Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo såklart, jag menade att eftersom man inför det nu för två dagar, och inte väntar tills det ändå är höstlov för mer förberedelse osv så måste det ju ses som en mkt viktig åtgärd. Men samma görs inte för högskolan
Det är olika huvudmän antar jag så beslutsgången kanske är lite olika, det betyder inte att man faktiskt inte inför/har en betydande andel distansundervisning på universitetet. Jag såg en intervju med en student som var upprörd över distansundervisningen och som menade att den bidrog till att folk festade mer, men hur pass utbredd distansundervisningen vet jag inte.
 
Tycker det är ett bra val att hålla undervisningen på campus om så önskas på högskolor. Jag pluggar i Uppsala, vi har i princip bara distansundervisning och institutionen har beslutat att alla moment även i vår när vi har uppsats är via Zoom. Perfekt att besluta så tidigt så att alla vet förutsättningarna, och att 80 studenter färre vistas på campus i vår. Det kanske gör att 80 studenter med praktiska moment eller annan typ av undervisning kan vara där istället. Lite "ingen kan göra allt, men alla kan kan göra något", typ. Känns som att det är lite förhållningssättet man får ha nu.
 
Läste på DN:s liverapportering nu att Uppsala inför distansundervisning för gymnasieskolan 22-23 oktober (sen kommer höstlov). Om man gör en sån åtgärd bara för två dagar för gymnasiet är det ju lite märkligt att åtgärder inte görs för högskola. Speciellt eftersom den varit ganska "utpekad".

Är ju iofs Uppsala kommun som är huvudman för gymnasieskolan så det är ju på det viset olika frågor. Men blir ju ändå lite märkligt.

Statliga universitet är ju myndigheter och så länge det inte kommer några regeringsbeslut om att bedriva distansundervisning på UU och SLU så är det upp till lärosätena själva (dvs. rektor) att bestämma. Däremot, beroende på vad rektor har beslutat om, så kan enskilda institutioner själva bestämma om de vill gå över till distansundervisning och det är det åtminstone flera av institutionerna på UU som har gjort det, både före och efter beslutet igår. Hur det ser ut på SLU vet jag inte.

Men summa summarum så tror jag att det är mycket svårt att försöka driva igenom ändrad examinationsform i de fall där det inte ens finns beslut om distansundervisning - och framförallt är det inte kursansvarig som fattar ett sådant beslut.
 
Statliga universitet är ju myndigheter och så länge det inte kommer några regeringsbeslut om att bedriva distansundervisning på UU och SLU så är det upp till lärosätena själva (dvs. rektor) att bestämma. Däremot, beroende på vad rektor har beslutat om, så kan enskilda institutioner själva bestämma om de vill gå över till distansundervisning och det är det åtminstone flera av institutionerna på UU som har gjort det, både före och efter beslutet igår. Hur det ser ut på SLU vet jag inte.

Men summa summarum så tror jag att det är mycket svårt att försöka driva igenom ändrad examinationsform i de fall där det inte ens finns beslut om distansundervisning - och framförallt är det inte kursansvarig som fattar ett sådant beslut.
För att inte tala om rättssäker examination! Hade blivit flyförbannad om det ändrats från fysisk till tenta över zoom med så få dagars varsel. Min dator pallar inte zoom så jag hade behövt fixa en annan dator, helst också fixat någonstans att sitta för vår uppkoppling kan vara lite sisådär ibland.
 
För att inte tala om rättssäker examination! Hade blivit flyförbannad om det ändrats från fysisk till tenta över zoom med så få dagars varsel. Min dator pallar inte zoom så jag hade behövt fixa en annan dator, helst också fixat någonstans att sitta för vår uppkoppling kan vara lite sisådär ibland.

Ja, det skulle vara om det ändrades till hemtentamen i så fall.
 
Då så, då verkar det ju finnas ett beslut om att annan examinationsform får ges. Då verkar det så klart lite onödigt motsträvigt av kursansvarig.
Nu undrar jag hur du fick in den betydelsen av mitt inlägg. Att båda säger att de inte vet och pekar på varandra är väl knappast samma sak som att det finns ett beslut?
 
Ja, det skulle vara om det ändrades till hemtentamen i så fall.
Det är ju okej. Frågan är bara vad som står i kursplanen... Fast det går säkert att byta under speciella omständigheter (även om jag är osäker på om "strikta rekommendationer" kan räknas som det). Obs! Mina kommentarer grundar sig inte i att försöka övertala SiZo att det är fel, utan jag tänker lite högt med bakgrund som gammal kårräv ^^
 
Uppsalabor verkar inte bry sig särskilt mycket om skärpta allmänna råden och att det är viktigt att hålla avstånd. Jag var tvungen att uträtta några ärenden på stan (har inte varit nere i centrum på länge annars) och försökte hålla avstånd så gott det gick hela tiden. Det var det många andra som inte gjorde :/ Folk borde väl förstå att det är läge att vara lika duktiga på att hålla avstånd som de var i mars.
 
Det är ju okej. Frågan är bara vad som står i kursplanen... Fast det går säkert att byta under speciella omständigheter (även om jag är osäker på om "strikta rekommendationer" kan räknas som det). Obs! Mina kommentarer grundar sig inte i att försöka övertala SiZo att det är fel, utan jag tänker lite högt med bakgrund som gammal kårräv ^^

Precis, jag menade alltså att det kunde vara mer okej att byta till hemtentamen (än digital tentamen) med kort varsel om det finns ett interimistiskt beslut om att övergå till annan examinationsform om coronasituationen skulle kräva det.

Som du säger kan det också stå i vissa kursplaner att kursansvarig får besluta om annan examinationsform - och då får man ju göra det. Men jag tror att man numera brukar undvika sådana formuleringar av rättssäkerhetsskäl. Framförallt tror jag att UKÄ i allra högsta grad invänder mot det.
 
Nu undrar jag hur du fick in den betydelsen av mitt inlägg. Att båda säger att de inte vet och pekar på varandra är väl knappast samma sak som att det finns ett beslut?

Du skrev att institutionsledning hade svarat att det var upp till läraren att besluta. Jag betvivlar att institutionsledningen på ett så pass ansett lärosäte som SLU skulle göra det om det inte fanns ett beslut om att enskilda lärare får frångå kursplanen. Det förefaller mig helt osannolikt eftersom innehållet i kursplanerna är föreskrifter.
 
Du skrev att institutionsledning hade svarat att det var upp till läraren att besluta. Jag betvivlar att institutionsledningen på ett så pass ansett lärosäte som SLU skulle göra det om det inte fanns ett beslut om att enskilda lärare får frångå kursplanen. Det förefaller mig helt osannolikt eftersom innehållet i kursplanerna är föreskrifter.
Nej det skrev jag inte.
 
Men vad menade du då med att "institutionsledningen som hänvisar till kursansvarig" om det inte handlade om vem det är som ska besluta om examinationsform?
Som i sin tur hänvisar till institutionen, så jag menade precis det jag skrev, att de bara pekar på varandra. Något formellt beslut verkar inte vara taget.

Men jag och flera med mig överväger att inte dyka upp på tentan om den blir på plats.
 
Som i sin tur hänvisar till institutionen, så jag menade precis det jag skrev, att de bara pekar på varandra. Något formellt beslut verkar inte vara taget.

Men jag och flera med mig överväger att inte dyka upp på tentan om den blir på plats.

Jo, så förstod jag också ditt svar. Mitt svar var då att jag inte finner det sannolikt att ledningen på någon av SLUs institutioner skulle påstå att det är kursansvarigs beslut att fatta - om det inte är så att det faktiskt finns något formellt beslut. Kursplanen är ett juridiskt bindande styrdokument som man inte får frångå hipp som happ - inte ens för corona. Alla beslut som fattas i en examinationsprocess måste utgå från den aktuella kursplanen. Står det en examinationsform i kursplanen så går det med andra ord inte bara att ändra. Som @Masqueradee skriver så skulle det strida det mot legalitetsprincipen - det blir rättsosäkert.

Men visst, om vi ponerar att det inte finns något formellt beslut taget om ändrade examinationsformer så är ju saken solklar: Antingen kommer någon på högre ort att fatta beslut om ändrad examinationsform eller så får man finna sig i att tidigare beslutad examinationsform gäller.

Att inte dyka upp på tentamen är så klart ert eget val som ni har rätt att besluta om. Alla studenter är vuxna människor och bestämmer sådant själva.
 
Jo, så förstod jag också ditt svar. Mitt svar var då att jag inte finner det sannolikt att ledningen på någon av SLUs institutioner skulle påstå att det är kursansvarigs beslut att fatta - om det inte är så att det faktiskt finns något formellt beslut. Kursplanen är ett juridiskt bindande styrdokument som man inte får frångå hipp som happ - inte ens för corona. Alla beslut som fattas i en examinationsprocess måste utgå från den aktuella kursplanen. Står det en examinationsform i kursplanen så går det med andra ord inte bara att ändra. Som @Masqueradee skriver så skulle det strida det mot legalitetsprincipen - det blir rättsosäkert.

Men visst, om vi ponerar att det inte finns något formellt beslut taget om ändrade examinationsformer så är ju saken solklar: Antingen kommer någon på högre ort att fatta beslut om ändrad examinationsform eller så får man finna sig i att tidigare beslutad examinationsform gäller.

Att inte dyka upp på tentamen är så klart ert eget val som ni har rätt att besluta om. Alla studenter är vuxna människor och bestämmer sådant själva.
Jag kan ju inte svara för hur det är, bara det vi har fått till oss, och det är att inget beslut är fattat i dagsläget.
 
Ökningen är obehaglig nu, i var by har det gatt fran 17 till 28 posetivt testade pa tva dagar.
Läraren i enda dotterns parallelklass har testat posetivt och nu testas hela parallellklassen.
Pa mannens jobb är det flera som har covid, min man har inte haft direkt kontakt med ngn av dom men dom jobbar pa samma kontor (öppet landskap) och han har haft nära kontakt med personer som haft nära kontakt med dom smittade. Nu har dom tre utbildningsdagar med nästan 30 deltagare, min man tyckte att den skulle ställas in men ledningen bestämde att den skulle genomföras.

Barnen har börjat prata om Halloween, men man och jag är överens om att det inte är lämpligt att ga runt men barnen menar att "alla andra ska ju". Ni som har barn, hur ska ni göra? Och ni som inte har barn i den aldern, vill ni ha besök?

Vi har sagt att vi har ett litet Halloween-party hemma istället. Här ökar antalet fall också alldeles för snabbt för min smak.
 
Barnen har börjat prata om Halloween, men man och jag är överens om att det inte är lämpligt att ga runt men barnen menar att "alla andra ska ju". Ni som har barn, hur ska ni göra? Och ni som inte har barn i den aldern, vill ni ha besök?

I mitt tycke finns det inte ens något att diskutera, för mig är det självklart att det inte finns rimliga skäl till att springa runt och besöka människor man inte umgås med övriga dagar. För små barn skulle man göra Halloween till en lek istället och låta dem gå runt det egna huset och ringa på sin egen dörr, men ett "riktigt" Halloween ser jag inte ens skulle vara en diskussion för mig. Självklart inte. Även barn behöver lära sig att livet inte alltid är som man önskar, och i min mening gör man barnen en otjänst om man inte tar tillfället i akt och låter dem vara delaktiga i att vi alla nu behöver anpassa oss. "Att alla andra får" kommer ni få höra under alla år som barnen bor hemma, så det är lika bra att ni börjar öva på er strategi att hantera det argumentet.

Jag handlar, åker till jobbet vissa dagar och träffar några vänner någon gång ibland, men nog måste det finnas mer värdefulla tillfällen att prioritera umgänge på, om utgångspunkten nu är att man inte kan göra allt man vill, än Halloween? Eller så är jag bara gammalmodig som inte förstår hur stort och viktigt Halloween har blivit...
 
Här har vi varit sjuka i omlopp i snart fyra veckor. Började med halsont och nästäppa för mig. Sen jobbig hosta. Hostan sitter i fortfarande. Inte testat mig så vet inte vad det är.

Dottern har varit hemma från förskolan i snart tre veckor. Var frisk en vecka sen var det igång igen. Snorig som tusan men pigg.

Sist var det makens tur. Halsont, och hosta. Ingen nästäppa. Han tog test idag. Får se vad svaret visar.

Morsan däckade i någon snabbförkylning. Hon gav mig rejäl skrämselhicka då hon inte svarade på mina samtal på 36h. Nu är hon uppe på benen, snorig men pigg. Vill inte ha en repris från hennes influensa eller något ännu värre. Där trodde jag att jag skulle förlora henne.

Just nu lever vi i någon slags isolering. Tur vi har en tomt och skog på baksidan så vi kan rasta både barn och oss själva. Och att det finns pizzerior med utkörning när orken tryter och maten sinar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 254
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
559
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp