Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vi har många smittade så det är inte konstigt att lindrigt drabbade länder inte vill riskera att Svenskar sprider smittan.
Sverige har väl snarare många konstaterat smittade eller ... ? Antalet på iva sjunker ju, så verkar som om de flesta är lindrigt sjuka.

Länder med färre smittade kanske bara inte vet om alla sina smittade. Sveriges insamling av statistik är ”bättre” eller hur man nu ska uttrycka sig, vi har många register som kan samköras. Någon på en pressträff sa ungefär så. Sen räknas ju även folk som avlidit av något annat men haft covid inom 30 dagar innan de avled, så antalet döda i covid är egentligen färre än det som redovisas.
 
Det beror inte på att antalet tester har ökat?

Naturligtvis beror det delvis pa att det testas mer ... men om vi tittar pa, till exempel Arizona eller Florida sa okar det patienter med corona pa deras sjukhus. Vi forvantar oss att South Dakota nu kommer att folja i alla de andras spar :cautious:
 
Sverige har väl snarare många konstaterat smittade eller ... ? Antalet på iva sjunker ju, så verkar som om de flesta är lindrigt sjuka.

Länder med färre smittade kanske bara inte vet om alla sina smittade. Sveriges insamling av statistik är ”bättre” eller hur man nu ska uttrycka sig, vi har många register som kan samköras. Någon på en pressträff sa ungefär så. Sen räknas ju även folk som avlidit av något annat men haft covid inom 30 dagar innan de avled, så antalet döda i covid är egentligen färre än det som redovisas.

Så kan det vara. Men det verkar inte vara så att alla tycker att det är läge att chansa på att så är fallet.

När det gäller dödstal har vi bra statistik. När det gäller testning och smittspårning har vi legat efter ett tag, även om det nu funkar bättre med det förstnämnda.

Jag tror vi kan konstatera att Sverige har en konstaterat hög smittspridning liksom ett tiotal andra länder. Just nu tycker många länder med lägre smittspridning (enligt den kunskap som finns) att det utgör ett problem som behöver hanteras, det har jag förståelse för.

EU till exempel tycker att USA har alldeles för hög smittspridning i många delstater och därför kan de inte släppa på restriktioner för resor västerut.
 
Sverige har väl snarare många konstaterat smittade eller ... ? Antalet på iva sjunker ju, så verkar som om de flesta är lindrigt sjuka.

Länder med färre smittade kanske bara inte vet om alla sina smittade. Sveriges insamling av statistik är ”bättre” eller hur man nu ska uttrycka sig, vi har många register som kan samköras. Någon på en pressträff sa ungefär så. Sen räknas ju även folk som avlidit av något annat men haft covid inom 30 dagar innan de avled, så antalet döda i covid är egentligen färre än det som redovisas.
Kanske, men troligen inte, Sverige testar inte mer än andra länder i förhållande till folkmängden. Vi har legat efter mest hela tiden även om vi börjar knappa in. Vi är bra på statistik, men så bra är vi inte så vi kan skylla många sjuka i förhållande till många andra länder på bra statistik.
 
Folk är ju så märkliga.

AD209CAC-8283-487A-8F5E-F5C1118EA628.jpeg

Vem åker på charter mitt i en pandemi och ba ”allt är inte som förr”?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag läste ocksa den artikeln, far hoppas att det är aftonbladet som har vinklat artikeln för jag vill inte tro att det finns folk som är sa dumma att man kan förvänta sig att semester iar kommer bli som vanligt oavsett var man tillbringar semestern.
 
Handla påväg hem från jobbet och åka på charter verkar va helt omöjligt att avstå ifrån om man är Svensk :grin:
Vad är det för problem med att handla mat på vägen hem? Ja förutom om det är trångt i affären just då men det kan lika gärna vara på väg hem kl 10 på förmiddagen som kl 17 och i rusningstid när man tar sig hem från jobbet.
 
Det är väl ganska självklart, men jag tror att det @Hazel syftade på var att det är proppat i matvarubutikerna den tid då folk som jobbar kontorstid är på väg hem.
Alla har inte möjlighet att handla när det passar affärerna och när "ingen annan är där". Det finns många orsaker till det, tror inte jag behöver gå in på mina personliga orsaker till varför jag handlar efter jobbet. Slutar kl 12 och handlar då de dagar jag handlar. Tror andra handlar när det passar dem bäst. Visst, det finns säkert en del som hade kunnat planera sin tid annorlunda, men hur många, som inte redan gör det?
 
Det är väl ganska självklart, men jag tror att det @Hazel syftade på var att det är proppat i matvarubutikerna den tid då folk som jobbar kontorstid är på väg hem.
Då kanske hen skulle skriva det ;). Men som sagt långt ifrån alla jobbar kontorstid, och som @Enya skriver är det inte alltid så lätt att välja tid, många har barn, djur fritidsintressen som alla ska får rum i veckoplaneringen. Man kanske har långt till affären och saknar bil.

Sen är det inte tomt i affärerna vid andra tider heller så uppenbarligen är det inte alla som väljer att handla vid mellan 16:00 och 18:00.
 
Ja, men man MÅSTE inte göra det på väg hem från jobbet - alla på en gång. Det går faktiskt att handla på andra tider.

Alldeles nyss var det utmärkt att av klimatskäl samordna alla sina ärenden. Nu handlar jag i och för sig på väg till jobbet för att jag sedan långt innan denna pandemi hatar att handla i butiker med massor av människor, men det är för att jag har privilegiet att dels ha kyl och frys på jobbet med ledig plats och flextid.

För min del vore det ren idioti att resa massor av extra mil för att INTE handla i samband med arbetsresor. Av många skäl.

Hur många kilo koldioxid är det värt att minska risken med en promille för smittspridning? (distans och hygien har inte varit några problem att få till.)
 
Senast ändrad:
Det är väl ganska självklart, men jag tror att det @Hazel syftade på var att det är proppat i matvarubutikerna den tid då folk som jobbar kontorstid är på väg hem.
Nej, inte självklart.
De butiker jag är i håller folk avstånd oavsett när man är där, så det är inte något universellt fenomen. Här finns ingen poäng med att lämna mjölken i bilen hela dagen, eller köra en massa mil extra bara för att någon viss tid skulle vara svartlistad att visa sig i butiken...
 
Det är väl ganska självklart, men jag tror att det @Hazel syftade på var att det är proppat i matvarubutikerna den tid då folk som jobbar kontorstid är på väg hem.
Jag tror det kan bero på
1 att butiker ligger på väg från jobbet så det är smidigt
2 folk är upptagna med annat på kvällen såsom laga middag, lägga barn, promenera med hund etc.
3 folk är trötta och sätta sig och ta ut bilen och köra till affär/ ta bussen vid åttatiden är inte så lockande.
Förut bodde jag med gångavstånd till affär och då handlade jag ofta strax innan stängning. Idag blir det ett större projekt att sätta sig i bilen. Jag gör hellre annat på kvällen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp