Covid-19 del 13

Det som framgår av artikeln är att de kallar in de som är främst de som testat positivt att jobba med de dementa som är smittade redan. Sen har de kallat in covidsjuk(a) också men det framgår inte hur sjuk personen är, jag utgår från att de är lindrigt sjuka och inte ligger med hög feber.

Det är illa men inte så illa som det framställs. Sköter de det rätt så kan de minimera smittrisken. Och valet är förmodligen mellan det och att inte ge vård alls.

Så tolkar jag det också. Personalbrist och de har två mycket dåliga valmöjligheter i det akuta läget. Sen borde de naturligtvis ha förberett sig bättre på att det här kunde hända. Vi är ju ändå 2 år in i pandemin.
 
Så tolkar jag det också. Personalbrist och de har två mycket dåliga valmöjligheter i det akuta läget. Sen borde de naturligtvis ha förberett sig bättre på att det här kunde hända. Vi är ju ändå 2 år in i pandemin.
Hade inte folk flytt från äldreomsorgen pga urusel arbetsmiljö så hade nog inte situationen behövt bli så här illa...Tänker jag.
 
Har äntligen fått SMS om att boka in dos 3! Med tanke på hur smittan är överallt i min närhet just nu så bokade jag in första bästa tid (imorgon) trots ca 30 min resväg. Har inte blivit sjuk ännu och hoppas få slippa, så kändes viktigt att ta tiden så snart som möjligt för att ha ett ännu bättre skydd i alla fall. Sen förstår jag att jag kan bli sjuk ändå.
Dagligen flera på min arbetsplats som testar positivt…
 
Snälla, jämför inte vaccin kravet med förintelsen. Det gör vaccinhatare. Judiskaföreningen, div minnesföreningar, få överlevande som finns kvar motsäger sig det starkt och har tagit den jämförelsen väldigt hårt. Det går inte att jämföra.

(jag tänker inte heller diskutera det vidare, kände bara att jag ville skriva det).

Mördare brukar ofta äta bröd till frukost, borde jag sluta med det för att slippa bli anklagad för att vara en mördare?

Du gör exakt samma fel som du ger kritik för, när du svepande klumpar ihop olika saker. Antivaxxers kritiserar vaccintvång (såklart), men det gör även vi helt vanliga, civiliserade, maxvaccinerade medborgare som värnar om det demokratiska samhället. Som inte vill ha ett samhälle som börjar definiera och bokföra vilka som lever som en God Medborgare och vilka som inte gör det, där man för de senare grupperna som nästa steg börjar fundera på vilka tvångsåtgärder man ska ta till för att även dessa ska leva som den exemplariska medborgaren.
 
Vaccinkrav ger mkt reaktioner det är klart, men i undersökningar här har ända visat att majoriteten är positiva till det. Och i parlamentet är det bara ett parti som röstar emot.

Vilket ju är anledningen till man tar till de (ibland alltför) stora orden. Jag är på riktigt väldigt bekymrad över utvecklingen i Europa, där Österrike tyvärr är ett land som ligger i framkant (av den negativa utvecklingen). Det gör mig rädd att så många verkar helt blinda inför att gränserna förflyttats, att så många redan har normaliserat (som du skriver) det som borde väcka debatt!

Nu gör jag tyvärr det som kommer att provocera dig och andra. Men det var ju inte så att nazisterna marscherade in en dag och fångade in alla DE inte gillade och skickade till gaskamrarna. Nazisterna röstades till makten i demokratiska val, eftersom deras politik redan var förankrad hos delar av befolkningen, och accepterad av ytterligare delar. Min avsikt är verkligen inte att kränka någon, jag kan inte nog betona det, och detta är såklart inte det enda exemplet så jag borde väl försöka komma på något annat. Men poängen är att både judeförföljelse och apartheidlagar (som är det andra exemplet man inte heller få ta upp) VAR vid dess införande accepterat och välkommet av medborgarna DÅ. Därefter svängde det, och vi tycker idag att det är helt förkastligt. Det är poängen med de jämförelserna, inte att behöva betala böter skulle vara jämförbart med att skickas till koncentrationsläger.

Nu kanske folk blir så provocerade att jag hamnar på ignore, men får väl vara så då. Jag kan helt enkelt inte hålla tyst när jag ser att normer som är nödvändiga demokratiska grundbultar håller på att hotas. Vem som är historielös i det kan man ha olika uppfattningar om.
 
Vilket ju är anledningen till man tar till de (ibland alltför) stora orden. Jag är på riktigt väldigt bekymrad över utvecklingen i Europa, där Österrike tyvärr är ett land som ligger i framkant (av den negativa utvecklingen). Det gör mig rädd att så många verkar helt blinda inför att gränserna förflyttats, att så många redan har normaliserat (som du skriver) det som borde väcka debatt!

Nu gör jag tyvärr det som kommer att provocera dig och andra. Men det var ju inte så att nazisterna marscherade in en dag och fångade in alla DE inte gillade och skickade till gaskamrarna. Nazisterna röstades till makten i demokratiska val, eftersom deras politik redan var förankrad hos delar av befolkningen, och accepterad av ytterligare delar. Min avsikt är verkligen inte att kränka någon, jag kan inte nog betona det, och detta är såklart inte det enda exemplet så jag borde väl försöka komma på något annat. Men poängen är att både judeförföljelse och apartheidlagar (som är det andra exemplet man inte heller få ta upp) VAR vid dess införande accepterat och välkommet av medborgarna DÅ. Därefter svängde det, och vi tycker idag att det är helt förkastligt. Det är poängen med de jämförelserna, inte att behöva betala böter skulle vara jämförbart med att skickas till koncentrationsläger.

Nu kanske folk blir så provocerade att jag hamnar på ignore, men får väl vara så då. Jag kan helt enkelt inte hålla tyst när jag ser att normer som är nödvändiga demokratiska grundbultar håller på att hotas. Vem som är historielös i det kan man ha olika uppfattningar om.

Jag ser inte straffen som den avgörande vansinnigheten i jämförelsen.

Den avgörande vansinnigheten är att jämföra förföljandet av etniska folkgrupper med gruppen som frivilligt vägrar att ta ett vaccin som har väl dokumenterad extremt bra skyddseffekt mot allvarlig sjukdom och erbjuds väldigt lätt tillgängligt för 100,0% av befolkningen. Det är så vansinnigt historielöst att man baxnar att det inte går att släppa.

Även om det också vore lite lätt vansinnigt att skicka de som inte vaccinerar sig till koncentrationsläger.

Sen igen, det är ingen lösning jag förordar men det svider också hårt att sjukvården är så belastad av dessa människors idiotiska vägran. Och därmed utestänger personer i behov av vård. En skatt eller böteslag löser inte det problemet. Men svider gör det och jag har förståelse för att politiker runt om i världen försöker hitta sätt att förbättra det.

vaccin.png
 
Senast ändrad:
Mördare brukar ofta äta bröd till frukost, borde jag sluta med det för att slippa bli anklagad för att vara en mördare?

Du gör exakt samma fel som du ger kritik för, när du svepande klumpar ihop olika saker. Antivaxxers kritiserar vaccintvång (såklart), men det gör även vi helt vanliga, civiliserade, maxvaccinerade medborgare som värnar om det demokratiska samhället. Som inte vill ha ett samhälle som börjar definiera och bokföra vilka som lever som en God Medborgare och vilka som inte gör det, där man för de senare grupperna som nästa steg börjar fundera på vilka tvångsåtgärder man ska ta till för att även dessa ska leva som den exemplariska medborgaren.

Du och alla andra får kritisera vacciner, vaccinkrav osv hur mycket ni/de vill. Men jämför inte med förintelsen. Det är historielöst, okunnigt, förolämpande och sårande.
 
Vilket ju är anledningen till man tar till de (ibland alltför) stora orden. Jag är på riktigt väldigt bekymrad över utvecklingen i Europa, där Österrike tyvärr är ett land som ligger i framkant (av den negativa utvecklingen). Det gör mig rädd att så många verkar helt blinda inför att gränserna förflyttats, att så många redan har normaliserat (som du skriver) det som borde väcka debatt!

Nu gör jag tyvärr det som kommer att provocera dig och andra. Men det var ju inte så att nazisterna marscherade in en dag och fångade in alla DE inte gillade och skickade till gaskamrarna. Nazisterna röstades till makten i demokratiska val, eftersom deras politik redan var förankrad hos delar av befolkningen, och accepterad av ytterligare delar. Min avsikt är verkligen inte att kränka någon, jag kan inte nog betona det, och detta är såklart inte det enda exemplet så jag borde väl försöka komma på något annat. Men poängen är att både judeförföljelse och apartheidlagar (som är det andra exemplet man inte heller få ta upp) VAR vid dess införande accepterat och välkommet av medborgarna DÅ. Därefter svängde det, och vi tycker idag att det är helt förkastligt. Det är poängen med de jämförelserna, inte att behöva betala böter skulle vara jämförbart med att skickas till koncentrationsläger.

Nu kanske folk blir så provocerade att jag hamnar på ignore, men får väl vara så då. Jag kan helt enkelt inte hålla tyst när jag ser att normer som är nödvändiga demokratiska grundbultar håller på att hotas. Vem som är historielös i det kan man ha olika uppfattningar om.
Precis som SD gör. De klär sig i kostym, röstas till makten i demokratiska val osv. De har redan inbyggt i sitt partiprogram vem som är en god människa.
 
Det känns otroligt historielöst att jämföra förintelsen med vaccinkrav. Det är förolämpande mot de som utsattes för förintelsen och det är förlämpande mot deras släktingar som lever idag. Om man inte har någon i släkten som utsattes för nazisternas terror så är det svårt att förstå. Jag som har släktingar som satt i koncentrations- och arbetsläger under andra världskriget har sett på nära håll hur stor skada det gjorde. För mig är det inte bara nåt som hände för länge sen och som var fruktansvärt. För mig är det en del av min historia. Min släkts historia. Så snälla, jag ber dig, sluta dra den jämförelsen! Den är inte det minsta lilla lämplig i det här sammanhanget. Du får tycka hur illa du vill om vaccinerna, vaccinkrav etc men jämför inte med förintelsen.
Nu är det faktiskt så att jag kan ha min åsikt och du kan ha din.
Bara föra att du har släktingar gör det inte dig till ensamrätt för vissa åsikter och tankar.

Jag har redan bett om ursäkt om någon tar illa upp. Jag tycker du ska sätta mig nu på din ignore list så du slipper se mina inlägg om du tar illa vid dig.

Stjärna på armen eller vaccinpass för att få gå in och stödja din lokala pub eller rwsturang. "Bara öppet för vissa". Inte för att resturangägaren vill utan för att regeringen hotar med stora böter om dom inte gör som dom säger.

Du får tycka vad du vill. Och det får jag med. Sluta tramsa och inse att folk har olika åsikter och rätt till det
 
Om systemet kan man tycka olika saker, mest verkar det lite komplicerat. Men det handlar om en grupp människor som medvetet väljer att riskera att belasta sjukvården hårt när det finns gratis möjlighet att minska den risken mycket , tillgängligt för alla medborgare. Kanske extra skatteuttag eller böter först när man väl blir sjuk hade varit bättre metoder, men det blir också en gränsdragningsfråga. Finns fler sjukdomar som belastar vården hårt, där det finns gratis och enkla sätt att minska risken.

Jag tycker det är mycket konstigt att dra paralleller till nazisternas systematiska förföljelse av etniska folkgrupper (insinuerat av annat inlägg). Väldigt historielöst.

Det känns otroligt historielöst att jämföra förintelsen med vaccinkrav. Det är förolämpande mot de som utsattes för förintelsen och det är förlämpande mot deras släktingar som lever idag. Om man inte har någon i släkten som utsattes för nazisternas terror så är det svårt att förstå. Jag som har släktingar som satt i koncentrations- och arbetsläger under andra världskriget har sett på nära håll hur stor skada det gjorde. För mig är det inte bara nåt som hände för länge sen och som var fruktansvärt. För mig är det en del av min historia. Min släkts historia. Så snälla, jag ber dig, sluta dra den jämförelsen! Den är inte det minsta lilla lämplig i det här sammanhanget. Du får tycka hur illa du vill om vaccinerna, vaccinkrav etc men jämför inte med förintelsen.

Jag undviker nu F-ordet eftersom det verkar vara så lätt att missförstå och många blir kränkta av det.

Men kritiken mot den utveckling som många är så blinda inför kvarstår. Och faktumet kvarstår, att när ett grunantagande för att införa straffåtgärder för ovvacinerade är att det är deras fel att andra dör och vi fortfarande är kvar i pandemin pga den smitta de sprider, så vore det en effektiv smittskyddsåtgärd att märka upp dem på något sätt så att alla ser vilka man inte ska gå nära, vilka man inte ska handla av, vilka som inte ska få kliva på bussen så att de blandar sig med de vanliga människorna.

Så varför gör vi inte det då? Det är aldrig någon som är för hårdare tag som vill svara på den frågan, men antagligen för att det vore fruktansvärt och är en helt absurd tanke...!

MEN

Så länge man inte inför färgade tygmärken på de ovvacinerades kläder så är det tydligen helt okej att:

Låta dem som tillhör denna syndabocksgrupp förlora jobbet och därmed sin inkomst.
Förbjuda dem att förflytta sig med hjälp av kollektivtrafik
Begränsa deras tillträde till det offentliga rummet.
Låta dem betala en särskild avgift och om de inte kan eller vill, sätta dem i fängelse
Uppmuntra till att ej handla av/ha som kund ovvacinerade, så att de utsätts för ett socialt tryck utöver de restriktioner som staten inför.

Det som saknas, än så länge, är ett kompletterande angiverisystem. Men det kan nog folket själva ordna, med den hetsjakt på ovvacinerade som råder. Många kommer nog att tycka att de gör en god gärning som informerar myndigheterna om vem som inte vaccinerat sig, så att de får de böter de i angivarens ögon förtjänar.

I Österrike bestämde man sig för att slopa den grundliga kontrollen, och istället göra stickprov. Men om folk VILL ange, finns det någon anledning till att tro att en tipstelefon inte också upprättas? Om det viktiga nu är att hitta de ovvacinerade och få dem genom ekonomiskt tryck att vaccinera sig, varför inte ta hjälp av grannar, vänner, kollegor etc?
 
Du och alla andra får kritisera vacciner, vaccinkrav osv hur mycket ni/de vill. Men jämför inte med förintelsen. Det är historielöst, okunnigt, förolämpande och sårande.

Och jag känner att du m.fl. är så inlåsta i er tolkning att det inte går att prata om er vad som är poängen Men ok, jag vänder på frågan, för min avsikt är verkligen inte att kränka någon. Jag behöver bara hjälp med att prata om det på ett annat sätt, med ord/händelser/tidsepoker som är lika välkända som förintelsen och apartheid.

Det fenomen som innebar att acceptans och efterfrågan skapades bland folk, vilket möjligjorde för den politiska makten att stifta lagar om förföljelse av judar, homosexuella, personer med funktionsnedsättning m.fl, samt lagar om att separera människor med olika hudfärg i samhället - hur benämner du det med ett/några få ord som gemene man känner till?
 
Jag ser inte straffen som den avgörande vansinnigheten i jämförelsen.

Den avgörande vansinnigheten är att jämföra förföljandet av etniska folkgrupper med gruppen som frivilligt vägrar att ta ett vaccin som har väl dokumenterad extremt bra skyddseffekt mot allvarlig sjukdom och erbjuds väldigt lätt tillgängligt för 100,0% av befolkningen. Det är så vansinnigt historielöst att man baxnar att det inte går att släppa.

Även om det också vore lite lätt vansinnigt att skicka de som inte vaccinerar sig till koncentrationsläger.

Sen igen, det är ingen lösning jag förordar men det svider också hårt att sjukvården är så belastad av dessa människors idiotiska vägran. Och därmed utestänger personer i behov av vård. En skatt eller böteslag löser inte det problemet. Men svider gör det och jag har förståelse för att politiker runt om i världen försöker hitta sätt att förbättra det.

Visa bifogad fil 84274
Jag är rädd för att krav att vaccinera sig är första steget mot ett samhälle som närmar sig Tyskland före andra världskriget. Det är att gå över en gräns som jag anser vara grundläggande när det gäller mänskliga rättigheter, friheten att göra vad jag vill med min kropp.
 
Nu är det faktiskt så att jag kan ha min åsikt och du kan ha din.
Bara föra att du har släktingar gör det inte dig till ensamrätt för vissa åsikter och tankar.

Jag har redan bett om ursäkt om någon tar illa upp. Jag tycker du ska sätta mig nu på din ignore list så du slipper se mina inlägg om du tar illa vid dig.

Stjärna på armen eller vaccinpass för att få gå in och stödja din lokala pub eller rwsturang. "Bara öppet för vissa". Inte för att resturangägaren vill utan för att regeringen hotar med stora böter om dom inte gör som dom säger.

Du får tycka vad du vill. Och det får jag med. Sluta tramsa och inse att folk har olika åsikter och rätt till det
Förutom då att vaccinpasset finns att få för alla helt gratis och lätt tillgängligt oavsett vem man är.

Jag tycker som sagt att det är en vansinnig och historielös jämförelse.
 
Om jag tar ett snabbtest som visar negativt
Är det ok att jobba då?
Blev osäker på all info som finns.
Har ju haft nära kontakt men det var i början av förra veckan.
 
Om jag tar ett snabbtest som visar negativt
Är det ok att jobba då?
Blev osäker på all info som finns.
Har ju haft nära kontakt men det var i början av förra veckan.
Snabbtest ska inte användas om det finns skäl att tro att du kan vara smittad. Har du symptom eller ska testa dig i smittsmårningssyfte är det PCR-test som gäller.
 
Jag är vaccinerad 2 gånger och planerar att ta min tredje spruta denna vecka, och jag tycker att alla som kan vaccinera sig ska göra det. Jag tycker trots det att detta med vaccinpass faktiskt är ett dumt påhitt. Givetvis inte alls jämförbart med förintelsen. Men jag kan ändå se hur vårt fria, demokratiska samhälle kan ta skada av detta. Och har vi oflyt så är det bara första bollen i rullning. Demokrati är något vi ständigt måste jobba för, det kommer inte automatiskt.
 
Något så oerhört! Och inte är det lätt att få in vikarier när folk flyr från äldreomsorgen pga urusel arbetsmiljö...! Så de styrande har skjutit sig i foten. .
Flyr folk från det äldreboendet pga urusel arbetsmiljö menar du? Arbetsmiljön variera mycket och det finns många som är nöjda också.

De verkar ju ha anställda så det talar emot vad du skriver. Ingen bemannar upp för att klara 50% sjukfrånvaro, man har problem i flertalet branscher nu, alla där hemarbete är omöjligt och även problem med vikarier. Det är en följd av att många är sjuka, inte en svårighet att anställa personal. De kanske har problem med det i och för sig, men det framgår inte av artikeln.
 
Flyr folk från det äldreboendet pga urusel arbetsmiljö menar du? Arbetsmiljön variera mycket och det finns många som är nöjda också.

De verkar ju ha anställda så det talar emot vad du skriver. Ingen bemannar upp för att klara 50% sjukfrånvaro, man har problem i flertalet branscher nu, alla där hemarbete är omöjligt och även problem med vikarier. Det är en följd av att många är sjuka, inte en svårighet att anställa personal. De kanske har problem med det i och för sig, men det framgår inte av artikeln.
Just det boendet skrev jag inte, jag sa överlag är det svårt att få folk till äldreomsorgen och att få dem vilja stanna kvar. Hade folk stått på kö för att få arbeta hade det antagligen varit lättare att bemanna upp. Dessutom. Som redan annan nämnt tidigare borde man vara lite bättre förberedd när pandemin pågått så här pass länge.
 
Snabbtest ska inte användas om det finns skäl att tro att du kan vara smittad. Har du symptom eller ska testa dig i smittsmårningssyfte är det PCR-test som gäller.

I vissa (alla?) regioner tar man inte längre PCR-test på symptomfria hushållskontakter.
Min region Skåne:

Från och med den 17 januari gäller följande:​

  • Provtagning av symtomfria personer i samhället upphör. Resurserna koncentreras nu till personer med symtom. Symtomfria hushållskontakter och nära kontakter ska inte provta sig, men utvecklar man symtom ska man snarast boka tid för provtagning.
  • Oförändrad provtagning av patienter och personal i vård och omsorg både med och utan symtom. Provtagning av patienter som behöver sjukvård på grund av misstänkt covid-19 infektion och personer som arbetar eller vistas i miljöer med sköra personer (sjukvård och äldreomsorg) samt provtagning vid smittspårning i dessa miljöer kommer att ske som tidigare. Vård- och omsorgspersonal ska även fortsatt provta sig som symtomfria hushållskontakter och nära kontakter.
  • Stanna hemma räknas från hushållskontaktens insjuknade. Som hushållskontakt ska man vara hemma sju dagar räknat från den dag personen i hushållet insjuknade (tidigare provtagningsdatum). Om personen med covid-19 i hushållet inte har några symtom gäller förhållningsreglerna under sju dagar från denna persons provtagningsdatum.
  • Provtagning efter utlandsvistelse enbart vid symtom. Från den 13 januari behöver symtomfria personer inte längre provta sig vid hemkomst efter resa/vistelse utanför Sverige.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 288
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 926
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 776
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp