommer det sig att du söker jobb hos oss?"
"Jo, jag är så jävla trött på skitföretaget jag jobbar för nu!"

"Vad har du för planer för de kommande tre åren?"
"Jo, jag ska ta mig bort från den här urusla arbetsgivaren jag har nu!"

"Vad gillar du att göra på fritiden?"
"Jag brukade gilla att fiska men min chef är så jävla dålig att jag inte orkar göra något efter jobbet längre!"

Väldigt spännande karaktärer 🙄
 
Jag har i och för sig också haft väldigt udda anställningsintervjuer med arbetssökande, människor med hyfsade cvn men som minst sagt visade sig ha originella personligheter när man träffades irl.

En man satt under vår företagspresentation och avbröt ideligen med beröm.
"Åh, vilka fantastiska produkter!"
"Wow! Vilket imponerande företag!"
"Ojojoj, skulle jag arbeta här skulle jag vara oerhört stolt och tacksam!"


En annan satt och totalsågade sin nuvarande arbetsgivare under hela intervjun.

"Hur kommer det sig att du söker jobb hos oss?"
"Jo, jag är så jävla trött på skitföretaget jag jobbar för nu!"

"Vad har du för planer för de kommande tre åren?"
"Jo, jag ska ta mig bort från den här urusla arbetsgivaren jag har nu!"

"Vad gillar du att göra på fritiden?"
"Jag brukade gilla att fiska men min chef är så jävla dålig att jag inte orkar göra något efter jobbet längre!"

Väldigt spännande karaktärer 🙄
Haha men herregud 🙈
 
En annan satt och totalsågade sin nuvarande arbetsgivare under hela intervjun.

"Hur kommer det sig att du söker jobb hos oss?"
"Jo, jag är så jävla trött på skitföretaget jag jobbar för nu!"

"Vad har du för planer för de kommande tre åren?"
"Jo, jag ska ta mig bort från den här urusla arbetsgivaren jag har nu!"

"Vad gillar du att göra på fritiden?"
"Jag brukade gilla att fiska men min chef är så jävla dålig att jag inte orkar göra något efter jobbet längre!"

Väldigt spännande karaktärer 🙄
Oj, och jag som kände mig elak som ens nämnde på en intervju att det fanns arbetsmiljöproblem på nuvarande arbetsplatsen (de frågade specifikt hur jag trivdes på nuvarande jobbet). Försökte sedan nämna så "ofarliga" saker som möjligt just för att inte framstå som någon skitsnackare.
 
Det beror ju på systemet att de behöver söka typ 15-20 jobb per månad (vet inte exakta siffran nu). Jag gissar att alla inte kan komma upp i det utan att söka sånt som de vet att de inte kan få.
Förmodligen. Mitt gamla jobb (är pensionär nu) sökte sjuksköterskor, hälften av ansökningarna kom från folk utan någon som helst vårdutbildning. Sen var det en hel del undersköterskor som sökte...

Minst sagt irriterande för den som skulle gå igenom alla ansökningar. Men om man måste söka X antal jobb/månad för att få bidrag förstår jag dem som gör det.
 
Det beror ju på systemet att de behöver söka typ 15-20 jobb per månad (vet inte exakta siffran nu). Jag gissar att alla inte kan komma upp i det utan att söka sånt som de vet att de inte kan få.
När jag var arbetslös, typ 16-17 år sen, fick jag tilldelat mig jobb som jag var tvungen att söka. Vissa var 20 mil bort och andra helt olämpliga för min kompetens.

För att göra det enkelt för alla inblandade började jag mitt personliga brev med att berätta om min sjuka häst som behövde medicin morgon och kväll samt tränas varje dag. Givetvis kunde ingen annan än jag själv hantera hästen. :angel:
 
Jag kan förstå om folk tror att civil status spelar roll.
Jag jobbar på en ganska stor arbetsplats med väldigt många anställda, och människor kan ju sluta pga massor av olika anledningar. Men det händer faktiskt då och då att en person som är singel träffar kärleken på annan ort och att en av de kommer tvingas lämna sitt jobb för att man ska kunna bo tillsammans.
En person som är gift, har 1-3 barn och köpt hus känns mindre benägen att packa allt och flytta till annan ort, i en sån situation krävs det mer planering. Så singel personer har 1 orsak att säga upp sig som gifta personer inte har.

Däremot känns som att ingen seriös rekryterar kommer bry sig om ifall personen är singel eller inte, det är ju som att bry sig om ifall personen kommer skaffa barn inom en snar framtid eller inte, sånt ska ju inte spela roll.
Inom mitt jobb är utbildning och erfarenhet det viktigaste, så civil status är högst ointressant. Men jag förstår om folk som söker jobb tror att civil status kan vara viktigt. Speciellt ifall det få information att man ska skriva det i sitt CV.
 
Jag har i och för sig också haft väldigt udda anställningsintervjuer med arbetssökande, människor med hyfsade cvn men som minst sagt visade sig ha originella personligheter när man träffades irl.

En man satt under vår företagspresentation och avbröt ideligen med beröm.
"Åh, vilka fantastiska produkter!"
"Wow! Vilket imponerande företag!"
"Ojojoj, skulle jag arbeta här skulle jag vara oerhört stolt och tacksam!"


En annan satt och totalsågade sin nuvarande arbetsgivare under hela intervjun.

"Hur kommer det sig att du söker jobb hos oss?"
"Jo, jag är så jävla trött på skitföretaget jag jobbar för nu!"

"Vad har du för planer för de kommande tre åren?"
"Jo, jag ska ta mig bort från den här urusla arbetsgivaren jag har nu!"

"Vad gillar du att göra på fritiden?"
"Jag brukade gilla att fiska men min chef är så jävla dålig att jag inte orkar göra något efter jobbet längre!"

Väldigt spännande karaktärer 🙄
Hade en liknande upplevelse för flera år sen. Personen använde största delen av intervjun till att klaga på alla sina tidigare arbetsplatser, som alla hade varit elaka och orättvisa mot personen. Personen kom dessutom till intervjun klädd i en bandtröja, typ Metallica. Tjänsten var på en myndighet.

Kanske ett år senare råkade jag se framsidan på en kvällstidning med rubriken "Kalle har varit på över 300 intervjuer utan att få jobb" och bilden föreställde personen vi hade intervjuat. Jag förstod verkligen varför Kalle inte fått något jobb om han varje gång betedde sig likadant som hos oss.
 
Wel.... det verkar finnas förbättringspotential även i vissa rekryteringsprocesser :angel:

elefant.jpg
 
Jag kan förstå om folk tror att civil status spelar roll.
Jag jobbar på en ganska stor arbetsplats med väldigt många anställda, och människor kan ju sluta pga massor av olika anledningar. Men det händer faktiskt då och då att en person som är singel träffar kärleken på annan ort och att en av de kommer tvingas lämna sitt jobb för att man ska kunna bo tillsammans.
En person som är gift, har 1-3 barn och köpt hus känns mindre benägen att packa allt och flytta till annan ort, i en sån situation krävs det mer planering. Så singel personer har 1 orsak att säga upp sig som gifta personer inte har.

Däremot känns som att ingen seriös rekryterar kommer bry sig om ifall personen är singel eller inte, det är ju som att bry sig om ifall personen kommer skaffa barn inom en snar framtid eller inte, sånt ska ju inte spela roll.
Inom mitt jobb är utbildning och erfarenhet det viktigaste, så civil status är högst ointressant. Men jag förstår om folk som söker jobb tror att civil status kan vara viktigt. Speciellt ifall det få information att man ska skriva det i sitt CV.
Fast har du en partner finns ju risken att partnern får ett intressant jobb på annan ort och man väljer att flytta pga det. Så jag skulle säga att det inte är någon större skillnad.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 188
Senast: Madalitso
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 525
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 634
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 780
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp