Bukefalos 28 år!

Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känns överdrivet? Det är ju inget Covid-19 symptom?
Om man läser på FHMs sida verkar väl näst intill ALLT kunna vara ett covid-symtom O_o?

Sjukdomen är hos de flesta en luftvägsinfektion och en rad olika symtom kan förekomma. Man kan inte baserat på bara symtomen avgöra om det är covid-19 eller annan infektion. För det krävs ett test som analyseras i laboratorium.

De symtom som rapporterats är framförallt:

  • hosta
  • feber
  • andningsbesvär
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • illamående
  • muskel- och ledvärk
En person som insjuknar i covid-19 kan uppvisa ett eller flera av dessa symtom.
 
Jag bor i London så kan rapportera från "verkligheten" här, men pallar inte titta på en en och en halv timme lång YT (pallar knappt titta på välgjorda filmer som är så långa!) , så vet inte vad det är han beskriver, men ja, alla bär mask på allmänna miljöer inomhus och på allmänna kommunikationer.
Tänkte nog främst på hans upprepade beskrivningar av "gestapo" 😅 Att de står vid varje entré och fokuset har flyttat från kunden, till att säga bryskt åt folk var de ska stå och gå (här tänkte jag att vi har ju också pilarna på golvet som han noga pekade ut men han såg ju dem så jag antog att det var värre i uk?). Plus så är jag nyfiken över om folk i allmänhet är så hysteriska över avstånd mellan varandra som han beskrev :confused:
Jag tog det han sa med en nypa salt men men 😅
 
Angående maskdebatten så håller jag med @Breaktown - det känns som att det finns en risk att man går miste om de viktigare åtgärderna när man fokuserar på något som kanske eller kanske inte hjälper. Det känns lite som att man ger masken en alltför stor betydelse ibland.

Jag har inget emot masker egentligen, vill helst inte bära en och det skulle hindra mig rejält i kommunikationen med andra personer så jag är glad att det inte är ett krav i sverige. Men andra länder och personer får göra som de vill. Jag tror inte att det skadar någon egentligen förutom i eventuell marginell betydelse åt båda hållen, men miljön är tyvärr en annan fråga som antagligen drabbas av det. Men jag funderar över det jag skrev i stycket ovan, att man kanske blir blind för annat när man pratar så mycket om maskerna?

Här är det fortfarande max 50 pers i grupper och har varit det sen i våras om jag minns korrekt, hur är det i andra länder?
 
Där jag bor ska man testa sig om man har 24 timmar med ett eller flera symtom, bland annat snuva.
Ok. Känns lite överdrivet tycker jag. Men vill gärna göra rätt. Vet inte om jag ens kan kalla det förkylning och vet inte var man drar gränsen.
 
Angående maskdebatten så håller jag med @Breaktown - det känns som att det finns en risk att man går miste om de viktigare åtgärderna när man fokuserar på något som kanske eller kanske inte hjälper. Det känns lite som att man ger masken en alltför stor betydelse ibland.

Jag har inget emot masker egentligen, vill helst inte bära en och det skulle hindra mig rejält i kommunikationen med andra personer så jag är glad att det inte är ett krav i sverige. Men andra länder och personer får göra som de vill. Jag tror inte att det skadar någon egentligen förutom i eventuell marginell betydelse åt båda hållen, men miljön är tyvärr en annan fråga som antagligen drabbas av det. Men så funderar jag över det jag skrev i stycket ovan, att man kanske blir blind för annat när man pratar så mycket om maskerna?

Här är det fortfarande max 50 pers i grupper och har varit det sen i våras om jag minns korrekt, hur är det i andra länder?

UK har max 6 som gruppstorlek, sa event ar inte tillatna. Jag tror en del event som teater osv ar pa vag tillbaka, men da med utspridda saten. Samma pa resturang/pub - max 6 per bord, enbart bordsservice. Brollop max 15, begravningar max 30
 
UK har max 6 som gruppstorlek, sa event ar inte tillatna. Jag tror en del event som teater osv ar pa vag tillbaka, men da med utspridda saten. Samma pa resturang/pub - max 6 per bord, enbart bordsservice. Brollop max 15, begravningar max 30
Och allmänt. *
Jag kommer inte ihåg om detsamma gäller England, men i Skottland får grupperna om sex bara komma ifrån två olika hushåll. Besök mellan hushåll (inomhus) är förbjudna.
 
UK har max 6 som gruppstorlek, sa event ar inte tillatna. Jag tror en del event som teater osv ar pa vag tillbaka, men da med utspridda saten. Samma pa resturang/pub - max 6 per bord, enbart bordsservice. Brollop max 15, begravningar max 30
Intressant, hur länge har det varit dessa antal? Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att dessa siffror har ändrats lite fram och tillbaka?

Jag hade nämligen för mig att jag läste om högre tal än så men det var nog inte om UK dock.
 
Och allmänt. *
Jag kommer inte ihåg om detsamma gäller England, men i Skottland får grupperna om sex bara komma ifrån två olika hushåll. Besök mellan hushåll (inomhus) är förbjudna.
Åh? Typ om man ska träffas i restaurang så får man komma från max två olika hushåll, medan man får inte besöka en kompis hushåll?

Personligen så tänker jag att restaurangen borde innebära större risk än privata hushållsbesök, man möter ju oundvikligen på andra personer i restaurangen trots allt, som de som arbetar där. 🤔
 
Det finns skyltar vid ingångarna, men eftersom det finns undantag till maskreglerna så i vanliga butiker har jag aldrig sett någon blivit tillsagd att ta på sig mask - däremot har jag blivit tillfrågad i pubar/restaurang miljö.

Alltså - hur tänker de när man ska ha mask i en restaurang? Det är ju jättesvårt att få in maten i munnen tänker jag. Att då låta bli att pillra på masken i det läget måste ju vara helt omöjligt. Så händer blir kontaminerade direkt och sen är snusket igång. (jag tycker alltså att mask är skitäckligt)
 
Alltså - hur tänker de när man ska ha mask i en restaurang? Det är ju jättesvårt att få in maten i munnen tänker jag. Att då låta bli att pillra på masken i det läget måste ju vara helt omöjligt. Så händer blir kontaminerade direkt och sen är snusket igång. (jag tycker alltså att mask är skitäckligt)
Man har masken på tills man blivit visad till sin plats och satt sig ned, då får man ta av masken. Var gång man lämnar bordet måste den på igen.
 
Och allmänt. *
Jag kommer inte ihåg om detsamma gäller England, men i Skottland får grupperna om sex bara komma ifrån två olika hushåll. Besök mellan hushåll (inomhus) är förbjudna.

Du har ratt, borde skrivit England, inte UK!
Jag TROR att vi far traffa 6 personer fran hur manga olika hushall som vi vill - och man kan ga mellan olika grupper av 6 inom samma dag t.ex. men men tusan haller koll pa reglerna langre? Inte ens PM Johnson kan ju halla ordning pa vad som galler!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Åh? Typ om man ska träffas i restaurang så får man komma från max två olika hushåll, medan man får inte besöka en kompis hushåll?

Personligen så tänker jag att restaurangen borde innebära större risk än privata hushållsbesök, man möter ju oundvikligen på andra personer i restaurangen trots allt, som de som arbetar där. 🤔

Precis så. "Experterna" menar att man delar mer kontaktytor och umgås mer intensivt inom hushållen är utanför. Hur rätt eller fel de har, har jag ingen aning om, jag tycker att hela hanteringen är en enda stor pannkaka.. men böterna är dryga så motiveringen att göra rätt är ganska stor just nu tror jag.

Personligen påverkas jag inte särskilt mycket av någonting utöver masktvånget som är en ren jäkla pina.
 
Du har ratt, borde skrivit England, inte UK!
Jag TROR att vi far traffa 6 personer fran hur manga olika hushall som vi vill - och man kan ga mellan olika grupper av 6 inom samma dag t.ex. men men tusan haller koll pa reglerna langre? Inte ens PM Johnson kan ju halla ordning pa vad som galler!

Det är ju det här som gör det ännu värre! Ingen har någon aning om vad som gäller var, eller hur, eller när, eller hur länge? 😅 :arghh: Men böterna är skyhöga så det är bäst att vara säker så att man inte trampar i klaveret!
 
Precis som jag misstänkte- man ska fippla på det som är en potentiell smitthärd och var ska man göra av den begagnade masken? stoppa i byxfickan? .. Känns inte så särskilt genomtänkt.

Grejen ar ju den att masken inte avser att skydda bararen, och att uppenbarligen ar risken mycket lag att man far covid fran sin egna ateranvanda mask (annars hade vi ju sett massor av sadana fall i nulaget med tanke pa att storre delen av Europa har haft masktvang sedan sommaren).
Syftet ar inte en klinisk barriar heller, utan att helt enkelt minska kraften i din utandningsluft och eventuell hosta och nysningar, sa att eventuella bakterier du inte har i utandningsluften inte sprids till andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
2 274
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 887
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
797
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp