Corona, förkylning, vanlig feber, lite allmän nedsathett?

Men hur blir det då med mig som redan har så hög puls? Om man ligger där man ska runt 60-70 har man ju ett spann innan man når sin maxpuls, farlig puls. Jag som ligger på 101 har ju inte samma utgångsläge, om min puls stiger bara med typ 10 slag eller lite mer så är det kanske dags för oro? Är dock inte så orolig men ska hålla lite koll. Har en pulsmätare i klockan så ska hämta den nu och kika.
Med hög normalpuls minskar ju utrymmet uppåt. Så ja, skulle jag ta emot dig som patient skulle jag reagera tidigare på en pulshöjning.

MEN det behöver ju inte vara nån fara.
 
Men hur blir det då med mig som redan har så hög puls? Om man ligger där man ska runt 60-70 har man ju ett spann innan man når sin maxpuls, farlig puls. Jag som ligger på 101 har ju inte samma utgångsläge, om min puls stiger bara med typ 10 slag eller lite mer så är det kanske dags för oro? Är dock inte så orolig men ska hålla lite koll. Har en pulsmätare i klockan så ska hämta den nu och kika.
Jag skrev "om pulsen ändras"

Jag är ingen expert och vet absolut noll om din sjukdom så där har jag inte en susning, förutom det generella - noterar man en förändring i andning/puls/temperatur/muskelstyrka/humör..... ja" what ever" så kan det vara ett tecken på sjukdom. Det behöver ju inte vara det.
 
Precis. Jag tänkte visserligen inte på Corona, utan andra sjukdomar, men jag kan tänka mig att även influensa/covid-19 kan höja pulsen, i a f för vissa.
Håller med där också, jag tvivlar på att det är första symptomet på Corona eller ens allmänt, men det hör ihop med problem med syresättning av blodet och andningsproblem. Och kan oavsett vara ett tecken på sjukdom, det är inte för inte som man tar pulsen på folk :)
 
Okej,då förstår jag. Det är alltså inte av särskilt stor vikt i just det här sammanhanget. Jag kikade av ren nyfikenhet på pulsen nu och den ligger på 105. Men känns som att det lilla uppåt inte har någon större betydelse?
 
Okej,då förstår jag. Det är alltså inte av särskilt stor vikt i just det här sammanhanget. Jag kikade av ren nyfikenhet på pulsen nu och den ligger på 105. Men känns som att det lilla uppåt inte har någon större betydelse?
Min vilopuls varierar normalt mellan ca 5 slag, då mätt på morgonen i sängen. Mäter jag andra tider när jag varit uppe (räcker ju med att bara ha flyttat sig från sängen till soffan) så varierar den mycket mer.
 
@Lillefrun Med tanke på att du normalt sett brukar få viss hjälp, kan det kanske vara en god idé att tala med de du brukar ha hjälp av, om din situation och för rådgivning. Om du inte har gjort det redan så tror jag att det borde vara nästa steg på att-göra-listan. :)
Jag har försökt få tag på min terapeut som är spindeln i nätet för all vård men hon verkar vara sjuk. Pratade med psykiatrin och berättade att jag inte kan lämna blodprov på åtminstone några dagar (efter 48 friska timmar) och väntar på att VC ska ringa, dom skulle ringt vid 11 men antar att dom har fullt upp.
 
Fick ok på att vänta några dagar med provtagning iom att koncentrationen i blodet av medicinen inte låg nära riskgränsen där det blir farligt men att jag ska ta prov så snart det går. Och att det är jätte viktigt att äta och dricka så inte saltbalansen rubbas i kroppen, ska vara uppmärksam på symtom från kroppen som kan tyda på en förgiftning från medicinen som man lätt kan få om man är sjuk, i så fall måste jag ta kontakt med vården akut.
 
Får jag låna denna tråd lite? För mig är det tungt att andas just nu men jag har inga andra symptom. Sedan inatt så känns det som att jag ligger ner med en tung hantel på bröstkorgen och varje andetag jag tar känns.. tungt och ansträngt. Men jag är annars frisk än så länge. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till detta, jag har aldrig känt så förut och samtidigt vill jag inte stanna hemma från jobbet när jag inte är sjuk. Vi har ju, som ni vet, fullkomlig kris på min arbetsplats och det sista som behövs är min frånvaro. Är det dumt att gå till jobbet i morgon? Eller är jag bara helt onödigt paranoid just nu?
Vd:n på mitt jobb gick ut med rätt spännande exempel. En kollega gick förkyld till jobbet, innan Corona, pga personalbrist. Vad som sedan hände var att 10 personer blev sjuka, utöver den personalbrist en som redan fanns alltså. Kan vara värt att ta med sig i tanken, speciellt nu.
 
Jag börjar tröttna på det här nu, jag blir inte friskare utan faktiskt sämre. Försökte mig på att spela lite piano for att göra något annat än att sitta i soffan, klarade typ 5 minuter för sen tappade jag fokus helt och hade svårt att koordinera händerna och läsa noterna och blev jätte trött.

Har hundarna på lite besök i två timmar innan mina föräldrar hämtar dom igen och bestämde mig för att klippa/trimma dom båda då jag vill att det ska hållas efter för att det blir så svårt sen annars och jag alltid är och har varit petig med hur dom ser ut. Visade sig vara ett för stort åtagande men när jag dragit trimmern några gånger över ryggen på nakenfisen kunde jag ju liksom inte avbryta så jag bet ihop och fixade det på ren envishet, det tar ca 20 minuter att trimma hela nakenfisen och puffens ansikte går på typ 5 minuter. Dom är båda så vana att dom bara står eller sitter helt stilla och är ganska små så det var ju inget fysiskt jobb, lite mer när puffens kropp ska trimmas vilket jag enligt min planering såg att det är dags för den här veckan men det går ingen nöd på nån av oss om vi väntar ett par veckor.

Vill bli frisk NU!

Jag läste att det är vanligast med ca 2 veckors sjukdom om det är en lindrig variant. Jag undrar hur fruktansvärt dom som är riktigt sjuka mår. Det pendlar lite under dagen i hur sjuk jag känner mig, vissa stunder känner jag mig sjuk men att det är lite bättre, andra stunder känner jag mig jätte dålig.

Jag kurerar mig genom extra astmamedicin då det satt sig på andningen och som tur är hjälper det lite iaf så att det är hanterbart och genom att äta, dricka och vila. Bara svårt det här med att veta när man kan börja med saker och vad man klarar. Trodde inte att jag skulle bli så trött av pianospelande, trodde inte jag skulle må riktigt dåligt av att trimma min hund i 20 minuter när det inte är fysiskt ansträngande. Man vill ju liksom göra mer än vad det sen visar sig är möjligt/bra för en.
 
@Lillefrun

Tråkigt med sant. Ju mer du försöker göra, ju längre kommer sjukdomsförloppet att vara. Ligg i sängen. se film, läs en bok... ja det är skittråkigt. Men med tanke på att du dessutom verkar tillhöra de mer utsatta grupperna skulle jag inte chansa. Kan inte hundarna bo hos dina föräldrar helt nu? Är det ens lämpligt att någon besöker dig öht? Jag hade hållit mig till nivån att nån handlar och lämnar varor utanför dörren. Det har ingen nytta att du smittar nån.
 
@Lillefrun

Tråkigt med sant. Ju mer du försöker göra, ju längre kommer sjukdomsförloppet att vara. Ligg i sängen. se film, läs en bok... ja det är skittråkigt. Men med tanke på att du dessutom verkar tillhöra de mer utsatta grupperna skulle jag inte chansa. Kan inte hundarna bo hos dina föräldrar helt nu? Är det ens lämpligt att någon besöker dig öht? Jag hade hållit mig till nivån att nån handlar och lämnar varor utanför dörren. Det har ingen nytta att du smittar nån.
Hundarna bor hos mina föräldrar sen i lördags men dom lämnade av dom i två timmar idag så att jag skulle få träffa dom. Hade ingen kontakt med mina föräldrar utan hade hela hallen mellan oss och dom släppte bara in hundarna och nu när dom hämtade dom så ropade dom på hundarna så dom kom till dom utan att vi behövde vara nära varandra alls.

Annars har det varit som du skriver, inga besök och bara matvaror utanför dörren.

Ja film och serier och nya grejen Americas got talent har varit mina huvudsysslor. Skulle med facit i handen inte trimmat hundarna utan bara fortsatt min vila men jag ville så gärna pyssla om dom och känna att jag gjort något. Men det är ju vila, vila, vila som gäller, vet ju det egentligen.
 
Jag vet inte om detta är nåt annat eller corona, men koncentrationsförmågan är verkligen påverkad, jag har en mycket tung kropp, huvudvärk och feberkänningar - och kraschad mage.

Har 1,5 timme på mig att söka ett jobb som jag verkligen borde söka, men totalt förlorat intresset för, p g a att det är för jobbigt att försöka koncentrera sig.

Igår hade jag torrhosta. Idag bara nån enstaka hostning. Ont i huvet och ögonen. Feberkänningar och noll ork stundvis. Aptiten är i a f tillbaka.
 
Vd:n på mitt jobb gick ut med rätt spännande exempel. En kollega gick förkyld till jobbet, innan Corona, pga personalbrist. Vad som sedan hände var att 10 personer blev sjuka, utöver den personalbrist en som redan fanns alltså. Kan vara värt att ta med sig i tanken, speciellt nu.

Fast i sådana fall och särskilt i förkylningstider är det ju verkligen ingenting som säger att det var just kollegan som smittade alla tio, eller fem av dem, eller någon alls?
Vi hade till exempel tvärtom en medarbetare som kom snorförkyld till jobbet för drygt två veckor sedan (och vi var glada att hon kom. Redan underbemannade) och har inte haft ett enda förkylningsfall sedan dess. Hon är enda föräldern i staben med barn i förskola.
Men det är klart att vi ska följa riktlinjerna nu. :)
 
Får jag låna tråden?
Jag har reagerat väldigt på vägdammet i år. Tror jag. Hemma, ingenting. Ute på vägen, torr i halsen och "hostkänslor".
Kände av halsen igår kväll när jag lade mig, tog en allergitablett ifall att och somnade. Vaknade idag med samma känsla, nått i halsen. Gör inte ont, men jag känner att jag vill hosta. Torr hosta.
Mår inte dåligt utöver detta. Kanske lite kill i näsan idag.

Jag kör buss och vi har stängt av förarplats från resenärer, så inga problem där direkt. Men kollegorna kan jag ju smitta om det är corona.
Hjälp?

Fasiken vad knasigt det känns, skulle aldrig stanna hemma för detta i vanliga fall och känner mig underligt nog som en löjlig människa om jag skulle sjuka mig för nått liknande.
 
Får jag låna tråden?
Jag har reagerat väldigt på vägdammet i år. Tror jag. Hemma, ingenting. Ute på vägen, torr i halsen och "hostkänslor".
Kände av halsen igår kväll när jag lade mig, tog en allergitablett ifall att och somnade. Vaknade idag med samma känsla, nått i halsen. Gör inte ont, men jag känner att jag vill hosta. Torr hosta.
Mår inte dåligt utöver detta. Kanske lite kill i näsan idag.

Jag kör buss och vi har stängt av förarplats från resenärer, så inga problem där direkt. Men kollegorna kan jag ju smitta om det är corona.
Hjälp?

Fasiken vad knasigt det känns, skulle aldrig stanna hemma för detta i vanliga fall och känner mig underligt nog som en löjlig människa om jag skulle sjuka mig för nått liknande.
Torr hosta, stanna hemma.
 
Får jag låna tråden?
Jag har reagerat väldigt på vägdammet i år. Tror jag. Hemma, ingenting. Ute på vägen, torr i halsen och "hostkänslor".
Kände av halsen igår kväll när jag lade mig, tog en allergitablett ifall att och somnade. Vaknade idag med samma känsla, nått i halsen. Gör inte ont, men jag känner att jag vill hosta. Torr hosta.
Mår inte dåligt utöver detta. Kanske lite kill i näsan idag.

Jag kör buss och vi har stängt av förarplats från resenärer, så inga problem där direkt. Men kollegorna kan jag ju smitta om det är corona.
Hjälp?

Fasiken vad knasigt det känns, skulle aldrig stanna hemma för detta i vanliga fall och känner mig underligt nog som en löjlig människa om jag skulle sjuka mig för nått liknande.

Stanna hemma! Förstår att det känns löjligt men det är ju andra tider nu och vi behöver alla följa de riktlinjer som finns.
 
Får jag låna tråden?
Jag har reagerat väldigt på vägdammet i år. Tror jag. Hemma, ingenting. Ute på vägen, torr i halsen och "hostkänslor".
Kände av halsen igår kväll när jag lade mig, tog en allergitablett ifall att och somnade. Vaknade idag med samma känsla, nått i halsen. Gör inte ont, men jag känner att jag vill hosta. Torr hosta.
Mår inte dåligt utöver detta. Kanske lite kill i näsan idag.

Jag kör buss och vi har stängt av förarplats från resenärer, så inga problem där direkt. Men kollegorna kan jag ju smitta om det är corona.
Hjälp?

Fasiken vad knasigt det känns, skulle aldrig stanna hemma för detta i vanliga fall och känner mig underligt nog som en löjlig människa om jag skulle sjuka mig för nått liknande.
Jag har stannat hemma pga att det känns konstigt/ont i halsen (det gör inte ont-ont, men svårt att förklara). Hade aldrig stannat hemma i vanliga fall, men nu kändes det extra viktigt. Innan dagen var slut hade jag både hosta, tryck över bröstet, huvudvärk och halsen känns fortfarande. Så jag kommer stanna hemma tills dessa symptom är helt över (+2dagar). Vi måste ta vårt ansvar vid minsta symptom. Hellre hemma en dag för mycket än en dag för lite just nu.
 
Får jag låna tråden?
Jag har reagerat väldigt på vägdammet i år. Tror jag. Hemma, ingenting. Ute på vägen, torr i halsen och "hostkänslor".
Kände av halsen igår kväll när jag lade mig, tog en allergitablett ifall att och somnade. Vaknade idag med samma känsla, nått i halsen. Gör inte ont, men jag känner att jag vill hosta. Torr hosta.
Mår inte dåligt utöver detta. Kanske lite kill i näsan idag.

Jag kör buss och vi har stängt av förarplats från resenärer, så inga problem där direkt. Men kollegorna kan jag ju smitta om det är corona.
Hjälp?

Fasiken vad knasigt det känns, skulle aldrig stanna hemma för detta i vanliga fall och känner mig underligt nog som en löjlig människa om jag skulle sjuka mig för nått liknande.
Jag hade varit hemma i ditt läge, speciellt om du kör buss.
Men är väl det som gör det så svårt att man ska hålla sig hemma nu för småsymptom som man normalt går till jobbet med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 818
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
424
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 468
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp