Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Shh den svenska modellen är fullkomlig och i den ingår moralpolisernas pekpinnar vad som är acceptabelt eller inte för tillfället, ty det kan ändras om Tegnell haft fel.. igen..

Det vore nog en bättre strategi, att anbefalla klimatet att ge oss 22 grader november ut. Ett vetenskapligt förhållningssätt verkar överlägset, framför ett politiserat, och personligen är jag grymt tacksam att bo i detta land under denna tid. Men jag kanske lever i en bubbla där både arbetsgivare, medmänniskor, hotellägare och andra tar sitt ansvar och ser till att smittspridningsriskerna hålls nere. Utan att ta till åtgärder som skadar mycket mer än nyttan. Sedan i april har jag levt i en helt annan värld än den innan, och det har inte ändrat sig nästan alls. Det är restriktioner grande mot hur det var innan.
 
Vi lämnade Sverige redan i somras. Har inte ångrat detta. Här på solkusten är det underbart väder alltid 😁. Skulle aldrig åka tillbaka till Sverige nu när vi ser hur smittan ökar och sprider sig där. Verkar som man håller på att tappa kontrollen där. Nya kraftigare restriktioner tydligen. Känner mig betydligt tryggare här än i Sverige
Ja det är möjligt att Sverige håller på att tappa kontrollen, tur för dig att du är trygg i Spanien som redan tappat kontrollen och har långt större smittspridning och stora dödstal så behöver du inte oroa dig för det, det har ju redan inträffat.
 
Men jag kanske lever i en bubbla där både arbetsgivare, medmänniskor, hotellägare och andra tar sitt ansvar och ser till att smittspridningsriskerna hålls nere.
🤣🤣🤣. Vi läser att krogar får stänga för att dom INTE tar ansvar. Vi läser att kollektivtrafik inte tar ansvar det körs med fulla bussar lite här o var. Senast i dag på svensk TV så ger allmänheten svidande kritik för att folk ( ungdomar) inte visar hänsyn och som orsak tror man att folk är less på pekpinnar och skiter i alla uppmaningar. Det är ju därför som ni nu har lavinartad smittspridning i Sverige
 
Därför att ni har skitväder och vi här har soligt och fint. Virus trivs i skitväder. Såg att IVA i Uppsala nu har fullbelagt....... redan 🤔 och då har andra vågen knappt börjat. Idag har vi +22 grader 😋
Du kanske ta lite snack med viruset och upplysa det om att det egentligen inte trivs och inte borde sprida sig i spanien.

Belastningen på sjukvården är för övrigt större i Spanien.
 
🤣🤣🤣. Vi läser att krogar får stänga för att dom INTE tar ansvar. Vi läser att kollektivtrafik inte tar ansvar det körs med fulla bussar lite här o var. Senast i dag på svensk TV så ger allmänheten svidande kritik för att folk ( ungdomar) inte visar hänsyn och som orsak tror man att folk är less på pekpinnar och skiter i alla uppmaningar. Det är ju därför som ni nu har lavinartad smittspridning i Sverige
Det är klart det finns brister i Sverige också, det styrs ju i och av människor! Den som inte tror det är nog ute och cyklar. Eller kör husbil i Spanien.

Men jag är väldigt glad över att jag bor i Sverige trots allt. Vi ligger inte så illa till som flera andra länder och när vi om några år ser tillbaka och räknar in , inte bara alla som dog med ocivd-19, utan också arbetslöshet, självmord, psykiskt lidande, kvinno- och barnmisshandel mm och jämför med andra så tror jag inte att tex Spanien eller många andra länder kan slå sig så jävla bra för bröstet.
Faktum är att det finns mer här i livet än covid-19 och det landet som kommer klara sig bäst ur den här krisen är det landet som försöker se till hela folkhälsan på stort och inte bara covid-19. Vi kommer att dras med det här ett bra tag, det går inte att isolera/ lock downa bort. Bara leva igenom.
 
Jag håller helt med @Enya - Covidhanteringen handlar om så mycket mer än bara sjukdomssiffrorna, det handlar om en samhällsbalans också, och ekonomi.
Den värld som till exempel beskrivs av @Sonnenschein i en annan tråd om hur smittan hanteras på kryssning känns helt omöjlig för mig, så vill jag inte leva i min vardag. Jag skulle bli helt neurotisk och säkert många andra med mig.
Till och med hanteringen här i Skottland känns over the top (och den är inte jätteextrem just nu egentligen) och det är otroligt tydligt hur trötta och uppgivna människor är över hela situationen.
 
Jag håller helt med @Enya - Covidhanteringen handlar om så mycket mer än bara sjukdomssiffrorna, det handlar om en samhällsbalans också, och ekonomi.
Den värld som till exempel beskrivs av @Sonnenschein i en annan tråd om hur smittan hanteras på kryssning känns helt omöjlig för mig, så vill jag inte leva i min vardag. Jag skulle bli helt neurotisk och säkert många andra med mig.
Till och med hanteringen här i Skottland känns over the top (och den är inte jätteextrem just nu egentligen) och det är otroligt tydligt hur trötta och uppgivna människor är över hela situationen.
Jag skulle inte heller klara av att leva så, det är därför jag tycker att Sveriges strategi i grunden faktiskt är bra. Vi har rätt mycket frihet, men mycket eget ansvar och för att orka i längden tror jag att det systemet är bäst. Människor är ett flockdjur och att leva instängda med begränsningar tär, inte konstigt att folk börjar tröttna. Att folk i Sverige börjar tröttna är inte konstigt heller för trots allt, även om rekommendationer inte är lag som i många andra länder tar vi dem som det och följer dem och de inskränker rejält på våra liv. Jag förstår att restriktionerna för äldre har släppts, FHM sa ju det på presskonferensen också, de har sett att de har blivit för isolerade och mår för dåligt nu, jag ser samma i min närhet, äldre som mår dåligt, riskgrupper som tappat livslusten. De riskerar ju att bli pinnar i statistiken ändå även om de inte rent direkt blir sjuka av covid-19.

Egentligen tycker jag vi borde sluta fokusera på att räkna siffror. "Nu har så många dött med covid-19". Jaha men att självmorden har ökat i länder med hårdare lock downs, borde inte det finnas med i deras statistik? De har ju dött av covid-19 de också egentligen.

Vad har ni för restriktioner nu?
 
Men det blir lite konstigt om man hoppas på att nu fullbokade hotell ska tömmas när folk börjar följa rekommendationerna så man själv kan passa på och bryta samma rekommendationer genom att boka ett besök?
 
Jag skulle inte heller klara av att leva så, det är därför jag tycker att Sveriges strategi i grunden faktiskt är bra. Vi har rätt mycket frihet, men mycket eget ansvar och för att orka i längden tror jag att det systemet är bäst. Människor är ett flockdjur och att leva instängda med begränsningar tär, inte konstigt att folk börjar tröttna. Att folk i Sverige börjar tröttna är inte konstigt heller för trots allt, även om rekommendationer inte är lag som i många andra länder tar vi dem som det och följer dem och de inskränker rejält på våra liv. Jag förstår att restriktionerna för äldre har släppts, FHM sa ju det på presskonferensen också, de har sett att de har blivit för isolerade och mår för dåligt nu, jag ser samma i min närhet, äldre som mår dåligt, riskgrupper som tappat livslusten. De riskerar ju att bli pinnar i statistiken ändå även om de inte rent direkt blir sjuka av covid-19.

Egentligen tycker jag vi borde sluta fokusera på att räkna siffror. "Nu har så många dött med covid-19". Jaha men att självmorden har ökat i länder med hårdare lock downs, borde inte det finnas med i deras statistik? De har ju dött av covid-19 de också egentligen.

Vad har ni för restriktioner nu?
Men såklart behöver vi fokusera på siffror, och vill man få ett grepp om själva sjukdomen och få bukt på den så kan man såklart inte räkna med självmord till följd av lockdowns i samma veva.
 
Jag håller helt med @Enya - Covidhanteringen handlar om så mycket mer än bara sjukdomssiffrorna, det handlar om en samhällsbalans också, och ekonomi.
Den värld som till exempel beskrivs av @Sonnenschein i en annan tråd om hur smittan hanteras på kryssning känns helt omöjlig för mig, så vill jag inte leva i min vardag. Jag skulle bli helt neurotisk och säkert många andra med mig.
Till och med hanteringen här i Skottland känns over the top (och den är inte jätteextrem just nu egentligen) och det är otroligt tydligt hur trötta och uppgivna människor är över hela situationen.
Hade missat en feberkoll idag. Fick en lapp till hytten om att genast uppsöka receptionen och göra en. Det är uppbyggt så att temp tas innan inträde till mat eller show. Och att man visar att man handspritar sig innan mat eller show. Kan också tillägga att resenärsantalet är 400 ombord. På ett stort skepp som tar flera tusen i vanliga fall. Alltså färre än ett fullsatt snabbtåg i Sverige. Inga problem att hålla avstånd. Såg dessutom att personalen sprutar descinferingsmedel i teatersalongen efter vi sett dagens föreställning. De gör verkligen allt för att det ska gå bra för oss.
 
Hade missat en feberkoll idag. Fick en lapp till hytten om att genast uppsöka receptionen och göra en. Det är uppbyggt så att temp tas innan inträde till mat eller show. Och att man visar att man handspritar sig innan mat eller show. Kan också tillägga att resenärsantalet är 400 ombord. På ett stort skepp som tar flera tusen i vanliga fall. Alltså färre än ett fullsatt snabbtåg i Sverige. Inga problem att hålla avstånd. Såg dessutom att personalen sprutar descinferingsmedel i teatersalongen efter vi sett dagens föreställning. De gör verkligen allt för att det ska gå bra för oss.

Vilken tur du har som är i säkerhet och därför inte behöver oroa dig över pesthålet Sverige :)
 
Hade missat en feberkoll idag. Fick en lapp till hytten om att genast uppsöka receptionen och göra en. Det är uppbyggt så att temp tas innan inträde till mat eller show. Och att man visar att man handspritar sig innan mat eller show. Kan också tillägga att resenärsantalet är 400 ombord. På ett stort skepp som tar flera tusen i vanliga fall. Alltså färre än ett fullsatt snabbtåg i Sverige. Inga problem att hålla avstånd. Såg dessutom att personalen sprutar descinferingsmedel i teatersalongen efter vi sett dagens föreställning. De gör verkligen allt för att det ska gå bra för oss.
Är du säker på att det inte är till din cell de skickade meddelandet?

Alltså jag fattar inte hur du står ut. Vad har man för nöje av en resa när det man kan berätta är att "idag kallades vi till receptionen för att vi missat ta tempen" eller "Idag har jag spritat händerna under övervakning 5 gånger".
 
Hade missat en feberkoll idag. Fick en lapp till hytten om att genast uppsöka receptionen och göra en. Det är uppbyggt så att temp tas innan inträde till mat eller show. Och att man visar att man handspritar sig innan mat eller show. Kan också tillägga att resenärsantalet är 400 ombord. På ett stort skepp som tar flera tusen i vanliga fall. Alltså färre än ett fullsatt snabbtåg i Sverige. Inga problem att hålla avstånd. Såg dessutom att personalen sprutar descinferingsmedel i teatersalongen efter vi sett dagens föreställning. De gör verkligen allt för att det ska gå bra för oss.

Det låter absolut gräsligt. Jag skulle inte kunna tänka på Någonting annat än eventuell smitta i en sådan miljö - men om du trivs är det förstås bra för dig.
 
Är du säker på att det inte är till din cell de skickade meddelandet?

Alltså jag fattar inte hur du står ut. Vad har man för nöje av en resa när det man kan berätta är att "idag kallades vi till receptionen för att vi missat ta tempen" eller "Idag har jag spritat händerna under övervakning 5 gånger".
Jag spritar händerna hela tiden hemma också på jobbet, efter jag varit i affären osv. Vad är det betungande i det? Vad är det dåliga i att ta tempen? Blir världen bättre av att fler företag går i konkurs fler arbetslösa osv? Hade de inte tagit tempen så hade de varit ansvarslösa.
 
I en miljö som garanterat är renare än någon annan offentlig miljö i Sverige.

Jag är inte orolig för smittan så mycket som hur situationen påverkar ekonomin, arbetsmiljön och livet. Det finns inte en chans att jag skulle orka leva någon längre tid som ni verkar göra på kryssningen, och samtidigt kunna njuta av livet då och då. Renligheten är med andra ord inte min prio, min prio är att hitta någon slags vettig balans och det du beskriver är långt ifrån hur jag vill ha min vardag.
Jag bor inte i Sverige.

Edit: Jag blir också lite nyfiken på hur situationen hanteras om någon visar febertemp och sedan testat positivt på kryssningen. Måste alla passagerare isoleras då eller bara personal som varit i direktkontakt med den smittade- och vidare passagerare DE varit i direktkontakt med?
 
Vår hemska miljö när man äter i fd ”buffén”.
 

Bifogade filer

  • 8BCEB881-D739-462D-B50A-5D66E7C76257.jpeg
    8BCEB881-D739-462D-B50A-5D66E7C76257.jpeg
    331 KB · Visningar: 85
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 710
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
575
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
782
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
646
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp