Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att det är roligt :D angående nysningar!
Uppenbarligen fungerar handen för munnen dåligt även för att man för över smittan till handen. Men de jämför även armvecket och en näsduk.
 
Min fetning. Finns flera exempel här i Dk iaf på folk som smittat flera andra personer vid fester utan att själva ha symtom vid festtillfället. Många har dessutom haft handsprit på bord mm vilket säkert också ger en falsk trygghet och använda fel, precis som munskydd kan göra/görs.
Menar du att handsprit ger en falsk trygghet och används fel?

I fall där folk blivit sjuka trots handsprit så skulle jag nog våga sätta mitt liv på att handspriten med största sannolikhet inte använts.... Speciellt inte när det handlar om folk mellan 20 och 30 som var dumma nog att gå på fester.
 
Menar du att handsprit ger en falsk trygghet och används fel?

I fall där folk blivit sjuka trots handsprit så skulle jag nog våga sätta mitt liv på att handspriten med största sannolikhet inte använts.... Speciellt inte när det handlar om folk mellan 20 och 30 som var dumma nog att gå på fester.

Jag kan tänka mig att efter ett tag sådär på fest delas det glas/sugrör/flaskor/bestick/pussar/kramar/toaletter som inte rengörs efter varje användare... och då kan man ju ha använt handsprit till fördärv. :D
 
Jag kan tänka mig att efter ett tag sådär på fest delas det glas/sugrör/flaskor/bestick/pussar/kramar/toaletter som inte rengörs efter varje användare... och då kan man ju ha använt handsprit till fördärv. :D
Ja det var grejen med "dumma nog att gå på fest". ;) Och när man blir lite på lyran tror jag inte en jävel tänker till och använder den där handspriten så där flitigt som de borde, utan flaskan står där som en prydnad.
Jag åker ju kollektivt 5 dar i veckan och de jag ser på tåget använda handsprit är faktiskt gubbar och tanter i min ålder, inte yngre. Samma när jag går in någonstans, alltid äldre jag ser ta sprit. Yngre är visst odödliga! :angel:
 
Ja det var grejen med "dumma nog att gå på fest". ;) Och när man blir lite på lyran tror jag inte en jävel tänker till och använder den där handspriten så där flitigt som de borde, utan flaskan står där som en prydnad.
Jag åker ju kollektivt 5 dar i veckan och de jag ser på tåget använda handsprit är faktiskt gubbar och tanter i min ålder, inte yngre. Samma när jag går in någonstans, alltid äldre jag ser ta sprit. Yngre är visst odödliga! :angel:

Check! :) Jag håller helt klart med!

Fast är du säker på att de andra inte använder sin egen handsprit? I kollektivtrafiken allltså. Jag gör det mycket hellre än att talla på de där äckliga automaterna som alla andra tallar på, plus att jag har en mjukgörande/snällare variant med aloe vera. :D Mina stackars händer är liksom dränkta i klorin minst sex timmar om dagen redan.
 
Check! :) Jag håller helt klart med!

Fast är du säker på att de andra inte använder sin egen handsprit? I kollektivtrafiken allltså. Jag gör det mycket hellre än att talla på de där äckliga automaterna som alla andra tallar på, plus att jag har en mjukgörande/snällare variant med aloe vera. :D Mina stackars händer är liksom dränkta i klorin minst sex timmar om dagen redan.
Skulle satsa en rätt rejäl slant på att de inte använder sprit för utvärtes bruk.
 
Check! :) Jag håller helt klart med!

Fast är du säker på att de andra inte använder sin egen handsprit? I kollektivtrafiken allltså. Jag gör det mycket hellre än att talla på de där äckliga automaterna som alla andra tallar på, plus att jag har en mjukgörande/snällare variant med aloe vera. :D Mina stackars händer är liksom dränkta i klorin minst sex timmar om dagen redan.
Jag har nog missat varenda en handspritsstation i kollektivtrafiken här i så fall! :D Jag har med egen och de jag ser som plockar upp handsprit är i min ålder och äldre, inga ungdomlingar här tyvärr. Jag har en bra näsa så den sniffar fort reda på att någon spritar händerna, det luktar ju så skarpt!

När man går in någonstans och det står sprit vid ingången är det ju lätt att peta uppepå flaskan med ovansidan av en knoge eller handleden, och det är där jag även ser de i min ålder och äldre medan ungdomlingarna går förbi. Jag brukar använda min egen för det mesta, men petar ibland till på en flaska när jag behöver. På jobbet använder jag jobbets. Jobbar på vc så det står sådana överallt, är helt naturligt att använda stup i kvarten nu. Handtvätt och handsprit, ofta..... och smörja händerna med kräm så de inte blir alldeles trasiga, sånt är livet numera!:D
 
Grejen ar ju den att masken inte avser att skydda bararen, och att uppenbarligen ar risken mycket lag att man far covid fran sin egna ateranvanda mask (annars hade vi ju sett massor av sadana fall i nulaget med tanke pa att storre delen av Europa har haft masktvang sedan sommaren).
Syftet ar inte en klinisk barriar heller, utan att helt enkelt minska kraften i din utandningsluft och eventuell hosta och nysningar, sa att eventuella bakterier du inte har i utandningsluften inte sprids till andra.

Jag vet mycket väl att masken inte skyddar bäraren.
Jag menar att sen blir masken en snuskbomb som ska på och av och då sprids snusket till händerna och jag gissar att man inte tvättar händerna vid bordet på restaurangen.
 
Är det någon här som haft Covid och tappat luktsinne och sen fått tillbaka det?
Mitt är helt borta 😔
Googlar jag hittar jag mest om dom som inte fått tillbaka och jag är mer sugen på solskenshistorier nu 😉
 
Är det någon här som haft Covid och tappat luktsinne och sen fått tillbaka det?
Mitt är helt borta 😔
Googlar jag hittar jag mest om dom som inte fått tillbaka och jag är mer sugen på solskenshistorier nu 😉
Jag har fått tillbaka mitt helt, men det tog längre tid för smaken att återställas. Min man har också fått tillbaka lukten helt, men han har fått ett förändrat smaksinne, och gillar inte längre allt som han förut kunde älska att äta...
Det tog dock minst en månad för luktsinnet att komma tillbaka.
 
Jag har fått tillbaka mitt helt, men det tog längre tid för smaken att återställas. Min man har också fått tillbaka lukten helt, men han har fått ett förändrat smaksinne, och gillar inte längre allt som han förut kunde älska att äta...

Vad skönt med lukten!
Det är jobbigt med minskad smak, men just ju saknar jag lukten mer 😊
Hur lång tid vad ni utan lukt?
 
Jag kom på det och ändrade inlägget. Minst en månad.
Jag var sjuk 3 veckor, men min man fick den tuffa varianten och det blev till slut 9 veckor på sjukhus.
Däremot tror jag inte sjuklängden har med lukt och smaksinnet att göra, ena sonen var sjuk i bara 2 dagar, men det tog honom lika lång tid att få tillbaka det.
 
Jag kom på det och ändrade inlägget. Minst en månad.
Jag var sjuk 3 veckor, men min man fick den tuffa varianten och det blev till slut 9 veckor på sjukhus.
Däremot tror jag inte sjuklängden har med lukt och smaksinnet att göra, ena sonen var sjuk i bara 2 dagar, men det tog honom lika lång tid att få tillbaka det.

Usch, nio veckor på sjukhus lät inte kul 😣 är han återställd idag? Fy vad tufft! Tre veckor är lång tid det också!

En månad eller så kan jag leva med, bara det kommer tillbaka nån gång.
 
Här i Österrike far regeringen mkt kritik för att det testas för mkt och att det är orsaken till att vi har sa höga smittal (manga posetivt testade utan symtom). Här testas till vissa yrkesgrupper regelbundet och personer som har varit i kontakt med en posetivt testad ska testas.
Hur ser det ut i Sverige och andra länder?
Här ligger antal test per dag tunt 20.000 st och det känns inte sa extremt högt tycker jag.
 
Hur ser ersättning ut i andra länder om man stannar hemma från jobb pga att man själv är sjuk, vab osv. Blir det en ekonomisk brakförlust eller blir man ersatt? Är det en anledning till varför råden till synes är olika?

I Österrike far man full lön, men det krävs ocksa läkarintyg fran dag 1.
Samma sak om man är hemma med sjuka barn, da far man ocksa full lön men det krävs läkarintyg (är barnet hemma med tex med föräldraledig/arbetslös/hemmaförälder/mormor,farmor, farfar/ensam kräver skolan intyg fran dag 4). I vanliga fall har man 10 vabdagar/förälder/ar men det finns just nu ngt extra som ger fler dagar.
 
Här i Österrike far regeringen mkt kritik för att det testas för mkt och att det är orsaken till att vi har sa höga smittal (manga posetivt testade utan symtom). Här testas till vissa yrkesgrupper regelbundet och personer som har varit i kontakt med en posetivt testad ska testas.
Hur ser det ut i Sverige och andra länder?
Här ligger antal test per dag tunt 20.000 st och det känns inte sa extremt högt tycker jag.
Motsvarar ungefär testningen i Sverige
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/
Menar de som klagar att färre skulle vara smittade om man inte testade ;-)?
 
Här i Österrike far regeringen mkt kritik för att det testas för mkt och att det är orsaken till att vi har sa höga smittal (manga posetivt testade utan symtom). Här testas till vissa yrkesgrupper regelbundet och personer som har varit i kontakt med en posetivt testad ska testas.
Hur ser det ut i Sverige och andra länder?
Här ligger antal test per dag tunt 20.000 st och det känns inte sa extremt högt tycker jag.

Fast det faktiska smittalet blir inte högre bara för att man testar mer? Ju mer man testar desto närmre det verkliga smittalet kommer man.

Jag vet inte hur mycket man testar i Sverige men här i Skåne är ca 2 % av testerna positiva. Man kan beställa ett hemtest när man anser sig ha symptom eller gå till sjukvården och bli testad. Jag har inte hör tom någon som velat testa sig men inte fått.
 
Är det någon här som haft Covid och tappat luktsinne och sen fått tillbaka det?
Mitt är helt borta 😔
Googlar jag hittar jag mest om dom som inte fått tillbaka och jag är mer sugen på solskenshistorier nu 😉
Det verkar ju som att viruset ibland påverkar nerverna, och nerver tar tid att läka. Jag hade inte gett upp hoppet på bra länge med tanke på det. De som inte har fått tillbaks luktsinnet än kanske får det om några månader? Håller tummarna för det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 456
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
562
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp