Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags tog de emot mig på KS, men de gör väl så med negativa besked, allt annat sköts via telefon samma på VC där ger de i princip inga inbokade besök, bara per telefon, väntar nu på att hon skall ringa om uppdatering av alla mina recept.
Det är inte alls samma tryck på sjukhuset här än så länge (i Skaraborg), däremot så försöker man, om det går, att skjuta upp behandlingen för alla som står på min medicin exempelvis eftersom att det skulle innebära en ökad risk. Men just hostan gör att jag haft alla andra läkartider via telefon,
 
Vi kommer få leva med covidkonsekvenserna betydligt längre än själva covid. Det är därför jag tror på Sveriges linje. Rent krasst kommer vi kanske få fler akuta dödsfall (och sjuka i första fasen) men samhället och ekonomin kommer att djupdyka mindre än i andra länder där allt stannat av genom att folk låses in genom förbud. Faran om den kommer tillbaka igen i höst är att när folk är ute igen och inte är immuniserade att man får en betydligt större andra våg (känns lite som det som händer i Kina nu). Det jag ser framför mig är en global ekonomisk kris som kommer att påverka Sverige katastrofalt eftersom vi är ett exportland med handelsöverskott. Vilket till en viss del avhjälpes av att svenska kronan djupdykt.

Om jag ska se något positivt är det hoppet att Trump och Bolsonaro ryker pga hur de handskats med covid. Och att rent ofrivilligt har ffa västvärlden upptäckt att de faktiskt kan konsumera mindre och ändå leva. Vilket blir negativt eftersom arbetslösheten inom vissa sektorer då inte kommer att återhämta sig.

Min obs! gissning, är att affärer som Elgiganen och liknande kommer att vara nästa stora varsel eftersom folk inte kommer att prioritera inköp av mobiler, vitvaror elektronik och liknande. Sedan får vi se hur byggbranschen som redan började sakta in klarar sig. Och i förlängningen hur infrastruktur fördröjs eftersom stat och kommun och region kommer få sämre skatteintäkter och allmänt ekonomi med ökade socialförsäkringsbudgetbehov och att det kommer krävas skattehöjningar på sikt. Personligen tycker jag tex att gränsen för statlig skatt på inkomst ska sänkas för att till en del väga upp underskottet.

Bah! För att spendera så mycket för att bygga om Östermalmshallen. De skulle bara ha rivit den eller använt IKEA moduler till en fraktion av priset för renovering.
 
Mitt län har tydligen flest konstaterade fall relaterat till befolkningsmängd. Har gått om Stockholm med en snabb ökning nu på slutet..
 
Folktandvården ringde och avbokade min tid. Det var väntat. De ska ha stängt månaden ut åtminstone.

Bara månaden ut? Här säger de att Folktandvården ska vara stängd för alla besökutom akuta till 30/6. Detta för att utrustning som handskar, munskydd, ytdesinfektion osv skickas till sjukvården istället.
 
Bara månaden ut? Här säger de att Folktandvården ska vara stängd för alla besökutom akuta till 30/6. Detta för att utrustning som handskar, munskydd, ytdesinfektion osv skickas till sjukvården istället.

Det kan jag tycka är rimligt, själv har jag en tandläkartid idag som inte avbokats. Känns lite sådär faktiskt.
 
Jag tror också det är en gigantisk risk att många länder som kanske lyckas hyfsat med totala nedstängningar sen kommer ha sämre och sämre resultat om man börjar öppna upp och sen får stänga igen, folk vänjer sig, struntar mer i rekommendationerna och rycka på axlarna mer.
 
Med tanke på utvecklingen att först förhindra ståplatser och bara förorda luftiga sittplatser så ser jag det som självklart att de nu anser att vi nått punkten där vi inte alls ska sitta där.
De säger uttryckligen att vi ska undvika det.

Och om det var så borde de sagt att restauranger osv ska stänga.

Skillnaden att handla med 2 m avstånd och max 50 Pers och att äta med 5 m avstånd och max 10 Pers t ex känns ganska liten. Jag ser inte hur det är större smittrisk I alt 2.

Att undvika sitta nära någon annan på restaurang osv känns helt självklart. Men ska det också undvikas fast det är säkerhetsavstånd osv, men utan problem gå och handla eller hämta mat t ex.

Jag kanske är korkad men jag tycker inte det är självklart rakt av. Därav att jag skulle önska ett förtydligande. Särskilt som det kommit ett antal saker för att möjliggöra att restauranger mm ska kunna ha öppet men smittorisk ska minskas
 
Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24
Pappret du länkar till handlar huvudsakligen om hur man stöttade, eller inte stöttade, näringsliv och samhälle under Spanska sjukan, och vilken effekt det hade på ekonomisk tillväxt efter pandemin.
NPI är smittskyddsåtgärdar som är av icke-medicinsk karaktär, dvs. social distansing likt det som talas om idag med stängning av olika samlingsställen och isolering av drabbade. Dock nämns inget som liknar lock down med allmän husarrest och stängning av arbetsplatser.

Det är mest hur snabbt åtgärder infördes och hur länge de kvarstod man utgår ifrån. De ställen där man kunde lära av andra och vidta tidigare åtgärder när man drabbades fick ett bättre utfall.
Influensan innebär en rejäl ekonomisk kris som drabbar både produktion och efterfrågan. Högre dödstal korresponderar med värre nedgång och långsam återhämtning. NPI verkar inte bidra till att ekonomin drabbas värre, däremot till lägre dödstal.

Resonemanget är att om man kan "sänka kurvan" för epidemin och därmed få en mindre chockartad samhällspåverkan så kan även kurvan för den ekonomiska chocken komma att dämpas.
"Altogether, our evidence implies that pandemics are highly disruptive for economic activity. However, timely measures that can mitigate the severity of the pandemic can reduce the severity of the persistent economic downturn. That is, NPIs can reduce mortalitywhile at the same time being economically beneficial."

Man ska tänka på att dödligheten var högre och prime-age workers drabbades värre, ekonimin var redan speciell pga. WWI, undersökningen är liten. Därför betonas att det är osäkert i vilken mån resultatet kan överföras till att gälla under andra förhållanden och världsekonomin är annorlunda och mer komplex idag.
[slut på referat]

Det problematiseras inte alls om olika NPI kan få olika effekt, men de verkar ha varit (ev. antagits vara?) hyfsat likartade till sin art. Med tanke på hur man levde då och de förutsättningar som det ger för att hålla hygien och avstånd så tvivlar jag på att de nämnda åtgärderna var så mycket mer effektiva för att dämpa smittspridningen än de som finns i Sverige idag. Speciellt om man tänker på att vi kan dra nytta av mer kunskap m.m.

Eftersom tanken verkar vara att det är dämpningen av den ekonomiska påfrestningen och chockeffekten som kan vara det som gör nyttan så kan man undra om en rejäl lock down verkligen kan antas ha den positiva effekten? I vart fall de mer hårdföra varianterna bör vara tveksamma så länge de ställs mot andra alternativ som kan nå tillräcklig effekt för att plana ut kurvan med.

Vad som är facit på att få den bäst formade kurvan för förloppet som helhet, både för epidemin och ekonomin vet vi helt enkelt inte ännu...
Sen har ju vi en del insatser som specifikt riktas mot att stötta ekonomin också, både för företag och personer, som bör vägas in i helheten och som det fanns få motsvarigheter till i USA 1918.
 
Fy.
50 döda i Stockholm har bott på äldreboende som ett specifikt företag driver...
Text-tv 107
https://www.svt.se/svttext/web/pages/107.html

Svår smitta på boenden i Stockholm

Vårdbolaget Familjeläkarna uppger att
man har, eller har haft, 230 äldre på
boenden i Stockholmsregionen med
covid-19, varav 50 nu har avlidit.

-Det är de sköraste patienterna och
både för patienternas skull och vården
är det viktigt att de får fortsätta
vårdas där de är. Men det förutsätter
att medarbetarna har rätt skydds-
utrustning, säger Stefan Amér,
Familjeläkarna, till SVT.

Han vill nu att Region Stockholm styr
om skyddsutrustning i ännu högre grad
till äldreboenden, med tanke på
antalet smittade där.
 
Och om det var så borde de sagt att restauranger osv ska stänga.

Skillnaden att handla med 2 m avstånd och max 50 Pers och att äta med 5 m avstånd och max 10 Pers t ex känns ganska liten. Jag ser inte hur det är större smittrisk I alt 2.

Att undvika sitta nära någon annan på restaurang osv känns helt självklart. Men ska det också undvikas fast det är säkerhetsavstånd osv, men utan problem gå och handla eller hämta mat t ex.

Jag kanske är korkad men jag tycker inte det är självklart rakt av. Därav att jag skulle önska ett förtydligande. Särskilt som det kommit ett antal saker för att möjliggöra att restauranger mm ska kunna ha öppet men smittorisk ska minskas

Citerar mig själv. FHM har inte uppdaterat eller tagit bort råd och rekommendationer för restauranger och restaurangbesök än iaf. Så det blev ju inte klarare.
 
Personligen tycker jag tex att gränsen för statlig skatt på inkomst ska sänkas för att till en del väga upp underskottet.

Bah! För att spendera så mycket för att bygga om Östermalmshallen. De skulle bara ha rivit den eller använt IKEA moduler till en fraktion av priset för renovering.
Så du tycker skattehöjning är rätt idag när folk får det sämre?

Gällande Östermalmshallen så är ju detta ett beslut som tagits för länge sen. Östermalmshallen får enligt mig anses ha kulturvärde. Menar du att man rakt över "alltid" ska besluta för att riva istället för att bevara? Denna kris fanns ju inte när beslutet om Östermalmshallen togs men du menar då att man ska utgå från att en kris kan komma och därmed ska man alltid riva kulturvärden istället för att bevara?
 
Och om det var så borde de sagt att restauranger osv ska stänga.

Skillnaden att handla med 2 m avstånd och max 50 Pers och att äta med 5 m avstånd och max 10 Pers t ex känns ganska liten. Jag ser inte hur det är större smittrisk I alt 2.

Att undvika sitta nära någon annan på restaurang osv känns helt självklart. Men ska det också undvikas fast det är säkerhetsavstånd osv, men utan problem gå och handla eller hämta mat t ex.

Jag kanske är korkad men jag tycker inte det är självklart rakt av. Därav att jag skulle önska ett förtydligande. Särskilt som det kommit ett antal saker för att möjliggöra att restauranger mm ska kunna ha öppet men smittorisk ska minskas
Varifrån kommer det där om att det skulle vara totalstopp på restauranger och cafeer?
Jag hittar inget sådant och såvitt jag kan få fram så gäller fortfarande reglerna om förbud mot annat än bordsservering och avhämtning?
 
Citerar mig själv. FHM har inte uppdaterat eller tagit bort råd och rekommendationer för restauranger och restaurangbesök än iaf. Så det blev ju inte klarare.

Precis, råden där är fortfarande samma, håll avstånd och undvik trängsel. Sidan uppdaterades senast idag och ingenting nytt är tillagt angående restauranger och caféer, så det verkar som att riktlinjerna från 26/3 fortfarande gäller.
 
Varifrån kommer det där om att det skulle vara totalstopp på restauranger och cafeer?
Jag hittar inget sådant och såvitt jag kan få fram så gäller fortfarande reglerna om förbud mot annat än bordsservering och avhämtning?

Det finns inget förbud mot att beställa i baren eller att sitta i baren, man får bara inte stå upp och trängas. Så att beställa i baren och sen sätta sig ner vid bord, eller på stol vid bardisken är tillåtet.
 
Jag var på en pizzeria och en pub på Kungsholmen i tisdags kväll. Glest med folk, bordsservering och inga som trängdes utan alla satt vartannat bord.
 
Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.
Jag blir mer rädd av det som sker utanför våra gränser. Att stänga igen samhället på det sätt som skett runt om i Europa kan bara leda till total katastrof och det utan att egentligen vinna något. Tanken verkar på många håll vara att man ska utrota viruset vilket är totalt kortslutning att tro. Viruset hade kunnat utrotas om Kina tagit tag i det redan i December och stängt Wuhan då istället för att mörka och innan det reste ut 5 miljoner personer därifrån och skapade en världsomspännande pandemi. Som det ser ut nu så kommer massor av länder ha slagit ner smittan och så kommer någon från yttre mongoliet och så är cirkusen igång igen. Vad vinner man på det?
Vissa verkar iofs hoppas på ett vaccin, angående det så säger jag bara HIV.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 490
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 175
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 499
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp