Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kostnaden för sjukvård i USA är högst i hela världen. Blir det en stor mängd sjuka i USA så har de väsentliga problem med ekonomiska administrationen på sin sjukvård. Trump har dragit in pengar från obamacare, smittskyddsorganisationer etc.

Det kan kosta mycket pengar att besöka ett sjukhus i USA. De som inte har råd med sjukförsäkringar kommer inte att få sjukvård och kommer att ligga hemma och vara sjuka och sprida smitta. Blir smittspridningen stor så går försäkringsbolagen i konkursoch kan inte betala sjukhusen. Detta kan kanske förmodligen påverka valet i USA i höst eftersom allmän sjukvård och offentlig finansiering av denna är sanders politik inte trumpens.
Jo, allt det där vet jag (eller ja, kanske inte att försäkringsbolagen går i konkurs, det vet jag för lite om, om det hänt förut vid liknande tillfällen osv.? För Trumps syn på sjukvård är tyvärr inte så mycket värre många tidigare presidenter). Men det som Trump hela tiden "levt på" och kunnat peka på som framgång är att ekonomin är bra, sjunker börsen kan han inte peka på det som något han levererat längre.
 
Jag läste om en kinesisk restaurang i Gbg som satt upp en lapp på kinesiska att de inte ville ha kinesiska gäster pga Corona. Även att flera personer med asiatiskt ursprung har hört av sig till kinesiska förbundet och känt dig diskriminerade när människor ryggat tillbaka på bussen och dyl. Ordföranden hade svarat klokt, det handlar inte om diskriminering utan om rädslor så de uppmanade de utsatta att visa förståelse.
 
För att få verifierad information så följ Folkhälsomyndigheten, Krisinformation och WHO. Det är kvällspressen som är en del av ryktesspridningen ;)
Jag personligen har krisinformation.se som en ständigt öppen flik och går dagligen vidare därifrån till WHO och andra aktuella länkar, men många vet inte var man ska söka verifierad information. Man letar via de vanliga nyhetskanalerna och självklart blir man orolig när man ser rubriker om information man känner att man behöver veta men inte har tillgång till.

Jag menar rent allmänt att jag tycker att det är ruttet att sälja premiumtjänster på människors rädsla. Information om ett virus vid en förestående pandemi är en helt annan sak än skvaller om kändisar och inkomstlistor.
 
Det ligger i ordet kris natur att krishantering inte kan ske med en perfekt avvägd insats som även i efterhand kommer att anses vara den ideala lösningen under varje sekundbild som sedan analyseras. Det hör också till att denna analys är viktig för att lära sig ändå.

Jag tror att det låga förtroendet för myndigheter är ett resultat dels av fullständigt orimliga förväntningar på fördelning av ansvar och kapacitet mellan myndigheter och individer och sedan det långvariga krig vissa politiska rörelser bedriver mot alla typer av befintliga auktoriteter. Det handlar extremt lite om att något de facto har hanterats undermåligt, även om sådant också förekommer.
Anledningen till att jag är skeptisk beror på en föreläsning jag var på för mindre än en månad sedan.

Personen var från SVA och var expert på smittsamma sjukdomar. Jag frågade om detta att corona inte skulle smitta under inkubationstiden, eftersom svenska myndigheter och utländska säger helt olika saker.

Han tittade mkt förvånat på mig och sa att åtminstone alla andra liknande virus som han kände till smittade även under inkubationstiden.

Därför är deras trovärdighet typ noll för mig när de tvärsäkert står och säger att det inte smittar under inkubationstiden. Vad grundar de det på liksom?
 
Det här med inkubationstid kan någon egentligen säga exakt när man började känna sig sjuk? Det smyger ju på en och som när jag blev sjuk för några veckor sedan skulle jag också ha mens så jag tog värktabletter för mensvärken som kanske då också motade förkylningssymptomen? Alltså kan jag inte säga när jag faktiskt blev sjuk och smittsam
 
Det här med inkubationstid kan någon egentligen säga exakt när man började känna sig sjuk? Det smyger ju på en och som när jag blev sjuk för några veckor sedan skulle jag också ha mens så jag tog värktabletter för mensvärken som kanske då också motade förkylningssymptomen? Alltså kan jag inte säga när jag faktiskt blev sjuk och smittsam
Sen kanske man har en helt vanlig förkylning under tiden man blir smittad av Corona och märker inte att man har blivit sjuk igen innan man helt plötsligt är mycket sjuk. Helt omöjligt att förstå att man har fått Corona när man har vanliga förkylningssymptom tänker jag.
 
Det här med inkubationstid kan någon egentligen säga exakt när man började känna sig sjuk? Det smyger ju på en och som när jag blev sjuk för några veckor sedan skulle jag också ha mens så jag tog värktabletter för mensvärken som kanske då också motade förkylningssymptomen? Alltså kan jag inte säga när jag faktiskt blev sjuk och smittsam
Nej men man kan säga på ett ungefär när man kände första symptomen och ta höjd för eventuella mediciner man tar.
 
Sen kanske man har en helt vanlig förkylning under tiden man blir smittad av Corona och märker inte att man har blivit sjuk igen innan man helt plötsligt är mycket sjuk. Helt omöjligt att förstå att man har fått Corona när man har vanliga förkylningssymptom tänker jag.
Har man varit i riskzonen för att bli utsatt för Corona så behandlar man givetvis alla symptom som om det skulle kunna vara Corona tills motsatsen är bevisad.

Problemet är om man inte har någon indikation att man varit i kontakt och det är då smittspårningen är viktig.
 
Har man varit i riskzonen för att bli utsatt för Corona så behandlar man givetvis alla symptom som om det skulle kunna vara Corona tills motsatsen är bevisad.

Problemet är om man inte har någon indikation att man varit i kontakt och det är då smittspårningen är viktig.
Precis! Det var det jag ville komma fram till. Någon är alltid "först" med viruset på en ny plats, innan man har insett det kan många hinna bli smittade.
 
Jo, allt det där vet jag (eller ja, kanske inte att försäkringsbolagen går i konkurs, det vet jag för lite om, om det hänt förut vid liknande tillfällen osv.? För Trumps syn på sjukvård är tyvärr inte så mycket värre många tidigare presidenter). Men det som Trump hela tiden "levt på" och kunnat peka på som framgång är att ekonomin är bra, sjunker börsen kan han inte peka på det som något han levererat längre.
Fast där har du en svaghet i USAs ekonomi. Dyr vård. Det gör väl desamma vad andra presidenter gjort när valet är i framtiden, om ett halvår, med åtskilliga politiska debatter innan. Demokraterna fokuserar mer på allmän sjukvård än republikanerna. Den som lever får se. 😜 Det är hittills bara en av otäcka sjukdomar som finns.
 
Är du säker på att USA kommer att hantera Corona på det viset? Jag för min del är övertygad om att de kommer att hantera sjukdomsfall på ungefär samma vis som andra länder.
Förstår inte riktigt. USAs sjukvårdskostnader är väl uppbyggda med privata försäkringar ofta förknippat med arbetsplatsen, det är väl så eller? Har du ingen försäkring så har du mer problem och kan hamna i att betala själv. Jo USA kanske bygger sjukhus för 3000 personer på 10 dagar som kina gjorde. Kanske.
 
I Wien är det en äldre man som testades posetivt igar, han har legat pa sjukhus i 10 dagar och vardas för vad man trodde var "vanlig" influsena. Igar kom ngn pa att det vore nog bra att testa honom för corona och sa var det posetivt. Det verkar vara svart att skilja de olika sjukdomarna at när inte ens sjukvardspersonalen reagerar. Den är mannen ska tydligen inte ha varit utomlands och inte träffat ngn sjuk.
 
Jag tycker det är intressant att en del tror att de sitter inne på mycket bättre information hemma vid köksbordet genom diverse fake newssurfande än de myndigheter och organisationer som jobbar professionellt med internationella kontakter dagligen. Hur har vi kommit dit egentligen?
Jag tror att det beror på okunskap och oförmåga att förstå faktiskt. Sen kanske att folk har för mycket fritid ;-) Kanske man tror att man har en högre förmåga än alla andra i samhället, något sätt att försöka höja sig själv? Jag bara spånar, jag vet inte. Jag tror också att det är speciellt människor som inte har någon större allmänbildning, människor som aldrig arbetat komplexa frågor som sitter och hittar på saker. Men sen måste vi som jobbar med det vara tydliga också. Och kanske inse att alla inte förstår vad det betyder att sannolikheten är låg för spridning men att enstaka fall kan hittas (som exempel nu). Folk verkar läsa "sannolikhet låg men kvällsmedia har rapporterat om 6 st vad fan vet myndigheten egentligen!". De förstår inte skillnaden och sen kommer trollen och sedan är drevet igång.
 
Jag personligen har krisinformation.se som en ständigt öppen flik och går dagligen vidare därifrån till WHO och andra aktuella länkar, men många vet inte var man ska söka verifierad information. Man letar via de vanliga nyhetskanalerna och självklart blir man orolig när man ser rubriker om information man känner att man behöver veta men inte har tillgång till.

Jag menar rent allmänt att jag tycker att det är ruttet att sälja premiumtjänster på människors rädsla. Information om ett virus vid en förestående pandemi är en helt annan sak än skvaller om kändisar och inkomstlistor.

Ja problemet är när en tidning skriver "Företag x sätter sin personal i karantän" och sedan är det betalsajt och då kommer ju rykten direkt, är personen sjuk, varför har vi inte fått reda på nåt!, fy fan för företaget, kommunen, myndigheten...
Sen är det ju begrepssförvirring, ett företag kan inte sätta någon i karantän, det kan bara smittskyddsläkare göra.
 
Jag tycker det är intressant att en del tror att de sitter inne på mycket bättre information hemma vid köksbordet genom diverse fake newssurfande än de myndigheter och organisationer som jobbar professionellt med internationella kontakter dagligen. Hur har vi kommit dit egentligen?
Jag tycker att detta är intressant åsikt. Bygger så många frågor men du behöver inte stjäla tråden och svara. Så jag avslutar medverkan i denna trådstöld här.

Menar du att kina är ett föredöme med stark centralstat som inte lyssnar på den läkare som varnade och senare dog? Menar du att de enda med kompetens är de anställda av svenska staten? Vilka inlägg i tråden anser du är inadekvata och tillför inte någonting inte ens en insikt i att frågorna finns enligt teorin ” finns inga dumma frågor” ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 549
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 350
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp