Civil status på CV?

Det ligger väl ingen värdering i det? Så har i alla fall jag aldrig sett det. När man fyller i uppgifter om sig själv i alla möjliga sammanhang så är det brukligt att även skriva civilstånd. I vissa fall kan väl den informationen vara till nytta - i andra inte. Och OM någon nu lägger en värdering i det så är det väl mest deras problem, kan jag känna.
Och jag som är ogift och singel kan bli ganska irriterad på att jag måste uppge mitt civilstånd. I vissa sammanhang, tex för söka att bolån är det såklart fullt rimligt (det finns ett behov från bankens sida att veta om man är singel eller har en partner), men i många fall ser jag verkligen inte anledningen till det. Tex vid bokning av flygbiljetter - av vilken anledning behöver flygbolaget veta mitt civilstånd? Numera kan man ganska ofta välja "titeln" Ms., men jag förstår fortfarande inte varför detta behöver anges. Nu behöver man inte alltid ange det vid köp av flygbiljetter men ganska ofta.

Blev OT nu men men
 
Jag har gjort samma sak, jag har tänkt att de som rekryterar ska få en liten bild av mig som person. Om de får in hundratals ansökningar blir det lite opersonligt tänker jag? Jag har dock aldrig haft några problem att få jobb, så det kan inte vara helt åt skogen. Jag har dessutom suttit och gått igenom stora mängder ansökningar och inte heller reagerat på att det skulle vara konstigt? Men jag får göra en översyn av mitt CV/personliga brev till nästa gång. Bilden jag har är runt 10 år gammal :angel:
Ja eller hur, kanske beror på var man jobbar också men de ansökningar jag läst på mitt jobb har ofta innehållit lite privat information i brevet. Inte i cv dock, det kan jag hålla med om känns orimligt. Men vi kanske är på utdöende 😅.
 
Tänker att det också kan handla om att 'passa in' i befintliga personalgruppen också. Var på kartan man hamnar i den.
Så civilstånd är avgörande för hur väl man passar in i en arbetsgrupp? Tycker du att man som singel inte passar in i en arbetsgrupp med huvudsakligen "stadgade"?

I min värld har civilstånd absolut noll och ingenting med att göra hur man passar in. När jag började på mitt förra jobb var jag en otroligt udda fågel i arbetsgruppen: singel (allra flesta var gifta med flera barn) och 15 år yngre än merparten av arbetsgruppen. Jag kände mig otroligt hemma i gruppen, eftersom vi delade humor och värderingar, inte civilstånd.

Det är ju verkligen en intressant form av särbehandling att utesluta folk pga civilstånd.
 
Så civilstånd är avgörande för hur väl man passar in i en arbetsgrupp? Tycker du att man som singel inte passar in i en arbetsgrupp med huvudsakligen "stadgade"?

I min värld har civilstånd absolut noll och ingenting med att göra hur man passar in. När jag började på mitt förra jobb var jag en otroligt udda fågel i arbetsgruppen: singel (allra flesta var gifta med flera barn) och 15 år yngre än merparten av arbetsgruppen. Jag kände mig otroligt hemma i gruppen, eftersom vi delade humor och värderingar, inte civilstånd.

Det är ju verkligen en intressant form av särbehandling att utesluta folk pga civilstånd.

Min arbetsgrupp är 25 (typ) till 64. Det är sambos, särbos, singlar, gifta, ogifta, skilda, nästan-poly, med barn, utan barn, barnbarn, stora barn, små barn, friska barn, sjuka barn, bonusbarn osv.

Civilstånd verkar inte vara den gemensamma faktorn.
 
Så civilstånd är avgörande för hur väl man passar in i en arbetsgrupp? Tycker du att man som singel inte passar in i en arbetsgrupp med huvudsakligen "stadgade"?

I min värld har civilstånd absolut noll och ingenting med att göra hur man passar in. När jag började på mitt förra jobb var jag en otroligt udda fågel i arbetsgruppen: singel (allra flesta var gifta med flera barn) och 15 år yngre än merparten av arbetsgruppen. Jag kände mig otroligt hemma i gruppen, eftersom vi delade humor och värderingar, inte civilstånd.

Det är ju verkligen en intressant form av särbehandling att utesluta folk pga civilstånd.
Chilla, det var en idé, en tes, en spekulation och inte någon fundamental åsikt jag la fram. Det är en diskussion som förs. Nej jag tycker själv inte att civilstånd är en viktig del i mitt sätt att se på världen i hur man sätter samman en välfungerande arbetsgrupp, men jag kan väl kanske tänka mig att det skulle kunna finnas arbetsgivare som tänker så. Men jag är inte ansvarig för det.
 
Skulle kännas helmärkligt att sätta upp typ ”civilstatus: ogift” i mitt cv:t. Brukar även hålla personliga brevet väldigt relevant till kompetens, arbetsuppgifter etc.

Har varit med i en del rekryteringar och läst många ansökningar, och jag blir väldigt skeptisk till sökande som beskriver utförligt familj, fritid etc. Det räcker med en, två meningar på slutet, det är ju tjänsten och kompetens som är intressant. Men gissar att det kanske beror på vilket typ av tjänst/bransch det är.

På ev. intervju kan man ta det lite mer personligt. Då är det väl lämpligt att t.ex nämna att man inte har familj/barn. Vilket jag upplever är positivt, om man är kvinna vill säga. Då vet arbetsgivaren att det är mer sannolikt är en klippa att lita på. (Tyvärr märks det ju än att det är väldigt mycket vab/minskad arbetstid/familjeansvar för kvinnliga kollegor som är småbarnsförälder)
 
På ev. intervju kan man ta det lite mer personligt. Då är det väl lämpligt att t.ex nämna att man inte har familj/barn. Vilket jag upplever är positivt, om man är kvinna vill säga. Då vet arbetsgivaren att det är mer sannolikt är en klippa att lita på. (Tyvärr märks det ju än att det är väldigt mycket vab/minskad arbetstid/familjeansvar för kvinnliga kollegor som är småbarnsförälder)
Vad menar du med det markerade? Varför ska man som just kvinna nämna att man inte har barn? Varför är det positivt? Så endast kvinnor utan barn går att lita på/är en "klippa att lita på"!? Min erfarenhet av kvinnor med barn, oavsett jämlikt ansvarsfördelning hemma, är att de ofta gör allt de kan för att leverera bra på jobbet.

Gällande vab/familjeansvar etc. är det väl betydligt bättre att vi alla jobbar för att män ska ta mer ansvar hemma/för barn än att det ska vara "positivt" för kvinnor att inte ha barn. Istället för att klaga på att kvinnor är mer borta från jobbet pga vabb etc, klaga på männen som inte tar ansvar!

/Acto som är singelkvinna utan barn
 
Nej det är väl en aldeles utmärkt fråga för att ta reda på hur den ansökande löser problem och hurudan personlighet man har? 😅

Äter man upp den, bit för bit?
Söker man upp information om vad krävs för att importera elefant till Sverige samt storlek på box, och lämplig foderstat?
Får man panik över hur mycket det kostar att hålla elefant?
Väljer man att "tappa bort den" och låta den klara sig själv i Delhis slum?
Eller skaffar man fyra till samt en vw beetle?

Jag hade älskat att få en sådan fråga 😁
Skaffa 3 elefanter till, en JÄTTESTOR sköldpadda och bygga sig en Discworld. Enda rätta :D

Mer till trådens ämne - jag har aldrig angett civilstatus i mitt CV, är ganska säker på att det inte smugit sig in i något personligt brev heller. Jag har däremot fått frågor på intervjuer som hintat om att de varit intresserade men de vågade inte riktigt fråga rakt ut. I min bransch är det mycket kvinnor och det händer att en del får en tillsvidaretjänst och sen relativt snart blir gravida. Jag kan förstå att det är jobbigt samtidigt som jag anser att de inte har med det att göra. Jag kan vara rätt undvikande när jag svarar på den frågan samtidigt precis som jag är duktig på att prata om ev partner (oavsett om det är på intervju eller när jag nyss börjat jobb) utan att nämna partnerns kön. Folk som förutsätter att min partner är manlig bara för att jag är kvinna får ett stort minus i min bok.

Jag anser att det personliga brevet och CV i kombination först och främst ska svara på frågorna 'Varför vill jag ha det här jobbet' och 'Varför ni vill anställa mig'/'Varför jag är bäst för jobbet'. Civilstånd hör inte dit.
 
Vad menar du med det markerade? Varför ska man som just kvinna nämna att man inte har barn? Varför är det positivt? Så endast kvinnor utan barn går att lita på/är en "klippa att lita på"!? Min erfarenhet av kvinnor med barn, oavsett jämlikt ansvarsfördelning hemma, är att de ofta gör allt de kan för att leverera bra på jobbet.

Gällande vab/familjeansvar etc. är det väl betydligt bättre att vi alla jobbar för att män ska ta mer ansvar hemma/för barn än att det ska vara "positivt" för kvinnor att inte ha barn. Istället för att klaga på att kvinnor är mer borta från jobbet pga vabb etc, klaga på männen som inte tar ansvar!

/Acto som är singelkvinna utan barn
Jag menar att det onödig att alls ta med så mycket privat i ansökan, oavsett kön. Sen kan man ta upp familjeförhållanden etc. på ev. intervju (oavsett kön).

Men just för att familjeansvaret är snedvridet blir det ju en nackdel i arbetslivet för kvinnor, rent krasst. Som arbetsgivare får man ju inte diskriminera på sådana grunder och såklart bör lösningen vara ett mer jämställt föräldraskap. Men rent praktiskt, här och nu, drar jag som nära kollega iaf en lättnadens suck om det inte är kvinna med småbarn.
 
Jag menar att det onödig att alls ta med så mycket privat i ansökan, oavsett kön. Sen kan man ta upp familjeförhållanden etc. på ev. intervju (oavsett kön).

Men just för att familjeansvaret är snedvridet blir det ju en nackdel i arbetslivet för kvinnor, rent krasst. Som arbetsgivare får man ju inte diskriminera på sådana grunder och såklart bör lösningen vara ett mer jämställt föräldraskap. Men rent praktiskt, här och nu, drar jag som nära kollega iaf en lättnadens suck om det inte är kvinna med småbarn.
Just saker som är olaglig diskrimineringsgrund upplever jag att många arbetsgivare inte vill veta något om - vet de inte något om det kan de inte anklagas att diskrimineras på grund av det typ.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 182
Senast: Enya
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 412
Senast: Paddington
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Relationer Jag har en släkting som är svårt sjuk och ligger för döden enligt andra släktingar. Jag vet inte hur nära inpå man brukar uttrycka dessa...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 882
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp