Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, nu förstår jag ÄNNU mindre vad du menar. Handhygien handlar väl just om att tvätta (ev sprita) händerna ofta och att låta bli att röra sig själv i ansiktet (ögon, näsa mun) med händerna. Eller vad mer menar du att det finns? Från Folkhälsomyndigheten:

Handhygien för allmänheten​

Även utanför vården, ute i samhället bland allmänheten, kan handhygien minska risken för att sprida smitta mellan personer. Bakterier och virus kan överföras till händerna efter kontakt med förorenade ytor som exempelvis handfat, handtag och disk-och arbetsbänkar etc. Om man sedan kliar sig i ögat eller stoppar fingret i munnen kan bakterierna eller viruset orsaka sjukdom. En bra regel är att tvätta händerna före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Genom att tvätta händerna med tvål och vatten kan risken för smitta minskas. I de sammanhang där möjlighet till handtvätt är begränsad kan handsprit (eller motsvarande handdesinfektionsmedel) vara ett alternativ.
Vad i det du citerar motsäger vad jag säger? *hand för panna*
 
Vad i det du citerar motsäger vad jag säger? *hand för panna*
Jag undrade om vad det vad jag inte hade förstått angående handhygien, eftersom du verkade mena att det fanns något annat än tvätta/sprita ofta, och att låta bli att peta sig själv i ansiktet? Men om det var precis det du också menade med handhygien, så har vi ju förstått varandra.
 
Jag undrade om vad det vad jag inte hade förstått angående handhygien, eftersom du verkade mena att det fanns något annat än tvätta/sprita ofta, och att låta bli att peta sig själv i ansiktet? Men om det var precis det du också menade med handhygien, så har vi ju förstått varandra.
Om du med "peta sig själv i ansiktet" menar att gno i ögon och att stoppa fingrar i munnen (ÄTA med händerna otvättade, exempelvis McDonalds och annan fingerfood), japp.
 
Funderar lite, i USA (och några andra länder) så erbjuder man ekonomiska eller andra fördelar för att få fler att vaccinera sig. Tex, vaccinlotteri där vinnare får sin universitetsutbildning betald, pengar, presentkort, gratis hamburgare osv. Någonstans erbjöds det gratis marijuana tror jag. Skulle det få fler i Sverige att vaccinera sig?

Spontant tror jag inte att det skulle få någon stor effekt här men kanske jag har fel?
Tror inte det hjälper här, gissar på att så snart som möjligt kunna få resa är mer lockande än ett lotteri.
 
Det är tydligen väldigt provocerande för dig att jag säger att jag inte blir förkyld så ofta och att jag säger att handhygien är en anledning till att jag inte blir förkyld så ofta. Jag vet inte vad som får dig att, i september 2021, tro att en bra handhygien INTE hjälper långt för att undvika smittas av virus.

Varför är det provocerande för dig när jag säger att du ska vara glad för att du högst sannolikt begåvats med ett bra immunförsvar?

Jag tror inte en sekund på att bristande handhygien var anledningen till att jag var förkyld en gång i månaden under vintrarna när min dotter gick på förskolan. Det är snarare så att jag utsattes för mer smitta än mitt immunförsvar kunde hantera just då. Sen dottern började skolan har jag varit förkyld mycket sällan.
 
Varför är det provocerande för dig när jag säger att du ska vara glad för att du högst sannolikt begåvats med ett bra immunförsvar?

Jag tror inte en sekund på att bristande handhygien var anledningen till att jag var förkyld en gång i månaden under vintrarna när min dotter gick på förskolan. Det är snarare så att jag utsattes för mer smitta än mitt immunförsvar kunde hantera just då. Sen dottern började skolan har jag varit förkyld mycket sällan.

Jag tror nog mer än en sekund på att den kollektivt förbättrade handhygienen har varit en avgörande pusselbit, i mekanismen bakom hur mycket smitta vi utsätts för.
 
Vad i det du citerar motsäger vad jag säger? *hand för panna*

Jag förstår inte alls vilken poäng du försöker få fram förutom att du anser att de som får förkylningar får skylla sig själv då de slarvat med handhygienen (vad du nu menar med handhygien, det är lite oklart).
 
Jag förstår inte alls vilken poäng du försöker få fram förutom att du anser att de som får förkylningar får skylla sig själv då de slarvat med handhygienen (vad du nu menar med handhygien, det är lite oklart).
Här lägger du ord jag aldrig sagt. Vad jag anser? Fult.
 
Jag tror nog mer än en sekund på att den kollektivt förbättrade handhygienen har varit en avgörande pusselbit, i mekanismen bakom hur mycket smitta vi utsätts för.
Det är jag också övertygad om. Däremot ska man nog inte underskatta risken med att jobba på mindre än en halv meters avstånd till ett antal småbarn. Även om man är jättenoga med sin handhygien. Jag har aldrig sett någon 1-åring nysa i armvecket, till exempel.... ;)
 
Jag tror nog mer än en sekund på att den kollektivt förbättrade handhygienen har varit en avgörande pusselbit, i mekanismen bakom hur mycket smitta vi utsätts för.
Förbättrad handhygien hjälper förmodligen utmärkt när det gäller kontaktsmitta men inte så mycket när det är droppsmitta/luftburet. Vid Covid har vikten av god handhygien tonats ner ordentligt, men det verkar ha varit mycket effektivt mot vinterkräksjuka.
 
Det är jag också övertygad om. Däremot ska man nog inte underskatta risken med att jobba på mindre än en halv meters avstånd till ett antal småbarn. Även om man är jättenoga med sin handhygien.
Ja, utmaningarna ser olika ut. Men jag tänker att även förskolebarn , deras föräldrar och syskon och personal blev mer noga .

Men även på förskolan är nog utebliven sjuknärvaro en väldans bra grej.
 
Fast jag tycker nog att skrapar man på ytan dyker ofta foliehattstankar upp som argument ändå. Du menar att de inte alls pratar om konspirationer, big pharma eller andra motiv bakom att myndigheterna vill ha hög vaccinationsgrad?
Jo, jag menar sådana argument. Men också tankar om det fysiska som påverkbart av det ickefysiska i större utsträckning än nuvarande vetenskap kan belägga. Däremot menar jag inte att de argumenten ter sig bottna i okunskap eller rädsla. Det är precis de argumenten de istället har MOT att vaccinera sig - det är enligt dem vilselett och spelar på folks rädsla.

jag menar nu inte att stödja de argumenten, men att peka på risken till polarisering i att slutdra att folk som tycker annorlunda är okunniga eller rädda dvs har fel.

Ur min synvinkel är det största problemet med de jag träffat och refererar tills ställningstagande att de så tveklöst sätter sitt eget intresse framför kollektivets. Gärna i kombination med att säga sig stå för ”mjuka” och mänskliga värderingar.
 
Jag har sedan tidiga våren 2020 exakt varje dag sedan dess, deltagit i en studie som heter "COVID Symptom Study" som är ett samarbete mellan forskare vid Lunds Universitet, Uppsalas Universitet och Kings College London och det brittiska hälsoföretaget ZOE Global Ltd som utvecklat och driver appen. Jag som vårdpersonal svarar varje dag på frågor om jag mött någon patient med konstaterad Covid, misstänkt Covid eller "vet ej", om skyddsutrustning och om jag är testad, om jag är vaccinerad (och i så fall med vad) och hur jag mår. Är det någon annan här som också deltar i detta? Jag är bara lite nyfiken på om vilka basfrågor icke-vårdpersonal får!
 
Jag har sedan tidiga våren 2020 exakt varje dag sedan dess, deltagit i en studie som heter "COVID Symptom Study" som är ett samarbete mellan forskare vid Lunds Universitet, Uppsalas Universitet och Kings College London och det brittiska hälsoföretaget ZOE Global Ltd som utvecklat och driver appen. Jag som vårdpersonal svarar varje dag på frågor om jag mött någon patient med konstaterad Covid, misstänkt Covid eller "vet ej", om skyddsutrustning och om jag är testad, om jag är vaccinerad (och i så fall med vad) och hur jag mår. Är det någon annan här som också deltar i detta? Jag är bara lite nyfiken på om vilka basfrågor icke-vårdpersonal får!
Jaha, jag visste inte ens att svenska universitet och forskare hade att göra med ZOE-appen. :o Eller att folk utanför UK använde den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 264
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 678
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp