Bukefalos 28 år!

Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om/när smittan finns ute i samhället i mer än enstaka fall är ju risken hög för smitta om det finns smittade i lokalen, även om du bara dansar med din sambo. Det är i instängd miljö och det svettas och droppas.

För gemene man verkar det inte ännu behövas avhållsamhet från folksamlingar. Men riskgrupper bör iaktta försiktighet redan nu enligt vissa. Jag skulle låta antalet konstaterade fall i området vara styrande för mitt beslut. Jag har svårt att se vad läkare ska tillföra. Det är ju jag personligen som måste ta ställning till vilken risk jag är villig att ta.

Tack för svaret! Ja, det är ju i slutändan jag själv som måste besluta. Är lite nojig av mig och vill helst avstå, samtidigt som jag inte vill förstöra för sambon.
 
Angående eget ansvar så brister det uppenbart hos många individer.. Ett exempel på det är en kollega som varit i Thailand och kom och jobbade genom förkyld förra veckan. Knappast lämpligt med eller utan corona då vi jobbar med gamla och sjuka :banghead:. Samtidigt är jobbkulturen så att folk ogärna sjukskriver sig då många inte har råd, andra vill inte lämna kolleger i sticket då de ofta blir underbemannat istället då det svårt att få in vikarier och ledningen tycker även de att om du är lite förkyld så är det inget hinder från att jobba (inte officiellt såklart men folk blir ofta övertalade att ställa upp iallafall även om de är krassliga för att det saknas personal). Kan ju tala om att ca hälften har tillräckligt jobbigt med grundläggande dokumentering på datorn och knappt vet vad en app är då de närmar sig pensionsåldern, alla är inte helt haj på dagens lösningar även om de finns och kan då inte nyttja dessa heller.
Det är de här personerna som jag tycker är farliga! corona i sig är inte särdeles farlig, men de här personerna som inte visar medmänniskor respekt och hänsyn är riktigt farliga och enorma smittspridare. Det finns många sådana människor i samhället. Vi som befinner oss i riskgrupp kan skydda oss långt mot corona och andra sjukdomar, men med sådana här personer i samhället blir man ofelbart sjuk ändå.

De skulle ha enormt avdrag på lönen när de närmar sig jobbet som sjuka och bli portförbjudna i samhället (affärer och liknande).
 
Angående eget ansvar så brister det uppenbart hos många individer.. Ett exempel på det är en kollega som varit i Thailand och kom och jobbade genom förkyld förra veckan. Knappast lämpligt med eller utan corona då vi jobbar med gamla och sjuka :banghead:. Samtidigt är jobbkulturen så att folk ogärna sjukskriver sig då många inte har råd, andra vill inte lämna kolleger i sticket då de ofta blir underbemannat istället då det svårt att få in vikarier och ledningen tycker även de att om du är lite förkyld så är det inget hinder från att jobba (inte officiellt såklart men folk blir ofta övertalade att ställa upp iallafall även om de är krassliga för att det saknas personal). Kan ju tala om att ca hälften har tillräckligt jobbigt med grundläggande dokumentering på datorn och knappt vet vad en app är då de närmar sig pensionsåldern, alla är inte helt haj på dagens lösningar även om de finns och kan då inte nyttja dessa heller.
Fast är det individerna som ansvaret brister hos om arbetsgivaren pressar dem till att jobba eller ekonomin inte tillåter att de är sjuka? Klart att de är till viss del deras ansvar, det kanske går att prioritera om ekonomin och/eller stå emot arbetsgivarens press men det är fler och mer som brister här.
 
Fast är det individerna som ansvaret brister hos om arbetsgivaren pressar dem till att jobba eller ekonomin inte tillåter att de är sjuka? Klart att de är till viss del deras ansvar, det kanske går att prioritera om ekonomin och/eller stå emot arbetsgivarens press men det är fler och mer som brister här.
Arbetsgivaren har ju ocks ett ansvar så klart. Jag hade en arbetsgivare som varje gång jag sjukanmälde mig suckade och stånkade över att det var såååååååå svårt att hitta vikarie. Till slut bad jag mamma ringa och sjukanmäla mig för det var så jobbigt. Hon jiobbade på samma jobb, samma chef. Efter ett tag sa jag rakt ut att det var så tröttsamt med hans reaktion för jag var sällan hemma när barnen var sjuka utan lämnade dem till min mamma och gick till jobbet själv så om rätt skulle vara rätt borde han vara mer tacksam över att jag ändå inte var borta så ofta som jag behövde. Han lugnade sig med sitt suckande.....
Jag förstår honom också, men det kan inte gå ut över mig.
 
Jag har stora problem att se att isolering skulle medverka till att sprida ett virus och här känns det som du och så har det och försöker ducka. Sen kan jag se andra anledningar till rekommendationerna, men knappast de du får fet till att man riskerar mer smittspridning genom åtgärderna. Jag antar jag tolkat dig rätt eftersom du inte rättar mig i mina frågor.

Frågorna kvarstår alltså:

Menar du att man är mindre uppmärksam på symptom när man sitter i karantän än när man blir uppmanad och jobba som vanligt? Jag utgår från att instruktionerna kring symptom är identiska.

Och att smittrisken är större om man isolerar sig än om man jobbar på som vanligt till man noterar symptom (som knappast enbart uppträder när man är ensam och direkt har möjlighet att isolera sig).

Menar du att sjukdomsspridningen blivit mindre utan karantäner i Italien eller? Och det varit bättre utan?
Argumentet var väl att instruktioner som bygger (enbart/huvudsakligen) på räknande av tidsgränser riskerar att folk tillämpar dem mekaniskt och därför blir mindre observanta och självreflekterande kring faktiska tecken på förekomst av smitta.

Det är så jag uppfattar statsepidemiologens motivering.
Att karantän i sig skulle sprida smitta har väl ingen påstått.

Många klarar nog att samtidigt vara lika uppmärksamma på symptom. Men de behöver (antar jag) utgå från vad som ger minst chans att de mest lågpresterande i fråga om informationsinhämtning/egenansvar drullar till det, snarare än vad en medelperson i befolkningen skulle klara att tillämpa pålitligt.
 
Jag har stora problem att se att isolering skulle medverka till att sprida ett virus och här känns det som du och så har det och försöker ducka. Sen kan jag se andra anledningar till rekommendationerna, men knappast de du får fet till att man riskerar mer smittspridning genom åtgärderna. Jag antar jag tolkat dig rätt eftersom du inte rättar mig i mina frågor.

Frågorna kvarstår alltså:

Menar du att man är mindre uppmärksam på symptom när man sitter i karantän än när man blir uppmanad och jobba som vanligt? Jag utgår från att instruktionerna kring symptom är identiska.

Och att smittrisken är större om man isolerar sig än om man jobbar på som vanligt till man noterar symptom (som knappast enbart uppträder när man är ensam och direkt har möjlighet att isolera sig).

Menar du att sjukdomsspridningen blivit mindre utan karantäner i Italien eller? Och det varit bättre utan?
Jag duckar inte pga brist på argument utan för att jag inte orkar skriva.

Efter intervjun med Tegnell så förstår jag varför han menar att karantäner i detta läge kan ge motsatt effekt. Jag tvivlar inte på att det kan vara mga som anser sig vara friska och tvungna att gå tillbaka om de bara suttit av sin karantänstid. Fokus, och som man kanske bör gå ut ännu mer skarpt om, är att man ska isolera sig så snart man får snuva om man varit i riskområde.

Det är problematiskt att tvinga folk att avstå arbete med sänkt inkomst som följd samt de övriga praktiska problem som uppstår i situationen. Du kan inte jobba hemifrån inom äldrevården. Så snart du har sådana faktorer inblandade ökar risken för att vissa tar beslut utifrån vad som enbart är bäst för dem eller som de känner sig tvingade till att behöva ta. Som när UD inte avrådde från resa till riskområdena. Då var risken stor för att vissa skulle välja att ändå resa i jämf med om de visste att de skulle få pengarna tillbaka. Vi vet att det inte är höginkomsttagare som arbetar i äldrevården. För mga kan det bli katastrof att bara få FK-ersättning.

Hade alla kunnat vara garanterade lön och praktisk hjälp med alla livsproblem som uppstår genom karantänen hade såklart karantäner i så tidigt skede som möjligt varit att föredra.

Jag utger mig dock inte för att sitta på svaret om vad som ger bäst resultat. Men jag hör och förstår argumenten från myndigheternas sida om varför karantäner inte är aktuellt i detta läge för de som varit utomlands.
 
Argumentet var väl att instruktioner som bygger (enbart/huvudsakligen) på räknande av tidsgränser riskerar att folk tillämpar dem mekaniskt och därför blir mindre observanta och självreflekterande kring faktiska tecken på förekomst av smitta.

Det är så jag uppfattar statsepidemiologens motivering.
Att karantän i sig skulle sprida smitta har väl ingen påstått.

Många klarar nog att samtidigt vara lika uppmärksamma på symptom. Men de behöver (antar jag) utgå från vad som ger minst chans att de mest lågpresterande i fråga om informationsinhämtning/egenansvar drullar till det, snarare än vad en medelperson i befolkningen skulle klara att tillämpa pålitligt.
Fast instruktionen är den samma och tidsgränsen också den enda skillnaden är isoleringen/jobbandet? Är folk så korkade att de inte inser att de blir sjuka under en eventuell karantän lär de knappast inse det när de jobbar, då lär symptomen vara små och mycket diffusa dessutom finns det någon gång man har tid att reflektera över sitt mående och gör det så är det när man är isolerad.

Tycker du själv att förklaringen låter det minsta vettig? Kan du föreställa dig att du själv eller någon du känner skulle missa symptom på Corona medan de är i karantän som de skulle upptäckt på jobb?

Personligen tycker jag det låter som någon slags konstruktion man behövde ta till som förklaring.
 
Jag har lite svårt att förstå provtagningshysterin faktiskt. Varför måste man i just detta läge veta exakt vad det är? Stanna hemma? Han kunde väl idolerat sig utan att köra bil 17 mil för ett prov? Han verkade ju inte behöva sjukhusvård? Jag brukar då inte vara ute och ränna när jag har 39 grader i feber då är jag däckad och håller mig hemma..
Jag tycker inte heller att det är konstigt att han blev nekad provtagning .. Vi har tex riktlinjer och frågor vi ska ställa. Uppfyller man inte dom så tänker vi ju inte corona direkt. Det är ju inte så konstigt? Varenda en med feber och förkylningssymtom i mars har ju inte coronaviruset direkt...
 
Jag har lite svårt att förstå provtagningshysterin faktiskt. Varför måste man i just detta läge veta exakt vad det är? Stanna hemma? Han kunde väl idolerat sig utan att köra bil 17 mil för ett prov? Han verkade ju inte behöva sjukhusvård? Jag brukar då inte vara ute och ränna när jag har 39 grader i feber då är jag däckad och håller mig hemma..
Jag tycker inte heller att det är konstigt att han blev nekad provtagning .. Vi har tex riktlinjer och frågor vi ska ställa. Uppfyller man inte dom så tänker vi ju inte corona direkt. Det är ju inte så konstigt? Varenda en med feber och förkylningssymtom i mars har ju inte coronaviruset direkt...
Fast då är vi tillbaka i hur killen ska göra om 5 arbetsdagar när han måste ha läkarintyg på sin sjukskrivning samt vad han gör om ytterligare 5 arbetsdagar då fk blir inblandat. Tror du på riktigt att fk accepterar sjukskrivning fr.o.m. dag 11 när motiveringen är "patienten mår bra men misstänker att han fortfarande bär på Coronavirus som han aldrig testats för"?
EDIT:Jag talar alltså ovan om situationen att han inte blivit testad
 
Fast då är vi tillbaka i hur killen ska göra om 5 arbetsdagar när han måste ha läkarintyg på sin sjukskrivning samt vad han gör om ytterligare 5 arbetsdagar då fk blir inblandat. Tror du på riktigt att fk accepterar sjukskrivning fr.o.m. dag 11 när motiveringen är "patienten mår bra men misstänker att han fortfarande bär på Coronavirus som han aldrig testats för"?
Hur gör alla andra patienter som behöver vara hemma längre än 5 dagar och behöver sjukintyg? Jag skriver typ dagligen anteckningar om såna intyg, både fysiska och via telefon. Verkar inte vara ett så stort problem..Men annars får man väl trsta personen då då, då slapp han ju köra 17 mil..
 
Jag har lite svårt att förstå provtagningshysterin faktiskt. Varför måste man i just detta läge veta exakt vad det är? Stanna hemma? Han kunde väl idolerat sig utan att köra bil 17 mil för ett prov? Han verkade ju inte behöva sjukhusvård? Jag brukar då inte vara ute och ränna när jag har 39 grader i feber då är jag däckad och håller mig hemma..
Jag tycker inte heller att det är konstigt att han blev nekad provtagning .. Vi har tex riktlinjer och frågor vi ska ställa. Uppfyller man inte dom så tänker vi ju inte corona direkt. Det är ju inte så konstigt? Varenda en med feber och förkylningssymtom i mars har ju inte coronaviruset direkt...

Det är väl viktigt med smittspårning också.
 
Den absolut största effekten av corona kommer nog visa sig vara den ekonomiska. Bara att de stoppade NASDAQ i USA och de asiatiska börserna tappar enormt påskyndar och förstärker den lågkonjunktur vi redan är på väg in i. Javisst låter det hårt och känslokallt att se det så, men dödligheten av corona står inte i proportioner till vilken effekt den har över hela världen. Visst är det otroligt viktigt att vara proaktiva men att Löven sitter i coronasamtal känns lite lätt överdrivet.
 
Hur gör alla andra patienter som behöver vara hemma längre än 5 dagar och behöver sjukintyg? Jag skriver typ dagligen anteckningar om såna intyg, både fysiska och via telefon. Verkar inte vara ett så stort problem..Men annars får man väl trsta personen då då, då slapp han ju köra 17 mil..
Fast nu är vi i ett läge där man anser att smittan inte finns lös i samhället och att man ska spåra eventuellt smittade. Eftersom så många verkar ha rätt lindriga symptom så är ju frågan varför vården skulle vara mer intresserad av att testa killen efter 1 veckas sjukskrivning än i dagens läge när han antagligen är betydligt friskare.
 
Fast nu är vi i ett läge där man anser att smittan inte finns lös i samhället och att man ska spåra eventuellt smittade. Eftersom så många verkar ha rätt lindriga symptom så är ju frågan varför vården skulle vara mer intresserad av att testa killen efter 1 veckas sjukskrivning än i dagens läge när han antagligen är betydligt friskare.

Hugger en knapp,
Att smittan inte finns lös i samhället känns ju helt otroligt.. Förmodligen ganska isolerad fortfarande, men jag tycker det känns naivt av myndigheter att säga att det inte finns någon risk att bli smittad om man inte varit utomlands till riskområden eller umgåtts med människor som har det...

Det verkar ju som att man fått de första två patienterna som inte varit utomlands eller i kontakt med konstaterat smittade idag, på St Görans.
 
Jag har lite svårt att förstå provtagningshysterin faktiskt. Varför måste man i just detta läge veta exakt vad det är? Stanna hemma? Han kunde väl idolerat sig utan att köra bil 17 mil för ett prov? Han verkade ju inte behöva sjukhusvård? Jag brukar då inte vara ute och ränna när jag har 39 grader i feber då är jag däckad och håller mig hemma..
Jag tycker inte heller att det är konstigt att han blev nekad provtagning .. Vi har tex riktlinjer och frågor vi ska ställa. Uppfyller man inte dom så tänker vi ju inte corona direkt. Det är ju inte så konstigt? Varenda en med feber och förkylningssymtom i mars har ju inte coronaviruset direkt...
Skillnaden mellan en och 3 isolerade och att inte råka gå tillbaks till jobb medan man smittar.
 
Hugger en knapp,
Att smittan inte finns lös i samhället känns ju helt otroligt.. Förmodligen ganska isolerad fortfarande, men jag tycker det känns naivt av myndigheter att säga att det inte finns någon risk att bli smittad om man inte varit utomlands till riskområden eller umgåtts med människor som har det...

Det verkar ju som att man fått de första två patienterna som inte varit utomlands eller i kontakt med konstaterat smittade idag, på St Görans.
Visst är det så, allt annat vore väldigt osannolikt.
 
Den absolut största effekten av corona kommer nog visa sig vara den ekonomiska. Bara att de stoppade NASDAQ i USA och de asiatiska börserna tappar enormt påskyndar och förstärker den lågkonjunktur vi redan är på väg in i. Javisst låter det hårt och känslokallt att se det så, men dödligheten av corona står inte i proportioner till vilken effekt den har över hela världen. Visst är det otroligt viktigt att vara proaktiva men att Löven sitter i coronasamtal känns lite lätt överdrivet.
Jag tycker inte det, ett scenario där en stor del av befolkningen blir sjuka under relativt begränsad tid och med stort antal i behov av intensivvård och hög dödlighet för riskgrupper skulle samhället ha väldigt svårt att klara av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 627
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 430
Fritid Denna regniga söndagsförmiddag drömmer vi oss bort till Costa Rica, som är det tilltänkta målet för vår bröllopsresa. Vi gifter oss i...
Svar
4
· Visningar
841
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp