Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad jag har hört av mina vänner och släktingar i Sverige (som har småbarn alt jobbar i förskola/skola) har dom inte upplevt att barnen varit friskare iår. Hur det ser ut med vuxna har jag mindre koll på.
Barnen har givetvis varit förkylda/sjuka, det har ju inte varit någon nollvision.

Vi har haft mycket vab innan, förkylningar och magsjukor, och det vi vabbat för nu är typ smågrejor som ingen hade haft nån tanke på att sjukanmäla för tidigare.
Därför att minsta lilla skall man vara hemma för. Precis som för vuxna.

Men några stora förkylningar-nej. Två gånger har vi haft ett sånt 'förkylningsutbrott' på vår förskola, mot....tja hur många som helst innan. Förut var det ju ordentliga förkylningar mer eller mindre halva året.
Magsjuka - noll gånger sen februari -20...Peppar peppar men det talar ett tydligt språk trots allt.
 
Vad jag har hört av mina vänner och släktingar i Sverige (som har småbarn alt jobbar i förskola/skola) har dom inte upplevt att barnen varit friskare iår. Hur det ser ut med vuxna har jag mindre koll på.
Och vad jag hört och upplevt inklusive statistik på vinterkräksjuka och influensa så är det nästan ingen som blir sjuk. På jobb så är sjukfrånvaron extremt liten.
 
Här tror jag inget är så noga med sina munskydd som skrivs ovan, inte ens min svärmor som är livrädd för virus och bakterier.

Fpp2 masker kan återanvändas, så det borde ju gälla "tandläkarmunskydd" också. Dom ska hänga luftigt och torka 4-5 dagar sen kan dom användas. Iaf enl Informationen från vår hälsomyndighet.
Att virus och bakteriemängden minskar när munskydden torkar stämmer säkert, men alla är inte direkt känsliga för den behandlingen så alla smittämnen kommer inte att försvinna. Däremot så tror jag inte något engångsmunskydd är godkänt och testat efter användning på det viset. Jag är tveksam till att funktionen bli den samma efter att ha torkats någon/några gånger.

Mitt förtroende skulle sjunka drastiskt för en myndighet som ger den typen av råd. Munskydd som har tveksam effekt från början bli inte direkt bättre efter att ha blivit fuktiga och torkats ett antal gånger. Och även om kanske coronaviruset dör i stor utsträckning, så gör knappast alla smittämnen det. Det verkar som symbolvärdet av att ha munskydd är viktigare än effekten.
 
Att virus och bakteriemängden minskar när munskydden torkar stämmer säkert, men alla är inte direkt känsliga för den behandlingen så alla smittämnen kommer inte att försvinna. Däremot så tror jag inte något engångsmunskydd är godkänt och testat efter användning på det viset. Jag är tveksam till att funktionen bli den samma efter att ha torkats någon/några gånger.

Mitt förtroende skulle sjunka drastiskt för en myndighet som ger den typen av råd. Munskydd som har tveksam effekt från början bli inte direkt bättre efter att ha blivit fuktiga och torkats ett antal gånger. Och även om kanske coronaviruset dör i stor utsträckning, så gör knappast alla smittämnen det. Det verkar som symbolvärdet av att ha munskydd är viktigare än effekten.
Ja om det hade funkat att torka och återanvända engångsmunskydd så hade väl vi som jobbar i sjukvården fått göra det. Vi förbrukar ju stora mängder engångsmunskydd..
 
Och vad jag hört och upplevt inklusive statistik på vinterkräksjuka och influensa så är det nästan ingen som blir sjuk. På jobb så är sjukfrånvaron extremt liten.

Ja, just magsjukor som går runt, runt och den riktiga influensan verkar ha minskat. Men "vanliga" förkylningar har inte blivit färre, snarare tvärtom enl dom jag pratat med. Men som ni säger är det kanske för att man är hemma vid lättare symtom och är mer uppmärksam än tidigare. Därför upplever kanske många att det blivit mer.
 
Ja om det hade funkat att torka och återanvända engångsmunskydd så hade väl vi som jobbar i sjukvården fått göra det. Vi förbrukar ju stora mängder engångsmunskydd..

Ganska stor skillnad på när man jobbar inom sjukvården och för "hemmabruk" anser jag. Här slängs munskydd också varje dag inom sjukvården.
 
Ganska stor skillnad på när man jobbar inom sjukvården och för "hemmabruk" anser jag. Här slängs munskydd också varje dag inom sjukvården.
Är det? Munskydden fyller ju samma funktion.
Jag pratar alltså inte om covid-vård utan övrig sjukvård där både personal och patienter måste vara symptomfria för att få vara där.
 
Att virus och bakteriemängden minskar när munskydden torkar stämmer säkert, men alla är inte direkt känsliga för den behandlingen så alla smittämnen kommer inte att försvinna. Däremot så tror jag inte något engångsmunskydd är godkänt och testat efter användning på det viset. Jag är tveksam till att funktionen bli den samma efter att ha torkats någon/några gånger.

Mitt förtroende skulle sjunka drastiskt för en myndighet som ger den typen av råd. Munskydd som har tveksam effekt från början bli inte direkt bättre efter att ha blivit fuktiga och torkats ett antal gånger. Och även om kanske coronaviruset dör i stor utsträckning, så gör knappast alla smittämnen det. Det verkar som symbolvärdet av att ha munskydd är viktigare än effekten.

Det är det jag menar med att tyg känns trevligare, framförallt känns fpp2 masken "dammig" efter ett tag och andningen blir jobbigare än annars (kan ju vara psykiskt).
 
Är det? Munskydden fyller ju samma funktion.
Jag pratar alltså inte om covid-vård utan övrig sjukvård där både personal och patienter måste vara symptomfria för att få vara där.

Fast då jobbar man väl ändå relativt nära patienten och under en längre stund. Där ser jag ett större vikt av ett bättre skydd.

Masken i vardagen ska ju inte ersätta annat som avstånd utan som ett extra skydd. Jag anser inte att skyddet är lika viktigt då. (fast självklart ska man bära masken korrekt).
 
Fast då jobbar man väl ändå relativt nära patienten och under en längre stund. Där ser jag ett större vikt av ett bättre skydd.

Masken i vardagen ska ju inte ersätta annat som avstånd utan som ett extra skydd. Jag anser inte att skyddet är lika viktigt då. (fast självklart ska man bära masken korrekt).
Det beror på. Vi har munskydd på jobbet men håller ändå avstånd hela tiden. Det är solklart bara ett extra skydd utöver alla andra åtgärder som avstånd, symptomfrihet osv. Sjukvården ser ju väldigt olika ut, alla har inte kroppskontakt eller liknande.
 
Jag upplever och tror fortfarande att munskydden framför allt är symboliska - helt uppriktigt hanterar jag mina på ett rätt förkastligt vis, men det drabbar ju bara mig. Jag bär dem för att jag måste, inte för att jag tror att det gör någon skillnad.
 
Jag upplever och tror fortfarande att munskydden framför allt är symboliska - helt uppriktigt hanterar jag mina på ett rätt förkastligt vis, men det drabbar ju bara mig. Jag bär dem för att jag måste, inte för att jag tror att det gör någon skillnad.
Håller med, jag tror inte att dom hjälper så mkt men inte heller att dom skadar.

Ett tag kändes det som att dom hjälpte som en påminnelse om att hålla avstånd, framförallt när vi fick krav igen efter efter ngr veckor utan. Men det effekten verkar ha försvunnit nu.
 
Ja, just magsjukor som går runt, runt och den riktiga influensan verkar ha minskat. Men "vanliga" förkylningar har inte blivit färre, snarare tvärtom enl dom jag pratat med. Men som ni säger är det kanske för att man är hemma vid lättare symtom och är mer uppmärksam än tidigare. Därför upplever kanske många att det blivit mer.
Då har vi olika erfarenhet. Men ja de uppmärksammas mer när en nysning kan få folk att hoppa högt och man inte är välkommen någonstans med minst lilla förkylning. Jag har hört massor som kommenterat den minskade frekvensen av alla sorts infektionssjukdomar, du är däremot unik och den enda jag stött på med motsats uppfattning.
 
Då har vi olika erfarenhet. Men ja de uppmärksammas mer när en nysning kan få folk att hoppa högt och man inte är välkommen någonstans med minst lilla förkylning. Jag har hört massor som kommenterat den minskade frekvensen av alla sorts infektionssjukdomar, du är däremot unik och den enda jag stött på med motsats uppfattning.

Som jag skrev så är det baserat på ganska få personer så det kanske har varit mer än genomsnittet just där och inte ngn spegling av den allmänheten.

Jag blev också förvånad för jag ser en stor skillnad här hos oss, men tänkte att hemskola osv spelat en stor roll.

Däremot har vi haft fler "lussalarm" än vanligt iår på barnens skola, det tycker jag är konstigt när barnen måste hålla avstånd, inte får dela ngt osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 907
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 769
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp