Covid-19 del 13

Jo, men då fick jag inte ens boka, dvs hade jag fått boka då, så hade jag såklart haft en tid precis när det gått sex månader. Istället för nu när det blir två veckor ”för sent”.
Jag förstår känslan. Jag kunde egentligen vaccinera mig den 1 december, men eftersom det inte öppnades för alla förrän den 20 december fick jag vänta tills dess... det var märkligt frustrerande faktiskt!
 
En sak funderar jag på! Varför stressar man på så dant med att ge boosterdoserna med kortare tidsintervall när EMA själva säger att man INTE bör göra det eftersom det snarare SÄNKER immunförsvaret !?! Låter kontraproduktivt om något.
 
Senast ändrad:
En sak funderar jag på! Varför stressar man på så dant med att ge boosterdoserna med kortare tidsintervall när EMA själva säger att man INTE bör göra det eftersom det snarare SÄNKER immunförsvaret !?! Låter kontraproduktivt om något.
Kan du förtydliga, vem är man?

Och nej EMA säger att det finns risk att det såsmåningom sänker immunförsvaret med upprepade täta doser inte att det SÄNKER immunförsvaret. Det är därför som FHM är försiktiga och sena på rekommendationer med boosterdoserna. De försöker hitta en bra balans.

Jag hittar inte någon länk direkt till uttalandet men din tolkning är klart överdriven. Här är en länk till ett referat.
https://www.google.com/amp/s/www.hi...ean-medicines-agency-101641977391044-amp.html
 
En sak funderar jag på! Varför stressar man på så dant med att ge boosterdoserna med kortare tidsintervall när EMA själva säger att man INTE bör göra det eftersom det snarare SÄNKER immunförsvaret !?! Låter kontraproduktivt om något.

Nej, det är inte vad de säger. De säger att återkommande täta boosterdoser (dos tre är första boosterdosen) kan komma att vara kontraproduktivt på grund av att det minskar immunsvaret (inte immunförsvaret).
 
Sambon och jag har inte fått svar på våra covidtest än, men jag tänkte höra om ni som har haft bekräftad covid har haft kraftig rinnsnuva.

Jag har legat vaken sedan kl. 3 pga en bisarr rinnsnuva. Näsan rinner som om någon bokstavligen skulle ha öppnat en kran och glömt vrida av den. Jag har använt en tredjedels rulle på två timmar. Skulle jag inte torka näsan med papper så skulle kudden bli helt genomblöt.
 
Mer positivt: Smittspridningen som ökade dramatiskt i Sydafrika när omikron kom verkar avstanna lika snabbt! Nu kan man även se det mönstret i Bostons avloppsvatten. Mängden smitta minskar ordentligt vilket tyder på att de (som fick omikron före Sverige) kommer följa samma mönster som Sydafrika. Så det finns hopp om att det blir likadant här i Sverige. Att det är så omikron fungerar.

Allt fler forskare säger nu att omikron kan vara början på slutet på pandemin!
 
Sambon och jag har inte fått svar på våra covidtest än, men jag tänkte höra om ni som har haft bekräftad covid har haft kraftig rinnsnuva.

Jag har legat vaken sedan kl. 3 pga en bisarr rinnsnuva. Näsan rinner som om någon bokstavligen skulle ha öppnat en kran och glömt vrida av den. Jag har använt en tredjedels rulle på två timmar. Skulle jag inte torka näsan med papper så skulle kudden bli helt genomblöt.

Jag hade så, näsan rann ohejdat i typ en eller två timmar, sen slutade det lika plötsligt som det börjat.
Hur har det gått för dig?
 
Österrike började ju tidigt med sin teststategi, testa sa mkt som bara gar. Sen ngr veckor har alla som vill tillgang till tre gratis pcr test per vecka och i skolan testas alla med 1-2 pcr/vecka.

Nu kom man visst pa att det blev för mkt, det finns inte kapacitet att analysera alla test sa nu maste man börja begränsa. Borde man inte kollat upp det först innan man började dela ut alla tester?

Känns lite som Österrikes stategi snarare är "göra först, tänka sen" :banghead:

Regeringen (och största opotionspartiet) haller stenhart fast vid att vaccinationkravet ska införas om 2 veckor trots att mängder av experter säger vänta lite och se vad som händer efter omikron.
 
Fick 3:e dosen idag - men fick nu Moderna istället för Pfeizer som jag fått tidigare. Antagligen helt ok och ingen orsak till oro - men ändå... Har ni fått Moderna som tredjedos?
Jag fick Pfizer som de två förstadoserna och Moderna som tredje. Mitt eget val, jag kunde tagit Pfizer men tyckte att det kändes bättre med Moderna som visat sig hålla uppe skyddet längre. Halv dos dock. Hade sjukdomskänsla i kroppen dagen efter och kände mig allmänt ynklig, vilket kändes som en rimlig följdverkan :)
 
Jag fick Pfizer som de två förstadoserna och Moderna som tredje. Mitt eget val, jag kunde tagit Pfizer men tyckte att det kändes bättre med Moderna som visat sig hålla uppe skyddet längre. Halv dos dock. Hade sjukdomskänsla i kroppen dagen efter och kände mig allmänt ynklig, vilket kändes som en rimlig följdverkan :)

Varför halv dos?
 
Sambon och jag har inte fått svar på våra covidtest än, men jag tänkte höra om ni som har haft bekräftad covid har haft kraftig rinnsnuva.

Jag har legat vaken sedan kl. 3 pga en bisarr rinnsnuva. Näsan rinner som om någon bokstavligen skulle ha öppnat en kran och glömt vrida av den. Jag har använt en tredjedels rulle på två timmar. Skulle jag inte torka näsan med papper så skulle kudden bli helt genomblöt.
Ja, min Covid började så. Trodde det var en allergisk reaktion och tog antihistamin men det hjälpte inte alls. Har betat igenom en toarulle på två dygn.
 
Precis så! Det rinner på, sedan stoppar det upp en stund innan slussarna öppnas igen.

Mår ärligt talat pyton. Jag har inte jättehög feber men känner mig mycket ynklig.
Här går någonting annat som ger den typen av snuva, flera på jobbet har gått hem med rinnande näsa och halsont men alla har testat negativt.
 
Precis så! Det rinner på, sedan stoppar det upp en stund innan slussarna öppnas igen.

Mår ärligt talat pyton. Jag har inte jättehög feber men känner mig mycket ynklig.

Sambons provsvar var negativt, så jag antar att även mitt kommer att vara det. Väntar givetvis med att röra mig bland folk tills mitt test kommer och tills jag är helt frisk.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 798
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 238
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 135
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 784
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp