Det är för att de inte är säkra på om det finns allmän spridning, så de höjer risknivån förebyggande så att säga.Kolla på tv4 nu
Risken för samhällsspridning höjs till högsta nivån
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är för att de inte är säkra på om det finns allmän spridning, så de höjer risknivån förebyggande så att säga.Kolla på tv4 nu
Risken för samhällsspridning höjs till högsta nivån
Har kanske inte hunnit registreras, det här kom nyss ut på nyheterna.Enligt WHO har vi inga allvarliga fall än.
Var det inte i Danmark de nyligen gick ut med uppmaning om att inte resa kollektivt.Jag är fortfarande inte ett dugg orolig. Jobbar som tågvärd så är ganska utsatt, noggrann med att tvätta händer precis som alltid. Blir jag smittad är det inte hela världen, är inte i någon riskgrupp. Känns värre att jag i min tur skulle smitta någon svagare.
Det märks att folk reser mindre, var betydligt lugnare i helgen än vanligt.
Pratade med en bussförare som har eget bussbolag, de börjar få det tufft med alla inställda resor
Det är utomhus dessutom. Men vi får avvakta och se!Om det inte är fler än 95 deltagare så är det iaf tillåtet. Restriktionerna presenterades för mindre än 2 timmare sen så alla arrangörer jobbar nog med riskbedömningar just nu.
Det var ju innan de hittade två patienter som inte varit utomlands i riskzoner och inte haft kontakt med någon som varit i utlandet. De vet alltså inte hur dessa två smittats, därför höjs risknivån.Läste också det att risken för allmän spridning inom Sverige nu bedöms som mycket hög, det verkar finnas ett systemfel inom den myndigheten för det var inte länge sedan de gick ut med att risken var låg.
Var det inte i Danmark de nyligen gick ut med uppmaning om att inte resa kollektivt.
Har ni som jobbar på tåget några nya rutiner sen smittan började?
Ok. Spritar ni mellan varje kund (eller resenär heter det kanske) eller lite mer när ni har lust?Nej, inga nya rutiner. De uppmanar till att vara extra noga med handhygien och handsprit.
De kommer nya fall hela tiden nu när de utökat testerna, en handfull var det senaste jag hörde.Det var ju innan de hittade två patienter som inte varit utomlands i riskzoner och inte haft kontakt med någon som varit i utlandet. De vet alltså inte hur dessa två smittats, därför höjs risknivån.
Ok. Spritar ni mellan varje kund (eller resenär heter det kanske) eller lite mer när ni har lust?
Varför är det ett systemfel? Sånt ändras ju beroende på hur situationen ser ut och vad man upptäckt, det är ingen spådom av framtiden utan en bedömning utifrån nuläge.Läste också det att risken för allmän spridning inom Sverige nu bedöms som mycket hög, det verkar finnas ett systemfel inom den myndigheten för det var inte länge sedan de gick ut med att risken var låg.
Hur ska sånna som jag ta mig till jobbet då? Om Sverige skulle få för sig det här redan?Var det inte i Danmark de nyligen gick ut med uppmaning om att inte resa kollektivt.
Har ni som jobbar på tåget några nya rutiner sen smittan började?
Fast nog hade de kunnat varit lite snabbare.Varför är det ett systemfel? Sånt ändras ju beroende på hur situationen ser ut och vad man upptäckt, det är ingen spådom av framtiden utan en bedömning utifrån nuläge.
Vet ni .... jag undrar om inte detta med Coronaviruset faktiskt är nyttigt för miljön Folk isolerar sig och skippar att åka till olika event, tex publiklösa fotbollsmatcher etc..
https://112.international/society/environmental-situation-in-china-improves-amid-covid-19-49102.html
Jag undrar vad som skulle ske om detta agerande höll i sig, dvs att folk fortsatte med samma slags beteende.
Fast tror jag verkligen att folk lär sig något av detta? Jag är nog lite för pessimistisk för det
Hur ska sånna som jag ta mig till jobbet då? Om Sverige skulle få för sig det här redan?
Samma problem.Kommer inte längre in på folkhälsomyndihetens hemsida, är det min uppkoppling det är fel på eller har ni samma problem?