Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min dotter berättade att personalen i skolan sagt att hostar eleverna bara lite blir de OMEDELBART hemskickade utan att ens fundera på varför eleven har hostat. Jag kunde inte låta bli att säga till henne att jag tycker att det är korkat, man kan ju faktiskt hosta av MÅNGA orsaker, pollensäsongen är på väg i full blom, frågor på det liksom.
Det är säkert olika från rektor och kommun hur man väljer att uttrycka, säkerligen vilken årskurs det är med. Vi som har yngre barn får höra att vi inte ska agera kontrollanter, vi kan föra en dialog med föräldrarna, men det är föräldrarna som bestämmer om barnen ska vara hemma eller inte.
 
Pratade med min Lillasyster idag, vi råkar en så länge typ bo grannar och hon är orolig för vår Pappa som är hjärtsjuk .. Han tar väl egentligen inte de här på största allvar trots att han ligger i riskzonen så att säga och arbetar på en arbetsplats med över 1000 människor i omlopp plus att de får sina grejer från utlandet bland annat Italien .. Nästan så man hoppas att de tvingar dem att gå hem för att de inte få några grejer levererade för då skulle han iaf hålla sig hemma i skogen tsm med hästarna på heltid ..
 
Min kollega är mycket i Spanien och hon berättade att där är det starka restriktioner. Människor får bara gå på promenad om det är befogat tex om hushållet har en hund som behöver rastas. Följden har blivit att folk lägger ut bilder på hundar med en skylt att promenader kan köpas ( på skämt förstås). Det är ändå skönt att hitta lite humor i allt elände. :heart
 
Jaha, dom säger att riksdagsledamöter ska minskas till 55 åt gången i riksdagen nu, man är rädd för smittspridning. Konstigt att den regeln inte gäller vanligt folk 🤔

På min arbetsplats hade det aldrig godkänts så mycket som 55 pers samlade samtidigt just nu. Vi uppmanas att jobba hemifrån så mycket som möjligt. Vi har besöksförbud på min arbetsplats. Endast de som utifrån som absolut måste komma dit får göra det och enbart efter beslut från en grupp chefer som bildat en coronagrupp.
 
Inte vet jag, personen kanske varit där ett tag, vi vet inte. Jag begriper bara inte motivet till att ljuga, vad skulle det tjäna till? Det hade sett mycket bättre ut för företaget om han suttit i karantän eller varit sjuk. Det är ju uppenbarligen en del "odödliga" som åkt på semester trots omständigheterna.
Ingen aning varför de skulle ljuga. Om hen åkte dit o åkte skidor lär ju hen inte komma hem än oavsett än på ett tag. Tycker dock det är dåligt de ringer knappt två dagar före. Har ju tagit ledigt m.m. för det. Det är de som inte rimmar med att hen är o åker skidor. Vad jag förstått är liftar m.m. stängda på de flesta ställen sedan någon vecka tillbaka.
 
Jag trodde inte att jag var särskilt bekymrad kring viruset. Men nyss brände jag mig och min första tanke är att jag inte kommer få nån hjälp av sjukvården pga överbelastning. :(

Min andra tanke var förvisso att jag skulle sluta sjåpa mig och kyla fingret. Högst otroligt att skadan kommer kräva vård. ;)
 
Ja så tänker jag med, att dom borde ta sin del av ansvaret då dom som vårdgivare är dom som ska ta besluten utefter informationen om mig som jag gett och den som samhället har satt upp.

Jo jag är ganska risig, fick för mig att se om jag kan ta hem hundarna då jag saknar ihjäl mig efter dom och gick från porten till grinden och tillbaka men det var på tok för mycket, en promenad på ca 50 meter, pratade med mamma i telefon samtidigt men fick lägga på för att jag inte kunde andas, fick astmaanfall och fick ta dubbel dos, hostanfall, blev helt yr och matt och febern steg direkt vid minsta aktivitet.

Jag känner mig väl sjuk hela tiden men det svänger lite mellan toppar och dalar och där i dalen fick jag för mig att jag kunde ta hem hundarna för att jag var så mycket bättre men ville se om jag skulle klara att promenera med dom, svaret blev nej och hundarna får vara kvar hos mina föräldrar åtminstone en eller två dagar till trots min enorma saknad. Längre tid om jag inte förbättras.

Och jag ska vänta med att anstränga mig, man blir så lätt lurad när man i glädjen av att orka sitta upp utan att må dåligt tror att det innebär att man är frisk. Nu är jag nere i en dal igen och orkar knappt sitta upp så får acceptera att det nog blir vila hela veckan men förhoppningsvis inte karantän hela veckan för jag kanske blir frisk innan dess men sen ska jag vila och ta igen mig efter sviterna av sjukdomen också tänker jag.

Och så vill jag undvika möten med grannar i allra största möjliga mån och därför hålla mig inne pga det. När hundarna kommer hem har jag ju inget val än att gå ut men just nu så är dom inte här och då ska jag hålla mig inne om inget oförutsett sker.

Summa summarum som sagt, är väl att du själv och även den tjänsten du har, tar ansvar och agerar utifrån det ur helhetsperspektivet och direktiven som ges.
 
Pratade med min Lillasyster idag, vi råkar en så länge typ bo grannar och hon är orolig för vår Pappa som är hjärtsjuk .. Han tar väl egentligen inte de här på största allvar trots att han ligger i riskzonen så att säga och arbetar på en arbetsplats med över 1000 människor i omlopp plus att de får sina grejer från utlandet bland annat Italien .. Nästan så man hoppas att de tvingar dem att gå hem för att de inte få några grejer levererade för då skulle han iaf hålla sig hemma i skogen tsm med hästarna på heltid ..

Är du rädd för smitta för att artiklar levereras från Italien?
 
Är du rädd för smitta för att artiklar levereras från Italien?
Nej de som är bekymrande är att de haft många som rest och grejer nu, de skickar dock hem folk nu som har vart utomlands de är inte välkomna. Mest orolig för att han inte riktigt tar de på allvar .. Han ser de inte som vi ser de helt enkelt att vi är rädda om honom!
 
På hotellet hostar och snörvlar gästerna precis som vanligt tycker jag, medan personalen får gömma sig i garderoberna och skrubbarna om de råkar svälja fel! 😅 Det är fantastiskt hur mycket det kan börja kittla i halsen när man vet att man inte får hosta högt.

Jag har allergiskt näsdropp, nyser hela tiden och astmahosta pga pollen. Jag törs knappt visa mig offentligt :rofl:
 
Oj vad lättad jag är! Och glad över att jag har vettiga kompisar! En kompis har planerat sin partners 30-årsfest i flera månader och verkligen lagt ner tid, energi och pengar (som hon inte har särskilt mycket av) på detta. Festen skulle vara nu på lördag och jag har haft så dåligt samvete över att jag förmodligen inte skulle gå dit eftersom det inte känns som en okej risk att ta under rådande omständigheter. Nu skrev kompisen att hon bestämt sig för att skjuta på festen tillsvidare, just p.g.a Corona. Jag är naturligtvis ledsen för deras skull, men också stolt över dem som fattar det här beslutet, och lättad för egen del eftersom jag nu inte behöver känna mig som en dålig kompis som inte dyker upp när jag vet hur mycket de sett fram emot detta. :heart
 
Nu är hela familjen sjukskriven här, mina föräldrar är sjuka, min bror och hans sambo är sjuka och jag är sjuk. Dock omöjligt att vara helt säker på vad vi alla har, alla har lite olika symtom. Alla i karantän på olika platser. Håller tummarna för att farfar förblir frisk bara, han är 95 år och har diabetes, astma, bronkit, pacemaker och lite annat smått och gott.

Oroar mig också för mormor och morfar, dom är 73 och 75 så inte lika gamla som farfar. Blir dom och extra syster sjuka blir det väldigt ensam och jag förblir isolerad från mina nära även när jag är frisk igen. Plus att vi inte kan hjälpa varandra.

Man inser hur skört allt är och vad man tar för givet i vanliga fall. Och hur mycket man behöver varandra.
 
Jaha, dom säger att riksdagsledamöter ska minskas till 55 åt gången i riksdagen nu, man är rädd för smittspridning. Konstigt att den regeln inte gäller vanligt folk 🤔
För att det är en samhällsviktig verksamhet och ledningen måste fungera i ett land. Det är inget konstigt, och du kan gärna läsa på lagar och förordningar kring det om du vill veta mer. Det är precis likadant att man aldrig sätter en företagsledning på samma flygplan.

På mitt jobb är alla möten inställda (förutom krisledningsmöten - där inte alla nyckelfunktioner samlas, precis av samma anledning som riksdagen. Så gör nog 99.9% av alla ledningar nu).
 
Jag har uppfattat det som att man inte hundra vet om det smittar innan infektionen men det troliga är att man börjar sprida smitta runt när man börjar få symptom men exakt när är osäkert. Och exakt när man får första symptomen är förmodligen också osäkert, jag antar de kommer smygande och succesivt.
B r e a k i n g – N e w s:
VIRUSET SPRIDS INNAN MAN VISAR SYMTOM UPPGER USA:s REGERING

-Vi vet att viruset sprids innan man utvecklar symtom. Vi vet att en stor grupp, vars exakta andel ännu är okänd, är icke-symtomatisk eller har milda varianter och fortsätter att sprida viruset, säger Doctor Deborah Birx.
Dr Birx var den första att tala efter President Trump vid kvällens stora presskonferens i Vita Huset.

https://www.wwnytv.com/2020/03/16/asymptomatic-people-may-be-driving-spread-coronavirus/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
337
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 913
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp