Corona, förkylning, vanlig feber, lite allmän nedsathett?

Min feber stiger och jag börjar känna mig lite mosig. Inte så pass att jag är orolig egentligen men mina föräldrar är väl lite oroliga och dom sa att jag skulle ringa 1177. Det visade sig dock omöjligt. Man informeras om att många ringer just nu och sen läggs samtalet på. DÄR startade min oro. Hur ska man få hjälp nu om det blir värre? Tänker eftersom det förvärras lite i taget, vem vet hur jag mår om ett par timmar, i natt, imorgon?

Blir det alldeles för allvarligt finns ju möjligheten att ringa 112
 
113 13 är för allmänna frågor och information, inte dit man ska vända sig för vård.

Information ja? Våra rådgivningssköterskor har fått information om att hänvisa dit för att avlasta 1177.

Men sen håller jag med om att om man inte är så sjuk att man tror man behöver bli inlagd egenvårdar man sig själv hemma.
 
Information ja? Våra rådgivningssköterskor har fått information om att hänvisa dit för att avlasta 1177.

Men sen håller jag med om att om man inte är så sjuk att man tror man behöver bli inlagd egenvårdar man sig själv hemma.
Ah, jag tolkade det som ett svar på ”hur ska man få hjälp om det blir värre”.
 
Och ät Alvedon var 4:e timme och Ipren var 6:e för att hålla febern nere.
Det är minsta intevallen mellan intag av de läkemedlen och man måste också komma ihåg att hålla sig på max 8 Alvedon (eller motsvarande)/dag och max 3 Ipren/dag. Det är egentligen bättre om man kan fördela det över dygnet, så att det är 6 timmar mellan paracetamoldoserna och 8 timmar mellan ibuprofendoserna...
 
Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli trött i tisdags men tänkte att det är för att jag haft fullt upp. I fredags fick jag feber och huvudvärk och igår var halsen helt igengrodd så jag inte kunde prata. Nu kan jag prata men jag har feber och ont i huvudet och är trött men det är ju så otroligt vanligt.

Jag har valt att inte träffa någon under helgen och början av veckan och har avbokat mitt tidigaste möte med terapeuten på tisdag. Jag försökte gå ut med hundarna så gott jag orkade på dagen igår men sen fick mina föräldrar hämta dom så dom var där resten av dagen och har sovit där och är kvar ett tag till. Men imorgon jobbar ju mina föräldrar dock så då måste jag ju få mig ut på promenader (fast utan kontakt med andra människor). Eventuellt kan dom sova hos mina föräldrar och att dom går ut på morgonen med hundarna så jag inte behöver ta en promenad i alla fall. Men det är väldigt tomt utan hundarna, abstinens deluxe men jag kunde verkligen inte ta hand om dom igår och det var väldigt skönt när jag mådde dåligt imorse att inte tvinga mig ut även om jag skulle gjort det om jag inte hade något val så klart.

Jag har inte haft feber på massor av år så det är ovanligt för mig men jag är osäker på om det jag har stämmer in på Coronaviruset när jag läst runt. Har haft hosta varje dag i ett år pga lite dåligt behandlad astma och för trånga luftrör men nu har jag hostat lite extra, speciellt i natt.

Hur tänker man när man är sjuk och tror det är vanlig "förkylning" och inte Corona men när det till viss del ändå har vissa likheter? Jag tänker att jag för säkerhetsskull ska låta bli att träffa andra tills febern är borta men hur pass troligt är det att det handlar om Corona? Jag ska egentligen ta viktiga blodprover i mitten på veckan och nu känns det ju gör dumt att gå in på vårdcentralen ifall det är Corona men samtidigt är proverna väldigt viktiga. Jag tänker att jag ringer VC imorgon och hör efter för det sista jag vill är ju att smitta någon.

Jag har levt som i en bubbla pga depressionen och inte haft någon koll på Corona fram till i tisdags (jag har ju vetat vad det är så klart men inte vidden av den) och då sa jag att jag inte är det minsta rädd för att bli smittad och nu sitter jag här och är osäker. Det som talar emot en vanlig förkylning är att jag inte är det minsta snorig, inte har ont i halsen och jag har varken diarré eller kräks så influensa känns också en bit bort.

Finns det någon mer som sitter i samma situation? Som blivit sjuka men inte vet vad det är? Känner mig redan lite bättre dock så det verkar inte vara något långdraget. Känner mig i princip frisk till och med men om det är Corona ska man ju hålla sig borta ett tag extra.

Problemet för mig är att jag pga olika sjukdomar och diagnoser har hjälp från psykiatrin med hembesök 2 ggr/vecka och boendestöd 2ggr/vecka och jag vet inte hur jag ska klara mig utan dom :crazy: Terapeuten kan jag iof ha telefonkontakt med men det är inte samma sak om än bättre än inget, har bara lite svårt för terapisamtal/viktiga samtal över telefon, blir besvärad och får svårt att prata.

Jag har nedsatt immunförsvar som jag fick när jag var så sjuk i anorexin jag hade och har fortfarande för lite vita blodkroppar både pga sviterna av 15 år med anorexi och mediciner som sänker immunförsvaret. Var hos läkaren för senast 2 veckor sedan och då kommenterade han det igen att jag har brist på vita blodkroppar dvs sänkt immunförsvar. Borde jag räkna in det om sjukdomen ändå blir långvarigare och ta kontakt med vården trots att jag liksom inte är döende? Tänker att jag väntar ett tag för jag hoppas och tror det går över men räknas jag till en riskgrupp i mitt fall?
Har du en läkarkontakt för din astma? Om du har det kan du ringa hen imorgon och rådgöra. Om du känner dig som att du skulle behöva läggas in på sjukhus nu så ringer du 112.
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?
Låter mer som stress?
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?

Jag hade känt av hur jag mår på morgonen. Har du kollat om du har förhöjd temp?
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?

Ja, det är dumt att gå till jobbet, det är emot folkhälsomyndighetens rekommendation.

Jag är sjuk. Det började som du beskriver, tungt att andas och lätt ont i bröstkorgen. Då hade inte rekommendationen att stanna hemma även vid lätta öli-symtom kommit, så jag jobbade.
Sedan torr-/rethosta, efter en dag till. Nu stannade jag hemma, och det kändes mest lyxigt, inte så att jag var sjuk, men trött.
Sedan allmän sjukdomskänsla, efter en dag till.
Sedan feber, efter en dag till.
Nu har jag feber sedan två dagar och känner mig allmänt rejält kymig, med frossa och så, men andas ganska bra.
Om det är corona eller säsongsinfluensa spelar ingen roll just nu, jag är inte i skick att göra något annat än ligga i sängen. Det är definitivt inte förkylning även om det kunde varit det, de första tre dagarna.

Sammanfattningsvis skulle jag, om jag var du, stanna hemma i enligthet med rekommendationerna och se varåt det barkar.

@Lillefrun krya på dig!
 
Vad tänker du dig få för hjälp? Hade du ringt sjukvården om du mått likadant utan att det var ett Coronautbrott i samhället (tänker vid normal influensasäsong)? Behöver du vård kan du ringa din närmsta vårdmottagning eller använda dig av en nätdoktor/vårdapp, men innan du behöver sjukvård finns det ju ingen anledning att ringa heller. :) Blir det akut med fara för liv ringer du givetvis 112 som alltid.
Nej, alltså i dagsläget behöver jag ingen hjälp men det som oroar mig är att det blir sämre och att jag ska bli ännu sämre. Var tvungen att gå ner i källaren och hämta näringsdrycker och det är en trappa ner, blev andfådd och fick ett tryck över bröstet, började svettas, blev yr och svimfärdig och helt matt. Idag, just nu behöver jag inte någon vård men det känns inte tryggt när det inte finns som alternativ heller.
 
Har du en läkarkontakt för din astma? Om du har det kan du ringa hen imorgon och rådgöra. Om du känner dig som att du skulle behöva läggas in på sjukhus nu så ringer du 112.
Nej jag har inte det tyvärr, eller på sätt och vis. Dom skriver ut Symbicort och Bricanyl, ska börja ta dubbel dos morgon och kväll med Symbicort för det ska jag när jag är sjuk. Så måste be dom ändra i intervallet för jag får inte ta ut nu annars och det kommer behövas om jag tar den högre dosen. Men jag behöver prata med VC om dom viktiga proverna också och meddela den doktorn som beställt provet att det kanske inte blir av och då vet jag inte hur det ska gå.
 
Nej, alltså i dagsläget behöver jag ingen hjälp men det som oroar mig är att det blir sämre och att jag ska bli ännu sämre. Var tvungen att gå ner i källaren och hämta näringsdrycker och det är en trappa ner, blev andfådd och fick ett tryck över bröstet, började svettas, blev yr och svimfärdig och helt matt. Idag, just nu behöver jag inte någon vård men det känns inte tryggt när det inte finns som alternativ heller.
Självklart finns det som alternativ. 1177 är sjukvårdsupplysning, det är inte de som ger vård om man behöver den. Behöver du vård nu kan du som vanligt ta det direkt via telefon med din vårdcentral, närmsta akutmottagning eller använda dig av Mina Vårdkontakter på nätet. :)
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?
Inga andra symtom?
Hur är din puls?
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?
Är det bara när du ligger ner som du har svårt att andas? Eller menar du att känslan är så men att det känns så även när du är upprest?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 815
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
419
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 439
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp