Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag foljer inte traden men det verkar inte som om det har avhandlats - hur tanker ni har kring julfirande och eventuellt resande/familjetraffande i samband med jul?
Inget alls? Mindre an vanligt eller ungefar som vanligt?

Jag bor ju utomlands (UK) och har pga resande innan pandemin (spenderade forra vintern i NZ) inte varit hemma i Sverige sedan September 2019.
I UK har jag vanner men ingen familj, sa jag vill nog helst hem - miljoombyte kanns som en fantastisk lyx dartill! Mina foraldrar, eller framst pappa ar lite orolig kring Corona - vi pratade om att jag skulle komma hem i Augusti da smittnivaerna anda var ganska laga, men pappa foredrog da att jag avvaktade lite langre.

Planen som jag hoppas diskutera med mina foraldrar ar da att flyga hem typ 10 dagar innan jul, testa mig pa kopenhamns flygplats nar jag landar, och sedan sjalvisolera i en hyrd stuga i en vecka, och sedan aka hem till foraldrarna.
Det kanns i min bok som en hyfsad avvagning dar man andra ar ganska riskavig. Har i UK behover man isolera i 14 dagar vid inresa fran nastan nagot land - jag vet att detta inte galler i sverige, men vill absolut minimera risken mot mina foraldrar, som bada ar 60+
Vi åker ingenstans, men det brukar vi å andra sidan inte göra heller.
Men din plan verkar väl rimlig. Du kan ju börja med att leva "så isolerat det går" där du bor nu. Och hålla tummarna att det går bra på flyget. Sen vet ju ingen hur smittläget ser ut om 2 månader.
 
Jag foljer inte traden men det verkar inte som om det har avhandlats - hur tanker ni har kring julfirande och eventuellt resande/familjetraffande i samband med jul?
Inget alls? Mindre an vanligt eller ungefar som vanligt?

Jag bor ju utomlands (UK) och har pga resande innan pandemin (spenderade forra vintern i NZ) inte varit hemma i Sverige sedan September 2019.
I UK har jag vanner men ingen familj, sa jag vill nog helst hem - miljoombyte kanns som en fantastisk lyx dartill! Mina foraldrar, eller framst pappa ar lite orolig kring Corona - vi pratade om att jag skulle komma hem i Augusti da smittnivaerna anda var ganska laga, men pappa foredrog da att jag avvaktade lite langre.

Planen som jag hoppas diskutera med mina foraldrar ar da att flyga hem typ 10 dagar innan jul, testa mig pa kopenhamns flygplats nar jag landar, och sedan sjalvisolera i en hyrd stuga i en vecka, och sedan aka hem till foraldrarna.
Det kanns i min bok som en hyfsad avvagning dar man andra ar ganska riskavig. Har i UK behover man isolera i 14 dagar vid inresa fran nastan nagot land - jag vet att detta inte galler i sverige, men vill absolut minimera risken mot mina foraldrar, som bada ar 60+
Det blir nog som vanligt; jag, mamma, mormor och morfar. Kanske att vi åker ned till kusinen som fyller år. Vi umgås ganska tight ändå, så det blir ingen skillnad (om ingen är sjuk dvs!).
 
@Stefffie - från SVT:s rapportering av dagens presskonferens:

"Ett mindre julfirande med familjen är ok även för personer över 70, säger Anders Tegnell. Men några större firanden bör inte genomföras, inte heller bland yngre personer.

- Det har vi sagt hela tiden. Då är risken för smittspridningen stor."

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset (idag kl 14.42).

Hur är det att landa i Köpenhamn som svensk? En svensk vän till mig som också bor i London höll på att inte komma tillbaka hem i våras då hen var i Sverige och hälsade på familjen. Danmark stängde gränsen och hen kom inte till flyget utan fick köpa ny biljett från Sverige. Detta var precis när allt tog fart så jag gissar att det finns andra rutiner för att ta sig till/från flyget nu, men det kanske är bra att dubbelkolla.

Själv har jag ingen aning vad jag ska göra i jul. Ofta åker jag utomlands, men det lär inte hända i år.
 
Jag foljer inte traden men det verkar inte som om det har avhandlats - hur tanker ni har kring julfirande och eventuellt resande/familjetraffande i samband med jul?
Inget alls? Mindre an vanligt eller ungefar som vanligt?

Jag bor ju utomlands (UK) och har pga resande innan pandemin (spenderade forra vintern i NZ) inte varit hemma i Sverige sedan September 2019.
I UK har jag vanner men ingen familj, sa jag vill nog helst hem - miljoombyte kanns som en fantastisk lyx dartill! Mina foraldrar, eller framst pappa ar lite orolig kring Corona - vi pratade om att jag skulle komma hem i Augusti da smittnivaerna anda var ganska laga, men pappa foredrog da att jag avvaktade lite langre.

Planen som jag hoppas diskutera med mina foraldrar ar da att flyga hem typ 10 dagar innan jul, testa mig pa kopenhamns flygplats nar jag landar, och sedan sjalvisolera i en hyrd stuga i en vecka, och sedan aka hem till foraldrarna.
Det kanns i min bok som en hyfsad avvagning dar man andra ar ganska riskavig. Har i UK behover man isolera i 14 dagar vid inresa fran nastan nagot land - jag vet att detta inte galler i sverige, men vill absolut minimera risken mot mina foraldrar, som bada ar 60+
Träffar du personerna daglig dags så absolut! Annars som det är nu är det dumt att planera in firande. Att resa utomlands blir ytterligare ett riskmoment. Så svar nej. Tyvärr :(
 
@Stefffie - från SVT:s rapportering av dagens presskonferens:

"Ett mindre julfirande med familjen är ok även för personer över 70, säger Anders Tegnell. Men några större firanden bör inte genomföras, inte heller bland yngre personer.

- Det har vi sagt hela tiden. Då är risken för smittspridningen stor."

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset (idag kl 14.42).

Hur är det att landa i Köpenhamn som svensk? En svensk vän till mig som också bor i London höll på att inte komma tillbaka hem i våras då hen var i Sverige och hälsade på familjen. Danmark stängde gränsen och hen kom inte till flyget utan fick köpa ny biljett från Sverige. Detta var precis när allt tog fart så jag gissar att det finns andra rutiner för att ta sig till/från flyget nu, men det kanske är bra att dubbelkolla.

Själv har jag ingen aning vad jag ska göra i jul. Ofta åker jag utomlands, men det lär inte hända i år.

Jag kollade upp detta i augusti nar resande sist var aktuellt, och det verkade gorbart med transit fran Sverige, men reglerna andras ju standigt och med kort notis, sa det finns ju inte nagra garantier.
Jag har ett jobb dar jag kan jobba hemma, sa kommer bara att kopa en enkelbiljett till sverige, och sedan se hur bra det gar att bo med familjen innan jag bestammer mig for nar jag aker hem - kan vara trevligt att stanna en extra vecka eller tva istallet for att aka tillbaka till London i januari....

Kanner mig dock inte sa orolig for att fastna - resandet kommer sakert ta langre tid an vanligt, och kanske behova planeras om, men att jag skulle bli helt fast i ett land kanns osannolikt (men 2020 ar val ett osannolikt ar)
 
Jag foljer inte traden men det verkar inte som om det har avhandlats - hur tanker ni har kring julfirande och eventuellt resande/familjetraffande i samband med jul?
Inget alls? Mindre an vanligt eller ungefar som vanligt?

Jag bor ju utomlands (UK) och har pga resande innan pandemin (spenderade forra vintern i NZ) inte varit hemma i Sverige sedan September 2019.
I UK har jag vanner men ingen familj, sa jag vill nog helst hem - miljoombyte kanns som en fantastisk lyx dartill! Mina foraldrar, eller framst pappa ar lite orolig kring Corona - vi pratade om att jag skulle komma hem i Augusti da smittnivaerna anda var ganska laga, men pappa foredrog da att jag avvaktade lite langre.

Planen som jag hoppas diskutera med mina foraldrar ar da att flyga hem typ 10 dagar innan jul, testa mig pa kopenhamns flygplats nar jag landar, och sedan sjalvisolera i en hyrd stuga i en vecka, och sedan aka hem till foraldrarna.
Det kanns i min bok som en hyfsad avvagning dar man andra ar ganska riskavig. Har i UK behover man isolera i 14 dagar vid inresa fran nastan nagot land - jag vet att detta inte galler i sverige, men vill absolut minimera risken mot mina foraldrar, som bada ar 60+
Det blir inget julfirande. Jag jobbar på förskola, tätt intill små barn och vuxna. Vill inte riskera att dra hem någon smitta till mina föräldrar. Det längsta jag har träffat dem sedan mars var för ett par veckor sedan när vi firade min brorsons födelsedag med grillning och tårta utomhus. Det lär ju inte funka med sådana tillställningar vid juletid.
 
Vi kommer inte fira jul annat än med de vi bor och umgås med till vardags, typ vuxna barnen.

Mina föräldrar har varit isolerade sedan början så de kommer inte träffa oss.

För oss är det ganska skönt då det är en del åkande på jul.
 
Inget slaktfirande? Ens med narmast familj?
Närmaste familj är ju de du träffar ofta, nästan eller i stort sett dagligen, och där är blodsbanden egentligen det oviktiga så sätt. Träffar du dina föräldrar ofta, i stort sett dagligen?
 
Senast ändrad:
Vi kommer inte fira jul annat än med de vi bor och umgås med till vardags, typ vuxna barnen.

Mina föräldrar har varit isolerade sedan början så de kommer inte träffa oss.

För oss är det ganska skönt då det är en del åkande på jul.
Vi brukar fira jul med mamma och mina syskon, vi träffas vanligtvis väldigt ofta. Jag har dock inte träffat varken syskon eller min mamma sedan den 1 augusti, innan dess var i februari. Så i år firar jag och barnen jul hemma utan dem. Det kommer fler jular och om det inte gör det, tänker jag att jag får trots allt försöka vara tacksam för de jag haft med dem och att jag förr eller senare ändå kommer fira utan dem.
 
Jag skulle inte heller prioritera familjejul i år faktiskt. Jag vet inte hur familjen därhemma kommer att göra men jag hoppas att de är kloka och skypar. Vi är ju rätt vana vid det redan. :D
 
Närmaste familj är ju de du träffar ofta, nästan eller i stort sett dagligen, och där är blodsbanden egentligen det oviktiga så sätt. Träffar du dina föräldrar ofta, i stort sett dagligen?

Eh, närmast familj är inte alls de man träffar ofta? Visst kan man välja att definiera familj annat än via blodsband, men set är väl knappast mötesfrekvensen som spelar in.
Den enda jag träffar dagligen är den jag delar lägenhet med (har svenskan ens ett ord för flatmate?), men hon är inte min familj?

Mina egna föräldrar träffar jag normalt ett par dagar om året, men som jag sa, senast i september 2019 - men de är fortfarande definitivt min närmaste familj.....
 
Jag foljer inte traden men det verkar inte som om det har avhandlats - hur tanker ni har kring julfirande och eventuellt resande/familjetraffande i samband med jul?
Inget alls? Mindre an vanligt eller ungefar som vanligt?

Jag bor ju utomlands (UK) och har pga resande innan pandemin (spenderade forra vintern i NZ) inte varit hemma i Sverige sedan September 2019.
I UK har jag vanner men ingen familj, sa jag vill nog helst hem - miljoombyte kanns som en fantastisk lyx dartill! Mina foraldrar, eller framst pappa ar lite orolig kring Corona - vi pratade om att jag skulle komma hem i Augusti da smittnivaerna anda var ganska laga, men pappa foredrog da att jag avvaktade lite langre.

Planen som jag hoppas diskutera med mina foraldrar ar da att flyga hem typ 10 dagar innan jul, testa mig pa kopenhamns flygplats nar jag landar, och sedan sjalvisolera i en hyrd stuga i en vecka, och sedan aka hem till foraldrarna.
Det kanns i min bok som en hyfsad avvagning dar man andra ar ganska riskavig. Har i UK behover man isolera i 14 dagar vid inresa fran nastan nagot land - jag vet att detta inte galler i sverige, men vill absolut minimera risken mot mina foraldrar, som bada ar 60+
Vi kommer vara hos min mamma som vanligt över julen. Jag med sambo + barn samt min bror.
Sambon kommer hälsa på sin mamma innan han kommer bara (han åker på själva julafton pga djuren hemma).
Mamma är 70+, men mår så mycket bättre när vi träffas igen. I somras var vi tex ute i sommarstugan väldigt mycket, hon och jag och sonen. Sonen var inte hos dagmamma alls då och vid stugan passerar inte många människor.
 
Tycker förresten att det finns många fler aspekter i detta. Och det är ju också så FHM har resonerat när de ändrat rekommendationerna för 70+.

Tex min svärfar är 70+, relativt nybliven änkling, och har levt mer eller mindre isolerad sen mars. Jag är inte alls säker på att ett isolerat julfirande hemma för honom är det bästa ur ett hälsoperspektiv. Vi har dock inte bestämt hur vi ska göra över jul, men han är väldigt bestämd att han vill fira med oss.
 
Har året börjat handla till 2 äldre som åter inte vågar åka till affären. Folk bryr sig inte att hålla avstånd längre här omkring samtidigt som det åter ökar med antalet smittade.

Jag blir så trött på folk, bara jag, jag, jag hela tiden:arghh::arghh::arghh:
 
Julafton brukar vi fira bara vi, ev med svärmor och hennes man.
En juldag brukar vi bli bjudna pa resturang med svärfar, hans särbo och hela hennes släkt. Jag är inte direkt ledsen för att det inte blir av iar 🤐 .

Vi har även börjat kolla pa om vi ska ta in pa hotell över jul, ett litet bara 30 min härifran i en skidort. Just nu är det fullbokat men om Tyskland och Holland har kvar resevarningen här även vid jul sa blir det mesta nog ledigt igen. Da känns det även som att risken inte är större där än här + att man stötar lokala sma turisktföretagare som kommer fa en tuff vinter iar. Men vi far se hur läget ser ut om 2 manader, mkt kan hända. För 6v infördes färgerna här, da var alla utom ngt omrade grönt. Idag blir ytterligare 12 omraden röda och 20 nya oranga. Allt runt omkring oss är nu rött.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 267
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
559
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp