Covid-19 del 13

En aspekt rent statistikmässigt är att i början av pandemin var det ett rent helvete att koda emellanåt för allt eftersom ändrade Socialstyrelsen riktlinjerna - fullt förståeligt men ställde till det rejält med alla uppdateringar vi skulle sätta oss in i.
Sen beror det ju på källan, media älskar ju va lite vag om det kan ge mer intresse och många kollar inte så mycket mer noga än så...
 
Nu har jag inte vart aktiv här men läser. Jag jobbar med diagnoskodning. Om allt man vet är andningssvårigheter och covid så sätts covid som huvuddiagnos eftersom andningssvårigheter är ett symtom och ofta ett av symtomen vid covid, så rimligen är andningssvårigheterna orsakade av covid. Om pat har grundsjukdomar eller andra symtom, tex KOL, är det inte lika självklart dock. Kan va en KOL-exacerbation som blivit värre pga covid men är KOL-exacerbationen "huvudproblemet" så kodas det som KOL-ex och covid som bidiagnos.
Kortfattat, har man utbildade kodare som kodar så ska det inte va nåt problem att få ut statistik på vilka som vårdas pga covid o vilka som har covid som bidiagnos. Däremot är det kopiösa mängder statistik så kan definitivt ta ett tag att få ut det man söker...
Tack för att du skrev det jag tänkte skriva och besparade mig hur jag skulle uttrycka mig enklast :)
 
Fick 3:e dosen idag - men fick nu Moderna istället för Pfeizer som jag fått tidigare. Antagligen helt ok och ingen orsak till oro - men ändå... Har ni fått Moderna som tredjedos?
Ännu en med 2 x Pfizer och 1 x Moderna (eller 1/2, om vi nu ska vara petiga) här, det gick hur fint som helst! :)
 
Blir lite less nu att Uppsala går ut med att man får vaccineras från fem månader. Dvs jag hade redan kunnat varit vaccinerad. Men när jag gick in i december för att boka fick jag inte, utan informerades om att jag skulle kallas precis som sist. Blä jag blir så less på att jag ska behöva akta mig för andra människor i ytterligare två veckor (eller egentligen fyra, eftersom jag antar att det återigen tar två veckor innan full effekt uppnås?). Jag kollar nya tider varje dag, men tyvärr dyker det inte upp något om jag inte ska åka till typ Tierp eller Östhammar. :down:

Sen blir jag lite irriterad när det inte framgår hur parkeringen är vid de olika testställena, men däremot får man gratis buss till och från vaccineringen. Vem vill liksom sätta sig i en buss nu, om man kan undvika det? :banghead:
 
Blir lite less nu att Uppsala går ut med att man får vaccineras från fem månader. Dvs jag hade redan kunnat varit vaccinerad. Men när jag gick in i december för att boka fick jag inte, utan informerades om att jag skulle kallas precis som sist. Blä jag blir så less på att jag ska behöva akta mig för andra människor i ytterligare två veckor (eller egentligen fyra, eftersom jag antar att det återigen tar två veckor innan full effekt uppnås?). Jag kollar nya tider varje dag, men tyvärr dyker det inte upp något om jag inte ska åka till typ Tierp eller Östhammar. :down:

Sen blir jag lite irriterad när det inte framgår hur parkeringen är vid de olika testställena, men däremot får man gratis buss till och från vaccineringen. Vem vill liksom sätta sig i en buss nu, om man kan undvika det? :banghead:
Fram tills i förmiddags så har det ju funnits flera tider både denna och nästa vecka i Gottsunda, Ekeby och Rapsgatan. Men varför inte gå på drop in på lördag eller söndag?
 
Blir lite less nu att Uppsala går ut med att man får vaccineras från fem månader. Dvs jag hade redan kunnat varit vaccinerad. Men när jag gick in i december för att boka fick jag inte, utan informerades om att jag skulle kallas precis som sist. Blä jag blir så less på att jag ska behöva akta mig för andra människor i ytterligare två veckor (eller egentligen fyra, eftersom jag antar att det återigen tar två veckor innan full effekt uppnås?). Jag kollar nya tider varje dag, men tyvärr dyker det inte upp något om jag inte ska åka till typ Tierp eller Östhammar. :down:

Sen blir jag lite irriterad när det inte framgår hur parkeringen är vid de olika testställena, men däremot får man gratis buss till och från vaccineringen. Vem vill liksom sätta sig i en buss nu, om man kan undvika det? :banghead:
Var har du kollat? Jag bokade tid precis när de släpptes i december, men vaccinerades i måndags för att ha kommit förbi sexmånadersgränsen. En kollega vaccinerades samma dag. Han hade bokat bara några dagar tidigare, men inte via 1177 utan hos LänsVaccinationer som vaccinerar i Stenhagen.
 
Fram tills i förmiddags så har det ju funnits flera tider både denna och nästa vecka i Gottsunda, Ekeby och Rapsgatan. Men varför inte gå på drop in på lördag eller söndag?

Konstigt. Inte när jag bokade via 1177. Får kolla igen. Hoppas att jag hittar nåt om drop in också, det fanns inte sist. Jag hade ju gärna vaccinerat mig för länge sen om jag bara fått tid. :(
 
Var har du kollat? Jag bokade tid precis när de släpptes i december, men vaccinerades i måndags för att ha kommit förbi sexmånadersgränsen. En kollega vaccinerades samma dag. Han hade bokat bara några dagar tidigare, men inte via 1177 utan hos LänsVaccinationer som vaccinerar i Stenhagen.

Jag kollade på 1177, där det hänvisades till att jag, iom att jag var riskgrupp, skulle invänta en kallelse.

Denna ”kallelse” visade sig sedan vara ett sms som talade om att jag kunde boka tid nu, eftersom det gått sex månader. Suck.
 
Jag kollade på 1177, där det hänvisades till att jag, iom att jag var riskgrupp, skulle invänta en kallelse.

Denna ”kallelse” visade sig sedan vara ett sms som talade om att jag kunde boka tid nu, eftersom det gått sex månader. Suck.
Du ska inte boka via 1177, det går inte. Boka här: http://www.lansvaccinationer.se/

EDIT: Du kan få säsongsinfluensavaccin samtidigt om du vill. 270 kr, men gratis för riskgrupper.
 
Ändrades inte gränsen till 5 månader i går, så att det i december faktiskt var så att 6 månader gällde?
Jo, men det har gått att boka ett datum efter sexmånadersdagen sedan december. Dock har det varit svårt att få tider via 1177, men det har funnits gott om dem hos en annan aktör. Detta har dock inte varit tydligt i den information som gått ut. Jag har flera vänner som uppgivet sagt att de inte kunnat få tider förrän i mars, trots att det finns och går att få med kort varsel.

TILLÄGG: extra vimsigt har det varit eftersom de kallade till dos 1 och 2 och nu ska man plötsligt boka själv. Informationen om detta har inte heller varit helt tydlig.
 
Ändrades inte gränsen till 5 månader i går, så att det i december faktiskt var så att 6 månader gällde?
I december gick det att boka tid i januari hos de externa aktörerna som vaccinerar åt Region Uppsala. Region Uppsalas egna tider läggs inte ut lika tidigt.
 
Jo, men det har gått att boka ett datum efter sexmånadersdagen sedan december. Dock har det varit svårt att få tider via 1177, men det har funnits gott om dem hos en annan aktör. Detta har dock inte varit tydligt i den information som gått ut. Jag har flera vänner som uppgivet sagt att de inte kunnat få tider förrän i mars, trots att det finns och går att få med kort varsel.

TILLÄGG: extra vimsigt har det varit eftersom de kallade till dos 1 och 2 och nu ska man plötsligt boka själv. Informationen om detta har inte heller varit helt tydlig.
Aha, ja då hänger jag med. Verkar rörigt värre!
 
Ändrades inte gränsen till 5 månader i går, så att det i december faktiskt var så att 6 månader gällde?

Jo, men då fick jag inte ens boka, dvs hade jag fått boka då, så hade jag såklart haft en tid precis när det gått sex månader. Istället för nu när det blir två veckor ”för sent”.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 163
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 886
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 765
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp