Civil status på CV?

Fast har du en partner finns ju risken att partnern får ett intressant jobb på annan ort och man väljer att flytta pga det. Så jag skulle säga att det inte är någon större skillnad.
"En person som är gift, har 1-3 barn och köpt hus känns mindre benägen att packa allt och flytta till annan ort, i en sån situation krävs det mer planering."

Skrev aldrig att det inte förekommer, klart gifta med hus och barn kan flytta.
Men personligen ser jag absolut ett en stor skillnad på att jag själv packar ihop mig och det jag har och flyttar till annan ort, vs att både jag och sambon ska tvingas byt jobb, sälja huset + köpa nytt hus och att barnen ska behöva börja på ny skola.
 
Eller så vill man flytta så långt från sin nuvarande partner som det bara går.
Så du tror att antalet personer som skiljer sig och slutar sitt jobb för att flyttar långt bort för att slippa sitt ex, är lika många som antalet singlar som hittar kärleken och flyttar till kärleken?
För enligt min erfarenhet är det få av mina kollegor som slutat jobbet pga skilsmässa. Men endel singlar som slutat jobbet för att flytta till kärleken.
 
Så du tror att antalet personer som skiljer sig och slutar sitt jobb för att flyttar långt bort för att slippa sitt ex, är lika många som antalet singlar som hittar kärleken och flyttar till kärleken?
För enligt min erfarenhet är det få av mina kollegor som slutat jobbet pga skilsmässa. Men endel singlar som slutat jobbet för att flytta till kärleken.

Var skrev jag det?
 
Haha vilken sköning. Gillar att man söker tjänster man inte ens är kvalificerad för också..
Kan vara tvungen att söka jobbet.
AF skickar tjänster de beordrar en att söka och gör man inte det så får man bannor och ev indragna pengar. Vad AF snser att man är kvalificerad att söka kan vara väldigt märkliga saker. Som skolsekreterare (kvalificerad tjänsteman) för en kontorist. Det stod ju sekreterare.....
Eller tjänster där det uttryckligen står att man bör vara akademiskt utbildad och sökanden inte ens avslutat gymnasiet.
 
Min första reaktion var också att det var märkligt och irrelevant, men sedan slog det mig att jag faktiskt fått ett jobb delvis på meriten att jag var tillsammans med en annan person som sökte samma tjänst (vi var 10-15 st som fick tjänsten, flera identiska utlystes samtidigt och enorm konkurrens med massor av sökanden med snarlika kvalifikationer) :o

Det var en öppen hemlighet på arbetsplatsen (mycket stor, seriös, offentligt finansierad, kvalificerade tjänster som krävde många års utbildning) att de sökte par, på nivån att folk skämtade om att fejka att de var tillsammans med någon annan sökande. Anledningen var att typ alla flyttade dit för jobbets skull, och de ville verkligen ha folk som stannade kvar efter avslutad tjänst (tidsbegränsad utbildningstjänst). Meriterande var också att ha anknytning till orten. Så jaa, jag anpassade mig efter det och pepprade på i det personliga brevet med att vi ville flytta dit tillsammans, och på intervjun pratade jag om hus och barn på frågan om var jag såg mig själv om 5 år. Enda gången barn ses som något positivt i anställningssammanhang hehe. Att jag och partnern hade känt varandra i tre månader sa jag ingenting om :angel: Typ hälften av dem som fick tjänsten hade partner på samma arbetsplats.
 
Haha vilken sköning. Gillar att man söker tjänster man inte ens är kvalificerad för också..
Det är jättevanligt. Jag intervjuade ofta folk som inte var kvalificerade, eftersom det kunde dyka upp vikariat eller så. Och ibland valdes ingen till den fasta tjänsten och då tog vi istället en okvalificerad som vikarie ett tag istället i väntan på kvalificerat folk.

Det brukade vara typ 25%okvalificerade.
 
Jag kan förstå om folk tror att civil status spelar roll.
Jag jobbar på en ganska stor arbetsplats med väldigt många anställda, och människor kan ju sluta pga massor av olika anledningar. Men det händer faktiskt då och då att en person som är singel träffar kärleken på annan ort och att en av de kommer tvingas lämna sitt jobb för att man ska kunna bo tillsammans.
En person som är gift, har 1-3 barn och köpt hus känns mindre benägen att packa allt och flytta till annan ort, i en sån situation krävs det mer planering. Så singel personer har 1 orsak att säga upp sig som gifta personer inte har.

Däremot känns som att ingen seriös rekryterar kommer bry sig om ifall personen är singel eller inte, det är ju som att bry sig om ifall personen kommer skaffa barn inom en snar framtid eller inte, sånt ska ju inte spela roll.
Inom mitt jobb är utbildning och erfarenhet det viktigaste, så civil status är högst ointressant. Men jag förstår om folk som söker jobb tror att civil status kan vara viktigt. Speciellt ifall det få information att man ska skriva det i sitt CV.
Det finns ju ett mellanting mellan att vara gifta husägande föräldrar och helt obunden singel. Som den lösaktiga varelse jag är så är jag just nu i en relation där vi har vars ett barn med tidigare partners. Min civila status är ju då ogift och bor ensam med 1 barn under 18 år, men jag är ju mycket mer "fast" på nuvarande bostadsort än den som är sammanboende med den andra föräldern där hela familjen kan flytta.

Om jag äger eller hyr min bostad har aldrig kommit upp på en intervju. Hur lägger man fram det liksom? Eller kollar arbetsgivaren upp adressen?
 
I mitt personliga brev så skriver jag civilstånd och så vidare. Jag har läst alldeles för många ansökningar där det låtit fantastiskt men personen sen visat sig ha 3 barn i förskoleåldern och 10 mil till arbetsplatsen.
Och då jobbet ifråga kräver närvaro helger o kvällar har det vid intervju framgått att personen nog hade tänkt sig att den kunde jobba dagtid...Och kanske få jobba hemifrån en del. Inte troligt som fritidsledare...
 
Wel.... det verkar finnas förbättringspotential även i vissa rekryteringsprocesser :angel:

Visa bifogad fil 78966

Nej det är väl en aldeles utmärkt fråga för att ta reda på hur den ansökande löser problem och hurudan personlighet man har? 😅

Äter man upp den, bit för bit?
Söker man upp information om vad krävs för att importera elefant till Sverige samt storlek på box, och lämplig foderstat?
Får man panik över hur mycket det kostar att hålla elefant?
Väljer man att "tappa bort den" och låta den klara sig själv i Delhis slum?
Eller skaffar man fyra till samt en vw beetle?

Jag hade älskat att få en sådan fråga 😁
 
Men varför? Ger det extra poäng att vara gift med två lagom stora (typ tonåriga) barn? Och vad ger minst poäng? Singel, sambo eller lösaktigt boende på olika adresser? Publikationerna har kanske ändå något med ens professionella liv att göra, men om man lever med en, flera eller ingen alls spelar väl ingen roll? Vad är det jag inte förstår som är så uppenbart för andra?
Det ligger väl ingen värdering i det? Så har i alla fall jag aldrig sett det. När man fyller i uppgifter om sig själv i alla möjliga sammanhang så är det brukligt att även skriva civilstånd. I vissa fall kan väl den informationen vara till nytta - i andra inte. Och OM någon nu lägger en värdering i det så är det väl mest deras problem, kan jag känna.
 
Har aldrig andats om mitt civilstånd eller barn/ planering av barn när jag sökt jobb.
Har aldrig fått någon av dom frågorna på intervju heller.

Tycker om hur senaste jobbet jag sökte var upplagt. Inget CV eller personligt brev utan svara på 6 frågor på max en A4 sida.

För att vara rättvis så har jag bara sökt "vanliga" vägen två gånger och mitt inne på min tredje.
 
Oj, nu var det längesen jag sökte jobb men jag har alltid haft med typ civilstånd och sånt i personligt brev? Har aldrig tänkt på att det skulle vara fel, har sett det lite som en presentation av mig. Tycker det känns så opersonligt att bara rada upp egenskaper, handlar ju inte om att det på nåt sätt skulle vara mer värt att vara gift eller överhuvudtaget ha nån betydelse för arbetet utan bara ge en bild av mig som person liksom. Men får väl fundera på hur jag ska göra med det nu när jag ska söka nya jobb snart 😅.
 
Oj, nu var det längesen jag sökte jobb men jag har alltid haft med typ civilstånd och sånt i personligt brev? Har aldrig tänkt på att det skulle vara fel, har sett det lite som en presentation av mig. Tycker det känns så opersonligt att bara rada upp egenskaper, handlar ju inte om att det på nåt sätt skulle vara mer värt att vara gift eller överhuvudtaget ha nån betydelse för arbetet utan bara ge en bild av mig som person liksom. Men får väl fundera på hur jag ska göra med det nu när jag ska söka nya jobb snart 😅.
Jag har gjort samma sak, jag har tänkt att de som rekryterar ska få en liten bild av mig som person. Om de får in hundratals ansökningar blir det lite opersonligt tänker jag? Jag har dock aldrig haft några problem att få jobb, så det kan inte vara helt åt skogen. Jag har dessutom suttit och gått igenom stora mängder ansökningar och inte heller reagerat på att det skulle vara konstigt? Men jag får göra en översyn av mitt CV/personliga brev till nästa gång. Bilden jag har är runt 10 år gammal :angel:
 
Jag har gjort samma sak, jag har tänkt att de som rekryterar ska få en liten bild av mig som person. Om de får in hundratals ansökningar blir det lite opersonligt tänker jag? Jag har dock aldrig haft några problem att få jobb, så det kan inte vara helt åt skogen. Jag har dessutom suttit och gått igenom stora mängder ansökningar och inte heller reagerat på att det skulle vara konstigt? Men jag får göra en översyn av mitt CV/personliga brev till nästa gång. Bilden jag har är runt 10 år gammal :angel:

Men det är väl en sak att ha det i det personliga brevet och en annan på CV:t? CV är ju en meritförteckning.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 127
Senast: Madalitso
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 528
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp