Covid-19 del 13

Tror du verkligen att folk gör just det valet? Jag har inte hört en enda motivera sin vägran att ta vaccin men något i närheten av vad du påstår. Några bryr sig inte utan struntar i vaccinet utan någon speciell anledning- de ligger väl närmst ditt påstående, en del litar inte på vaccinets säkerhet, en del har dålig erfarenhet (egen eller närstående) av biverkningar och en del är spruträdda.

Och ärligt hade jag varit ung och "osårbar" så hade din attityd kunnat få mig att vägra vaccin, den är skrämmande och inskränker på rätten till min kropp och det finns de som vägrar vaccinera sig av princip också - just för den attityden. Vad mer kan du tänka dig tvinga folk till? Jag är överviktig och riskerar belasta vården på det viset, ska du tvinga mig till en fetma operation också? Den är gratis den också. Som du skriver är det en gränsdragningsfråga, för mig har du klart överskridit gränsen här. Om Corona varit riktigt allvarligt (läs i paritet med SARS, smittkoppor) och vaccinen haft en bättre effekt (i still med vaccinen mot alfa/orginal covid) så hade jag haft en förståelse, men då hade vi haft väldigt få som vägrat vaccin.
Inget tvång alls. En högre försäkringspremie för den som väljer att helt frivilligt ta en mycket högre risk. Men som jag skrev, det är ett stort gränsdragningsproblem så jag tänker att det endast kan vara en exceptionell åtgärd temporärt.

Vaccinen har för övrigt extremt bra effekt mot allvarlig sjukdom.

@turbofling - hur är det i Österrike, är det en tillfällig lag ?
 
Inget tvång alls. En högre försäkringspremie för den som väljer att helt frivilligt ta en mycket högre risk. Men som jag skrev, det är ett stort gränsdragningsproblem så jag tänker att det endast kan vara en exceptionell åtgärd temporärt.

Vaccinen har för övrigt extremt bra effekt mot allvarlig sjukdom.

@turbofling - hur är det i Österrike, är det en tillfällig lag ?
Så man ska kunna köpa sig fri om man har råd, vi ska bara tvinga de med dålig ekonomi? Det är värre än att tvinga alla i mina ögon. Du själv har vad jag förstår ekonomi att köpa dig förbi den här typen av tvång så för dig hade det funkat (och för mig också för den delen om det inte blir enormt höga belopp) men det gör det ju inte mer frivilligt. Jag ser inte en extra skatt som är gjord för att tvinga folk till något som frivillig.

Det är en bedömningsfråga det där med extremt bra mot allvarlig sjukdom, hade de varit det hade inga vaccinerade hamnat på sjukhus - och de är ganska många. Vi kan väl vara eniga om att man är mycket dålig om man blir inlagd. Bra kan jag gå med på, men knappast extremt bra.

Så när det exceptionella läget är över så kan man då göra operationer/vaccinationer eller vad man nu beslutar sig är nödvändigt ogjort? Om inte så är det för all framtid inte bara för krisläget.
 
Inget tvång alls. En högre försäkringspremie för den som väljer att helt frivilligt ta en mycket högre risk. Men som jag skrev, det är ett stort gränsdragningsproblem så jag tänker att det endast kan vara en exceptionell åtgärd temporärt.

Vaccinen har för övrigt extremt bra effekt mot allvarlig sjukdom.

@turbofling - hur är det i Österrike, är det en tillfällig lag ?
I lagförslaget var det slutdatum 2024 men jag har inte läst/hört hur det är nu i den färdiga lagen.
 
Var har vi sett detta förut 🤔
Snälla, jämför inte vaccin kravet med förintelsen. Det gör vaccinhatare. Judiskaföreningen, div minnesföreningar, få överlevande som finns kvar motsäger sig det starkt och har tagit den jämförelsen väldigt hårt. Det går inte att jämföra.

(jag tänker inte heller diskutera det vidare, kände bara att jag ville skriva det).
 
Så man ska kunna köpa sig fri om man har råd, vi ska bara tvinga de med dålig ekonomi? Det är värre än att tvinga alla i mina ögon. Du själv har vad jag förstår ekonomi att köpa dig förbi den här typen av tvång så för dig hade det funkat (och för mig också för den delen om det inte blir enormt höga belopp) men det gör det ju inte mer frivilligt. Jag ser inte en extra skatt som är gjord för att tvinga folk till något som frivillig.

Det är en bedömningsfråga det där med extremt bra mot allvarlig sjukdom, hade de varit det hade inga vaccinerade hamnat på sjukhus - och de är ganska många. Vi kan väl vara eniga om att man är mycket dålig om man blir inlagd. Bra kan jag gå med på, men knappast extremt bra.

Så när det exceptionella läget är över så kan man då göra operationer/vaccinationer eller vad man nu beslutar sig är nödvändigt ogjort? Om inte så är det för all framtid inte bara för krisläget.

Skatter brukar kunna fördelas efter förmåga att betala så det här skulle väl inte behöva vara ett undantag?

Nej, skatter kan tas ut temporärt.

För övrigt förordar jag inte en sådan lösning, men tycker att det är vansinniga växlar som dras när det dras paralleller till nazisternas förföljelse av etniska folkgrupper.
 
Snälla, jämför inte vaccin kravet med förintelsen. Det gör vaccinhatare. Judiskaföreningen, div minnesföreningar, få överlevande som finns kvar motsäger sig det starkt och har tagit den jämförelsen väldigt hårt. Det går inte att jämföra.

(jag tänker inte heller diskutera det vidare, kände bara att jag ville skriva det).
Jag ber såklart om ursäkt om du tog illa upp (eller någon annan).

Men sedan får man ju yttra sina tankar på ett öppet forum. Jag tar inte illa vid om du blockar mig så du slipper se mina inlägg.
Men jag försöker att inte skriva så mycket då jag vet att mina tankar om det hela går emot många av bukefolkets, och jag skippar också gärna den diskussionen då det alltid spårar ur.
Trots det slinter jag på tangenterna ibland eller kan inte låta bli.

Här i Aus är det många som är emot vaccinmandaten. Även många av de som är vaccinerade är emot det.
 
Jag ber såklart om ursäkt om du tog illa upp (eller någon annan).

Här i Aus är det många som är emot vaccinmandaten. Även många av de som är vaccinerade är emot det.

Jag tog personligen inte illa upp men jag vet manga andra som gör det. Jag ser förintelsen och allt det medförde pa ett annat sätt sen jag flyttade till Österrike och "kommit närmare" därför blir jämförelsen med judeförföljelsen sa fel.

Vaccinkrav ger mkt reaktioner det är klart, men i undersökningar här har ända visat att majoriteten är positiva till det. Och i parlamentet är det bara ett parti som röstar emot.
 
Jag ber såklart om ursäkt om du tog illa upp (eller någon annan).

Men sedan får man ju yttra sina tankar på ett öppet forum. Jag tar inte illa vid om du blockar mig så du slipper se mina inlägg.
Men jag försöker att inte skriva så mycket då jag vet att mina tankar om det hela går emot många av bukefolkets, och jag skippar också gärna den diskussionen då det alltid spårar ur.
Trots det slinter jag på tangenterna ibland eller kan inte låta bli.

Här i Aus är det många som är emot vaccinmandaten. Även många av de som är vaccinerade är emot det.

Det känns otroligt historielöst att jämföra förintelsen med vaccinkrav. Det är förolämpande mot de som utsattes för förintelsen och det är förlämpande mot deras släktingar som lever idag. Om man inte har någon i släkten som utsattes för nazisternas terror så är det svårt att förstå. Jag som har släktingar som satt i koncentrations- och arbetsläger under andra världskriget har sett på nära håll hur stor skada det gjorde. För mig är det inte bara nåt som hände för länge sen och som var fruktansvärt. För mig är det en del av min historia. Min släkts historia. Så snälla, jag ber dig, sluta dra den jämförelsen! Den är inte det minsta lilla lämplig i det här sammanhanget. Du får tycka hur illa du vill om vaccinerna, vaccinkrav etc men jämför inte med förintelsen.
 
Skatter brukar kunna fördelas efter förmåga att betala så det här skulle väl inte behöva vara ett undantag?

Nej, skatter kan tas ut temporärt.

För övrigt förordar jag inte en sådan lösning, men tycker att det är vansinniga växlar som dras när det dras paralleller till nazisternas förföljelse av etniska folkgrupper.
Skatter brukar fördelas efter förmåga att betala och inte rädsla för vaccin och försök att tvinga folk att vaccinera sig eller göra andra medicinska ingrepp. Vari ligger rättvisan att om man är rik så kan man köpa sig fri? Om nu inte skatterna blir på nivån att alla hamnar där de fattigaste är.

Jag gillar heller inte jämförelsen med förintelsen, men den är lika felaktig som att jämföra med bensinskatt eller liknande även om det är mer stötande och osmakligt att jämföra med förintelsen så gör ju inte det bättre att betrakta det som bara en skatt till. Det handlar trots allt om ingrepp som är oåterkalliga och du drar upp det gång på gång. Du gör det väl inte för att du inte kan tänka dig det?

Skulle du varit pigg på att vaccinera dig igen om du blivit sjuk en vecka i samband med vaccinationen (en veckas hög feber och en månad innan du känner dig frisk - en upplevelse som inte är helt ovanlig och det finns exempel på värre. Som solidarisk medborgare tar du trots allt dos två och blir lika sjuk. Sen får du en hög skatt att betala eller välja att ta dos 3?

Det är sådana scenarios en del brottas med, reell rädsla för sin hälsa.
 
Vilken katastrof! Ett äldreboende (demens) här i Östergötland kallar in covidsjuk personal att arbeta....
Frågan är om det är korrekt det du skriver, och om det mot all förmodan faktiskt är korrekt, så utgår jag från att det beror på att de anser att det är bättre att det finns någon personal, än att de boende får ligga och dö utan omsorg.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det som framgår av artikeln är att de kallar in de som är främst de som testat positivt att jobba med de dementa som är smittade redan. Sen har de kallat in covidsjuk(a) också men det framgår inte hur sjuk personen är, jag utgår från att de är lindrigt sjuka och inte ligger med hög feber.

Det är illa men inte så illa som det framställs. Sköter de det rätt så kan de minimera smittrisken. Och valet är förmodligen mellan det och att inte ge vård alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 285
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 230
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 922
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp