Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har vid några tillfällen i år besökt vårdinrättningar där man ska bära munskydd. Inga konstigheter, och även om jag tycker det är jobbigt så är det liksom överkomligt den stunden jag behöver ha det. Men, problemet tycker jag är när jag tar mig dit. Jag går oftast och vill då helst inte ha munskyddet på men hur ”transporterar” man det utan att sabba hela grejen med att ha det sen? Känns inte som att jag bara kan stoppa det i fickan, eller? :o

Varför ska du ha med eget munskydd dit? Alla vårdinrättningar jag varit på delar ut munskydd. Jag var på en senast igår. Där stod en man i dörren (med munskydd och visir) och frågade mig om jag kände mig frisk. Sen fick jag komma in och precis innanför dörren stod ett bord med handsprit och munskydd. På VC har jag fått munskydd i receptionen.
 
Varför ska du ha med eget munskydd dit? Alla vårdinrättningar jag varit på delar ut munskydd. Jag var på en senast igår. Där stod en man i dörren (med munskydd och visir) och frågade mig om jag kände mig frisk. Sen fick jag komma in och precis innanför dörren stod ett bord med handsprit och munskydd. På VC har jag fått munskydd i receptionen.
För att jag tycker om att vara förberedd och inte utnyttja resurser när det inte behövs. Men visst, vi kan väl istället säga att samma problem uppstår om jag ska gå till bussen en morgon.
 
Varför ska du ha med eget munskydd dit? Alla vårdinrättningar jag varit på delar ut munskydd. Jag var på en senast igår. Där stod en man i dörren (med munskydd och visir) och frågade mig om jag kände mig frisk. Sen fick jag komma in och precis innanför dörren stod ett bord med handsprit och munskydd. På VC har jag fått munskydd i receptionen.
Jag har hittills inte fått något munskydd utdelat till mig, så det ser väl olika ut. Så better safe than sorry och ta med eget skydd, tänker jag.
 
Jo. Men hur?

Rent munskydd i fickan på väg hemifrån.
Använt, ”kontaminerat” munskydd i typ bajspåse i fickan och sedan i papperskorg.
Då är du mer försiktig med dina fickor än jag. Nycklar, telefon och lypsyl åker upp och ner samtidigt med ospritade händer. Fickan är knappast rätt plats för ett oanvänt munskydd
 
Jo. Men hur?

Rent munskydd i fickan på väg hemifrån.
Använt, ”kontaminerat” munskydd i typ bajspåse i fickan och sedan i papperskorg.

Meningen var uppbyggd så att jag trodde att man skulle lägga använt munskydd i fickan och sedan ta upp det med utochinvänd påse. Är det före så är det givetvis mindre problem men håller med @Lovisaleonora

Jag spritade händerna, satte oanvända i en ziplock. Tog ut nya med spritade händer och använda i en annan ziplock. De hade givetvis olika färg för säkerhets skull Även om de inte låg precis bredvid varandra.
 
Meningen var uppbyggd så att jag trodde att man skulle lägga använt munskydd i fickan och sedan ta upp det med utochinvänd påse. Är det före så är det givetvis mindre problem men håller med @Lovisaleonora

Jag spritade händerna, satte oanvända i en ziplock. Tog ut nya med spritade händer och använda i en annan ziplock. De hade givetvis olika färg för säkerhets skull Även om de inte låg på samma ställe.
En får ju t ex inte röra munskyddet före eller under påsättning av detsamma, eller medan en när det. Att vara säker på att det inte vidrörs i en ficka känns vanskligt.
 
Tja, samtidigt så är det väl bättre än att tulla på andra regler utan mask också. Här i obygden har väldigt få mask samtidigt som de är rätt kassa på avstånd och att inte samlas i klungor.
Svarar mig själv. Med tanke på vad jag skrev om om att få har mask och trängs så känns det inte så konstigt att den här lilla hålan gick upp i ledningen med fall per 10 000 invånare senaste veckan. Suck. Vad jag förstår ligger vi dåligt till med vaccinationen också.
 
En får ju t ex inte röra munskyddet före eller under påsättning av detsamma, eller medan en när det. Att vara säker på att det inte vidrörs i en ficka känns vanskligt.

+ @Efwa

Men man kan väl rimligen använda samma medhavda plastpåse att transportera sitt munskydd i på vägen dit? På vägen dit är insida plastpåse och munskydd rena, på vägen hem är både munskydd och insida plastpåse kontaminerat. Enkelt.
 
Då är du mer försiktig med dina fickor än jag. Nycklar, telefon och lypsyl åker upp och ner samtidigt med ospritade händer. Fickan är knappast rätt plats för ett oanvänt munskydd
Det vet jag inte om jag är precis, försiktig med mina fickor, men i dagsläget är ena fickan dedikerad nycklar och den andra munskydd.

Sannolikheten för att jag skulle ha coronavirus i fickan bedömer jag som låg.
 
Jag spritade händerna, satte oanvända i en ziplock. Tog ut nya med spritade händer och använda i en annan ziplock. De hade givetvis olika färg för säkerhets skull Även om de inte låg precis bredvid varandra.
Nästan enklare att stanna hemma ☺️.

Munskydd använder jag av respekt för rekommendationerna och min omgivning, för att inte riskera smitta andra. Om det vore för att skydda mig själv skulle jag använda visir.

Jag är inte oförsiktig med mig själv heller men det måste vara åtgärder inom rimliga gränser.
 
+ @Efwa

Men man kan väl rimligen använda samma medhavda plastpåse att transportera sitt munskydd i på vägen dit? På vägen dit är insida plastpåse och munskydd rena, på vägen hem är både munskydd och insida plastpåse kontaminerat. Enkelt.

Javisst är det så. Om man bara ska använda ett enda såklart. Det kräver dock ganska mycket av användaren och sällan är det verkligen så lätt som man tror att använda ett enda om man ska vara säker.
 
Nästan enklare att stanna hemma ☺️.

Munskydd använder jag av respekt för rekommendationerna och min omgivning, för att inte riskera smitta andra. Om det vore för att skydda mig själv skulle jag använda visir.

Jag är inte oförsiktig med mig själv heller men det måste vara åtgärder inom rimliga gränser.

Ja, det är faktiskt väldigt jobbigt att använda munskydd rätt och jag tänker att det ju är det man ska göra, annars har det ingen effekt varken åt ena eller andra hållet.

De flesta som använder sina munskydd om och om igen och inte byter, hänger det över armen och annat skit ger alltid ursäkten att de ”skyddar andra” inte sig själva men faktum är att om du tar på ditt skydd och sedan i handtag, varor, vagnar och annat så har du inte skyddat mig för annat än om du just skulle nysa eller hosta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 197
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 453
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp