Clear Round

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch!

Kombination?? Fy vilken usel arrangör. Clear Round ska vara lättare än LD. Och i LD är det minnsan inga kombinationer med. Sådär gör man inte i en Clear Round. Förklara det om det händer någon mer gång. Det finns förvisso inga regler. Arrangörer gör hur de vill men god ton på Clear Round /träningstävling är: Inga kombinationer. Det ska vara en lätt bana med enkla stor vida vägar och lång anridning.
 
Re: Usch!

tilläg till det snuffsan sa.
clearound får förekomma upp tom 130 klasser, har jag för mig nu finns det iaf en reglering av hur högt man får lov att hoppa clearround 130 el 140 är det, tror det är 130.
med andra orde det får lov att vara högre än LD. :)
 
Om en klubb anordnar en sådan träning mot betalning utan att hjälpa de som uppenbarligen inte kan det här med avstånd så är det ändå trist.
Om jag - som inte har hoppning som huvudgren - skulle åka på en sådan träning anordnad av klubben, så skulle jag nog förvänta mig att någon är ansvarig för den trots att den hålls för alla typer av ekipage.
Annars får man väl döpa om det hela till : "Hoppa bäst f-n du vill vi andra skiter i om du kan något eller inte för här bryr vi oss bara om oss själva"-träning.
Det är jag inte van vid från de andra grenar som jag tränar och tävlar. Där brukar vi måna om varandra, speciellt om nybörjarna.
 
Tack Geshira för ditt svar!!!!!
Hoppa bäst f-n du vill vi andra skiter i om du kan något eller inte för här bryr vi oss bara om oss själva"-träning.

Prisis så skände jag mig där. Vi sa alldrig med att man ska sticka in näsan där man inte hör hemma.
Vi skände oss bra malplacerade. :bow: :bow: :bow:
 
Sist jag var på något liknande så var det för mig med stor häst linjer med relaterade avstånd. (Majoriteten anmälda var b-ponnyer och för de var det ju en helt annan sak.) Avstånden stämde ju givetvis inte... Jag trodde det skulle vara bra som unghästträning men det var grymt dåligt skött och jag valde att inte rida.

/C
 
Re: Usch!

Alltså...Man kan ju ha Clear Round i LA om man så vill, det är ju bedömningen som skiljer från vanlig klass!

Här brukar vi ha Clear Round i LC och LB ibland också, men oftast LD.
 
Jag håller delvis med, arrangören har alltid ett moraliskt ansvar att ingripa om det är risk att någon skadar sig och det verkar helt absurt att inte kunna få ett tips om standardavstånd för kategorierna. MEN om man är i behov av tränare ska man väl åka på en träning för en instruktör och inte den här typen av banträning?

OM arrangören i förväg gjort klart att den enbart ställer ett antal hinder till förfogande och att det inte är någon sortering av kategorierna kan man inte förvänta sig tillgång till något annat. Att hoppa kombinationen var ju frivilligt. Den som hoppar 1m med B-ponny uppskattade kanske möjligheten. Kan det vara så att man helt enkelt inte kollat riktigt vad det var för arrangemang utan väntat sig något annat än det som erbjöds? Jav vet att när min dåvarande klubb arrangerat banträning måste man boka instruktörshjälp vid anmälan och betala en liten slant för detta.

Däremot kan man väl tycka att arrangören kunde tänkt till och satt upp markeringar för rekommenderade avstånd för olika kategorier. Om inte annat så går det ju då mycket snabbare arr justera hindret och nästa ryttare slipper skicka in någon att stega före start för att kolla var det hamnat...

Varför skulle mamman flyttat tillbaka hindret? Visste hon ens om nästa startande som valde att hoppa den skulle vara en B-ponny eller en älg på 1.80?

Det är i alla fall en sak som jag tycker är bra i den här historien, nämligen att mamman hade både vett och kurage nog att se till att flickan inte hoppade kombinationen innan de hade klart för sig hur den "borde" vara för deras ponny. En liten ros i efterhand för det.
 
Sv: Clear Round

Kombination på en Clear round.. det lät konstigt! Kombinationer förkommer annars inte i ponnyhoppning fören i LB ju! :eek:
 
Sv: Clear Round

För det första: tråden är 4 år gammal...

För det andra: Clear Round är fortfarande en bedömningsform!! Inte status, klass eller svårighetsgrad på tävling, vilket också står upprepade gånger i tråden.
 
Sv: Clear Round

För det första: tråden är 4 år gammal...

För det andra: Clear Round är fortfarande en bedömningsform!! Inte status, klass eller svårighetsgrad på tävling, vilket också står upprepade gånger i tråden.
Och med dessa visa ord som avslutning låter vi tråden falla tillbaka i glömska.

LenaH, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
24 539
Senast: Niyama
·
  • Låst
Tjatter Bilbo Bagger är en ung hobbit som lever ett lugnt och trivsamt liv i sin lilla håla i det fredliga landet Fylke. Eller, han levde ett...
62 63 64
Svar
1 279
· Visningar
48 333
Senast: Monstermom
·
Hästvård Hej! Jag är lite brydd ang. vet agerande vid ringorm. Står i ett stall med nio hästar och har under senaste månaderna haft diverse...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: chaos
·
R
Tävling Har några frågor ang. tävling som jag sökt svar på här på Bukefalos och i TR men ej förstått eller hittat. Jag har en d-ponny och jag...
Svar
17
· Visningar
3 021
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp