Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förlåt, förlåt, förlåt att jag använde fel ord. Var inte det uppenbart att det blev lite fel? Inlägget jag citerade handlade ju om att verksamheter borde ägna sig åt utkörning.
Nej, du citerade mitt inlägg och det handlade om takeaway :up:

Tillägg: Andra på bollen, igen! 🙈 Jag ska hålla tyst nu tills jag läst klart. Kunde inte låta bli att svara ovan då det var mitt inlägg som det svarades på.
 
Nu är egentligen första gången jag stött på en situation där jag känner mig lite fundersam kring corona.
Jag och pappa hade tänkt åka till sommarstugan i påsk. Stugan är långt från all civilisation. Ligger i en mindre stad i Småland. Vi skulle även byta däck på pappas bil, eftersom han har sina däck i farfars garage. Vi hade planerat att sprita händerna innan och efter däckbytet, att be farfar backa ut sin bil ur garaget innan vi kom så vi slapp röra något i hans bil. Byta däck, sprita alla verktyg. Åka och handla och även där sprita händerna innan och efter. Självklart inte åka alls om vi kände oss minsta sjuka. Hålla avstånd hela tiden.

Nu vill inte min farbror och hans fru att vi åker. De är oroliga och vill inte ha dit smittan. Vi har förklarat oss, att vi tänkt mycket kring hur vi ska sprita allt, ställa in om vi känner oss minsta krassliga, och ha noll kontakt med andra. De känner sig dock fortfarande oroliga. Jag är lite kluven. Den delen i mig som tänker logiskt och tittar på vetenskap säger att det är fånigt att inte åka, vill förklara för dem hur smittan förs vidare osv. Empatidelen i mig säger att även om det skulle vara lugnt, borde vi respektera deras oro och inte åka. Sen finns en liten egodel som sett fram emot att åka över påsk.
Jag tror att Empatidelen får vinna i detta fall. Men jag tycker det är ganska obehagligt att höra att media har fått skrämmas så mycket. Tydligen var det även någon Facebook grupp som skapat något drev i den lilla staden för att alla där skulle säga till sin släkt att inte komma.
Man SKA inte resa i påsk...
 
Jag unnade mig mat på café/pub förra lördagen, det fanns en del i lokalen som åt dagens rätt o en hel del som tog Takeawas.

Vi har varit ute och ätit både denna helg och förra, stora lokaler med mycket luft mellan gästerna. Hela tiden kom det folk och hämtade mat och tog med. Det gjorde mig glad för det här är ställen som vi gått till i många år och som vi vill ska kunna finnas kvar.
 
Varför skulle två friska personer inte kunna åka i samma bil?!
Kan man vara 100% säker på att man inte är smittad idag? Jag menar inte att mata hysterin men det finns ju funderingar på om man kan bära smittan utan att ha symptom. Men å andra sidan utan symptom så bör man inte smittas heller även om man själv är smittad.

Jag är nog personligen lite motvillig att sätta mig i en bil med någon annan som kan vara sjuk, pga jag blivit smittad på det viset förut 😅
 
Som dessutom (verkar) träffas redan nu hemmavid.
Exakt!
Kan man vara 100% säker på att man inte är smittad idag? Jag menar inte att mata hysterin men det finns ju funderingar på om man kan bära smittan utan att ha symptom. Men å andra sidan utan symptom så bör man inte smittas heller även om man själv är smittad.

Jag är nog personligen lite motvillig att sätta mig i en bil med någon annan som kan vara sjuk, pga jag blivit smittad på det viset förut 😅
Fast nu träffas ju @Hoarfrost sin pappa ändå så har någon av dom varit smittad lär den andra ha blivit det ändå.
 
Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24
Du glömde att tala om att det var en undersökning av spanska sjukan i USA det gällde, inte någon direkt generaliserar slutsats.

Dessutom verkar inte fokus vara på att utvärdera vilken typ av interventioner som är de mest funktionella och effektiva? Det är väl något som man dessutom vet både från nutid och historien att det beror på hur väl de anpassas till platsen och målgruppen.

På vilket sätt skulle det tala för att det finns mer anledning att oroa sig för situationen i Sverige än i andra länder?
 
Om det blir värre, är verkligen rätt däck på bilen det viktigaste i sammanhanget? Jag är inte ute efter att du ska svara mig, utan för reflektion. :) Tänk scenariot att ni faktiskt smittar någon som blir allvarligt sjuk, skulle du då sitta efteråt och tänka att du fick ju ändå dina sommardäck och du hade inget direkt alternativ?

Huruvida man "får" köra med dubbdäck eller inte kanske inte är huvudsaken. Jag skulle säga att FHMs rekommendation om att inte resa över regionsgränserna trumfar det i dagsläget och har svårt att se att polisen kommer stå med alla resurser de har och bötfälla folk med vinterdäck 1:a maj om krisen fortsätter.

Den här artikeln tycker jag är intressant också, från en matematikprofessor, som spår att april månad blir värsta smittspridningsmånaden, enligt statistiska beräkningar som bygger på att ett visst antal personer i Sverige är smittade idag. Det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet, speciellt ihop med FHMs striktare rekommendationer och åtgärder.
Ja, nej det finns ju inget svar som är rätt eller fel för man kan ju liksom inte veta. Men vad är smittorisken om vi åker dit utan att lämna bilen på vägen en enda gång, min farfar backar ut bilen. Vi ringer honom utifrån. Han öppnar garageporten inifrån. Vi går in och tar däcken. Rör inget annat än däcken. In i bilen med dem, sen åker hem? Där känns det som att smittorisken är icke befintlig.

Jag vill inget annat än att folk ska slippa bli smittade. Jag har massor med släkt där, flera äldre. Jag själv är ju inte i kontakt med människor. Jag är i kontakt med min mamma och min pappa. Pappa är inte i kontakt med någon annan, mamma har begränsad kontakt med andra. Jag springer och tränar mycket och har mycket bra koll på puls och allmäntillstånd iom att jag tränar. Oftast (jag skulle säga att jag haft rätt till 80%) kan jag avgöra en vecka innan jag blir förkyld, att jag kommer förkyld genom att känna hur det känns när jag springer. Känner jag mig minsta yttepytte hängig kommer jag ju liksom inte gå utanför dörren överhuvudtaget.

Ja, jag vet inte. Det är en svår situation. 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 491
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 500
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp