Covid 19 del 7

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Nu stÀnger de barer och restauranger i centrala Skottland igen eftersom antalet fall ökat kraftigt de senaste dagarna (1000 nya fall under de senaste 24 timmarna och drygt 300 som vÄrdas pÄ sjukhus). Caféer utan alkohollicens fÄr fortfarande ha öppet till kl 18, men det Àr det. I förlÀngningen innebÀr det hÀr att det blir Ànnu lite svÄrare att umgÄs med vÀnner och familj, eftersom vi sedan tidigare inte fÄr trÀffas i varandras hem och det nu inte gÄr att ses ute annat Àn under dagtid nÀr mÄnga jobbar. Och de caféer som finns lÀr vara extremt vÀlfyllda under helgerna en bra tid framöver...

Jag ska försöka möta upp en kompis för en promenad nÄn gÄng ibland för att fÄ lite socialt utbyte annat Àn med sambon, men mest kÀnner jag nog bara för att dra mig tillbaka in i min lilla Covid-bubbla och lÄtsas som att vÀrlden utanför inte existerar ett tag :angel:

Tycker sÄ synd om alla bar/restaurangÀgare som tvingas stÀnga ner totalt igen! :(
 
Nu stÀnger de barer och restauranger i centrala Skottland igen eftersom antalet fall ökat kraftigt de senaste dagarna (1000 nya fall under de senaste 24 timmarna och drygt 300 som vÄrdas pÄ sjukhus). Caféer utan alkohollicens fÄr fortfarande ha öppet till kl 18, men det Àr det. I förlÀngningen innebÀr det hÀr att det blir Ànnu lite svÄrare att umgÄs med vÀnner och familj, eftersom vi sedan tidigare inte fÄr trÀffas i varandras hem och det nu inte gÄr att ses ute annat Àn under dagtid nÀr mÄnga jobbar. Och de caféer som finns lÀr vara extremt vÀlfyllda under helgerna en bra tid framöver...

Jag ska försöka möta upp en kompis för en promenad nÄn gÄng ibland för att fÄ lite socialt utbyte annat Àn med sambon, men mest kÀnner jag nog bara för att dra mig tillbaka in i min lilla Covid-bubbla och lÄtsas som att vÀrlden utanför inte existerar ett tag :angel:

Tycker sÄ synd om alla bar/restaurangÀgare som tvingas stÀnga ner totalt igen! :(

Allt Àr sÄ jÀkla förvirrat ocksÄ, jag Àr inte ens helt sÀker pÄ vilket omrÄde jag egentligen bor i, men Àr rÀtt sÀker pÄ att pubar/restauranger/hotell fortfarande fÄr servera alkohol hÀr, men bara utomhus. Fram till klockan tjugotvÄ. O_o
Cafeér och restauranger utan licens fÄr ha öppet 6 till 6.
 
Dag 8 idag med symptom. Snuvan Àr typ borta men febern ger sig inte.
Pratade med en vÀldigt osympatisk person pÄ 1177 idag.
Egentligen Àr det inte sÄ synd om mig. Men hon skrÀmde upp mig rejÀlt.

Nu vet jag ju inget om ert samtal och vad som blev sagt. Men kanske hon kĂ€nde hon var tvungen att vara tydlig/strĂ€ng för att försĂ€kra sig om att du söker vĂ„rd om du skulle börja mĂ„ sĂ€mre? Iaf sĂ„ massa krya pĂ„ dig, lĂ„ter inget kul alls đŸŒ»
 
Det Àr vÀl en helt naturlig följd av att man lÀttat pÄ besöksförbudet.
Nu handlar det vÀl snarast om att man ska se till att det inte fortsÀtter eskalera.
FörstÄr verkligen att man tog bort besöksförbudet eftersom det ocksÄ Àr vÀldigt tÀrande psykiskt för mÄnga boende. Men det kÀnns orovÀckande överlag att smittan Äterigen tar fart.
Folk Àr jÀttedÄliga pÄ att hÄlla avstÄnd och nu menar jag inte pÄ boende utan ute i samhÀllet :(
 
Smittan ökar vÀl överlag i Sverige ocksa nu om jag inte lÀst fel? Da Àr det vÀl inte sa kontigt om det ökar Àven pa tex Àldreboenden.

Det Àr en sa svar avvÀgning med öppet eller inte tycker jag. Min mormor lider enormt över att situationen Àr som den Àr, nu bor hon inte pa Àldreboende men besöker en daglig verksamhet som inte haft öppet sen i april (tror jag det var). Mormor Àlskar att trÀffa mÀnniskor och vill helst ha folk runt sig hela tiden. Men samtidigt sa maste dom Àldre ocksa skyddas.
 
Hade ni gÄtt pÄ en fest dÀr det bjudits in ca 10 pers? Jag kÀnner mig vÀldigt tveksam och hade nog inte ordnat en sammankomst med sÄ mÄnga nu. Det kommer inte gÄ att hÄlla 1-2 m.
 
KÀnns som det bara Àr en tidsfraga nu innan iaf delar av familjen maste isolera sig. I Àldsta dotterns skola Àr nu en personal pa fritids smittad, det innebÀr att alla barn dom varit pa fritids maste 10 dagar i hemisolering. I dotters klass Àr det tre (varav den enas bror redan Àr i isolering pga ett fall i hans klass pa en annan skola).

HÀr gÀller 01 eller kl 22 som stÀngningstid för barer och resturanger (beroende pa var i landet baren/resturangen) ligger. I "22" omranden far hotellbarer/resturanger ha öppet till 01 för sina egna gÀster.
 
FörstÄr verkligen att man tog bort besöksförbudet eftersom det ocksÄ Àr vÀldigt tÀrande psykiskt för mÄnga boende. Men det kÀnns orovÀckande överlag att smittan Äterigen tar fart.
Folk Àr jÀttedÄliga pÄ att hÄlla avstÄnd och nu menar jag inte pÄ boende utan ute i samhÀllet :(
HÄller helt med angÄende avstÄnd (och Àven att det Àr tÀrande för Àldre, Àven de som inte bor pÄ boende).
Var och handlade förra veckan och folk hade verkligen inget vett att hÄlla avstÄnd. Jag Àr sÄ dÄlig pÄ att sÀga ifrÄn, försökte med mördande blickar men det fungerade sÄdÀr :(.
Hur svÄrt kan det vara liksom? Jag stod vid vÄgen för att vÀga frukten först, det gÄr inte fortare för att du flÄsar mig i nacken.
 
Hade ni gÄtt pÄ en fest dÀr det bjudits in ca 10 pers? Jag kÀnner mig vÀldigt tveksam och hade nog inte ordnat en sammankomst med sÄ mÄnga nu. Det kommer inte gÄ att hÄlla 1-2 m.

Jag hade bara gjort det om det Àr gott om plats och gar att halla av avstand (och lite beroende pa vilka personer det handlade om, personer som Àr försiktiga eller inte).

Vi har bjudit in svÀrmor+man, svÀgerskan+man+ett barn för födelsedagsfirande ihelgen. Eftersom vi sjÀlva Àr sju personer blir vi 12 personer (6vuxna, 6barn mellan 1-12 ar). Men det kÀnns ok eftersom vi vet att alla Àr försiktiga.
 
Idag kommer troligtvis fyra lÀn stÀllas om till röd (mkt hög risk) och vi blir nog omstÀllda till orange (högrisk). Röd innebÀr "lockdown light". Idag regesterades ett nytt rekord med nyinfektioner, 1200 st senaste 24h.
Jag undrar nÀr folk sak börja ta lite ansvar och inte bara gnÀlla pa hur fel lagarna Àr?
 
Hade ni gÄtt pÄ en fest dÀr det bjudits in ca 10 pers? Jag kÀnner mig vÀldigt tveksam och hade nog inte ordnat en sammankomst med sÄ mÄnga nu. Det kommer inte gÄ att hÄlla 1-2 m.

Det beror lite pĂ„ skulle jag sĂ€ga. Antagligen om det Ă€r tvĂ„ familjer med 5 pers i varje. Antagligen inte om om det var 10 singlar med helt olika umgĂ€ngeskretsar. Faktorn faktorn hur vĂ€l jag kĂ€nde övriga inbjuda och min uppfattning om hur seriöst de tar rekommendationerna hade ocksĂ„ spelat in. Även om jag sĂ„klart vet att det Ă€r ytterst ovetenskapligt.
 
Det beror lite pĂ„ skulle jag sĂ€ga. Antagligen om det Ă€r tvĂ„ familjer med 5 pers i varje. Antagligen inte om om det var 10 singlar med helt olika umgĂ€ngeskretsar. Faktorn faktorn hur vĂ€l jag kĂ€nde övriga inbjuda och min uppfattning om hur seriöst de tar rekommendationerna hade ocksĂ„ spelat in. Även om jag sĂ„klart vet att det Ă€r ytterst ovetenskapligt.

Jag skulle gissa minst 4 olika hushÄll.
 
Smittan ökar vÀl överlag i Sverige ocksa nu om jag inte lÀst fel? Da Àr det vÀl inte sa kontigt om det ökar Àven pa tex Àldreboenden.

Det Àr en sa svar avvÀgning med öppet eller inte tycker jag. Min mormor lider enormt över att situationen Àr som den Àr, nu bor hon inte pa Àldreboende men besöker en daglig verksamhet som inte haft öppet sen i april (tror jag det var). Mormor Àlskar att trÀffa mÀnniskor och vill helst ha folk runt sig hela tiden. Men samtidigt sa maste dom Àldre ocksa skyddas.

Ja det ökar överlag, eller ja i delar av landet. Men hittills har de Àldsta Äldersgrupperna varit rel förskonade. Men sjÀlvklart blir det ju sÄ nÀr smitta sprids i samhÀllet att risken Àr stor att det ocksÄ ökar pÄ Àldreboenden oavsett besöksförbud.


Ja verkligen en jÀttesvÄr avvÀgning.

Jag tycker att det Àr bra att det nationella besöksförbudet hÀvs och att fler faktorer Àn Corona fÄr spela in nÀr det gÀller folkhÀlsan för de som bor dÀr. Sen hoppas jag att det gÄr att reglera lokalt om det behövs. Och ocksÄ att det finns mandat hos verksamheterna att styra upp om folk inte följer rekommendationer osv. Men jag Àr för dÄligt insatt i frÄgan.
 
Hade ni gÄtt pÄ en fest dÀr det bjudits in ca 10 pers? Jag kÀnner mig vÀldigt tveksam och hade nog inte ordnat en sammankomst med sÄ mÄnga nu. Det kommer inte gÄ att hÄlla 1-2 m.
Jag ska pÄ dop i helgen. 33 personer... Jag hade inte gÄtt om det inte hade varit mitt bonusbarnbarn som ska döpas. Men, kyrkan Àr stor, lokalen vi ska vara i efter Àr stor och jag utgÄr ifrÄn att det Àr covidanpassad dukning men det kÀnns lÀtt oroligt ÀndÄ.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Tjatter Stör mig pĂ„ att ingen startade en ny trĂ„d.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 858
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (rÄg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
554
Senast: manda
·
Gravid - 1Är LÀser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som Àr gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: McFlurry
·
  • LĂ„st
Mat Vad bjuds det pĂ„ och vad lagas det hos dig? Recepttips vĂ€lkomna! (ÅteruppvĂ€cker de hĂ€r trĂ„darna och startar ny trĂ„d dĂ„ vgv-trĂ„den...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp