Bukefalos 28 år!

Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis så. "Experterna" menar att man delar mer kontaktytor och umgås mer intensivt inom hushållen är utanför. Hur rätt eller fel de har, har jag ingen aning om, jag tycker att hela hanteringen är en enda stor pannkaka.. men böterna är dryga så motiveringen att göra rätt är ganska stor just nu tror jag.

Personligen påverkas jag inte särskilt mycket av någonting utöver masktvånget som är en ren jäkla pina.
Hur håller man koll på att folk inte besöker varandra dock? :confused:🤔
 
Precis som jag misstänkte- man ska fippla på det som är en potentiell smitthärd och var ska man göra av den begagnade masken? stoppa i byxfickan? .. Känns inte så särskilt genomtänkt.
Nej, det är inte särskilt genomtänkt. Men lite sådär som andra uttryckt tror inte jag heller att det påverkar åt vare sig det ena eller det andra hållet utöver att det är en generell olägenhet. Tror varken att det hjälper eller stjälper smittan - miljön däremot. Hjälp! :cry: Inte bara maskerna utan alla andra engångsförpackningar och inplastningar som sker världen över just nu.
 
Precis så. "Experterna" menar att man delar mer kontaktytor och umgås mer intensivt inom hushållen är utanför. Hur rätt eller fel de har, har jag ingen aning om, jag tycker att hela hanteringen är en enda stor pannkaka.. men böterna är dryga så motiveringen att göra rätt är ganska stor just nu tror jag.

Personligen påverkas jag inte särskilt mycket av någonting utöver masktvånget som är en ren jäkla pina.

Det ar val tvafallt

Pa resturang/pub/allmann miljo finns det personal som ansvar for att gruppen inte blir storre an 6, och ser tilll att hygienregler osv foljs nagotsanar, medans "hemmasamlingar" saklart ar okontrollerade.

Andra vinkeln ar ju helt enkelt att vi inte har rad att stanga resturanger och pubar igen, och att alltformanga skulle ga under.

Det är ju det här som gör det ännu värre! Ingen har någon aning om vad som gäller var, eller hur, eller när, eller hur länge? 😅 :arghh: Men böterna är skyhöga så det är bäst att vara säker så att man inte trampar i klaveret!

Jag har en kompis som ar polis har i London och hon sager att de aldrig prioriterar covid uttryckningarna - om nagon har ringt in om att en pub inte stangt vid 22, sa kommer de dit vid slutet av nattpasset runt 5, och da ar ju pben definitivt stangd, sa fallet avslutas.
Det finns inte resurser helt enkelt, sa jag tror egentkligen man maste ha ganska mycket otur for att fa boter!
 
Det är ju det här som gör det ännu värre! Ingen har någon aning om vad som gäller var, eller hur, eller när, eller hur länge? 😅 :arghh: Men böterna är skyhöga så det är bäst att vara säker så att man inte trampar i klaveret!
Detta är tråkigt att se, det är ju skitsvårt att hålla koll på lagen om man ändrar på dem stup i kvarten. Och de som håller efter reglerna (som jag antar är polisen..?), hur ska de veta om folk är ärliga när de säger att de inte haft någon koll på lagen/reglerna. Utan då blir det ju böter till alla, även de som försökt följa reglerna :(
 
Grejen ar ju den att masken inte avser att skydda bararen, och att uppenbarligen ar risken mycket lag att man far covid fran sin egna ateranvanda mask (annars hade vi ju sett massor av sadana fall i nulaget med tanke pa att storre delen av Europa har haft masktvang sedan sommaren).
Syftet ar inte en klinisk barriar heller, utan att helt enkelt minska kraften i din utandningsluft och eventuell hosta och nysningar, sa att eventuella bakterier du inte har i utandningsluften inte sprids till andra.
Detta är vad jag har förstått också, och det är ju OM man själv är sjuk. Det är väl det som är lite risken med masker, man kan få uppfattningen att det är okej att smita till kiosken på hörnet eller något när man är bara lite sjuk pga masken. Medan när det egentligen är (antar jag? här är det så iallafall) så att man ska stanna hemma hela tiden.
Och det innebär ju att man egentligen går bara ut när man är frisk, vilket i sin tur skulle egentligen innebära att man inte behöver masken.
Men då är det frågan om man kan vara sjuk utan att ha symptom, men det i sin tur för fram frågan om man smittar när man inte har symptom som sprider vidare smittan (som nysningar eller hosta).
Man kan ha smittan på händerna pga man kliat sig i ansiktet om man är sjuk utan symptom och sprida det på så vis, men å andra sidan så brukar maskerna i verkligheten innebära att man pillar sig i ansiktet för att hålla kvar masken eller dra ned den etc vilket gör ju att man får smittan på händerna ändå.
Tillägg: Och om det är händerna så borde det ju snarare innebära att man behöver vara noggrann med att tvätta händerna.

Lite som en ond cirkel 😅
 
Senast ändrad:
På samma sätt som man håller koll på att folk följer reglerna i Sverige?
Fast här är det inte riktigt regler, utan rekommendationer? Plus att våra "regler" inte innehåller något om vad man gör inne i privata mindre hushåll, som kan vara svårt att hålla koll på.
 
Grejen ar ju den att masken inte avser att skydda bararen, och att uppenbarligen ar risken mycket lag att man far covid fran sin egna ateranvanda mask (annars hade vi ju sett massor av sadana fall i nulaget med tanke pa att storre delen av Europa har haft masktvang sedan sommaren).
Syftet ar inte en klinisk barriar heller, utan att helt enkelt minska kraften i din utandningsluft och eventuell hosta och nysningar, sa att eventuella bakterier du inte har i utandningsluften inte sprids till andra.
Inte för jag tror det är maskerna, men det är just det vi ser nu många nya fall, så att hänvisa till smittläget ur synvinkeln att det inte smittar ägaren som bevis är bakvänt.

Det finns vad jag vet ingen forskning på att ansiktsmaskerna inte bidrar till att sprida smitta.
 
Du har ratt, borde skrivit England, inte UK!
Jag TROR att vi far traffa 6 personer fran hur manga olika hushall som vi vill - och man kan ga mellan olika grupper av 6 inom samma dag t.ex. men men tusan haller koll pa reglerna langre? Inte ens PM Johnson kan ju halla ordning pa vad som galler!

Jag har en vän som jobbar på svenska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (dock ej direkt med pandemifrågor). Han har hela tiden hävdat att ska man få en stor grupp människor att ändra livsstil under lång tid så är det ett fåtal tydliga regler som gäller och upprepa upprepa upprepa och ändra dig inte. Det känns ju onekligen lite som att han har en poäng. Att få en hel befolkning att anpassa sig efter regler som ändras måste ju vara halvt hopplöst oavsett land. Skulle tex reserekommendationerna komma tillbaka här är ju frågan hur bra folk skulle följa det...
 
Jag har en vän som jobbar på svenska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (dock ej direkt med pandemifrågor). Han har hela tiden hävdat att ska man få en stor grupp människor att ändra livsstil under lång tid så är det ett fåtal tydliga regler som gäller och upprepa upprepa upprepa och ändra dig inte. Det känns ju onekligen lite som att han har en poäng. Att få en hel befolkning att anpassa sig efter regler som ändras måste ju vara halvt hopplöst oavsett land. Skulle tex reserekommendationerna komma tillbaka här är ju frågan hur bra folk skulle följa det...
Inte bara lite, han har en väldigt bra poäng tycker jag. Man tappar ju respekten för lagar och regler om de ändrar sig för ofta.

Jag undrar om man någon gång kanske forskat i just folks tendenser till att följa regler utifrån hur ofta de ändras? 🤔
 
Fast här är det inte riktigt regler, utan rekommendationer? Plus att våra "regler" inte innehåller något om vad man gör inne i privata mindre hushåll, som kan vara svårt att hålla koll på.

Men man kan ju fortfarande ha samma ”kontroll”, dvs stort eget ansvar att följa reglerna.

Det finns ju förresten mängder av ”regler” i Sverige också som är under tillsyn. Men inte för privatpersoner.
 
Det ar val tvafallt

Pa resturang/pub/allmann miljo finns det personal som ansvar for att gruppen inte blir storre an 6, och ser tilll att hygienregler osv foljs nagotsanar, medans "hemmasamlingar" saklart ar okontrollerade.

Andra vinkeln ar ju helt enkelt att vi inte har rad att stanga resturanger och pubar igen, och att alltformanga skulle ga under.



Jag har en kompis som ar polis har i London och hon sager att de aldrig prioriterar covid uttryckningarna - om nagon har ringt in om att en pub inte stangt vid 22, sa kommer de dit vid slutet av nattpasset runt 5, och da ar ju pben definitivt stangd, sa fallet avslutas.
Det finns inte resurser helt enkelt, sa jag tror egentkligen man maste ha ganska mycket otur for att fa boter!
Fast samtidigt vette sjutton just hur strikt reglerna åtföljs ute i samhället när folk blir fulla och glada och dråsar runt mellan borden och ute på gatorna, jag tror att det stora umgänget och minglandet blir betydligt mindre om man är hemma hos en nära bekant och käkar middag än om man både ska ta sig ned på stan och dessutom röra sig nära både personal, andra gäster och dessutom dela intimutrymmen som till exempel toaletter.
Den andra punkten är ju däremot jätteviktig! :heart Betydligt viktigare än smittspridningen just nu tycker jag!

Det tror jag absolut på, särskilt i London! Tack och lov prioriteras inte sådana fall. Jag tror däremot att stämningen riskerar bli ganska ful ute på landsbygden där folk ibland inte verkar ha bättre för sig än att glutta på grannarna ibland.
Just här i vårt lilla samhälle har vi varit rätt avslappnade från början och jag tror alla är Väldigt rädda om sin frihet, men i grannstaden bötfälldes folk rätt tidigt för 'olagliga' samlingar i parken och dylikt.
.
 
Men man kan ju fortfarande ha samma ”kontroll”, dvs stort eget ansvar att följa reglerna.

Det finns ju förresten mängder av ”regler” i Sverige också som är under tillsyn. Men inte för privatpersoner.
Jo absolut, det är stort eget ansvar här i sverige. Men att det är något brottsligt istället för en rekommendation är ju annorlunda dock. Det ena är ju olagligt och isåfall något som polisen bör(?) vilja ha kontroll över.

Det andra stycket förstår jag inte riktigt, skulle du vilja förklara? :o
 
Jag har en vän som jobbar på svenska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (dock ej direkt med pandemifrågor). Han har hela tiden hävdat att ska man få en stor grupp människor att ändra livsstil under lång tid så är det ett fåtal tydliga regler som gäller och upprepa upprepa upprepa och ändra dig inte. Det känns ju onekligen lite som att han har en poäng. Att få en hel befolkning att anpassa sig efter regler som ändras måste ju vara halvt hopplöst oavsett land. Skulle tex reserekommendationerna komma tillbaka här är ju frågan hur bra folk skulle följa det...
Jag fick upp som förslag på youtube den där märkliga läkaren(?) från UK som gör egna dagliga uppdateringar av covid. I bakgrunden fanns en stor banderoll med råden; Håll avstånd, tvätta händerna och använd munskydd

I min värld känns det ju som att isolera sig om man känner sig sjuk är en viktigare del i att minska smittspridningen än vad munskydd är. Och att lägga till det dvs ha fyra råd sådär på en banderoll gissar jag ur ett psykologiskt perspektiv är en för mycket för att alla ska fastna. Det här är vad jag hakar upp mig på när det gäller munskydd, att man ger det en viktigare roll än att isolera sig om man är sjuk.

Hur ser ersättning ut i andra länder om man stannar hemma från jobb pga att man själv är sjuk, vab osv. Blir det en ekonomisk brakförlust eller blir man ersatt? Är det en anledning till varför råden till synes är olika?
 
Jo absolut, det är stort eget ansvar här i sverige. Men att det är något brottsligt istället för en rekommendation är ju annorlunda dock. Det ena är ju olagligt och isåfall något som polisen bör(?) vilja ha kontroll över.

Det andra stycket förstår jag inte riktigt, skulle du vilja förklara? :o

Jo fast även om det är en regel som kan få en juridisk påföljd så är det ju inte fritt fram att göra det om du inte blir påkommen. Jag tolkar det inte som att länder där man tex får böter om man samlas mer än X personer har som ambition att polisen aktivt ska jaga folksamlingar. Utan att påföljden finns som möjlighet men att det stora syftet är att folk med eget ansvar ska följa uppsatta regler.

I Sverige finns det ju till exempel föreskrifter för restauranger där kommunerna bedriver tillsyn. Möjlighet finns att stänga stället om det inte följs och det har ju också gjorts. Förbudet mot allmänna sammankomster och tillställningar för mer än 50 personer är ju också straffsanktionerat för arrangören.
 
Detta är vad jag har förstått också, och det är ju OM man själv är sjuk. Det är väl det som är lite risken med masker, man kan få uppfattningen att det är okej att smita till kiosken på hörnet eller något när man är bara lite sjuk pga masken. Medan när det egentligen är (antar jag? här är det så iallafall) så att man ska stanna hemma hela tiden.
Och det innebär ju att man egentligen går bara ut när man är frisk, vilket i sin tur skulle egentligen innebära att man inte behöver masken.
Men då är det frågan om man kan vara sjuk utan att ha symptom, men det i sin tur för fram frågan om man smittar när man inte har symptom som sprider vidare smittan (som nysningar eller hosta).
Man kan ha smittan på händerna pga man kliat sig i ansiktet om man är sjuk utan symptom och sprida det på så vis, men å andra sidan så brukar maskerna i verkligheten innebära att man pillar sig i ansiktet för att hålla kvar masken eller dra ned den etc vilket gör ju att man får smittan på händerna ändå.
Tillägg: Och om det är händerna så borde det ju snarare innebära att man behöver vara noggrann med att tvätta händerna.

Lite som en ond cirkel 😅
Min fetning. Finns flera exempel här i Dk iaf på folk som smittat flera andra personer vid fester utan att själva ha symtom vid festtillfället. Många har dessutom haft handsprit på bord mm vilket säkert också ger en falsk trygghet och använda fel, precis som munskydd kan göra/görs.
 
Jo fast även om det är en regel som kan få en juridisk påföljd så är det ju inte fritt fram att göra det om du inte blir påkommen. Jag tolkar det inte som att länder där man tex får böter om man samlas mer än X personer har som ambition att polisen aktivt ska jaga folksamlingar. Utan att påföljden finns som möjlighet men att det stora syftet är att folk med eget ansvar ska följa uppsatta regler.

I Sverige finns det ju till exempel föreskrifter för restauranger där kommunerna bedriver tillsyn. Möjlighet finns att stänga stället om det inte följs och det har ju också gjorts. Förbudet mot allmänna sammankomster och tillställningar för mer än 50 personer är ju också straffsanktionerat för arrangören.
Jo men skillnaden ligger väl i att i sverige så har man möjligheten att inte följa rekommendationen utan att bryta mot lagen/regeln om det finns skäl bakom? Det känns mindre allvarligt att bryta mot en rekommendation än en lag/regel, där dessutom det ena kan innebära en förlust i ekonomin. Man litar ju på att folk som bryter mot rekommendationerna har en anledning till det, medan om det är en regel/lag så behöver man troligen söka ett godkännande först eller hur man gör i tex UK.

Absolut, det är ju långt lättare att förstå att folk i restaurangerna inte bor där till skillnad från privata hushåll.
 
Min fetning. Finns flera exempel här i Dk iaf på folk som smittat flera andra personer vid fester utan att själva ha symtom vid festtillfället. Många har dessutom haft handsprit på bord mm vilket säkert också ger en falsk trygghet och använda fel, precis som munskydd kan göra/görs.
Det är svårt att veta hur dessa personer har smittat andra då dock, det har inte riktigt bedrivits forskning på det.
De kan ju ha råkat nysa ändå eller så har de rört sina ansikten med sina händer och sedan andra saker/personer, i de två fallen så räcker det ju med att nysa i armvecket (då man troligen inte nyser så ofta som man gör vid sjukdom, vilket i sig skulle kunna betraktas som ett symptom om man gör det mycket) och tvätta händerna.

Detta fick mig att tänka på ett mythbusters avsnitt där det handlade om hur man kan smitta folk på en liten hemmafest:
Fast detta experiment var med symptom dock!

Men visst kan man råka använda handsprit för sällan och/eller röra sig i ansiktet direkt efteråt, och därmed "fel".
 
En till video där en kille gjorde några experiment med smitta på händerna i ett klassrum och på sig själv.
Jag tyckte att experimentet där han försökte att inte röra sig i ansiktet under tiden som han arbetade var intressant, verkligen skitsvårt att låta bli 😅
Men jag funderar lite över hans prat om smitta på ytor, jag kommer ihåg att det var prat om covid-19 när det gällde ytor, men minns inte riktigt om man kom fram till något..?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
2 299
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 908
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
798
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp