Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är det ett systemfel? Sånt ändras ju beroende på hur situationen ser ut och vad man upptäckt, det är ingen spådom av framtiden utan en bedömning utifrån nuläge.
Nja, det gäller att kunna förutse vad som kommer att ske och vara steget före. Det är ingen rocket-sience med Corona, Italien och Kina är bra exempel på vad som kan komma att ske, och det finns fler länder. reagerar man bara på vad som händer nu - se är man någon vecka eller två sen (inkubationstiden). Vi ser effekterna om vad som hände förra veckan nu.
 
Själv har man haft hosta och irritation i luftrören en vecka. Feber och ont i musklerna som kommer och går. Jobbar på en stor arbetsplats där folk varit i Italien under vecka 8.
Tänk om det skulle vara Corona? Jag tror ju det är vanlig förkylning men det känns inte helt så. Dock är det lätt att överanalysera.
 
Varför är det ett systemfel? Sånt ändras ju beroende på hur situationen ser ut och vad man upptäckt, det är ingen spådom av framtiden utan en bedömning utifrån nuläge.
Du har missförstått riskbedömningen som folkhälsomyndigheten gått ut med, det är en sannolikhetsbedömning av hur spridd sjukdomen kommer att bli och inte en bedömning av spridningen i nuläget, säkerheten i den bedömningen kan öka med tiden men det står nu ganska klart att den bedömning som myndigheten till för bara en kort tid sedan kommunicerat varit felaktig. Det allvarliga är att den bedömningen sedan legat till grund för de råd som givits ut och som många läkare reagerat på, se mina tidigare länkar till läkartidningen.
 
Tåg kanske funkar, föraren sitter ju isolerat. Men vi som kör buss är ju rätt utsatta och smittas vi, blir ju bussarna stående i alla fall. Svår ekvation.
Jo, det är klart. Men att uppmana folk att inte åka kollektivt redan (har inte Danmark färre fall än Sverige?) pga smittan känns ju lite att ta i. Jag åker både tåg och buss för att ta mig till jobbet och tycker att det viktigaste är väl att sjuka människor håller sig hemma och att folk sköter det här med hosta/nysa/handsprit/tvätta händerna på rätt sätt. Ska vi ha vi ha den här sjukdomen runt knutarna i några månader kan vi inte redan börja hävda att folk inte ska åka kollektivt.
 
I Italien, nåt område i alla fall, har de tydligen satt tejp på golvet med en meters mellanrum - för dom i kö till kassan (källa från en bekant som bor i Italien och varit och handlat).
Smart! Prata med en kollega om det i dag! Med tejp blir det ju lättare att hålla avstånd!
 
Jo, det är klart. Men att uppmana folk att inte åka kollektivt redan (har inte Danmark färre fall än Sverige?) pga smittan känns ju lite att ta i. Jag åker både tåg och buss för att ta mig till jobbet och tycker att det viktigaste är väl att sjuka människor håller sig hemma och att folk sköter det här med hosta/nysa/handsprit/tvätta händerna på rätt sätt. Ska vi ha vi ha den här sjukdomen runt knutarna i några månader kan vi inte redan börja hävda att folk inte ska åka kollektivt.

Nej, det håller jag med om. Problemet är väl dock att folk inte följer de råd man ger. Men vi får se.
 
Jo, det är klart. Men att uppmana folk att inte åka kollektivt redan (har inte Danmark färre fall än Sverige?) pga smittan känns ju lite att ta i. Jag åker både tåg och buss för att ta mig till jobbet och tycker att det viktigaste är väl att sjuka människor håller sig hemma och att folk sköter det här med hosta/nysa/handsprit/tvätta händerna på rätt sätt. Ska vi ha vi ha den här sjukdomen runt knutarna i några månader kan vi inte redan börja hävda att folk inte ska åka kollektivt.
Varför kan vi inte det?

Det resonemang är ologiskt, bedömningen ska rimligen göras utifrån aktuell smittspridning och inte utifrån en gissning om hur länge vi ska dras med sjukdomen och att man tycker det blir för länge.
 
Presskonferensen på SVT är mycket informativ - se/lyssna på den. De tonar inte ned, och om den allmänna smittspridningen de misstänker konstateras (vilket för mig är helt logiskt att det kommer göras) så tolkade jag det som att det definitivt utöver direktiven som redan ges, kommer rådas att undvika folksamlingar i allmänhet - det borde även innefatta kollektivtrafik när det går att undvika.
 
Själv har man haft hosta och irritation i luftrören en vecka. Feber och ont i musklerna som kommer och går. Jobbar på en stor arbetsplats där folk varit i Italien under vecka 8.
Tänk om det skulle vara Corona? Jag tror ju det är vanlig förkylning men det känns inte helt så. Dock är det lätt att överanalysera.

KAN kan det ju vara även om det troligen inte är det om inga på arbetsplatsen blivit sjuka. Däremot ska du ju inte gå till jobbet om du har de symptom du beskriver.
 
Vet ni .... jag undrar om inte detta med Coronaviruset faktiskt är nyttigt för miljön :o:cautious: Folk isolerar sig och skippar att åka till olika event, tex publiklösa fotbollsmatcher etc..
288770.jpg

https://112.international/society/environmental-situation-in-china-improves-amid-covid-19-49102.html

Jag undrar vad som skulle ske om detta agerande höll i sig, dvs att folk fortsatte med samma slags beteende. 🤔
Fast tror jag verkligen att folk lär sig något av detta? Jag är nog lite för pessimistisk för det :meh:
780C5C1B-ED83-430F-8EC5-B1AEFB884100.jpeg


🤷🏼‍♀️
 
Själv har man haft hosta och irritation i luftrören en vecka. Feber och ont i musklerna som kommer och går. Jobbar på en stor arbetsplats där folk varit i Italien under vecka 8.
Tänk om det skulle vara Corona? Jag tror ju det är vanlig förkylning men det känns inte helt så. Dock är det lätt att överanalysera.
Det finns väl ingen anledning i världen att inte ringa till 1177 och kolla om du får testa dig?
Hellre att för många testas än för få!!
 
KAN kan det ju vara även om det troligen inte är det om inga på arbetsplatsen blivit sjuka. Däremot ska du ju inte gå till jobbet om du har de symptom du beskriver.
Men jag känner mig inte särskilt dålig och har redan varit på jobbet flera dagar.
 
Alltså, denna och nästa vecka så pågår det statistik räkning på hur väl vi använder våra lokaler och arbetsplatser, på jobbet. Hur tänkte de där? :confused: Alla som kan jobbar hemifrån...
 
Men jag känner mig inte särskilt dålig och har redan varit på jobbet flera dagar.

Då får du stanna hemma från och med nu åtminstånde för det är de nya skarpa direktiven när du har luftvägspåverkan.

Oavsett så skulle du ha Corona så ska du vara hemma såvida du inte blir så dålig att du pga det behöver sjukvård.
Har du lyssnat på presskonferensen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
338
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 956
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp