Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har mamma 76 år fått sin första spruta. Nästa får hon den 11 maj. Förhoppningsvis får pappa 75 år också erbjudande om sin första spruta snart. De har hamnat i två olika åldersgrupper.
Min granne har fått spruta nr 2 nu, vi andra är alla lättade över det. Och min närstående nere i Skåne ska få sin andra spruta strax efter påsk, så jag håller tummarna för fullt just nu att inget händer hen innan dess!
 
Hur tänker du annars att en person ska få information? Tycker du att FHM/Regeringen ska ringa runt till alla och försäkra sig om att de har all info de behöver? Nä, vuxna människor får faktiskt ta och intressera sig för vad som händer runt omkring en och speciellt nu i en pandemi. Att man inte är intresserad är en otroligt dålig ursäkt.
Kanske när man bokar en tågbiljett från Uppsala och ut ur länet till exempel. Uppenbarligen så har många missat infon iaf. Jag verkar vara en av få som inte har missat det.
 
Igår fattades beslut om att alla skolor, F-9 + gymnasiet, i vår kommun ska ha hemundervisning resten av den här veckan (nästa vecka har vi påsklov här). Så idag har jag även min mellanstadieunge pluggande hemma. Och jag inser verkligen varför det har varit bra att ha honom i skolan... De får skriftliga instruktioner via mejl och det är inte lätt för honom att fokusera och förstå vad det är som ska göras.
Det tar en hel del tid från mig och det jag behöver göra...

Oj, hur sjutton löser folk det rent praktiskt? O_o Det är väl en sak om man har möjlighet att jobba hemifrån, även om det torde vara väldigt distraherande med flera lågstadiebarn hemma till exempel. Men om alla tillgängliga föräldrar har yrken där de behöver vara på plats?
 
Kanske när man bokar en tågbiljett från Uppsala och ut ur länet till exempel. Uppenbarligen så har många missat infon iaf. Jag verkar vara en av få som inte har missat det.

Jag tycker att alla vuxna har en skyldighet att hålla sig uppdaterad om det som man behöver veta. D.v.s. ska man resa någonstans nu så är det ens skyldighet att ta reda på om det finns några rekommendationer, hur resan funkar, hur man bör bete sig och vilka problem man kan stöta på. Myndigheter har en skyldighet att se till att informationen finns tillgänglig och att den går att förstå.
 
Liknande trend i VG-regionen. Och även här skall fler elever till skolan efter påsk. Jag vet inte om jag tycker att det är jättelämpligt med tanke på smittläget.
Är det så alltså, förlängdes inte regionala rekommendationer till 18 april? Fast skolan kanske inte innefattades?
 
Oj, hur sjutton löser folk det rent praktiskt? O_o Det är väl en sak om man har möjlighet att jobba hemifrån, även om det torde vara väldigt distraherande med flera lågstadiebarn hemma till exempel. Men om alla tillgängliga föräldrar har yrken där de behöver vara på plats?
Jag förmodar att det finns någon typ av fritidsverksamhet för de barn som är såpass små att de inte kan vara hemma själva, och där det inte finns någon annan möjlighet till barnomsorg.
 
Oj, hur sjutton löser folk det rent praktiskt? O_o Det är väl en sak om man har möjlighet att jobba hemifrån, även om det torde vara väldigt distraherande med flera lågstadiebarn hemma till exempel. Men om alla tillgängliga föräldrar har yrken där de behöver vara på plats?

Föräldrar till barn som måste jobba på plats ska ha anmält detta till kommunen och de får särskild barnomsorg.
 
Jag tycker att alla vuxna har en skyldighet att hålla sig uppdaterad om det som man behöver veta. D.v.s. ska man resa någonstans nu så är det ens skyldighet att ta reda på om det finns några rekommendationer, hur resan funkar, hur man bör bete sig och vilka problem man kan stöta på. Myndigheter har en skyldighet att se till att informationen finns tillgänglig och att den går att förstå.
Ja det kan jag med tycka. Men uppenbarligen så fungerar det ju inte så.
 
Men om man inte ens intresserat sig för att ta reda på information så kan man inte heller skylla på att andra inte informerat en.
Jag försöker fokusera på lösningar istället för att bara säga att folk måste minsann göra ditten och datten, eftersom det uppenbarligen inte fungerar.
 
Jag skrev ju om att var grannregion (Österrike) deltar i en studie om Pfizers-Biotech verkan pa den sydafrikanska mutationen. En stor del av invanarna vaccinerades. Nu verkar det som att den sydafrikanska mutationen själv har minskat, den försvann nästan helt redan innan vaccinet kan ha haft sa stor paverkan enl experterna. Troligtvis är den den brittiska mutationen starkare och har konkurerat ut den sydafrikanska. Oroande är däremot att smittotalen inte minskar alls i den regionen, tvärtom trots att vaccinationen nu borde ge resultat (3 v sen första sprutan). Nu har man upptäckt en variant av brittiska mutationen (osäkert än om det är en ny mutation eller bara en variant). Det finns misstanke om att vaccinet inte tar sa bra pa varianten eller sa har folk i den regionen tänkt "nu är vi vaccinerade, nu behöver vi inte vara försiktiga längre".
Just det sista tror jag är ett problem och kommer bli ett större problem ju fler som vaccinerar sig, till vi nar en niva där majoriteten är vaccinerade (da hoppas jag att vi kan leva hyfsat normalt igen).
 
Senast ändrad:
Jag skrev ju om att var grannregion (Österrike) deltar i en studie om Pfizers-Biotech verkan pa den sydafrikanska mutationen. En stor del av invanarna vaccinerades. Nu verkar det som att den sydafrikanska mutationen själv har minskat, den försvann nästan helt redan innan vaccinet kan ha haft sa stor paverkan enl experterna. Troligtvis är den den brittiska mutationen starkare och har konkurerat ut den sydafrikanska. Oroande är däremot att smittotalen inte minskar alls i den regionen, tvärtom trots att vaccinationen nu borde ge resultat (3 v sen första sprutan). Nu har man upptäckt en variant av brittiska mutationen (osäkert än om det är en ny mutation eller bara en variant). Det finns misstanke om att vaccinet inte tar sa bra pa varianten eller sa har folk i den regionen tänkt "nu är vi vaccinerade, nu behöver vi inte vara försiktiga längre".
Just det sista tror jag är ett problem och kommer bli ett större problem ju fler som vaccinerar sig, till vi nar en niva där majoriteten är vaccinerade (da hoppas jag att vi kan leva hyfsat normalt igen).

Här säger man att man inte har ett fullgott skydd förrän två veckor efter den andra sprutan.

Idag läste jag att endast 200 personer av alla som Sverige vaccinerat hittills har insjuknat i corona mer än 2 veckor efter andra sprutan. Det är tydligen 0,06% av alla som fått två doser. Det är en fantastiskt låg siffra! Det visar ju att vaccinerna som använts hittills fungerar mycket bra!
 
Jag försöker fokusera på lösningar istället för att bara säga att folk måste minsann göra ditten och datten, eftersom det uppenbarligen inte fungerar.
Det fungerar inte eftersom folk inte tar ansvar. Jag slår vad om att många faktiskt vet om vad som gäller, har hört det osv, men faktiskt inte bryr sig. Att åka hem till påsk är viktigare än att bidra till att minska smittspridningen. Egotänkandet i den åldern är rätt hög.

kl

Här i Skåne ska ju alla snorungar återgå till skolorna efter påsklovet som vi har denna vecka. Nästa vecka ska gymnasiet vara på plats och 7 or och 9 or på ena barnets skola och veckan därpå ska 8 orna komma tillbaka. Jag tycker faktiskt att vi kan köra distans resten av terminen. Snorungarna håller inte avstånd, bär inte munskydd, följer inga andra restriktioner heller, inte fan är det konstigt att det ökar mest hos dem just nu. De bryr sig överhuvudtaget inte och visar ingen som helst respekt för andra. Och dem ska jag alltså dela tåg och buss med snart igen. Fullsatt buss och fullsatt tåg. Hujeda mig. Varför pausade FHM inte Astra Zenecas vaccin 3 timmar senare den där dagen, då hade jag fått en dos i alla fall. Hur det blir med personalvaccineringarna nu vet vi inte, i vissa regioner är de pausade helt för att ge alla doser till de äldre.

Beslutet att låta snorungarna återgå till skolorna kommer att ta livet av några människor...
 
Det fungerar inte eftersom folk inte tar ansvar. Jag slår vad om att många faktiskt vet om vad som gäller, har hört det osv, men faktiskt inte bryr sig. Att åka hem till påsk är viktigare än att bidra till att minska smittspridningen. Egotänkandet i den åldern är rätt hög.
Ja givetvis kan det vara så! Men åldern tror jag tyvärr är lite sekundär om du frågar mig. I min klass är vi väl 21-45 och vi som är mest lydiga varierar i ålder, och i vad vi lyder i. En av dem som ska (har åkt?) hem till familjen har varit helt isolerad sen tidigt i höstas och detta är det första mot rekommendationerna som hen gör. Jag antar att det är en fråga om prioritering i slutändan.

Idag gick tex både jag och sambon in på maxi eftersom jag ville köpa påskgodis. Jag köpte dock bara mitt påskgodis och väntade vid bilen sen, men rent tekniskt så är ju det också fel.
 
Ja givetvis kan det vara så! Men åldern tror jag tyvärr är lite sekundär om du frågar mig. I min klass är vi väl 21-45 och vi som är mest lydiga varierar i ålder, och i vad vi lyder i. En av dem som ska (har åkt?) hem till familjen har varit helt isolerad sen tidigt i höstas och detta är det första mot rekommendationerna som hen gör. Jag antar att det är en fråga om prioritering i slutändan.

Idag gick tex både jag och sambon in på maxi eftersom jag ville köpa påskgodis. Jag köpte dock bara mitt påskgodis och väntade vid bilen sen, men rent tekniskt så är ju det också fel.
Absolut, här ser jag ju också personer ur alla åldrar bryta mot reglerna. men det som sticker ut mest är faktiskt yngre. Sedan är det ju klart att det finns mycket noga ungdomar samtidigt som det finns äldre som är helt totalt obrydda och respektlösa, men generellt ser jag fler obrydda unga än äldre eller medelålders.
 
Absolut, här ser jag ju också personer ur alla åldrar bryta mot reglerna. men det som sticker ut mest är faktiskt yngre. Sedan är det ju klart att det finns mycket noga ungdomar samtidigt som det finns äldre som är helt totalt obrydda och respektlösa, men generellt ser jag fler obrydda unga än äldre eller medelålders.

Och jag skulle säga att det är hugget som stucket där jag är. De vuxna och gamla har lika dålig respekt, går i par/grupp och tar inga avstånd.
 
Absolut, här ser jag ju också personer ur alla åldrar bryta mot reglerna. men det som sticker ut mest är faktiskt yngre. Sedan är det ju klart att det finns mycket noga ungdomar samtidigt som det finns äldre som är helt totalt obrydda och respektlösa, men generellt ser jag fler obrydda unga än äldre eller medelålders.

Du måste röra dig betydligt mer i samhället än jag och vid tider då fler är ute. Jag ser överhuvudtaget inte tillräckligt mycket folk för att kunna göra den bedömningen. Du kanske borde fundera på dina egna vanor om du nu ser så många människor.

Jag handlar vid tider då få handlar och de jag ser sköter oftast sig. Jag ser inget mönster i vilka som inte gör det. Där är det både gamla, unga och mittemellan.

Sen är jag ingen annanstans där det rör sig mycket folk.
 
Du måste röra dig betydligt mer i samhället än jag och vid tider då fler är ute. Jag ser överhuvudtaget inte tillräckligt mycket folk för att kunna göra den bedömningen. Du kanske borde fundera på dina egna vanor om du nu ser så många människor.

Jag handlar vid tider då få handlar och de jag ser sköter oftast sig. Jag ser inget mönster i vilka som inte gör det. Där är det både gamla, unga och mittemellan.

Sen är jag ingen annanstans där det rör sig mycket folk.
Tja, det kan väl hända att man måste jobba på plats samt är beroende av kollektivtrafik för att kunna ta sig dit och hem. Då är det inte så mycket att se över för egen del. Gissar att det är så i @Enya s fall?
 
Du måste röra dig betydligt mer i samhället än jag och vid tider då fler är ute. Jag ser överhuvudtaget inte tillräckligt mycket folk för att kunna göra den bedömningen. Du kanske borde fundera på dina egna vanor om du nu ser så många människor.

Jag handlar vid tider då få handlar och de jag ser sköter oftast sig. Jag ser inget mönster i vilka som inte gör det. Där är det både gamla, unga och mittemellan.

Sen är jag ingen annanstans där det rör sig mycket folk.
Alla människor jobbar inte hemma, kanske är nytt för dig?
Det innebär alltså att jag åker tåg och buss tillsammans med andra som åker till jobbet samt även skolungdomar. Jag slutar vid lunch och ser hur folk rör sig då. Jag gör vårdbesök på sjukhus, synenheten och vc och tar mig dit och ser hur folk rör sig och beter sig. Jag handlar på tider då jag ändå är ute eftersom det är onödigt att åka i väg på en annan tid och utsätta sig igen för smitta + att jag rent psykiskt inte har ork för det. Men jag har inga vanor som jag kan dra in på. Om jag inte slutar gå på vårdbesök, slutar jobba eller slutar handla (och handlingen delar jag med mina tre tonårsbarn så att inte bara jag handlar åt oss utan de också kan handla).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 733
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 671
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp