Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem ska utreda?
Ema har ju redan gett grönt ljus och drt litar jag på.
Jag utgick från det citerade (kommer inte åt artikeln) och där skrivs det som att utredningar pågår och att det är utifrån den situationen uttalandena görs. Men det kanske inte var aktuella citat då?
 
Vem ska utreda?
Ema har ju redan gett grönt ljus och drt litar jag på.
Så här står det i en artikel i DN som uppdaterade 10:39 idag:

Den 25 mars tog Folkhälsomyndigheten beslutet om att åter tillåta Astra Zenecas vaccin för den som är 65 år och äldre. Detta sedan det satts på paus den 16 mars. I nästa vecka ska EMA komma med ett utlåtande. Då kan det komma ett besked också om hur Sverige ska gå vidare med Astra Zeneca-vaccinet.
 
Jag utgick från det citerade (kommer inte åt artikeln) och där skrivs det som att utredningar pågår och att det är utifrån den situationen uttalandena görs. Men det kanske inte var aktuella citat då?
Är Aftonbladets artikel låst nu? Den var öppen när jag läste den.
 
Så här står det i en artikel i DN som uppdaterade 10:39 idag:

Den 25 mars tog Folkhälsomyndigheten beslutet om att åter tillåta Astra Zenecas vaccin för den som är 65 år och äldre. Detta sedan det satts på paus den 16 mars. I nästa vecka ska EMA komma med ett utlåtande. Då kan det komma ett besked också om hur Sverige ska gå vidare med Astra Zeneca-vaccinet.

EMA gav ju ett utlåtande redan för typ 2 veckor sen fast dom kanske har gjort en djupare utredning nu också.
 
Igår fattades beslut om att alla skolor, F-9 + gymnasiet, i vår kommun ska ha hemundervisning resten av den här veckan (nästa vecka har vi påsklov här). Så idag har jag även min mellanstadieunge pluggande hemma. Och jag inser verkligen varför det har varit bra att ha honom i skolan... De får skriftliga instruktioner via mejl och det är inte lätt för honom att fokusera och förstå vad det är som ska göras.
Det tar en hel del tid från mig och det jag behöver göra...
 
Det har på något vis blivit en del av vardagen att kolla efter nya rön om min medicin och covid-19, inte för att jag är hysteriskt orolig utan mer som något jag gör. Svenska och andra europeiska studier visar en 2-3 gånger så hög risk för ett allvarligt förlopp, men inte någon direkt ökad dödlighet. I en ganska ny amerikansk studie visar det på 4-5 gånger så hög risk för att bli inlagd, och även på högre dödlighet. Sedan finns det enstaka fall som har fått sin Covid-19 återaktiverad efter en infusion av bromsmedicinen, utöver de rapporter som visar att man kanske inte får antikroppar efter att ha varit sjuk samt att vaccinsvaret blir lägre (men just det sista är rätt givet).
 
Nu förlängs reseförbudet för region uppland till sista april, så det var skönt att jag valde att inte gå in i karantän, då jag ändå inte får resa.

Förhoppningsvis blir det bättre till sista april, har tänkt träffa en kompis i början på maj som bor i Gävle. När vi bestämde oss var det så självklart att vi bägge skulle vara vaccinerade då. Men det går verkligen inte att planera nånting med den här pandemin...
 
Nu förlängs reseförbudet för region uppland till sista april, så det var skönt att jag valde att inte gå in i karantän, då jag ändå inte får resa.

Förhoppningsvis blir det bättre till sista april, har tänkt träffa en kompis i början på maj som bor i Gävle. När vi bestämde oss var det så självklart att vi bägge skulle vara vaccinerade då. Men det går verkligen inte att planera nånting med den här pandemin...
Jag undrar lite om hur detta informeras om och upprätthålls? Jag har flera kurskamrater som åker hem till sina familjer över påsk liksom. Men det händer ju inget, finns inga som helst påbud kring detta. Och många verkar inte ens känna till att man inte ska resa nu, eller om de bara inte bryr sig?
 
Jag undrar lite om hur detta informeras om och upprätthålls? Jag har flera kurskamrater som åker hem till sina familjer över påsk liksom. Men det händer ju inget, finns inga som helst påbud kring detta. Och många verkar inte ens känna till att man inte ska resa nu, eller om de bara inte bryr sig?

Min mamma (som bor 40 mil ifrån mig) hade iaf hört det på nyheterna när jag ringde för att berätta. Men som allt annat utgår jag ifrån att man själv vill hålla sig underrättad. Jag gick in på Region Uppsalas hemsida och där stod det på första sidan att det blivit förlängt. Vilket var väntat mtp att situationen inte blivit bättre i regionen.
 
Lagom till alla ska tillbaka till skolorna konstateras i regionen:

"Fler fall av covid hittas bland unga i Skåne
Under förra veckan registrerades 3 522 nya fall av covid i Skåne. Det var 19 procent fler än föregående vecka. Uppgången bland de yngsta var hela 32 procent, medan smittspridningen i åldersgruppen över 70 inte längre ökar.
• Förra veckans 820 fall i åldersgruppen under tjugo år var 32 procent fler än föregående vecka. Det är bland unga som de nya covidfallen i Skåne ökar mest.
• Ökningen i åldersgruppen över sjuttio är däremot försumbar. Förra veckans 141 fall var två personer fler än veckan före.
• I den stora gruppen däremellan ökade smittspridningen med 17 procent i förra veckan.
• Under samma vecka blev de sjukhusvårdade patienterna med covid 6 procent färre jämfört med veckan före.
Summa: Smittspridningen har ökat men belastningen på sjukvården har avtagit. Bakom dessa två motsatta trender i Region Skåne finns åtminstone delvis uppmaningen till fler friska skåningar att testa sig."
www.sydsvenskan.se

Jag tror som innan att det är längre eftersläpning än beräknat, att vi ser en del från sportlovet först nu.
 
Senast ändrad:
Lagom till alla ska tillbaka till skolorna konstateras i regionen:

"Fler fall av covid hittas bland unga i Skåne​

Under förra veckan registrerades 3 522 nya fall av covid i Skåne. Det var 19 procent fler än föregående vecka. Uppgången bland de yngsta var hela 32 procent, medan smittspridningen i åldersgruppen över 70 inte längre ökar.
• Förra veckans 820 fall i åldersgruppen under tjugo år var 32 procent fler än föregående vecka. Det är bland unga som de nya covidfallen i Skåne ökar mest.
• Ökningen i åldersgruppen över sjuttio är däremot försumbar. Förra veckans 141 fall var två personer fler än veckan före.
• I den stora gruppen däremellan ökade smittspridningen med 17 procent i förra veckan.
• Under samma vecka blev de sjukhusvårdade patienterna med covid 6 procent färre jämfört med veckan före.
Summa: Smittspridningen har ökat men belastningen på sjukvården har avtagit. Bakom dessa två motsatta trender i Region Skåne finns åtminstone delvis uppmaningen till fler friska skåningar att testa sig."
www.sydsvenskan.se

Jag tror som innan att det är längre eftersläpning än beräknat, att vi ser en del från sportlovet först nu.

Liknande trend i VG-regionen. Och även här skall fler elever till skolan efter påsk. Jag vet inte om jag tycker att det är jättelämpligt med tanke på smittläget.
 
Liknande trend i VG-regionen. Och även här skall fler elever till skolan efter påsk. Jag vet inte om jag tycker att det är jättelämpligt med tanke på smittläget.

Jag tycker absolut det är förhastat. Med tanke på att det REDAN är en större spridning i det åldersspannet kan det ju inte bli annat än ökad efter ett påsklov där fler träffat folk utanför sin normala sfär. De unga riskerar alltså att sprida till t ex kusinföräldrar och vidare ut på arbetsplatser.

Nä, jag tycker det kunde avvakta till 14 dagar efter påsk, för att hinna fånga trenden (som ju redan är uppåtgående, det är alltså återgång till arbetsplatsen d v s skolan under en konstaterat ökad spridningstakt).
 
Nu har ännu en artikel dykt upp:
"Tegnell: Lättnaderna måste skjutas fram
Folkhälsomyndigheten begär att regeringen skjuter på de lättnader i pandemirestriktioner som aviserats till den 11 april. – Att göra förändringarna i det här läget skulle skicka signaler om att riskerna har minskat, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
...
– Vi behöver verkligen ha fortsatt hårt arbete med att begränsa smittan så mycket som möjligt under ett antal veckor framåt.

Smittoläget är nu så allvarligt att Folkhälsomyndigheten (FHM) i måndags skickade en hemställan till socialdepartementet för att be regeringen att avvakta med en rad förändringar i den så kallade begränsningsförordningen.

Det handlar exempelvis om deltagarantal för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som fotbollsmatcher, teaterföreställningar och konserter. Regeringen har föreslagit att det nuvarande publiktaket på åtta personer ska kunna anpassas efter om arrangemanget är inomhus eller utomhus och om det finns anvisade sittplatser eller inte.
– Det här måste betyda att FHM ser allvarligt på smittoläget och det enda vi egentligen kan göra är att avvakta, säger Parks and Resorts vd Christer Fogelmarck.
Företaget driver bland annat Gröna Lund i Stockholm och Fogelmarck poängterar att varje dag med ytterligare restriktioner är en smäll.
– Varenda gäst, varenda dag, varenda timme är såklart väldigt viktig.
...

Enligt Anders Tegnell finns en oro i många regioner om att människor är pandemitrötta och därför följer rekommendationer och regler allt sämre.
– Den här typen av signaler kan göra att man minskar följsamheten ännu mer. Och när följsamheten minskar får det väldigt stora effekter på smittspridningen, säger han.
Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att förändringarna i stället kan träda i kraft i månadsskiftet april/maj. Myndigheten begär därför att datumet ändras till den 3 maj."
www.sydsvenskan.se
 
Jag är också vaccinerad med AZ första dosen. Så jag hoppas verkligen att jag kommer få den andra också! Tack och lov är det 8 veckor kvar till planerad andra dos så det ska förhoppningsvis hinna komma ett beslut i god tid innan det.

I och med att jag inte har några andra sjukdomar, inte är i riskgrupp eller så så tror jag att risken för mig är väldigt liten att drabbas av dom mer allvarliga biverkningarna.
Som så många andra har sagt, det är större risk att få blodproppar av annan medicin än detta vaccin.
 
Min mamma (som bor 40 mil ifrån mig) hade iaf hört det på nyheterna när jag ringde för att berätta. Men som allt annat utgår jag ifrån att man själv vill hålla sig underrättad. Jag gick in på Region Uppsalas hemsida och där stod det på första sidan att det blivit förlängt. Vilket var väntat mtp att situationen inte blivit bättre i regionen.
Ja det förutsätter ju att man är intresserad. Jag tittar inte på nyheter. Jag går aldrig in på region uppsalas hemsida. Känns som att det då är knepigt.
 
Ja det förutsätter ju att man är intresserad. Jag tittar inte på nyheter. Jag går aldrig in på region uppsalas hemsida. Känns som att det då är knepigt.

Hur tänker du annars att en person ska få information? Tycker du att FHM/Regeringen ska ringa runt till alla och försäkra sig om att de har all info de behöver? Nä, vuxna människor får faktiskt ta och intressera sig för vad som händer runt omkring en och speciellt nu i en pandemi. Att man inte är intresserad är en otroligt dålig ursäkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 867
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 698
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp