Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det skiljer sig friskt mellan regionerna. T ex råden och riktlinjerna till vårdpersonal. I Skåne ska vårdpersonal testa sig efter utlandsresa oavsett vaccinationsstatus, p g a att man jobbar inom vården. I VGR behöver man inte det, eftersom FHM undantar fullvaccinerade från testning.
Bara som ett exempel.
Tycker det är synd att regionerna inte kan vara enade i såna viktiga punkter.
 
Nar min ena son var liten 2-3 ar gick han pa dagis medan jag jobbade (larare). Hade det i lanken gallt da hade jag aldrig jobbat pa en termin och en handfull dagar terminen innan. Varterminen nar han skulle fylla 3 ar var han helt frisk 4 dagar ... under pasklovet. :cautious: Jag var nyskilld och hade inte nagot val annat an att jobba. Foraldrar, grannar, goda vanner, alla jag kande tog semesterdagar for att ta hand om mitt snoriga barn som andock var bra nog (bara lite genomskinlig snor) att ga till dagis atminstoen tva veckor per manad.
Men poängen är ju att om ALLA följer riktlinjerna med att inte lämna sjuka barn på förskolan, och om all personal stannar hemma när de är sjuka, så har man inte dessa problem med sjukdom på förskolan. Din son hade med andra ord inte heller varit sjuk precis hela tiden.
 
Men poängen är ju att om ALLA följer riktlinjerna med att inte lämna sjuka barn på förskolan, och om all personal stannar hemma när de är sjuka, så har man inte dessa problem med sjukdom på förskolan. Din son hade med andra ord inte heller varit sjuk precis hela tiden.

Problemet är ju att en förkylning kan börja smitta INNAN man får symptom.

Källa: https://doktor.se/fakta-rad/forkylning/

"En förkylning kan börja smitta någon dag innan symtomen bryter ut tills sjukdomen har gått över."
 
Visst är det så, och det gör ju inte saken enklare. Men det är väl inget argument FÖR att skicka snoriga barn till förskolan i alla fall :confused: ??


Nä, men det är inte så enkelt som du försöker få det att låta i inlägget jag citerat nedan:

Men poängen är ju att om ALLA följer riktlinjerna med att inte lämna sjuka barn på förskolan, och om all personal stannar hemma när de är sjuka, så har man inte dessa problem med sjukdom på förskolan. Din son hade med andra ord inte heller varit sjuk precis hela tiden.
 
Jag lovar att problemen hade varit bra mycket mindre, och man har redan sett positiv effekt av detta inom förskolan. Därav artikelns förhoppning om att rekommendationerna ska få fortsätta. Har du själv erfarenhet av arbete i förskolan?
Mycket av smittspridningen i samhället sker presymptomatiskt eller vid mycket milda symptom och små barn har inte samma förmåga som vuxna att inse att de är sjuka med mycket milda symptom och föräldrar kanske inte märker det. Visst får man ner smittspridningen en del men hade det hjälpt så hade vi inte haft några problem med pandemin, just egenskapen att smitta utan symptom gör sjukdomen så svår att stoppa.
 
Mycket av smittspridningen i samhället sker presymptomatiskt eller vid mycket milda symptom och små barn har inte samma förmåga som vuxna att inse att de är sjuka med mycket milda symptom och föräldrar kanske inte märker det. Visst får man ner smittspridningen en del men hade det hjälpt så hade vi inte haft några problem med pandemin, just egenskapen att smitta utan symptom gör sjukdomen så svår att stoppa.
Man har redan sett en rejält positiv effekt av att sjuka barn hålls hemma från förskolan. Sedan att det inte är perfekt, det kan ju inte hjälpas.
 
Men poängen är ju att om ALLA följer riktlinjerna med att inte lämna sjuka barn på förskolan, och om all personal stannar hemma när de är sjuka, så har man inte dessa problem med sjukdom på förskolan. Din son hade med andra ord inte heller varit sjuk precis hela tiden.

Man har redan sett en rejält positiv effekt av att sjuka barn hålls hemma från förskolan. Sedan att det inte är perfekt, det kan ju inte hjälpas.

Det var det översta jag syftade på, att det har effekt har jag inte motsatt mig, löser problemet med Covidsjukabarn som du först skrev håller jag däremot inte med om.
 
Ja. Om det är i början av sjukdom. Man får komma tillbaka EFTER sjukdom med enstaka "restsymtom", såsom lite lätt snorig, lätt hosta, osv.

Så är riktlinjerna. Det är inget "tyckande" från mig.

Eftersom så små barn är snoriga mest hela tiden så är det svårt att veta vad som är i slutet på en förkylning och vad som är början på nästa förkylning. Speciellt på vintern när näsan börjar rinna bara man varit ute i kylan ett tag.
 
Eftersom så små barn är snoriga mest hela tiden så är det svårt att veta vad som är i slutet på en förkylning och vad som är början på nästa förkylning. Speciellt på vintern när näsan börjar rinna bara man varit ute i kylan ett tag.
Nej, små barn ÄR inte snoriga mest hela tiden, om de får vara hemma när de är sjuka. Det har man sett på många förskolor nu.

Jag vet inte riktigt varför man inte skulle uppskatta riktlinjer som ger både friskare barn, personal och föräldrar :confused: ?
 
Jag har inte varit förkyld på många år. Jag har 3 jobb, alla med människor, i 2 fall är jag mycket mycket nära andra människor,. Jag kan inte svara på exakt varför jag inte blir förkyld så värst ofta, men jag är övertygad om att man kommer väldigt långt med basal handhygien.
…och ingen kontakt med småbarn? Hjälper inte så mycket med basal handhygien när man får snor och kräk rätt i nyllet :angel:
 
Nej, små barn ÄR inte snoriga mest hela tiden, om de får vara hemma när de är sjuka. Det har man sett på många förskolor nu.

Jag vet inte riktigt varför man inte skulle uppskatta riktlinjer som ger både friskare barn, personal och föräldrar :confused: ?
Nje, det är en del föräldrar som påtalar just det problemet, att deras barn är snuvigt mest hela tiden. Det gäller ju inte alla, men för en del är det ett riktigt elände.

Riktlinjerna skulle kanske behöva vara mer flexibla, en del tar dem väldigt bokstavligt. Har en barn en historik av att vara snuvig jämnt kanske man inte ska tolka det som misstänkt Corona varje gång.
 
…och ingen kontakt med småbarn? Hjälper inte så mycket med basal handhygien när man får snor och kräk rätt i nyllet :angel:
Jo, jag har kontakt med små barn. Men de är inte vare sig vandrande (eller krypande) kroniska förkylningar .

Varför måste jag försvara mig för att jag inte blir förkyld?
 
Men poängen är ju att om ALLA följer riktlinjerna med att inte lämna sjuka barn på förskolan, och om all personal stannar hemma när de är sjuka, så har man inte dessa problem med sjukdom på förskolan. Din son hade med andra ord inte heller varit sjuk precis hela tiden.

Det barnet utvecklade allergier och gick igenom en stor allergi undersokning nagot halvar efter den varen och vi upptackte att mycket av hans "forkylningar" var allergi. Han hostade av stearin ljus och att jag graddade pannkakor, men inte nar jag stekte sill?:confused: Det hade varit helt omojligt med honom att veta nar han var snuvig av forkylning och nar han var snuvig av pollen eller nagot annat som drog igang hans snuva och hosta

Nej, små barn ÄR inte snoriga mest hela tiden, om de får vara hemma när de är sjuka. Det har man sett på många förskolor nu.

Jag vet inte riktigt varför man inte skulle uppskatta riktlinjer som ger både friskare barn, personal och föräldrar :confused: ?

Fast sma barn som ar snuviga, hostar, och nyser ar inte alltid forkylda ... de kan mycket val halla pa att utveckla en allergi till nagot i miljon. Problemet med smabarn ar att de ju inte vet och som foralder kan det vara mycket svart att veta varfor barnet ar snuvig.
JAG har insett under pandemin att jag ar langt fran klockren pa nar jag ar snuvig av forkylning och nar jag ar snuvig av allergi, sa att kunna gissa pa nagon annan, och dessutom ett barn som haller pa att utveckla allergier, ar nast intill hopplost.
 
För att du attackerar folk som blir förkylda
Suck, lite tröttsamt att du fortfarande inte förstått vitsen av att stanna hemma när man är sjuk, tvätta händerna, hålla avstånd. Jag anser att det ska inte vara svårare än så i ett samhälle.

MIN sjukdomshistoria är MIN. Avsaknaden av förkylningar de senaste tio åren är något jag är ganska tacksam för. Vad jag har drabbats av utöver det jag inte drabbats av vet du inget om. Nivån på bitterheten du uttrycker...är låg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 710
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 142
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 738
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp