Compact living - inspiration och diskussion

Jag tycker snarare att det ofta finns praktiska möbler, men då är de fula som stryk. OBS min personliga preferens. Tex tycker jag att sängarna med förvaring som visats i tråden är ruggigt fula och hade oavsett hur praktiska de än må vara inte kunnat stå ut med en sån.
Jag har gjort om en kokvrå/köksdel till en garderob. Tänker att att kök ändå är onödigt, man kan ju lika gärna äta ute ;) :angel:
Jag har klädhästar med kläder efter väggarna, hyllor från golv till tak osv. Ett slags organiserat kläd-kaos. Dock ser jag mina kläder som konstverk och en del av inredningen (åtminstone försöker jag intala mig det :angel: ). Det är utvalda plagg som hänger framme, allt från färgade vintagepälsar, strutsfjädercapes, hattar med flor, tyllkjolar etc. Mitt senaste vintagefynd från Paris- en chaneldräkt hänger nu på väggen.
Har dock full förståelse för att folk hellre vill ha cleant och snyggt hemma! Smaken som baken!
Att bo trångt är ju lite av en konst, antingen är man enormt strukturerad eller så accepterar man deT bohemiska kaoset.

Alltså jag blir sjukt nyfiken på hur det ser ut hemma hos dig! Det låter rätt amazing :love:
 
TS, det finns ju även soffor med förvaring i, t ex den här från Trademax:

image.php
 
@Myrten

Jag hatälskar compact living, mest för att mina hobbies/intressen tar mycket plats hemma samt att alla smarta lösningar känns så fula :D Men spontant så tänker jag att mycket handlar om att inte samla på sig "sånt-som-kanske-kan-vara-bra-att-ha" utan att det som finns hemma också används. Rensa! Allt som kräver förvaring/utrymme bör också användas, annars kan det lika gärna bo någon annanstans.
 
Vi bodde två personer och två hundar på 37kvm med gott om förvaring.
Vårt sovrum var på 2x2,5m, och det löste vi så här:
10632358_685612924874388_890411145_n.jpg


Eftersom sovrummet var så litet så hade vi ett rätt generöst vardagsrum där vi fick plats med divansoffa och matbord med 4 stolar utan att det kändes trångt. Under sängen hade vi malmbyråer, de med två lådor, och bakom dessa förvarade vi resväskor, dammsugare osv.
Det där däremot, var snyggt.
Soft känsla med varma, gråa och vita toner också.
 
Jag tänker att en öppen garderob gör att det lätt ser stökigt ut. Jag har hellre så jag kan stänga om saker så det inte drar åt sig damm tex.
Fast det beror på hur man arrangerar den tror jag. För egen del har jag rätt mycket (host, host) skor, kläder och handväskor. Jag hänger fram kombinationer i hallen varje kväll och har en del som hänger framme. Och jag gillar det. Sedan är det ganska stökigt hemma hos mig, men det är för att jag är stökig. Och kommer nog alltid att vara...
 
@Myrten Hur tänker du sängplats/sittplatser? Det jag tänkte på är att du skulle kunna göra det som ska vara "sovrum" till kontor/biblioteket men då kanske sängen måste jobba som sittolats ibland istället?
Det kanske inte fungerar för dig men det var en tanke. :)

Jag äger fyra antika pinnstolar som nu är köksstolar och därmed även matsalsmöbler. Dem tänker jag behålla. Då jag har fler gäster (händer sällan) använder jag min skrivborddstol, en ärvd stol som står i ett hörn och vid behov mina utemöbler. Soffan har plats för 2-3 personer och vid behov används en egyptisk sittpuff och stolarna. Men jag är mer bjuda på middag-person än bjuda på-hängperson.

Att använda sängen även som soffa känns inte som förstahandsvalet. Jag trivs bra nu när jag har separat soffa och säng plus att soffan även har bäddfunktion vilket är bra om det kommer övernattningsgäster. Men annars stämmer det att arbetsplatsen är den största utmaningen. Förvaring oroar mig inte så mycket.
 
Jag äger fyra antika pinnstolar som nu är köksstolar och därmed även matsalsmöbler. Dem tänker jag behålla. Då jag har fler gäster (händer sällan) använder jag min skrivborddstol, en ärvd stol som står i ett hörn och vid behov mina utemöbler. Soffan har plats för 2-3 personer och vid behov används en egyptisk sittpuff och stolarna. Men jag är mer bjuda på middag-person än bjuda på-hängperson.

Att använda sängen även som soffa känns inte som förstahandsvalet. Jag trivs bra nu när jag har separat soffa och säng plus att soffan även har bäddfunktion vilket är bra om det kommer övernattningsgäster. Men annars stämmer det att arbetsplatsen är den största utmaningen. Förvaring oroar mig inte så mycket.
Jag hittar inga bilder (jag hade hoppats att det fanns en sån lägenhet som jag hade ute på annons) men vad är det som gör att du inte vill ha loftsäng? Jag hade en lös från Ikea och det bästa med den var just att jag hade en ordentlig arbetsplats under.
Jag hade ett draperi jag kunde dra för när jag hade gäster (jag hade alkov) men jag gjorde så att draperiet var kort och därigenom bara dolde själva sängen, inte arbetsplatsen under för att inte krympa intrycket för mycket.
 
@LenaH - flera anledningar:

1. Hundarna kommer inte upp.
2. Läskigt med stegar.
3. Med en takhöjd på 2,5 kommer jag förmodligen att känna mig som i en sardinburk och jag är lätt klaustrofobisk.
4. Tycker ofta loftsängar är fula.
 
TS, det finns ju även soffor med förvaring i, t ex den här från Trademax:

image.php
Just förvaring ser jag personligen (andra compact living-intresserade kan ju se det på annat sätt) inte som den stora utmaningen i att flytta till mindre. Jag är helt inne på att rensa ur bland mina saker och tycker att det ska bli skönt. Med åren har jag blivit mer och mer less på grejor. Sen finns det ju ett antal grejor som jag behöver, men dessa räknar jag med att kunna få in.

Det finns dock ett undantag och det är mina böcker. Det är fråga om facklitteratur som jag använder så den ska stå framme och vara tillgänglig. Här är det dessutom mer eller mindre samlande av och till och det är inget jag känner jag ska sluta med. Så bibliotek och arbetsplats - där är min knäckfråga.

Likaså funderar jag på hur det funkar att ha gästsäng. Jag har ju som sagt en bäddsoffa. Funderar på att skaffa en skärm som kan flyttas runt och användas som tillfällig vägg när jag har gäster. Men då är ju skärmen en GREJ som måste förvaras någonstans.
 
Haha, nr 1, 2 och 4 har jag inga argument mot men på 3 svarar jag "såga av benen". :p
Men om jag sågar av benen, vad är det för poäng med loftsäng?

Om jag någon gång skulle hamna i en lägenhet med sådär 3,80 i takhöjd då kan loftsäng bli ett alternativ. Men då måste den få en trappa. Jag är för gammal för att klättra på stegar och jag vågar inte tänka på vad min drama queen till hund skulle tycka om att bli förvisad ur sängen! (Hon är iofs 11,5 år så hon hänger kanske inte med jättemånga år till.)
 
Likaså funderar jag på hur det funkar att ha gästsäng. Jag har ju som sagt en bäddsoffa. Funderar på att skaffa en skärm som kan flyttas runt och användas som tillfällig vägg när jag har gäster. Men då är ju skärmen en GREJ som måste förvaras någonstans.
Beroende på lägenheten i praktiken kommer att se ut så skulle du kanske kunna ha en takmonterad gardinstång, när det inte behövs avskärmning så är det ihop draget mot väggen, men går att dra fram och på så sätt skapa lite avskildhet. Ett vackert tyg som i sig blir ett konstverk, eller ett mer anonymt tyg som inte "syns" när det är åt sidan. Jag har sett såna lösningar i sommarstugor och planerar att göra det i våran stuga.
Men det kanske inte går att lösa praktiskt, där jag har tänkt det så kommer tyget att "försvinna" som en del av gardinen vid fönstret.
 
Jag hittar inga bilder (jag hade hoppats att det fanns en sån lägenhet som jag hade ute på annons) men vad är det som gör att du inte vill ha loftsäng? Jag hade en lös från Ikea och det bästa med den var just att jag hade en ordentlig arbetsplats under.
Jag hade ett draperi jag kunde dra för när jag hade gäster (jag hade alkov) men jag gjorde så att draperiet var kort och därigenom bara dolde själva sängen, inte arbetsplatsen under för att inte krympa intrycket för mycket.

Vad jag kan se på ritningarna som ligger på bostadsbolagets hemsida är takhöjden 2,5m, sovalkovet 5 kvadrat och "allrummet" 19 kvadrat.
 
Men om jag sågar av benen, vad är det för poäng med loftsäng?

Om jag någon gång skulle hamna i en lägenhet med sådär 3,80 i takhöjd då kan loftsäng bli ett alternativ. Men då måste den få en trappa. Jag är för gammal för att klättra på stegar och jag vågar inte tänka på vad min drama queen till hund skulle tycka om att bli förvisad ur sängen! (Hon är iofs 11,5 år så hon hänger kanske inte med jättemånga år till.)
Jag hade 2.70 i takhöjd och tog därför av nån dm eller två, jag behövde ju inte ståhöjd vid arbetsplatsen.
 
Vad jag kan se på ritningarna som ligger på bostadsbolagets hemsida är takhöjden 2,5m, sovalkovet 5 kvadrat och "allrummet" 19 kvadrat.
Bostadsbolaget? Jag har inte uppfattat det som att det finns en fysisk lägenhet som @Myrten bestämt sig för än?
Men är det så så har jag missuppfattat. :)
 
Bostadsbolaget? Jag har inte uppfattat det som att det finns en fysisk lägenhet som @Myrten bestämt sig för än?
Men är det så så har jag missuppfattat. :)
Jag har inte bestämt mig och vet ju framför allt inte om jag skulle få lägenheten (men chansen är nog mycket god) men den utlagda planlösningen är en lägenhet jag funderar på att anmäla intresse på.

Idag har dock saker tagit en oväntad vändning. Jag har fått erbjudande att gå på en visning av en 2a i centrala Uppsala. Jag hade ursprungligen för högt könummer för att komma på första visningen, men nu vet jag att jag är nr 1. Köplaceringarna är synliga till erbjudande om visning gått ut och jag kollade i morse...:nailbiting: Hyran är högre - men mindre än en tusenlapp högre än det tilltänkta nybygget.

Nervös!
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: Scata
·
Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 852
Senast: Kilauea
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 365
Senast: cherie
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 530
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp