Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det ökar överlag, eller ja i delar av landet. Men hittills har de äldsta åldersgrupperna varit rel förskonade. Men självklart blir det ju så när smitta sprids i samhället att risken är stor att det också ökar på äldreboenden oavsett besöksförbud.


Ja verkligen en jättesvår avvägning.

Jag tycker att det är bra att det nationella besöksförbudet hävs och att fler faktorer än Corona får spela in när det gäller folkhälsan för de som bor där. Sen hoppas jag att det går att reglera lokalt om det behövs. Och också att det finns mandat hos verksamheterna att styra upp om folk inte följer rekommendationer osv. Men jag är för dåligt insatt i frågan.

Jag vet inte hur det ser ut nu pa svenska äldreboenden men här har vi haft "öppna" äldreboenden ett par manader nu och det verkar inte ha blivit ngn större smitta pa just äldreboenden. "Öppna" innebär begränsat antal besök per dag och om jag minns rätt bara ett besök i taget (barn undantaget), man maste anmäla besök innan och det sker enskilt alltsa inte bland andra boende och ute om det är fint väder och den äldre vill (fast de äldre verkar ofta vilja komma ut).
 
Jag vet inte hur det ser ut nu pa svenska äldreboenden men här har vi haft "öppna" äldreboenden ett par manader nu och det verkar inte ha blivit ngn större smitta pa just äldreboenden. "Öppna" innebär begränsat antal besök per dag och om jag minns rätt bara ett besök i taget (barn undantaget), man maste anmäla besök innan och det sker enskilt alltsa inte bland andra boende och ute om det är fint väder och den äldre vill (fast de äldre verkar ofta vilja komma ut).

Det är så jag har förstått att det ska gå till här också men jag har inte så stor koll som sagt. Det där med utomhus i Sverige blir väl svårare och svårare ju närmare vintern vi kommer också
 
Det är så jag har förstått att det ska gå till här också men jag har inte så stor koll som sagt. Det där med utomhus i Sverige blir väl svårare och svårare ju närmare vintern vi kommer också

Det blir det här ocksa, men förhoppningsvis blir det manga fina vinterdagar ocksa där man kan ta med sig den gamla ut pa en promenad och träffas pa det sättet. Fast fika brukar ju ocksa ofta vara viktigt och det är ju svarare ute pa vintern.
 
Egentligen är det inte svårt alls att ses utomhus på vintern. Ej heller att fika utomhus på vintern. Skulle tro att i princip alla som bor på äldreboenden gärna skulle vilja ut på en fika.
 
Jag ringde VC i tisdags och fick komma in eftersom jag hade problem med andningen. Nytt covid-prov togs. Det blev ambulans till akuten eftersom läkaren varken kunde utesluta lungemboli eller covid. Väl på akuten uteslöt man lungemboli och tyckte att risken för covid var låg eftersom jag hade ett negativt prov så jag fick åka hem igen. Igår fick jag provsvar och det var negativt igen. Jag har fortfarande problem med andningen, främst vid ansträning, men även periodvis när jag sitter still. Läskigt.
 
Egentligen är det inte svårt alls att ses utomhus på vintern. Ej heller att fika utomhus på vintern. Skulle tro att i princip alla som bor på äldreboenden gärna skulle vilja ut på en fika.
Fast viruset överlever ju längre när det är kallt, så frågan är hur långt avstånd man måste hålla då för att inte riskera att smitta. Det är ju därför vi har influensasäsong här i norden. Då överlever virusen bättre.
 
Fast viruset överlever ju längre när det är kallt, så frågan är hur långt avstånd man måste hålla då för att inte riskera att smitta. Det är ju därför vi har influensasäsong här i norden. Då överlever virusen bättre.

Min gissning är att det inte är nån riktig fara alls sålänge man inte sitter direkt inpå varandra, och inte träffas när man har några symptom. Vi smittar inte varandra hejvilt med influensa heller bara för att vi sitter nån meter från varann utomhus, när vi dessutom inte känner oss sjuka.
 
Min gissning är att det inte är nån riktig fara alls sålänge man inte sitter direkt inpå varandra, och inte träffas när man har några symptom. Vi smittar inte varandra hejvilt med influensa heller bara för att vi sitter nån meter från varann utomhus, när vi dessutom inte känner oss sjuka.
Man smittar innan man har fått symptom, så är man i riskgrupp så är det nog inte att rekommendera heller. Jag hade absolut kunnat bli smittad vid en sådan situation, och har blivit det med förkylningar flera gånger.
 
Nu vet jag ju inget om ert samtal och vad som blev sagt. Men kanske hon kände hon var tvungen att vara tydlig/sträng för att försäkra sig om att du söker vård om du skulle börja må sämre? Iaf så massa krya på dig, låter inget kul alls 🌻

Förmodligen var det så, men jag förstår inte varför för jag signalerade att jag var väldigt orolig redan och det enda jag ville veta var hur jag ska räkna feber. Har oftast strax under 38 och ville veta vart jag ska dra gränsen. Så jag nämnde inte ens nåt om det.
Hade ni gått på en fest där det bjudits in ca 10 pers? Jag känner mig väldigt tveksam och hade nog inte ordnat en sammankomst med så många nu. Det kommer inte gå att hålla 1-2 m.

Jag tycker inte man ska göra det. Min man träffade några vänner, inomhus. Alla kände sig friska. Nu sitter jag här med covid och flera som var med blev också smittade. Så nån bar tydligen på den utan att veta det.
 
Man smittar innan man har fått symptom, så är man i riskgrupp så är det nog inte att rekommendera heller. Jag hade absolut kunnat bli smittad vid en sådan situation, och har blivit det med förkylningar flera gånger.
Hela det här med att "man är säker bara man håller 1,5-2 meters avstånd" är rätt skrattretande för alla som har sett någon seriösare undersökning av hur luft- eller aerosolburna smittor sprids. Räcker med att någon nyser för att det ska sprayas vattendroppar ett tiotal meter eller att någon håller för med handen och sen tar i ett dörrhandtag. Avståndet är satt eftersom det är praktiskt möjligt att genomföra och väl är bättre än att stå och trängas ansikte mot ansikte medan ett "håll 20 meter till närmaste människa" inte är kompatibelt med att tex kunna gå till mataffären eller åka kollektivtrafik.
 
Egentligen är det inte svårt alls att ses utomhus på vintern. Ej heller att fika utomhus på vintern. Skulle tro att i princip alla som bor på äldreboenden gärna skulle vilja ut på en fika.

Jag tänkte inte så mycket på kyla utan mer ösregn och snålblåst.

Jag tror också att i princip alla som bor på äldreboenden skulle vilja ut på en fika. Men huruvida det är praktiskt möjligt för alla är ju långt ifrån samma sak. Det finns ju ett väldigt stort spann på "friskhet" på folk som bor på äldreboenden.
 
Hela det här med att "man är säker bara man håller 1,5-2 meters avstånd" är rätt skrattretande för alla som har sett någon seriösare undersökning av hur luft- eller aerosolburna smittor sprids. Räcker med att någon nyser för att det ska sprayas vattendroppar ett tiotal meter eller att någon håller för med handen och sen tar i ett dörrhandtag. Avståndet är satt eftersom det är praktiskt möjligt att genomföra och väl är bättre än att stå och trängas ansikte mot ansikte medan ett "håll 20 meter till närmaste människa" inte är kompatibelt med att tex kunna gå till mataffären eller åka kollektivtrafik.

Fast nu är ju Covid varken en luft- eller aerosolburen smitta? (Att det under "gynnsamma" förhållanden KAN smitta via aerosoler är inte samma sak).

Menar du att om det hade varit praktiskt möjligt så hade man ansett att det varit motiverat med ett rekommenderat avstånd på 20 meter?
 
Fast nu är ju Covid varken en luft- eller aerosolburen smitta? (Att det under "gynnsamma" förhållanden KAN smitta via aerosoler är inte samma sak).

Menar du att om det hade varit praktiskt möjligt så hade man ansett att det varit motiverat med ett rekommenderat avstånd på 20 meter?
Samtidigt finns det studier som visar att det kan vara en aerosolspridd smitta även om det verkar spridas mest via droppar som tekniskt sett är större än aerosol.

Jag har ingen aning om vad ”man” anser vore motiverat om det var praktiskt möjligt men de rekommendationer som finns är helt klart en avvägning mellan vad som är möjligt, hur mycket smittorisken minskar, hur mycket samhället påverkas och hur mycket som staten ”bör” göra för att människor ska känna sig trygga. Hade det varit möjligt med större avstånd utan att orsaka för mycket samhällsproblem så då skulle det säkert vara motiverat med ett större säkerhetsavstånd för en smitta där forskning fortfarande pågår om hur den sprids. Man skulle antagligen inte vara säker med ett större avstånd heller men visst vore det bättre om man enbart ser till risk för att sprida smitta.
 
Allt är så jäkla förvirrat också, jag är inte ens helt säker på vilket område jag egentligen bor i, men är rätt säker på att pubar/restauranger/hotell fortfarande får servera alkohol här, men bara utomhus. Fram till klockan tjugotvå. O_o
Cafeér och restauranger utan licens får ha öppet 6 till 6.
Ja, förvirrat var ordet! Det är ganska förvirrat i t.ex. träningsvärlden också, där de som driver något mellanting mellan vanligt gym och "group training" (typ yogastudio, crossfit) inte riktigt vet om de får ha öppet eller ej. Tråkigt, för jag tycker att just skotska regeringen varit rätt bra på det här med klara besked och raka rör hittills, men nu börjar även jag tröttna lite på allt hattande och märkliga formuleringar.
 
Men, är det inte så som med regler och förordningarna; att avståndet MINSKAR spridningen, inte helt tar bort den eftersom det ju inte skulle fungera i praktiken?
Som @Breaktown skriver så är ju inte 20 meter ett alternativ. Inte heller full isolering för någon alls.
Då pratar vi andra risker som ändå är överhängande, som psykiska risker samt hälsosamma på andra sätt.
 
Men, är det inte så som med regler och förordningarna; att avståndet MINSKAR spridningen, inte helt tar bort den eftersom det ju inte skulle fungera i praktiken?
Som @Breaktown skriver så är ju inte 20 meter ett alternativ. Inte heller full isolering för någon alls.
Då pratar vi andra risker som ändå är överhängande, som psykiska risker samt hälsosamma på andra sätt.
Det är ingen som har påstått att 20 meter är ett realistiskt alternativ. Men att däremot stänga ner hela samhället skulle absolut kunna vara ett scenario som jag skulle tyckt var motiverat för en betydligt farligare smitta. Men även då skulle väl det varit diskussioner kring vad som då var farligt nog. 20% dödlighet eller 80%...
 
Jag tänkte inte så mycket på kyla utan mer ösregn och snålblåst.

Jag tror också att i princip alla som bor på äldreboenden skulle vilja ut på en fika. Men huruvida det är praktiskt möjligt för alla är ju långt ifrån samma sak. Det finns ju ett väldigt stort spann på "friskhet" på folk som bor på äldreboenden.

Ah, men jag tänker att man kan ju planera fikastunden en dag när det inte ösregnar, och sitta i lä :) Jag tror de flesta på äldreboenden ändå kan sitta utomhus en fikastund om man bara ser till att de har kläder så det räcker. Kanske tom kan fixa ut en infravärmare, varför inte.
 
Man smittar innan man har fått symptom

Finns inga bevis för detta, enbart spekulationer. Och med tanke på hur långsamt viruset ändå sprider sig så pekar bevisen på att detta kanske KAN hända, men antagligen händer mycket sällan. Och verkligen väldigt sällan om man menar mellan personer som inte ens har närkontakt.
 
Alltså, jag föratår verkligen att det är tufft för dansbanden just nu. Men hur menar de att det ska gå att genimföra dans på ett smittsäkert sätt? Endast danspar från samma huahåll, ihopsatta med handbojor och i varsin ruta på ett rutnätgolv?
 
Alltså, jag föratår verkligen att det är tufft för dansbanden just nu. Men hur menar de att det ska gå att genimföra dans på ett smittsäkert sätt? Endast danspar från samma huahåll, ihopsatta med handbojor och i varsin ruta på ett rutnätgolv?


Tja, det är ju inte som att närkontakt mellan främlingar inte förekommer utanför dansbanorna. Tex på alla tusentals hemmafester, alla kampsportsträningar, danskurser, pubar, gym, osv. Det är bara att luppen är på detta nu då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 545
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
562
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp