Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Menar på; är de så desperata på att få högre vaccinerade tror jag inte att detta är en lämplig väg att gå; det lär snarare ge en sämre vaccinationsvilja, de får nog vara lite smidigare än så, men det är vad jag tror, jag förtydligar: vad jag tror.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är i stort en god ide att åka ut till områden med lägre vaccinationstäckning, men det är väl sent påtänkt.
Det skulle man ha gjort direkt när man började vaccinera.

Hade gärna sett vaccinationsbussar som stannar typ en timma eller två utanför ett kvarter för att dra sen vidare, som glassbilen ungefär. I mitt område iaf så finns det många med flertalet småbarn, som har svårt att ta sig till vaccinationstället, med alla barnen i släptåg. Också många äldre som i stort sköts av sina barn, då blir det inte av att boka och köra för vaccin.


Däremot så är det helt sanslöst att hålla på att ringa och dörrknacka. Skulle den sortens uppsökandeverksamhet riktas mot andra slags ohälsa, så att sjuksköterskor knackade dörr hos rökare och gravt överviktiga, för deras egen hälsas skull, det skulle knappast tas väl emot.

Är det ens ok att använda informationen om hälsostatus för att göra uppsökandeverksamhet, enligt GDPR?
 
Det stod att de HAR ifrågasatt, ursäkta jag skrev otydligt. Men att ens ringa upp folk och fråga varför de avbokat är ju rätt galet. Är sjukvården så pressad så har de bättre saker att lägga sin tid på än att bedriva telefonjakt.
Eftersom jag bara har ditt ord, så kan jag ju inte veta hur och vad syftet med de eventuella telefonsamtalen faktiskt varit, och vilka som har fått det på sitt bord att ringa.

Tillägg: nu läste jag artikeln, och känner nog att jag helt klart var berättigad att tvivla på din tolkning av den.
 
Det är i stort en god ide att åka ut till områden med lägre vaccinationstäckning, men det är väl sent påtänkt.
Det skulle man ha gjort direkt när man började vaccinera.

Hade gärna sett vaccinationsbussar som stannar typ en timma eller två utanför ett kvarter för att dra sen vidare, som glassbilen ungefär. I mitt område iaf så finns det många med flertalet småbarn, som har svårt att ta sig till vaccinationstället, med alla barnen i släptåg. Också många äldre som i stort sköts av sina barn, då blir det inte av att boka och köra för vaccin.


Däremot så är det helt sanslöst att hålla på att ringa och dörrknacka. Skulle den sortens uppsökandeverksamhet riktas mot andra slags ohälsa, så att sjuksköterskor knackade dörr hos rökare och gravt överviktiga, för deras egen hälsas skull, det skulle knappast tas väl emot.

Är det ens ok att använda informationen om hälsostatus för att göra uppsökandeverksamhet, enligt GDPR?
Ja de hade ju ett tag bussar för covidtestning vid sjukhuset här i stan, en sådan hade ju kunnat fungera, som du säger i början av vaccineringen.
 
Jag kan bara tala för min region men att "åka ut med vaccination" har de gjort väldigt länge här. Vi (dvs vi som har jobbat med pandemin i vissa befattningar) har suttit med på alla dessa hundratals vaccinationsmöten och det har gjorts väldigt många olika insatser, allt från vykort hem (i början när vaccinationerna startade) till vaccinations-entreprenörer till att vara på platser (tex stationer/köpcenter) och vaccinationsbuss som åker runt.
Det har generellt gett bra verkan.
 
Jag kan bara tala för min region men att "åka ut med vaccination" har de gjort väldigt länge här. Vi (dvs vi som har jobbat med pandemin i vissa befattningar) har suttit med på alla dessa hundratals vaccinationsmöten och det har gjorts väldigt många olika insatser, allt från vykort hem (i början när vaccinationerna startade) till vaccinations-entreprenörer till att vara på platser (tex stationer/köpcenter) och vaccinationsbuss som åker runt.
Det har generellt gett bra verkan.
Så har det varit här också, det vill säga att man fick brev hem om "nu är det möjligt för din ålderskategori att boka vaccinationstid" och det tycker jag är jättebra. Det enda jag vände mig mot i ursprungsinlägget som handlade om detta är om det ska ringas runt till ovaccinerade och tjata om att man ska vaccinera sig/förhöra folk om varför de inte vaccinerat sig (det kan finnas medicinska skäl till att man inte får göra det), men förstod senare på länkad artikel att så nog inte riktigt hade varit fallet.

Ett tag var det väl tal om att exempelvis gravida inte skulle vaccinera sig i början av graviditeten och det är väl ett lysande exempel på när man kanske inte vill outa det för tidigt eller blanda in kreti och pleti i fikarummet på jobbet eller någon påstridig ingift faster på släktmiddagen. I alla fall när vaccinationerna började öppna för lägre åldersgrupper här där jag bor var det ett fruktansvärt hetsande från vissa kollegor om att boka en tid nu, nu, nu och det hade jag tyckt varit jättejobbigt om jag var den personen som av någon anledning inte kunde vaccinera mig pronto men inte ville berätta varför.
 
Menar på; är de så desperata på att få högre vaccinerade tror jag inte att detta är en lämplig väg att gå; det lär snarare ge en sämre vaccinationsvilja, de får nog vara lite smidigare än så, men det är vad jag tror, jag förtydligar: vad jag tror.
Var i ligger desperationen att ringa upp folk? Det är ett vedertaget vis att kontakta folk. Nu har vi kommit så långt i vaccinationerna att personlig kontakt är det som återstår. Om det är lämpligt (och desperat) avgörs snarare av vad de säger till folk än det faktum att man ringer upp folk.


Jag rätt trött på båda sidor i den här debatten. De som är emot/misstänksamma mot vaccinet försöker misstänkliggöra det till varje pris medan de som är för försöker få det till att vaccinet är helt ofarligt och har en helt fantastisk effekt och så fort man ifrågasätter något så är man antivaxxer. Synsätten omöjliggör en seriös debatt om vaccinet och dess effekter/nackdelar.

@Fjordfrälst hade du reagerat på samma vis om man talade om att man skulle undersöka varför folk inte dyker upp på eller ombokar screening mot cancer?
 
Menar på; är de så desperata på att få högre vaccinerade tror jag inte att detta är en lämplig väg att gå; det lär snarare ge en sämre vaccinationsvilja, de får nog vara lite smidigare än så, men det är vad jag tror, jag förtydligar: vad jag tror.

Fast vad är så upprörande? Jag tycker att det behövs bättre åtgärder för de som fortfarande inte är vaccinerade och det behövs underlag på varför enskilda väljer att avstå. Tidsbrist, övertygelse - vad? Är det tidsbrist behövs möjligheter att vaccinera på drop in udda tider (kanske). Är det övertygelse kanske bättre information skulle finnas tillgänglig? Är det något annat får en väl möta det behovet.

Men att bara stillatigande konstatera att vaccinationsgraden skulle behöva höjas känns inte rimligt.
 
Fast vad är så upprörande? Jag tycker att det behövs bättre åtgärder för de som fortfarande inte är vaccinerade och det behövs underlag på varför enskilda väljer att avstå. Tidsbrist, övertygelse - vad? Är det tidsbrist behövs möjligheter att vaccinera på drop in udda tider (kanske). Är det övertygelse kanske bättre information skulle finnas tillgänglig? Är det något annat får en väl möta det behovet.

Men att bara stillatigande konstatera att vaccinationsgraden skulle behöva höjas känns inte rimligt.
Det skulle vara upprörande om man ringde upp folk och hotade dem med sanktioner om de inte dyker upp, om man påstår att det är obligatoriskt eller liknande men det är inget som framkommit att det skulle skett och inget jag skulle tro kan komma på fråga.
 
Var i ligger desperationen att ringa upp folk? Det är ett vedertaget vis att kontakta folk. Nu har vi kommit så långt i vaccinationerna att personlig kontakt är det som återstår. Om det är lämpligt (och desperat) avgörs snarare av vad de säger till folk än det faktum att man ringer upp folk.


Jag rätt trött på båda sidor i den här debatten. De som är emot/misstänksamma mot vaccinet försöker misstänkliggöra det till varje pris medan de som är för försöker få det till att vaccinet är helt ofarligt och har en helt fantastisk effekt och så fort man ifrågasätter något så är man antivaxxer. Synsätten omöjliggör en seriös debatt om vaccinet och dess effekter/nackdelar.

@Fjordfrälst hade du reagerat på samma vis om man talade om att man skulle undersöka varför folk inte dyker upp på eller ombokar screening mot cancer?
Jag tror själv inte, eftersom sjukvården inte driver det på individnivå, att det lär hända inom cancerförebyggande såsom tex cellprov. Har någon någonsin blivit uppringda och ifrågasatt varför de uteblivit från det? Nix. Så mitt svar; hade nog funderat ett varv men nej troligen inte reagerat lika mycket för det är ju inte "lika laddat" som vaccinet blivit.
 
Jag tror själv inte, eftersom sjukvården inte driver det på individnivå, att det lär hända inom cancerförebyggande såsom tex cellprov. Har någon någonsin blivit uppringda och ifrågasatt varför de uteblivit från det? Nix. Så mitt svar; hade nog funderat ett varv men nej troligen inte reagerat lika mycket för det är ju inte "lika laddat" som vaccinet blivit.
Nu förutsätter du att man kommer att ifrågasätta, det är liksom det som är problemet, ingenstans i artikeln står det något om det.
 
Nu förutsätter du att man kommer att ifrågasätta, det är liksom det som är problemet, ingenstans i artikeln står det något om det.
Nej, egentligen inte då jag givetvis hoppas att människan själv får göra sitt val och därmed respekteras oavsett samt att om nu denna metod kan inbringa några fler; att det går schysst till :).
 
Nej, egentligen inte då jag givetvis hoppas att människan själv får göra sitt val och därmed respekteras oavsett samt att om nu denna metod kan inbringa några fler; att det går schysst till :).
Varför skriver du då som du förutsätter det? Är det inte bättre att skriva som du tror det är, det är svårt att förstå vad du menar annars.
 
Det stod att de HAR ifrågasatt, ursäkta jag skrev otydligt. Men att ens ringa upp folk och fråga varför de avbokat är ju rätt galet. Är sjukvården så pressad så har de bättre saker att lägga sin tid på än att bedriva telefonjakt.
Inte det minsta galet. Jag tror inte de ifrågasätter. Jag tror de frågar varför personen avbokar, och det kan ju vara bra att få reda på tänker jag. Hade jag (som ju är trippelvaccinerad) fått ett sådant samtal hade jag enkelt svarat av vilken anledning det ändå var jag avbokade min tid. Eller, om det var ofantligt känsligt och privat, sagt att det var "ofantligt känsligt och privat och att jag inte vill uppge orsak". Man behöver inte göra allt till krigsföring.
 
Precis vi får alla göra våra egna val, ska inte bedrivas nån häxjakt som det börjat bli tycker jag, helt sjukt. Jag kan ärligt säga att jag är skitnervös för mammas del att ta ytterligare en dos för hon är extremt läkemedelskänslig samtidigt som jag förstår att hon behöver den för sin ms-medicin. Men det är inget jag lägger mig i, verkligen inte. Jag har flera i min omgivning som blivit covidsjuka och de vaccinerade har snarare blivit mer sjuka än de ovaccinerade, ganska intressant. Men som sagt. Lägga sig i andras val och som i detta fall att ringa ifrågasätta, nä det gör bara folk ännu mer anti. Sen spelar det nog mindre roll att det är just covidvaccinet. Men det där jävla tjatet. Tråkigt med din bekanta som tjatas på trots läkare sagt sitt 😔
På min arbetsplats går /har gått covid som en löpeld genom personalen. De är nog alla vaccinerade, men får ju inte vara på plats konstaterat covidsjuka, och arbetar då hemma, de är alltså så pass friska att de kan arbeta....
 
Helt plötsligt känns covid som en förkylning med dålig attityd. Ingen farsot.
Ja, lite så är den nog för trippelvaccinerade i stor grad. Lite jobbig, och störig, man får inte vara på plats eller gå ut och handla osv så man riskerar att smitta ner folk, men man känner sig ändå helt ok liksom. Jobb-ok. En var BARA lite snuvig tex. En annan hade bara lite ont i halsen. Min närmaste kollega som bara är vaccinerad med två sprutor blev lite mer sjuk, det kan man kalla för pidssdryg förkylning med feber i någon dag. Hon var borta sina 5 dagar och återkom sedan, lite hes, men inte värre än en förkylning ändå. Så allt från bara något pyttelitet till förkylningsjobbigt i några dagar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
103 185
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 318
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
106 056
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 845
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp