Med tanke på att folk fortsätter klämma ur sig ungar och flyger jorden runt så verkar svenskar överlag vara väldigt hakuna matata 😁
Ironiskt att det är vi barnfria som brukar kallas egoistiska, okaj, våra icke existerande ungar risker dock inte att varken ha någonstans att bo eller att svälta ihjäl 🙃

Nej, eller att hamna i krig om de resurser och beboeliga platser som finns kvar.
 
Ja men typ så. Jag känner att bara genom att vägra skaffa barn och att äta lokalproducerat i den mån det går, så drar jag mitt strå till stacken bara av att gå upp ur sängen varje morgon... typ.

Typ så ja.
Jag gör samma, handlar lokalt, flyger inte, bor i lägenhet, nu när jag inte har häst byter jag suven mot liten, snål bil, skänker pengar för att rädda katter.
Det räcker ingenstans i det stora hela men gör åtminstone att jag känner att jag gör något och inte bara tittar på.
 
Om 50-100 år tror jag att jorden inte kommer finnas. Men om den skylle göra det kommer vi leva i extrem fattigdom eller på flykt.
Det är anledningen till att jag inte skaffat barn.
Så jag är inte så positivt lagt i detta…

Hur tänker du här? Kommer jorden upphöra att existera inom 100 år? Det var ytterst dystopiskt och givetvis undrar jag vad du tror kommer hända.
 
Om 50-100 år tror jag att jorden inte kommer finnas. Men om den skylle göra det kommer vi leva i extrem fattigdom eller på flykt.
Det är anledningen till att jag inte skaffat barn.
Så jag är inte så positivt lagt i detta…
Jorden i sig kommer högst troligtvis att överleva oss alla. Jorden har funnits i 4,6 miljarder år och det är bara en mikroskopisk del av den tiden som människor har kunnat leva här. Att människan kommer försvinna inom överskådlig tid betvivlar jag dock inte.
 
Jösses... Hur kan ni orka va så pessimistiska ?
Att jorden har varmare och kallare perioder är ju inte ens nytt...
Chilla...
Oj. Vad skönt och bekvämt det måste vara att tänka sådär. Jag vet inte om jag ska bli avundsjuk eller förfärad.

Misstolkar jag dig eller menar du alltså att klimatkrisen är överdriven, att vi inte behöver oroa oss? Eller vad menar du?
 
Med tanke på mängden hideouts som byggs av rika människor så tror de verkligen att pengar kommer göra att just de klarar sig. Ett exempel
Rubriken 1% var en överdrift (eller stod det 1 promille, som ändå är en överdrift).

Tankeväckande artikel om hur ekonomiskt utsatta miljardärer har det i sin desperation med dessa kostnader, tänk om man skulle tvingas ner i en bunker utan egen pool och butler!, ger stor förståelse för att man faktiskt måste sänka skatterna rejält för de allra mest bemedlade, låta dem behålla sina tillgångar utan att dela med sig och sluta finansiera lösningar för fattiga människor i länder där klimatkrisen slår hårdast. Var och en får väl bygga sin egen bunker.

Mer seriöst så undrar man om inte all forskning och miljarder dollars som satsats på att kunna bygga bo på Mars kommer att bli mest användbar för mänskligheten alldeles här hemma, när vi med så stor ignorans väljer att fortsätta förstöra, mot bättre vetande, det paradis vi har och låta det bli en ogästvänlig plats utan stora livschanser på längre sikt - som Mars och andra planeter.
 
Oj. Vad skönt och bekvämt det måste vara att tänka sådär. Jag vet inte om jag ska bli avundsjuk eller förfärad.

Misstolkar jag dig eller menar du alltså att klimatkrisen är överdriven, att vi inte behöver oroa oss? Eller vad menar du?
Det är dock helt sant att temperaturen varierat från istid till extrem hetta under långa tidsperioder, men vad vissa inte tänker på är att de flesta arter som levt under de extremerna inte överlevde = de inser inte att människan som art på sin höjd är en spillra av sitt forna jag innan det vänder igen 🤷‍♀️
 
Vi har fått en regering med klimatförnekare och vinstfokuserade vid rodret. Inget långsiktigt, strategiskt klimat- och miljöansvar; bara populistiska, kortsiktiga åtgärder. Skamligt, är vad det är.

"Att Sverige riskerar att inte nå sina klimatmål för 2030 med den nya regeringens politik bekymrar inte finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Gör vi det inte så gör vi det inte, säger hon i en intervju med SvD.

Svantesson har förståelse för de som vill sätta klimatet framför allt annat, men säger att människor också måste få sin vardag att gå ihop.

Hon vill kompensera för utsläppsökningarna med elektrifiering, bland annat genom nya laddstolpar och kärnkraft. Men den nya kärnkraften kommer inte vara på plats på ungefär tio år, enligt bland andra energiminister Ebba Busch (KD). Ett faktum som sannolikt gör det svårt för Sverige att kunna kompensera för de ökade utsläppen till 2030."

https://omni.se/minister-om-klimatmal-nar-vi-inte-dem-sa-gor-vi-inte-det/a/MonxOr

Kärnkraft? Visst. Vem ska betala?

"Tyska energiföretaget Uniper kommer inte bygga någon ny kärnkraft i Sverige, inte heller genom något dotterbolag i Sverige, det säger en talesperson för företaget till Ekot.

Därmed motsäger Uniper den förhoppning som Åsa Carlsson, VD för Unipers svenska dotterbolag uttryckte för en tid sedan, Carlsson hoppades då att ett nytt kärnkraftverk i Sverige kunde invigas i Barsebäckområdet under första halvan av 2030-talet.

”Vare sig i Sverige eller någon annanstans har Uniper några planer på att bygga ny kärnkraft, det är fakta”, säger Georg Oppermann, talesperson för Uniper i Tyskland."

Jacob Wallenberg är inte heller övertygad. Ang klimatmålen: "jag förutsätter att det är det som gäller".

https://sverigesradio.se/avsnitt/jacob-wallenberg-samre-tider-vantar

Om nu vi skattebetalare ska stå för notan; hur ska det finansieras?
 
Vi har fått en regering med klimatförnekare och vinstfokuserade vid rodret. Inget långsiktigt, strategiskt klimat- och miljöansvar; bara populistiska, kortsiktiga åtgärder. Skamligt, är vad det är.

"Att Sverige riskerar att inte nå sina klimatmål för 2030 med den nya regeringens politik bekymrar inte finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Gör vi det inte så gör vi det inte, säger hon i en intervju med SvD.

Svantesson har förståelse för de som vill sätta klimatet framför allt annat, men säger att människor också måste få sin vardag att gå ihop.

Hon vill kompensera för utsläppsökningarna med elektrifiering, bland annat genom nya laddstolpar och kärnkraft. Men den nya kärnkraften kommer inte vara på plats på ungefär tio år, enligt bland andra energiminister Ebba Busch (KD). Ett faktum som sannolikt gör det svårt för Sverige att kunna kompensera för de ökade utsläppen till 2030."

https://omni.se/minister-om-klimatmal-nar-vi-inte-dem-sa-gor-vi-inte-det/a/MonxOr

Kärnkraft? Visst. Vem ska betala?

"Tyska energiföretaget Uniper kommer inte bygga någon ny kärnkraft i Sverige, inte heller genom något dotterbolag i Sverige, det säger en talesperson för företaget till Ekot.

Därmed motsäger Uniper den förhoppning som Åsa Carlsson, VD för Unipers svenska dotterbolag uttryckte för en tid sedan, Carlsson hoppades då att ett nytt kärnkraftverk i Sverige kunde invigas i Barsebäckområdet under första halvan av 2030-talet.

”Vare sig i Sverige eller någon annanstans har Uniper några planer på att bygga ny kärnkraft, det är fakta”, säger Georg Oppermann, talesperson för Uniper i Tyskland."

Jacob Wallenberg är inte heller övertygad. Ang klimatmålen: "jag förutsätter att det är det som gäller".

https://sverigesradio.se/avsnitt/jacob-wallenberg-samre-tider-vantar

Om nu vi skattebetalare ska stå för notan; hur ska det finansieras?
Vän av ordning noterar att det fanns gott om populistiska, kortsiktiga och verklighetsfrånvända förslag från den regering som fick avgå också - särskilt på klimat och miljöområdet. Även om vi slapp klimatförnekandet.

Den långsiktigt hållbara klimatpolitiken har lyst med sin frånvaro i väldigt många årtionden.
 
Jösses... Hur kan ni orka va så pessimistiska ?
Att jorden har varmare och kallare perioder är ju inte ens nytt...
Chilla...

"FN:s generalsekreterare Antonio Guterres uttalade sig under mötet om klimatkrisen.

– Vi är på en motorväg till klimathelvetet med foten på gaspedalen. Mänskligheten har ett val, att samarbeta eller gå under, sade Guterres enligt Reuters."

Men chilla på du 🙃
 
Jösses... Hur kan ni orka va så pessimistiska ?
Att jorden har varmare och kallare perioder är ju inte ens nytt...
Chilla...
Under de senaste 800 000 år som man kunnat mäta koldioxidhalt via iskärnor och följt förändringarna mellan istider och interglacial har koldioxidhalten aldrig varit så hög som den är nu. Man tror att koldioxiden som dröjer sig kvar från nutida utsläpp i några av scenariona skulle kunna fördröja nästa istid till och med och den förväntas normalt om ungefär 50 000 år, men kan då alltså komma ännu senare pga oss. Det är på den skalan vi påverkar klimatet just nu. I samband med de historiska klimatförändringarna är det också förändringarna i temperatur som har föregått förändringen i koldioxidhalt och inte tvärtom, vilket har betydelse på många sätt. Förskjutningen av klimatzoner sker dessutom mycket snabbare än vad de flesta arter kan sprida eller anpassa sig för och visst under kvartär har många arter dött ut under klimatförändringar, men det måste sägas att utdöendetakten redan är mycket snabbare idag än vad den normalt skulle vara (pga habitatförstöring och så vidare) så vårt utgångsläge är sämre överlag.

Mot slutet av det här århundradet kan vi ha ett klimat som människan aldrig någonsin har upplevt. Det kan bland annat innebära mer och mer extrema temperaturer som 60 grader på sina håll. Det är nog inte så lätt varken för människor eller för de flesta andra av dagens arter att "chilla" i 60 grader, gissar jag, om det nu är det budskapet du vill skicka med mänskligheten in i framtiden. Vägen dit, som vi redan påbörjat men fortfarande kan bromsa eller minimera skadorna av, skulle också vara kostsam både sett till miljö och samhälle. Säg till exempel att det blir en missad timing mellan pollinatörer och blomning, effekterna skulle kunna bli enorma bara av det, alltså en enda störning i ett enda naturligt fenomen som vi fortfarande är starkt beroende av.

Inom bara några årtionden skulle vi också kunna se fler vektorburna sjukdomar spridas till södra Sverige, via invasiva eller konkurrenskraftiga arter som trivs i varmare temperaturer. På samma tema kan det bli intressant att se hur rustade vi är att stå emot de historiska smittämnen som kan tina fram i permafrosten, för de potentiella epidemierna skulle nog kunna få covid att se ut som rena barnleken. Det är viktigt att förbereda sig för, och så långt det går undvika, de här klimatscenariona. Bland annat för att förutse konsekvenserna av tilltagande extremväder och annat på samhällsfunktioner som blivit alltmer sårbara för störningar. Och för att undvika att arter dör ut både pga att vi inte har den etiska rätten att utrota dem men också för att vi hör ihop och för att ett "stabilt" ekosystem förser oss med många livsviktiga ekosystemtjänster. Men "chilla" på, även om jag hellre hade sett att jordens medeltemperatur hade chillat.
 
Senast ändrad:
Problemet är att klimatet alltid har gått i cykler, så långt stämmer det. Men den stora x faktorn denna cykel är människans globala påverkan av miljön. Tidigare civilisationer, Egypten, Romare, Azteker, gamle Djingis, från stenåldern och framåt inte påverkade miljön. Det är först med industrialiseringen som det sker. Under förra istiden så var delar av Sverige täckta av glaciärer och de idag bördiga delarna av södra Sverige bestod av stora sjöar. Så visst, orka tänka på det tills det är dags för att bli klimatflykting om man inte lär sig simma eller bygga igloo - vad man ska leva på är dock en något problematisk fråga.
 
Vän av ordning noterar att det fanns gott om populistiska, kortsiktiga och verklighetsfrånvända förslag från den regering som fick avgå också - särskilt på klimat och miljöområdet. Även om vi slapp klimatförnekandet.

Den långsiktigt hållbara klimatpolitiken har lyst med sin frånvaro i väldigt många årtionden.
Verkligen!
 
Okej, så istället för att igen låta oss bli derailade till en nonsensdiskussion om saker vetenskapen fastslagit för länge sedan, varför inte se till vad vi nu ska göra istället?

Det här är en väldigt lättsmält video om de tre viktigaste punkterna:


Nu har det ju precis varit val, men jag vill minnas att inte ett endaste parti vill ta bort fossilsubventioner. Men en riktad påverkanskampanj om just detta skulle nog kunna bli effektiv, förutsatt att den är tillräckligt samhällsstörande.
 
Något som jag försöker läsa på om just nu är hur en lättast köper utsläppsrätter som
privatperson. De är billiga (hundrakronorsklassen) så många som köper kan göra stor påverkan på företagen. Men som allt annat är det gjort på ett så otillgängligt sätt... Läste något om att det ska gå på börsen men sen hittade jag inte det. Någon som har koll?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 154
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp