Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Om jag tar ett snabbtest som visar negativt
Är det ok att jobba då?
Blev osäker på all info som finns.
Har ju haft nära kontakt men det var i början av förra veckan.
negativt snabbtest är väldigt osäkert
på mitt jobb är det endast negativt pcr-test (och symptomfri) som gäller för att gå till jobbet
 
Om jag tar ett snabbtest som visar negativt
Är det ok att jobba då?
Blev osäker på all info som finns.
Har ju haft nära kontakt men det var i början av förra veckan.
Vi bor ju i samma region, och här ska man ju inte testa sig med pcr test om man inte har symptom pga av den höga belastningen.
 
Just det boendet skrev jag inte, jag sa överlag är det svårt att få folk till äldreomsorgen och att få dem vilja stanna kvar. Hade folk stått på kö för att få arbeta hade det antagligen varit lättare att bemanna upp. Dessutom. Som redan annan nämnt tidigare borde man vara lite bättre förberedd när pandemin pågått så här pass länge.
Det är en helt annan fråga med problem att anställa och har inte mycket med den aktuella krisen att göra. Det är få yrken det finns folk som står på kö för att hoppa in och kunna jobba på studs, i synnerhet närt var och varannan tycks vara sjuk. Det tar trots allt några veckor innan man lyckats få in folk och lära upp dem i rutiner även om man skulle ha en kö av villiga.

De aktuella problemen beror på att hälften har covid, inte pga eventuella problem med rekrytering och eventuella problem med arbetsmiljön.
 
Precis som SD gör. De klär sig i kostym, röstas till makten i demokratiska val osv. De har redan inbyggt i sitt partiprogram vem som är en god människa.

Exakt, vi har sett det förut även i närtid. SD:s påverkan på att förflytta gränserna för vad som är normaliserat och inte har vi tyvärr levt med ett tag (och Österrike har legat i framkant även där...)...men när dessa tongångar om syndabockar som förstör vårt samhälle (som var fantastiskt innan de förstörde det) och med efterföljande krav på hårdare tag för att "hantera" dem kommer även från liberalt håll blir jag rädd på riktigt. Var kommer vi vara om 20-30 år med denna utveckling...?
 
I vissa (alla?) regioner tar man inte längre PCR-test på symptomfria hushållskontakter.
Min region Skåne:
Ja nu är det väl brist på tester. Men man kan oavsett inte ta ett snabbtest som ersättning 😊
Verkar vara hög andel falska negativa svar med snabbtest så de är ju inte pålitliga alls.
 
Jag ser inte straffen som den avgörande vansinnigheten i jämförelsen.

Den avgörande vansinnigheten är att jämföra förföljandet av etniska folkgrupper med gruppen som frivilligt vägrar att ta ett vaccin som har väl dokumenterad extremt bra skyddseffekt mot allvarlig sjukdom och erbjuds väldigt lätt tillgängligt för 100,0% av befolkningen. Det är så vansinnigt historielöst att man baxnar att det inte går att släppa.

Även om det också vore lite lätt vansinnigt att skicka de som inte vaccinerar sig till koncentrationsläger.

Sen igen, det är ingen lösning jag förordar men det svider också hårt att sjukvården är så belastad av dessa människors idiotiska vägran. Och därmed utestänger personer i behov av vård. En skatt eller böteslag löser inte det problemet. Men svider gör det och jag har förståelse för att politiker runt om i världen försöker hitta sätt att förbättra det.

Visa bifogad fil 84274

Men det är ju du själv som gör konstiga jämförelser med förintelsen, som du sen kritiserar och kallar historielöst.

Om nazisterna hade skonat judar och kommunister som avsagt sig sin tro/ideologi, hade åtgärderna varit okej då eftersom det då funnits en frivillighet för människorna? Självklart inte.

Ja, om du inte vill ha dessa bortstötande åtgärder mot ovvacinerade så är vi ju överens. Frustrerande över både att pandemin inte tar slut och att vården är ansträngd, är vi nog alla. Men vi behöver ändå värna om demokratin, trots att vi kan vara både frustrerade och rädda.
 
Det är en följd av att många är sjuka, inte en svårighet att anställa personal.

Just nu är också många hemma för att de bor med eller har umgåtts med någon som är sjuk. Vet flera som är hur friska som helst, men som är hemma eftersom vården/1177 säger så.

Gäller dock inte äldreboende utan menar i allmänhet gällande den höga frånvaron på många arbetsplatser.
 
Förutom då att vaccinpasset finns att få för alla helt gratis och lätt tillgängligt oavsett vem man är.

Jag tycker som sagt att det är en vansinnig och historielös jämförelse.
Jag accepterar din åsikt och vi kan vara överens om att tycka olika.

För mig skulle det kosta motsvarande 4-5h av min lediga (eller mer om jag behöver ta ledigt) dag samt motsvarande 500kr i resekostnad för att bli vaccinerad. En dos. 4-5hr + 500kr för varje dos
 
Jag är vaccinerad 2 gånger och planerar att ta min tredje spruta denna vecka, och jag tycker att alla som kan vaccinera sig ska göra det. Jag tycker trots det att detta med vaccinpass faktiskt är ett dumt påhitt. Givetvis inte alls jämförbart med förintelsen. Men jag kan ändå se hur vårt fria, demokratiska samhälle kan ta skada av detta. Och har vi oflyt så är det bara första bollen i rullning. Demokrati är något vi ständigt måste jobba för, det kommer inte automatiskt.

Det håller jag med om. Men jag tycker att vaccinpass för att komma in på en fotbollsmatch eller konsert är bättre än att ställa in fotbollsmatchen/konserten. Det ska däremot inte vara vaccinpass för att komma in på samhällsviktiga platser utan endast rena nöjesevenemang. Där tycker jag att genomgången covid-infektion de senaste X månaderna borde räknas in också då personen sannolikt har ett skydd mot covid. De som inte får vaccinera sig (medicinska skäl) ska få dispens tycker jag.

Sen finns ju frågan om riskgrupperna. Vilken rätt har de att bli omhändertagna av människor de känner sig trygga med? Som det är nu får inte en brukare välja bort en hemtjänstpersonal p.g.a. att denne är ovaccinerad. Det måste kännas väldigt otryggt!

Det finns inte bara en grupp i samhället att ta hänsyn till i det här läget: den anställde hemtjänstpersonalens rätt att välja bort vaccin och brukarens rätt att få bli omhändertagen av en person hen känner sig trygg med. Uppgifter tyder på att i min kommun så är 20% av personalen inom äldreomsorg och LSS ovaccinerad. Jag kan förstå oron brukarna har kring detta.

Jag är glad att jag slipper göra bedömningar och fatta beslut om vilken grupps rättigheter som ska väga tyngst!
 
Jag har tagit alla vaccinationer jag fått hitintills, ska få tummen ur och boka booster om tre-ish veckor. Jag anser att alla som kan ska vaccinera sig, men jag ansluter mig till de som är skeptiska till vaccinationspass när det gäller att få delta i samhället och har varit det sedan de först kom på tal. Jämför det inte med någon historisk händelse, men jag blir orolig när vi börjar utestänga människor oavsett anledning.
Vet att vissa jämför det med att behöva vaccinera sig för att åka till vissa andra länder, men för mig är det inte jämförbart med att gå på bio eller handla på ica eller se en fotbollsmatch. Visst, vi är inte där när det gäller Ica, men känner att vi nog inte är långt därifrån.
När det gäller vaccination för att få jobba inom vissa yrken har jag inte riktigt tänkt klart... Å ena sidan kommer jag alltid hålla individens egna val högt, men jag tycker exempelvis att som barnmorska ska du genomföra aborter (vilket varit på tapeten tidigare), så den argumentationen faller.. Men samtidigt är det skillnad på att genomföra arbetsuppgifter och att ta en vaccination som i brist på bättre ord påverkar den egna kroppen.

Jag är också en av de som är skeptisk till våra restriktioner när de även används för annat än covid (som nu för att belastningen på sjukvården är hög pga RS och influensa). Jag tycker alltid det är bra att vara skeptisk, inte svälja allt med hull och hår, men samtidigt är jag alltid öppen för diskussion, att se saker och ting från olika håll.. Men just nu är jag mer skeptisk till vaccinationspass än för.
 
När det gäller vaccination för att få jobba inom vissa yrken har jag inte riktigt tänkt klart... Å ena sidan kommer jag alltid hålla individens egna val högt, men jag tycker exempelvis att som barnmorska ska du genomföra aborter (vilket varit på tapeten tidigare), så den argumentationen faller.. Men samtidigt är det skillnad på att genomföra arbetsuppgifter och att ta en vaccination som i brist på bättre ord påverkar den egna kroppen.

Där är det ju inte bara den anställdes rättigheter som måste skyddas utan även arbetet den anställde ska utföra. Inom vård och omsorg så står ju den anställdes rättigheter mot den som tar emot vårdens rätt att bli så skyddad som det bara går. Det är inte självklart att det är vårdgivarens rättigheter som trumfar vårdtagarens.

På mitt jobb (kontor) så hade det varit fullständigt vansinne att kräva vaccin för anställning. Men jag träffar inte riskgrupper (eller andra människor än kollegorna) på mitt jobb, jag kan jobba hemifrån om jag känner mig det minsta krasslig osv. Men om jag jobbat med allvarligt sjuka människor hade ju situationen varit en helt annan.

Så frågan är väl: Vilka rättigheter har man att få jobba med vad man vill oavsett? Får en barnmorska neka aborter? Får en ovaccinerad sjuksköterska jobba med svårt sjuka patienter? Det är svåra frågor som handlar om individens frihet. Men jag tycker att en individs frihet att jobba med vad hen vill inte ska få gå ut över de som behöver hjälp för att få vardagen att funka, för att bli behanldad för sin åkomma, omhändertagen på ålderns höst etc.

Jag kan tycka att om man inte vill vaccinera sig så är det ok. Men då får man ju leva sitt liv efter det. D.v.s. då tycker jag att man ska avstå att jobba med extra sårbara människor. Jag önskar att de som inte vill vaccinera sig hade fattat det beslutet på egen hand istället för att helt egoistiskt hävda sin rätt och genom det utsätta brukarna/patienterna de jobbar med för större risker. Sen borde samhället och arbetsgivarna underlätta för dem att byta yrke/inriktning inom yrket.
 
Där är det ju inte bara den anställdes rättigheter som måste skyddas utan även arbetet den anställde ska utföra. Inom vård och omsorg så står ju den anställdes rättigheter mot den som tar emot vårdens rätt att bli så skyddad som det bara går. Det är inte självklart att det är vårdgivarens rättigheter som trumfar vårdtagarens.

På mitt jobb (kontor) så hade det varit fullständigt vansinne att kräva vaccin för anställning. Men jag träffar inte riskgrupper (eller andra människor än kollegorna) på mitt jobb, jag kan jobba hemifrån om jag känner mig det minsta krasslig osv. Men om jag jobbat med allvarligt sjuka människor hade ju situationen varit en helt annan.

Så frågan är väl: Vilka rättigheter har man att få jobba med vad man vill oavsett? Får en barnmorska neka aborter? Får en ovaccinerad sjuksköterska jobba med svårt sjuka patienter? Det är svåra frågor som handlar om individens frihet. Men jag tycker att en individs frihet att jobba med vad hen vill inte ska få gå ut över de som behöver hjälp för att få vardagen att funka, för att bli behanldad för sin åkomma, omhändertagen på ålderns höst etc.

Jag kan tycka att om man inte vill vaccinera sig så är det ok. Men då får man ju leva sitt liv efter det. D.v.s. då tycker jag att man ska avstå att jobba med extra sårbara människor. Jag önskar att de som inte vill vaccinera sig hade fattat det beslutet på egen hand istället för att helt egoistiskt hävda sin rätt och genom det utsätta brukarna/patienterna de jobbar med för större risker. Sen borde samhället och arbetsgivarna underlätta för dem att byta yrke/inriktning inom yrket.
Precis! Alltså jag håller med dig, för att om jag utbildar mig till yrke x så tänker jag att jag måste gå med på att arbeta med och utföra alla uppgifter som följer med det yrket. Men samtidigt inser jag ju att jämförelsen kanske haltar något, eftersom det är skillnad mellan att utföra en arbetsuppgift/handling och ta ett vaccin :)
 
Det håller jag med om. Men jag tycker att vaccinpass för att komma in på en fotbollsmatch eller konsert är bättre än att ställa in fotbollsmatchen/konserten. Det ska däremot inte vara vaccinpass för att komma in på samhällsviktiga platser utan endast rena nöjesevenemang. Där tycker jag att genomgången covid-infektion de senaste X månaderna borde räknas in också då personen sannolikt har ett skydd mot covid. De som inte får vaccinera sig (medicinska skäl) ska få dispens tycker jag.

Sen finns ju frågan om riskgrupperna. Vilken rätt har de att bli omhändertagna av människor de känner sig trygga med? Som det är nu får inte en brukare välja bort en hemtjänstpersonal p.g.a. att denne är ovaccinerad. Det måste kännas väldigt otryggt!

Det finns inte bara en grupp i samhället att ta hänsyn till i det här läget: den anställde hemtjänstpersonalens rätt att välja bort vaccin och brukarens rätt att få bli omhändertagen av en person hen känner sig trygg med. Uppgifter tyder på att i min kommun så är 20% av personalen inom äldreomsorg och LSS ovaccinerad. Jag kan förstå oron brukarna har kring detta.

Jag är glad att jag slipper göra bedömningar och fatta beslut om vilken grupps rättigheter som ska väga tyngst!
En del av aktuell smittspridning beror förmodligen på just covidpassen, covidpass förhindrar tyvärr inte smittspridning. Nu har man dragit tillbaks möjligheten att ha lättare restriktioner med Covidpass för att dämpa smittspridningstakten. I dagsläget är det förmodligen ganska oväsentligt för smittspridningen om personalen är vaccinerade eller inte. Kanske boosterdosen hjälper lite men effekten verkar klinga av ganska snabbt. Klart det kan kännas tryggare i dagslägget med vaccinerad personal, men det är nog mer känslan en verkligheten.

I övrigt håller jag med.
 
Jag undviker nu F-ordet eftersom det verkar vara så lätt att missförstå och många blir kränkta av det.

Men kritiken mot den utveckling som många är så blinda inför kvarstår. Och faktumet kvarstår, att när ett grunantagande för att införa straffåtgärder för ovvacinerade är att det är deras fel att andra dör och vi fortfarande är kvar i pandemin pga den smitta de sprider, så vore det en effektiv smittskyddsåtgärd att märka upp dem på något sätt så att alla ser vilka man inte ska gå nära, vilka man inte ska handla av, vilka som inte ska få kliva på bussen så att de blandar sig med de vanliga människorna.

Så varför gör vi inte det då? Det är aldrig någon som är för hårdare tag som vill svara på den frågan, men antagligen för att det vore fruktansvärt och är en helt absurd tanke...!

MEN

Så länge man inte inför färgade tygmärken på de ovvacinerades kläder så är det tydligen helt okej att:

Låta dem som tillhör denna syndabocksgrupp förlora jobbet och därmed sin inkomst.
Förbjuda dem att förflytta sig med hjälp av kollektivtrafik
Begränsa deras tillträde till det offentliga rummet.
Låta dem betala en särskild avgift och om de inte kan eller vill, sätta dem i fängelse
Uppmuntra till att ej handla av/ha som kund ovvacinerade, så att de utsätts för ett socialt tryck utöver de restriktioner som staten inför.

Det som saknas, än så länge, är ett kompletterande angiverisystem. Men det kan nog folket själva ordna, med den hetsjakt på ovvacinerade som råder. Många kommer nog att tycka att de gör en god gärning som informerar myndigheterna om vem som inte vaccinerat sig, så att de får de böter de i angivarens ögon förtjänar.

I Österrike bestämde man sig för att slopa den grundliga kontrollen, och istället göra stickprov. Men om folk VILL ange, finns det någon anledning till att tro att en tipstelefon inte också upprättas? Om det viktiga nu är att hitta de ovvacinerade och få dem genom ekonomiskt tryck att vaccinera sig, varför inte ta hjälp av grannar, vänner, kollegor etc?
Man kan kritisera utan att dra paralleller till saker som är fullständigt irrelevanta. Jag är absolut inte bekväm med att vi bygger upp ett övervakningssamhälle, men att jämföra äpplen och elefanter är direkt ohederligt och kontraproduktivt.
 
Exakt, vi har sett det förut även i närtid. SD:s påverkan på att förflytta gränserna för vad som är normaliserat och inte har vi tyvärr levt med ett tag (och Österrike har legat i framkant även där...)...men när dessa tongångar om syndabockar som förstör vårt samhälle (som var fantastiskt innan de förstörde det) och med efterföljande krav på hårdare tag för att "hantera" dem kommer även från liberalt håll blir jag rädd på riktigt. Var kommer vi vara om 20-30 år med denna utveckling...?
Från vilket liberalt håll har du hört sånt?
 
Åh :( Har en vän som fick positivt igår. Inte ens ett år efter förra gången!! Inte alla som tappar lukt och smaksinne och ännu mindre nu har jag hört?!? Krya på dig!
Ja, hoppas luktsinnet stannar! Förra gången försvann det direkt nästan. Så jag hoppas det stannar.
Jag tror jag kommer få det igen, och så lär det väl bli. Viktigast är att vi har vaccin och mediciner så att vi inte blir så sjuka.
Tack 😊
 
Man kan kritisera utan att dra paralleller till saker som är fullständigt irrelevanta. Jag är absolut inte bekväm med att vi bygger upp ett övervakningssamhälle, men att jämföra äpplen och elefanter är direkt ohederligt och kontraproduktivt.

Som jag skrev tidigare idag så är min avsikt inte att kränka någon, utan att på ett enkelt sätt referera till sånt som många människor känner till.

Men jag byter gärna språk, om det gör att det går att få en diskussion istället för att mötas av ignorans.

Så jag ställer samma fråga som jag ställde till Lingon tidigare, ge mig tips om vad jag kan använda för ord istället för detta:

Det fenomen som innebar att acceptans och efterfrågan skapades bland folk, vilket möjligjorde för den politiska makten att stifta lagar om förföljelse av judar, homosexuella, personer med funktionsnedsättning m.fl, samt lagar om att separera människor med olika hudfärg i samhället - hur benämner du det med ett/några få ord som gemene man känner till?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 317
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 281
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 361
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp