Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att folk i mataffären håller avståndet.

Det jag inte förstår är alla som går på AW och ut och festar och absolut måste träffas många! Eller de som går på köpcentrum för skojsskull som om corona inte fanns! Det brukade jag göra, innan pandemin. Men nu, inte en chans!

Nu behöver både jag och dottern nya skor. Jag får se om nån av de affärerna som har såna skor finns här i närheten utan att vi behöver åka till ett köpcentrum...
 
Men oj det var ju en väldigt märklig definition. De enda människor många träffar dagligen är ju sina kollegor.
Jag tänkte på vad Tegnell sa. Han uttryckte att man kan ju fira jul med den närmaste familjen men inte med släktingar man inte träffar så ofta.
Den närmaste familjen brukar ju vara partner, barn föräldrar och ev syskon, men om man träffar någon av den någon gång om året får man väl fundera på om man ska räkna dem till släktingar man inte träffar så ofta, i det här fallet, även om det är närmaste familjen egentligen. Det handlar ju om att inte skapa "nya" kontakter som också är något som tas upp ibland.
 
Eh, närmast familj är inte alls de man träffar ofta? Visst kan man välja att definiera familj annat än via blodsband, men set är väl knappast mötesfrekvensen som spelar in.
Den enda jag träffar dagligen är den jag delar lägenhet med (har svenskan ens ett ord för flatmate?), men hon är inte min familj?

Mina egna föräldrar träffar jag normalt ett par dagar om året, men som jag sa, senast i september 2019 - men de är fortfarande definitivt min närmaste familj.....
Ja de är din närmaste familj, men jag relaterade till vad Tegnell sa om julfirandet. Att man kan fira med sina närmaste, men kanske inte med släktingar som man bara träffar ett par gånger om året.

I mitt fall är min mamma och mina syskon + mina barn min närmaste familj, men i år är min närmaste familj ur smittsynpunkt och julfirande endast mina barn eftersom det är de jag har nära kontakt med, inte mina syskon och min mamma just nu.

Du avgör självklart själv hur du vill göra.
 
Ja de är din närmaste familj, men jag relaterade till vad Tegnell sa om julfirandet. Att man kan fira med sina närmaste, men kanske inte med släktingar som man bara träffar ett par gånger om året.

I mitt fall är min mamma och mina syskon + mina barn min närmaste familj, men i år är min närmaste familj ur smittsynpunkt och julfirande endast mina barn eftersom det är de jag har nära kontakt med, inte mina syskon och min mamma just nu.

Du avgör självklart själv hur du vill göra.

Ja, funderade sen pa att du formodligen syftade till nagot bredare an just min situation.
Det ar ju det dar med nara kontakter och familj som ar svart att satta harda granser kring, eftersom manniskors livssituationer ser sa olika ut. Tanker mig att for en stor familj som bor lantligt med mycket at slakten nara sa ar det kanske inte alls valdigt stor smittorisk att ses tillsammans, for att man mer eller mindre lever i en storre "bubbla" utan externa smittrisker, vs. familjer utspridda over hela landet dar man kanske har barn i olika skolor, jobb ute i samhallet osv.

For mig ar det ju dock inte mycket korrelation mellan nara familjeband och hur ofta jag traffar dem - blir knepigt nar man bor utomlands, men ja, kanner mig hyfsat trygg i min julplan - ska bara diskutera med foraldrarna och sen se hur det utvecklar sig over de narmsta tva manaderna!
 
Jag tänkte på vad Tegnell sa. Han uttryckte att man kan ju fira jul med den närmaste familjen men inte med släktingar man inte träffar så ofta.
Den närmaste familjen brukar ju vara partner, barn föräldrar och ev syskon, men om man träffar någon av den någon gång om året får man väl fundera på om man ska räkna dem till släktingar man inte träffar så ofta, i det här fallet, även om det är närmaste familjen egentligen. Det handlar ju om att inte skapa "nya" kontakter som också är något som tas upp ibland.
Det var väl menat som en avgränsning för dem som har en massa olika släktingar att välja på. Att det är en liten krets av dem som man redan har det mest intensiva umgänget med som ska väljas ut.

Har man bara tre släktingar man öht har någon kontakt med, och inga andra människor som man har tätt umgänge med, så får man så klart fira jul med dem även om det är en fasters kusinbarn som man bara träffar en gång om året. (givet att förhållandena i övrigt inte talar emot det)
 
Ja de är din närmaste familj, men jag relaterade till vad Tegnell sa om julfirandet. Att man kan fira med sina närmaste, men kanske inte med släktingar som man bara träffar ett par gånger om året.

I mitt fall är min mamma och mina syskon + mina barn min närmaste familj, men i år är min närmaste familj ur smittsynpunkt och julfirande endast mina barn eftersom det är de jag har nära kontakt med, inte mina syskon och min mamma just nu.

Du avgör självklart själv hur du vill göra.

Fast han pratade ju inte alls om specifikt närmaste familjen. Och budskapet var ju framför allt att man inte skulle gigantiska släktkalas där man bjuder in allihopa från hela landet.

Det här med att man ska umgås med de man normalt umgås med blir ju också väldigt knasigt tolkat. Det är ju inte så att smittspridningen blir mindre för att man ses ofta om man däremellan utsätter sig för risker för smittspridning. Det är ju mer en beskrivning för att man i en sån här situation inte ska skaffa sig en massa nya kontakter hela tiden.

Om man enbart firar jul med två personer, så har det ju ingen som helst betydelse för smittorisken om dessa två personer är några man träffar fyra dagar i veckan eller en gång om året. Det viktiga är ju att man inte dessutom träffar 22 ytterligare personer direkt innan eller efter, och vad man gör under tiden man träffas.
 
Apropå julen så är jag faktiskt beredd på att det blir en jul hemma själv. Men min mamma är inte riktigt lika beredd på att släppa det, hon funderar på om vi kan sitta vid varsitt bord inne etc. Hon är lite nervös för smittan dock, så jag säger iallafall att jag är förberedd så får vi se vad hon känner när det närmar sig och hur situationen ser ut då.

Men tänker ändå oavsett köpa julklappar och på något vis ge till två andra singlar i min närmsta familj plus föräldrarna. Antingen skicka eller mötas utomhus och utbyta julklappar. Det går bara man vill! 😊


Har dock frågat om det kan möjligen bli lite julmat ändå och fått ett rungande ja tillbaka :angel::rofl:
 
NY Times är mästare på grafik.
Det här levererade de igår angående läget i Europa:

__nytchart-europe.jpg
 
Eller den kanske visst stämmer föresten, såg nu att den var beräknad på 14 dagar, här räknar man på 7 dagar och 7 dagarssnittet ligger på över 400.
Jo, det gör jämförelser väldigt mycket jobbigare när data presenteras på olika sätt. Eller beräknas på olika sätt... Lyssnade på presskonferens från Regionen här igår, visserligen lite halvdisträ, men om jag tolkade det hela rätt, så har de fram till nu rapporterat in alla döda som haft Covid-19 som döda av det, även om det gått mer än 30 dagar sedan de blev friska/sjuka (missade exakt info här). Det skulle ändras nu åtminstone, vilket då skulle minska antalet döda med typ 15%.
 
Jo, det gör jämförelser väldigt mycket jobbigare när data presenteras på olika sätt. Eller beräknas på olika sätt... Lyssnade på presskonferens från Regionen här igår, visserligen lite halvdisträ, men om jag tolkade det hela rätt, så har de fram till nu rapporterat in alla döda som haft Covid-19 som döda av det, även om det gått mer än 30 dagar sedan de blev friska/sjuka (missade exakt info här). Det skulle ändras nu åtminstone, vilket då skulle minska antalet döda med typ 15%.
Man får vara nöjd när det åtminstone i samma rapport, sammanställning, schematiska närbild presenteras enligt samma måttstock...

Vilken region bor du i?
Det kommer dyka upp i de nationella siffrorna som en stor minuspost på onsdag. Kalmar och Östergötland har redan gjort detsamma.
 
Jag blir lite nyfiken på Tyskland som tydligen klarat sig rätt bra där omringad av orange-rött. Om det beror på annat räknesätt eller deras sjukvård.
Tysklands hantering av äldre ser miljoner ljusår annorlunda ut än den svenska, vilket nog är en av de större anledningarna till deras lägre dödssiffror.

Man har ett helt annat ansvar mellan generationerna i Tyskland. Du får t.ex inget studiebidrag om dina föräldrar har pengar. Och då föräldrarna blir gamla, blir det barnens ansvar.
En vanlig lösning blir då att den gamle vårdas i hemmet, med en yngre kvinna från fd östblocket som heltidssköterska. Bättre ur covid-19-synpunkt än det trasiga svenska ädelreformssystemet.

Tyskland hade ju också med marginal flest IVA-platser redan innan pandemin. Det berodde på hur deras sjukförsäkringar är konstruerade, om jag minns rätt.
 
Man får vara nöjd när det åtminstone i samma rapport, sammanställning, schematiska närbild presenteras enligt samma måttstock...

Vilken region bor du i?
Det kommer dyka upp i de nationella siffrorna som en stor minuspost på onsdag. Kalmar och Östergötland har redan gjort detsamma.
Östergötland
 
Vi lämnade Sverige redan i somras. Har inte ångrat detta. Här på solkusten är det underbart väder alltid 😁. Skulle aldrig åka tillbaka till Sverige nu när vi ser hur smittan ökar och sprider sig där. Verkar som man håller på att tappa kontrollen där. Nya kraftigare restriktioner tydligen. Känner mig betydligt tryggare här än i Sverige
 
Vi lämnade Sverige redan i somras. Har inte ångrat detta. Här på solkusten är det underbart väder alltid 😁. Skulle aldrig åka tillbaka till Sverige nu när vi ser hur smittan ökar och sprider sig där. Verkar som man håller på att tappa kontrollen där. Nya kraftigare restriktioner tydligen. Känner mig betydligt tryggare här än i Sverige

Kan du förklara vad som är tryggare med en 4 gånger så hög smittspridning?

För mig verkar det mer tryggt att hålla avstånd här än avstånd där. Förstår utmärkt att det går att känna sig trygg där också. Har mest svårt att se den fantastiska skillnaden till Spaniens fördel i detta.
 
Kan du förklara vad som är tryggare med en 4 gånger så hög smittspridning?

För mig verkar det mer tryggt att hålla avstånd här än avstånd där. Förstår utmärkt att det går att känna sig trygg där också. Har mest svårt att se den fantastiska skillnaden till Spaniens fördel i detta.
Därför att ni har skitväder och vi här har soligt och fint. Virus trivs i skitväder. Såg att IVA i Uppsala nu har fullbelagt....... redan 🤔 och då har andra vågen knappt börjat. Idag har vi +22 grader 😋
 
Därför att ni har skitväder och vi här har soligt och fint. Virus trivs i skitväder. Såg att IVA i Uppsala nu har fullbelagt....... redan 🤔 och då har andra vågen knappt börjat. Idag har vi +22 grader 😋
Shh den svenska modellen är fullkomlig och i den ingår moralpolisernas pekpinnar vad som är acceptabelt eller inte för tillfället, ty det kan ändras om Tegnell haft fel.. igen..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 248
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp