Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det fortfarande max 50 pers i grupper och har varit det sen i våras om jag minns korrekt, hur är det i andra länder?

Här har det varierat och det varierar ocksa i olika delar av landet (vi har olika riskfärger), om det är inne eller ute och om det finns markerade sittplatser eller inte.

Utan sittplats
Inne: 10
Ute: 100

Med reserverad sittplats
Inne: 1500
Ute: 3000

Det som det som gäller vid grön färg (lag risk) men sen minskar antal tillatna personer med ändrad färg.

I privata sammanhang rekomenderas max 10 personer
 
Här har det varierat och det varierar ocksa i olika delar av landet (vi har olika riskfärger), om det är inne eller ute och om det finns markerade sittplatser eller inte.

Utan sittplats
Inne: 10
Ute: 100

Med reserverad sittplats
Inne: 1500
Ute: 3000

Det som det som gäller vid grön färg (lag risk) men sen minskar antal tillatna personer med ändrad färg.

I privata sammanhang rekomenderas max 10 personer
Hur ofta ändras riskfärgerna?
 
Här i Österrike far regeringen mkt kritik för att det testas för mkt och att det är orsaken till att vi har sa höga smittal (manga posetivt testade utan symtom). Här testas till vissa yrkesgrupper regelbundet och personer som har varit i kontakt med en posetivt testad ska testas.
Hur ser det ut i Sverige och andra länder?
Här ligger antal test per dag tunt 20.000 st och det känns inte sa extremt högt tycker jag.
Kritiken låter ju som något som Trump har sagt :cautious:
 
Hur ofta ändras riskfärgerna?

Varje torsdags utvärderas situationen av ett expertteam utifran hur situationen ser ut. Det är flera kriterier, bla antal smittade (7dagars snitt), hur väl smittspridningen är under kontroll (cluster eller enstaka sprida fall), antal tester osv. Vi är gula nu (medelrisk) men kommer nog blir oranga (hög risk) pa torsdag :( . Färgerna paverkar flera saker i samhället, skola osv men är ett ganska daligt system. Det lät bra i teorin när det skulle införas, men har mest bara blivit rörigt med för mkt undantag. En vecka efter införandet skärptes även vad som gäller pa grön niva och det blev ingen skillnad till gul och inte mkt skillnad till orange.
 
Kritiken låter ju som något som Trump har sagt :cautious:

Och typ majoriteten av mina (aktiva) facebookvänner, även läkareförbundet menar att testsystemet inte är bra nu.

Problemet som kritiken handlar om är debatten om hur smittsamma symtomfria posetiva är och om det verkligen är rätt att den personen och den personens nära kontakter ska behöva vara 10 dagar i karantän fast att personen kanske inte ens var smittsam. Fler och fler, även läkare menar att symtomfria inte är "sjuka" och därför inte borde jämföras eller behandlas pa samma sätt som sjuka. Det finns även läkare som menar att avdödade virus kan leva länge men smittar inte. Sa en posetivt testad kanske har burit pa viruset länge.

Om man har symtom här sa ringar man en "hotline" och där beslutas om hur man ska ga vidare.
Men jag tror att alla personer som ringer testas, antingen pa en av manga teststationer om man kan ta sig till en san pa ett säkert sätt annars kan man fa hembesök. Sen nyligen far även husläkare testa om den anser att det är nödvändigt. Testar man sen posetivt sa maste man ange alla kontakter man haft, de senste 2v för att se var man kan ha blivit smittad och dom 48 senaste timmarna för att se vilka man kan ha smittat. Kontakterna för 2 senare dagarna anges som nära eller ej nära konakt. Alla som anses som nära kontakt maste i 10 dagars hemkarantän.
Ej nära kontakt maste vara extra uppmärksam pa symtom.
Sen testas vissa yrkesgrupper regelbundet, tex servicepersonal, sjukvardspersonal, poliser, skolpersonal och andra med mkt människokontakt.

Förslag är även att man ska göra stickprover (heter det sa pa svenska, alltsa ngr prov lite här och där) pa elever i skolor för att fa en överblick, det är manga väldigt kritiska till.

Jag är sa förvirrad och trött pa allt just nu, min granne och "vän" tillhör den gruppen som är väldigt kritisk och ständigt delar alla möjliga saker. Fast hon är iof emot det mesta, skolmedicin, vaccinationer och anser att det bara är hon som ska bestämma över vad hon och hennes barn ska/inte ska göra. Jag är en san som anser att man ska läsa pa olika typer av källor och sen kan man bilda sig en uppfattning men jag litar pa staten förmedlar en riktig bild och inte styrs av Bill Gates och hans vänner, kanske har med att göra att jag är svensk och hon italienare.

Därför funderade jag pa hur det ser ut i Sverige med testsystemet för jag har inte hört/sett en enda som kritiserat det.
 
Och typ majoriteten av mina (aktiva) facebookvänner, även läkareförbundet menar att testsystemet inte är bra nu.

Problemet som kritiken handlar om är debatten om hur smittsamma symtomfria posetiva är och om det verkligen är rätt att den personen och den personens nära kontakter ska behöva vara 10 dagar i karantän fast att personen kanske inte ens var smittsam. Fler och fler, även läkare menar att symtomfria inte är "sjuka" och därför inte borde jämföras eller behandlas pa samma sätt som sjuka. Det finns även läkare som menar att avdödade virus kan leva länge men smittar inte. Sa en posetivt testad kanske har burit pa viruset länge.

Om man har symtom här sa ringar man en "hotline" och där beslutas om hur man ska ga vidare.
Men jag tror att alla personer som ringer testas, antingen pa en av manga teststationer om man kan ta sig till en san pa ett säkert sätt annars kan man fa hembesök. Sen nyligen far även husläkare testa om den anser att det är nödvändigt. Testar man sen posetivt sa maste man ange alla kontakter man haft, de senste 2v för att se var man kan ha blivit smittad och dom 48 senaste timmarna för att se vilka man kan ha smittat. Kontakterna för 2 senare dagarna anges som nära eller ej nära konakt. Alla som anses som nära kontakt maste i 10 dagars hemkarantän.
Ej nära kontakt maste vara extra uppmärksam pa symtom.
Sen testas vissa yrkesgrupper regelbundet, tex servicepersonal, sjukvardspersonal, poliser, skolpersonal och andra med mkt människokontakt.

Förslag är även att man ska göra stickprover (heter det sa pa svenska, alltsa ngr prov lite här och där) pa elever i skolor för att fa en överblick, det är manga väldigt kritiska till.

Jag är sa förvirrad och trött pa allt just nu, min granne och "vän" tillhör den gruppen som är väldigt kritisk och ständigt delar alla möjliga saker. Fast hon är iof emot det mesta, skolmedicin, vaccinationer och anser att det bara är hon som ska bestämma över vad hon och hennes barn ska/inte ska göra. Jag är en san som anser att man ska läsa pa olika typer av källor och sen kan man bilda sig en uppfattning men jag litar pa staten förmedlar en riktig bild och inte styrs av Bill Gates och hans vänner, kanske har med att göra att jag är svensk och hon italienare.

Därför funderade jag pa hur det ser ut i Sverige med testsystemet för jag har inte hört/sett en enda som kritiserat det.

Jag tror att det är så lite kritik i Sverige mot det svenska systemet p.g.a. att vi har haft samma restriktioner hela tiden i stort sett. Vi ändrar inte fram och tillbaka och många anser nog att de restriktioner som finns är rimliga.

Man kontaktar sjukvården om man har symptom och antingen gör man ett hemmatest eller så åker man till sjukvården och så gör de det åt en. Jag vet faktiskt inte hur det funkar med smittspårning om man får positivt på testet. Men jag skulle inte få åka in till kontoret om någon i mitt hushåll testades positivt. Så här skriver FHM på sin hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/

"När någon i hushållet är sjuk i konstaterad covid-19
När en person i ditt hushåll är sjuk och har fått ett provsvar som visar att hen har covid-19 ska alla i hushållet, både sjuka och friska, förutom barn som inte har börjat förskolan bli kontaktade av vården och få förhållningsregler. Du som har fått förhållningsregler ska följa dem, stanna hemma, undvika kontakter med andra och i övrigt agera som att du har testats positivt för covid-19. Var uppmärksam på symtom på covid-19, om de uppstår ska du gå in på webbplatsen 1177.se för att se vad som gäller för provtagning för covid-19 i den region du bor.

Friska barn och elever i ett hushåll där någon är sjuk i covid-19 kan gå till förskola, grundskola eller gymnasiesärskola men ska i övrigt följa förhållningsregler. Det innebär till exempel att de inte ska delta i fritidsaktiviteter där det finns smittrisk. Elever i gymnasieskola omfattas normalt av förhållningsregler och ska stanna hemma från skolan. Vårdnadshavare som är sjuka bör bara lämna eller hämta barn i förskola eller skola om det kan ske utan risk för att andra smittas.

Förhållningsreglerna gäller från datumet då hushållsmedlemmen testat positivt och sju dagar framåt. På den femte dagen efter att hushållsmedlemmen testats positivt rekommenderar Folkhälsomyndigheten att symtomfria i hushållet testas för covid-19, men det är alltid regionen som styr vilka som testas utifrån de regionala förutsättningarna. Efter att förhållningsreglerna har upphört bör alla i hushållet vara uppmärksamma på symtom samt minimera sina kontakter med andra i ytterligare sju dagar."
 
Jag tror att det är så lite kritik i Sverige mot det svenska systemet p.g.a. att vi har haft samma restriktioner hela tiden i stort sett. Vi ändrar inte fram och tillbaka och många anser nog att de restriktioner som finns är rimliga.

Där tror jag du har väldigt rätt.
Här har vi ju haft väldigt mkt fram och tillbaka och det är mkt som är ologiskt, oklart och orättvist.

Tex, dansgrupper (ej pardans) eller yoga som lätt kan halla avstand far bara vara 10 personer, men pa fotbollsträningar där det är svart men avstand far man träna hela lag. Ologiskt och orättvist enl mig och manga andra.
 
Grejen ar ju den att masken inte avser att skydda bararen, och att uppenbarligen ar risken mycket lag att man far covid fran sin egna ateranvanda mask (annars hade vi ju sett massor av sadana fall i nulaget med tanke pa att storre delen av Europa har haft masktvang sedan sommaren).
Syftet ar inte en klinisk barriar heller, utan att helt enkelt minska kraften i din utandningsluft och eventuell hosta och nysningar, sa att eventuella bakterier du inte har i utandningsluften inte sprids till andra.
Gissar att du menar virus.
Tegnell sa på pressträffen idag att de masker (som de flesta använder) inte stoppar aerosol.
 
Jag är en san som anser att man ska läsa pa olika typer av källor och sen kan man bilda sig en uppfattning men jag litar pa staten förmedlar en riktig bild och inte styrs av Bill Gates och hans vänner, kanske har med att göra att jag är svensk och hon italienare.

Bill Gates? Har jag missat något? :D
 
Där tror jag du har väldigt rätt.
Här har vi ju haft väldigt mkt fram och tillbaka och det är mkt som är ologiskt, oklart och orättvist.

Tex, dansgrupper (ej pardans) eller yoga som lätt kan halla avstand far bara vara 10 personer, men pa fotbollsträningar där det är svart men avstand far man träna hela lag. Ologiskt och orättvist enl mig och manga andra.

Lite sådan kritik att reglerna är orättvisa finns ju i Sverige. Men de har ju åtminstone varit likadant orättvisa hela tiden :p

Men reglerna blir orättvisa beroende på att olika "tillställningar" regleras av olika lagstiftningar. Inte för att någon gått in och pekat med hela handen och sagt att det ena är ok men inte det andra.

Men visst blir det ologiskt att Skansen kan ha öppet men inte Gröna lund. I princip hur många som helst kan kan besöka Ett inomhusshoppingcenter under en dag men max 50 personer kan delta i en orienteringstävling i skogen...

Tidigare fanns ju också regeln att restauranger kan ha hur många besökare som helst (så länge de lyckas följa rekommendationerna om avstånd osv) men om någon ställer sig upp och börjar framföra musik i lokalen blir det en allmän sammankomst och då måste alla utom 50 gå hem :p Men det verkar de ju ha ändrat nu iaf
 
Bill Gates? Har jag missat något? :D

Vet du inte att det är Bill Gates som ligger bakom hela panedemin (som egentligen inte ens är en panademi), tillsammans med 5G master (eller vad dom nu heter). Han styr ju hela världens universitet, finansierar alla vaccinstudier och styr alla regeringar (utom möjligvis Sveriges eftersom det är dom enda som gatt sin egen väg).
:banghead: 😵😏 (letade efter en lämplig ironismily men hittade ingen).
 
Lite sådan kritik att reglerna är orättvisa finns ju i Sverige. Men de har ju åtminstone varit likadant orättvisa hela tiden :p

Men reglerna blir orättvisa beroende på att olika "tillställningar" regleras av olika lagstiftningar. Inte för att någon gått in och pekat med hela handen och sagt att det ena är ok men inte det andra.

Men visst blir det ologiskt att Skansen kan ha öppet men inte Gröna lund. I princip hur många som helst kan kan besöka Ett inomhusshoppingcenter under en dag men max 50 personer kan delta i en orienteringstävling i skogen...

Tidigare fanns ju också regeln att restauranger kan ha hur många besökare som helst (så länge de lyckas följa rekommendationerna om avstånd osv) men om någon ställer sig upp och börjar framföra musik i lokalen blir det en allmän sammankomst och då måste alla utom 50 gå hem :p Men det verkar de ju ha ändrat nu iaf

Sant, i Sverige är det ju inte helt logiskt men som du skriver lika hela tiden. Fram till för tva veckor sen fick dansgrupperna här träna pa samma vilkor som fotbollslagen men sen ändrades det. Tydligen för att man maste vara flera för att spela fotboll men inte för dans.
 
Och typ majoriteten av mina (aktiva) facebookvänner, även läkareförbundet menar att testsystemet inte är bra nu.

Problemet som kritiken handlar om är debatten om hur smittsamma symtomfria posetiva är och om det verkligen är rätt att den personen och den personens nära kontakter ska behöva vara 10 dagar i karantän fast att personen kanske inte ens var smittsam. Fler och fler, även läkare menar att symtomfria inte är "sjuka" och därför inte borde jämföras eller behandlas pa samma sätt som sjuka. Det finns även läkare som menar att avdödade virus kan leva länge men smittar inte. Sa en posetivt testad kanske har burit pa viruset länge.

Om man har symtom här sa ringar man en "hotline" och där beslutas om hur man ska ga vidare.
Men jag tror att alla personer som ringer testas, antingen pa en av manga teststationer om man kan ta sig till en san pa ett säkert sätt annars kan man fa hembesök. Sen nyligen far även husläkare testa om den anser att det är nödvändigt. Testar man sen posetivt sa maste man ange alla kontakter man haft, de senste 2v för att se var man kan ha blivit smittad och dom 48 senaste timmarna för att se vilka man kan ha smittat. Kontakterna för 2 senare dagarna anges som nära eller ej nära konakt. Alla som anses som nära kontakt maste i 10 dagars hemkarantän.
Ej nära kontakt maste vara extra uppmärksam pa symtom.
Sen testas vissa yrkesgrupper regelbundet, tex servicepersonal, sjukvardspersonal, poliser, skolpersonal och andra med mkt människokontakt.

Förslag är även att man ska göra stickprover (heter det sa pa svenska, alltsa ngr prov lite här och där) pa elever i skolor för att fa en överblick, det är manga väldigt kritiska till.

Jag är sa förvirrad och trött pa allt just nu, min granne och "vän" tillhör den gruppen som är väldigt kritisk och ständigt delar alla möjliga saker. Fast hon är iof emot det mesta, skolmedicin, vaccinationer och anser att det bara är hon som ska bestämma över vad hon och hennes barn ska/inte ska göra. Jag är en san som anser att man ska läsa pa olika typer av källor och sen kan man bilda sig en uppfattning men jag litar pa staten förmedlar en riktig bild och inte styrs av Bill Gates och hans vänner, kanske har med att göra att jag är svensk och hon italienare.

Därför funderade jag pa hur det ser ut i Sverige med testsystemet för jag har inte hört/sett en enda som kritiserat det.
Märker skillnad i hur de spår smittspridningen. Jag är inte helt säker men jag tror inte att de håller på med en sådan koll på vem man har träffat i Sverige utan bara i samma hushåll som @Lingon skrivit. Det blir ju automatiskt mindre folk som drabbas av det.
Om jag skulle behöva rabbla upp alla mina kollegor på jobbet... oh boy :crazy:

Plus så verkar ni ha längre karantän, vad jag kommer ihåg så är det 2 symptomfria dagar som gäller här. Har man fått bara lite symptom någon dag så ska man vänta 2 dagar utan symptom.
Om man testat positivt ... där är jag inte riktigt lika säker vad som gäller, hör ni andra, är det så att man måste testa sig frisk först?
 
Märker skillnad i hur de spår smittspridningen. Jag är inte helt säker men jag tror inte att de håller på med en sådan koll på vem man har träffat i Sverige utan bara i samma hushåll som @Lingon skrivit. Det blir ju automatiskt mindre folk som drabbas av det.
Om jag skulle behöva rabbla upp alla mina kollegor på jobbet... oh boy :crazy:

Plus så verkar ni ha längre karantän, vad jag kommer ihåg så är det 2 symptomfria dagar som gäller här. Har man fått bara lite symptom någon dag så ska man vänta 2 dagar utan symptom.
Om man testat positivt ... där är jag inte riktigt lika säker vad som gäller, hör ni andra, är det så att man måste testa sig frisk först?

Två dygn gäller om man har symptom under kortare period än 24 h som sedan försvinner.

Har man testat positivt eller har symptom längre än 24h och inte testar sig gäller minst 7 dygn och minst 2 dygn feberbri och att man mår tydligt bättre. Man behöver inte ha testat negativt innan.
 
Vet du inte att det är Bill Gates som ligger bakom hela panedemin (som egentligen inte ens är en panademi), tillsammans med 5G master (eller vad dom nu heter). Han styr ju hela världens universitet, finansierar alla vaccinstudier och styr alla regeringar (utom möjligvis Sveriges eftersom det är dom enda som gatt sin egen väg).
:banghead: 😵😏 (letade efter en lämplig ironismily men hittade ingen).

Haha nej 5G-masterna hade jag koll på men inte att de lierat sig med Bill Gates :p

(Själv känner jag väl att ska vi låta någon styra världen är ju inte Bill Gates helt fel...)
 
Vet du inte att det är Bill Gates som ligger bakom hela panedemin (som egentligen inte ens är en panademi), tillsammans med 5G master (eller vad dom nu heter). Han styr ju hela världens universitet, finansierar alla vaccinstudier och styr alla regeringar (utom möjligvis Sveriges eftersom det är dom enda som gatt sin egen väg).
:banghead: 😵😏 (letade efter en lämplig ironismily men hittade ingen).

Nu är ju inte all kritik riktad mot Gates en psycho-idioti-ala-5g-teorier. Det finns legitim, fullt rimlig, kritik mot honom också. Synd när det måste vara sådär allt eller inget.
 
Haha nej 5G-masterna hade jag koll på men inte att de lierat sig med Bill Gates :p

(Själv känner jag väl att ska vi låta någon styra världen är ju inte Bill Gates helt fel...)

Min granne har inte pratat om mkt annat sen i varas, hon
Nu är ju inte all kritik riktad mot Gates en psycho-idioti-ala-5g-teorier. Det finns legitim, fullt rimlig, kritik mot honom också. Synd när det måste vara sådär allt eller inget.

Det haller jag med om, han har ekonomiska intressen i väldigt mkt som man kan ifragasätta. Men hade du lyssnat pa min granne sa hade du fatt höra att han ligger bakom allt för att dra egen ekonomsk nytta av det (utom möjligvis att ha släppt ut viruset men drar nytta av det).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 436
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
560
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp