Covid-19 del 13

Känns som lite märklig slutsats för en lekman. "Det fungerade så bra, så vi halverar dosen och ser om det fortfarande stämmer". Men jag antar att de har data och kunskap som stödjer ändringen....

I en länk stod det att Modernas innehåller mer mRNA än Pfizer så därför ges den i halv dos som booster. För att inte reaktionen (biverkningarna ska bli för stora). Medan Pfizer ges i hel dos även som dos 3.
 
Här går någonting annat som ger den typen av snuva, flera på jobbet har gått hem med rinnande näsa och halsont men alla har testat negativt.

Det verkar vara det som vi har - eller åtminstone min sambo. Skulle tippa på säsongsinfluensan eftersom jag aldrig får feber av en vanlig förkyldning. Vanligtvis har jag bara feber när jag har influensa (eller som förra året när jag hade sådant hemskt skoskav att jag nästan fick sepsis).
 
Känns som lite märklig slutsats för en lekman. "Det fungerade så bra, så vi halverar dosen och ser om det fortfarande stämmer". Men jag antar att de har data och kunskap som stödjer ändringen....
En boosterdos är mindre än vad en grundvaccindos är. Den är utprovad så från tillverkaren.

Kan bli aningens missvisande eller uppfattas fel när man säger "en halv dos". (men det är förmodligen väldigt logiskt för de som sitter och fyller sprutorna med hela resp. halva doser) Men den "halva dosen" är alltså den dos som det är meningen att man ska ge.
 
Läste precis på fb ett inlägg där man undrar hur man ska förvissa sig om att få "rent" blod från o-vaccinerade ifall man råkar ut för en olycka och behöver en transfusion. De menar att sjukhusen måste separera blod så man inte riskerar att få i sig vaccin.

Tanken svindlar, men är detta ett tänkbart scenario?!?

Samma person menar att hen ska börja ge blod nu, men begära att det läggs till icke-kontaminerat blod. Hen fick då tipset att vara försiktig så man på sjukhuset inte i hemlighet sprutade in vaccin i samma blodkärl som man tog blod från.....

Hur orkar dessa människor? Deras liv måste vara ohyggligt ångestfyllt och stressigt.
 
Läste precis på fb ett inlägg där man undrar hur man ska förvissa sig om att få "rent" blod från o-vaccinerade ifall man råkar ut för en olycka och behöver en transfusion. De menar att sjukhusen måste separera blod så man inte riskerar att få i sig vaccin.

Tanken svindlar, men är detta ett tänkbart scenario?!?

Nej. Precis som att man inte kan begära något annat när det gäller blodtransfusioner. Det man får är blod från givare som inte tar några läkemedel som är medicinskt olämpliga (eller med blodsmitta). Om det inte duger är man nog inte tillräckligt dålig för att faktiskt behöva blod...
 
Jag fick dos 3 igår och känner typ ingenting. Öm i överarmen där sprutan sattes men inget annat. Jag är nästan lite orolig då jag inte haft någon som helst annan reaktion på någon av sprutorna. Jag hoppas det inte betyder att mitt immunförsvar inte fattade vad som hände... ? Inte så att jag VILL bli sjuk, men en liten feber kunde jag allt stå ut med om det betyder att sprutorna tagit effekt. Eller så fungerar det inte alls så?
 
Läste precis på fb ett inlägg där man undrar hur man ska förvissa sig om att få "rent" blod från o-vaccinerade ifall man råkar ut för en olycka och behöver en transfusion. De menar att sjukhusen måste separera blod så man inte riskerar att få i sig vaccin.

Tanken svindlar, men är detta ett tänkbart scenario?!?

Samma person menar att hen ska börja ge blod nu, men begära att det läggs till icke-kontaminerat blod. Hen fick då tipset att vara försiktig så man på sjukhuset inte i hemlighet sprutade in vaccin i samma blodkärl som man tog blod från.....

Hur orkar dessa människor? Deras liv måste vara ohyggligt ångestfyllt och stressigt.

Jag vill helst ha blod som inte smittar mig med konspirationsteorier och foliehattsbeteende; men nu blev det hela en paradox.
 
Nej. Precis som att man inte kan begära något annat när det gäller blodtransfusioner. Det man får är blod från givare som inte tar några läkemedel som är medicinskt olämpliga (eller med blodsmitta). Om det inte duger är man nog inte tillräckligt dålig för att faktiskt behöva blod...

Jag tycker det finns ganska många nivåer av olämpligheter som ligger före oron över att givaren har valt att vaccinera sig tidigare. Först kommer såklart olämpligheten av att dö i förtid av blodförlust. Och sen kommer ett par tusen sjukdomar och ett par hundra läkemedel. Sen kommer närvaron av pälsdjur, loppor och kvalster i givarens barndom. Och såklart huruvida givaren arbetat inom vården. .... 1000 rader senare.... man kommer nog inte så långt på en sån lista innan känslan av den där förtida döden av blodförlust tar över beslutsfattandet.
 
Jag fick dos 3 igår och känner typ ingenting. Öm i överarmen där sprutan sattes men inget annat. Jag är nästan lite orolig då jag inte haft någon som helst annan reaktion på någon av sprutorna. Jag hoppas det inte betyder att mitt immunförsvar inte fattade vad som hände... ? Inte så att jag VILL bli sjuk, men en liten feber kunde jag allt stå ut med om det betyder att sprutorna tagit effekt. Eller så fungerar det inte alls så?

Tog Pfizers i de två första doserna, fick byta till Moderna nu när jag tog dos 3. Möjligen kan det spela in. Eller så hade jag en förkylning på gång som låg och pyrde. Eller... eller... eller... Nå, jag har haft råd att ta det lugnt idag, och över helgen är jag övertygad att jag repar mig.

Ska satsa på att unna mig en semla imorgon. Bästa leverantören hittills i år ligger i Södra Sandby :D
 
Läste precis på fb ett inlägg där man undrar hur man ska förvissa sig om att få "rent" blod från o-vaccinerade ifall man råkar ut för en olycka och behöver en transfusion. De menar att sjukhusen måste separera blod så man inte riskerar att få i sig vaccin.

Tanken svindlar, men är detta ett tänkbart scenario?!?

Samma person menar att hen ska börja ge blod nu, men begära att det läggs till icke-kontaminerat blod. Hen fick då tipset att vara försiktig så man på sjukhuset inte i hemlighet sprutade in vaccin i samma blodkärl som man tog blod från.....

Hur orkar dessa människor? Deras liv måste vara ohyggligt ångestfyllt och stressigt.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
 
Tog Pfizers i de två första doserna, fick byta till Moderna nu när jag tog dos 3. Möjligen kan det spela in. Eller så hade jag en förkylning på gång som låg och pyrde. Eller... eller... eller... Nå, jag har haft råd att ta det lugnt idag, och över helgen är jag övertygad att jag repar mig.

Ska satsa på att unna mig en semla imorgon. Bästa leverantören hittills i år ligger i Södra Sandby :D
Fick samma som dig. Hela armen svällde upp och blev som en tennis boll typ 🤣🤷 Men överlevde de med hade svårt och mocka första veckan men sen gav sig ju de med. Fick pifzer första två gångerna och moderna sista gången.
 
Vaccinerad dos tre igår fm. Idag: halvdöd, en grad förhöjd temp, ont i hela armen och det tillhörande skulderbladet ömmar och känns svullet till dubbel storlek.

Men så värt om jag slipper bli svårt sjuk 👍
Jag lider med er som blir mer eller mindre påverkade av vaccinet. Jag fick min värsta biverkningen hittills denna gången - ett mindre blåmärke som nog snarare har med nålsticket att göra. Bättre än att bli sjuk i covid dock.

Krya på dig :heart
 
Fick samma som dig. Hela armen svällde upp och blev som en tennis boll typ 🤣🤷 Men överlevde de med hade svårt och mocka första veckan men sen gav sig ju de med. Fick pifzer första två gångerna och moderna sista gången.

Jag lider med er som blir mer eller mindre påverkade av vaccinet. Jag fick min värsta biverkningen hittills denna gången - ett mindre blåmärke som nog snarare har med nålsticket att göra. Bättre än att bli sjuk i covid dock.

Krya på dig :heart

Jamendåså. Då har vi väl genom Buke konstaterat att det är vanligt med biverkningar vid tredje dos Moderna om en tagit Pfizers innan! Det måste ju rimligen hålla som fakta - har Buke sagt det är det sant :D

Allt är bättre än att hamna på IVA med covid *rys*
 
Jamendåså. Då har vi väl genom Buke konstaterat att det är vanligt med biverkningar vid tredje dos Moderna om en tagit Pfizers innan! Det måste ju rimligen hålla som fakta - har Buke sagt det är det sant :D

Allt är bättre än att hamna på IVA med covid *rys*
De sa till mig när jag var där att jag kunde få tydligare biverkningar nu när de byter vaccin för det hade hört flera som hade upplevt det så efteråt. Men jag tyckte väl mest att de var jobbigt att armen strama så när den svällde upp. Hellre spruta med en tennisboll till arm en IVA 😉
 
De sa till mig när jag var där att jag kunde få tydligare biverkningar nu när de byter vaccin för det hade hört flera som hade upplevt det så efteråt. Men jag tyckte väl mest att de var jobbigt att armen strama så när den svällde upp. Hellre spruta med en tennisboll till arm en IVA 😉

Fick bara frågan om det var OK att byta. Hell YES! kände jag. Fick tredje sprutan mindre än 24 timmar efter att de släppt att vi fick ta den redan efter 5 månader (jag hade 5,5 månader när jag tog sticket).
 
Läste precis på fb ett inlägg där man undrar hur man ska förvissa sig om att få "rent" blod från o-vaccinerade ifall man råkar ut för en olycka och behöver en transfusion. De menar att sjukhusen måste separera blod så man inte riskerar att få i sig vaccin.

Tanken svindlar, men är detta ett tänkbart scenario?!?

Samma person menar att hen ska börja ge blod nu, men begära att det läggs till icke-kontaminerat blod. Hen fick då tipset att vara försiktig så man på sjukhuset inte i hemlighet sprutade in vaccin i samma blodkärl som man tog blod från.....

Hur orkar dessa människor? Deras liv måste vara ohyggligt ångestfyllt och stressigt.
Ja, man undrar onekligen hur de klarar sig i vardagen.
Just nu råder dessutom svår blodbrist, så är det så att de inte vill ha går det bra att låta bli.
 
Ja, man undrar onekligen hur de klarar sig i vardagen.
Just nu råder dessutom svår blodbrist, så är det så att de inte vill ha går det bra att låta bli.

Jag känner - ibland flera gånger om dagen - att vi har överlag ett bra liv om vi kan fokusera på sådana detaljer... Nästa giv är väl att få veta VEM blodet kommer från. Fel efternamn - nej, tack. Byt till annan batch.
 
Jamendåså. Då har vi väl genom Buke konstaterat att det är vanligt med biverkningar vid tredje dos Moderna om en tagit Pfizers innan! Det måste ju rimligen hålla som fakta - har Buke sagt det är det sant :D

Allt är bättre än att hamna på IVA med covid *rys*
Vet e katten om man kan kalla ett brustet blodkärl/blåmärke biverkning, men om vi kallar det hematom så går det säkert hem och någon kan bli livrädd för biverkningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 609
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 210
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 288
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp