Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte orolig för smittan så mycket som hur situationen påverkar ekonomin, arbetsmiljön och livet. Det finns inte en chans att jag skulle orka leva någon längre tid som ni verkar göra på kryssningen, och samtidigt kunna njuta av livet då och då. Renligheten är med andra ord inte min prio, min prio är att hitta någon slags vettig balans och det du beskriver är långt ifrån hur jag vill ha min vardag.
Jag bor inte i Sverige.
Min bästa kompis i Glasgow har aldrig mått sämre rent psykiskt. Pratat med honom dagligen och han skulle ge en arm bara för att kunna ha möjligheten att byta med mig på skeppet och min resa. Vi är ju alla olika.
 
Min bästa kompis i Glasgow har aldrig mått sämre rent psykiskt. Pratat med honom dagligen och han skulle ge en arm bara för att kunna ha möjligheten att byta med mig på skeppet och min resa. Vi är ju alla olika.

Men varför? De är ju i princip i liten lockdown där. Måste ju kännas tryggt och säkert.
Och jag säger ju att jag är orolig för hur folk mår - jag tror ingalunda att obligatorisk tempkoll tre gånger om dagen (annars skickar staten en arg lapp) är rätt väg att gå.

Du svarade inte på min fråga heller, jag är nyfiken. :)
 
Men varför? De är ju i princip i lockdown där. Måste ju kännas tryggt och säkert.
Och jag säger ju att jag är orolig för hur folk mår - jag tror ingalunda att obligatorisk tempkoll tre gånger om dagen (annars skickar staten en arg lapp) är rätt väg att gå.

Du svarade inte på min fråga heller, jag är nyfiken. :)
Håller man hygienen, håller avstånd och är inte ute när man är sjuk så är det ju inga problem. Precis som vi lever på båten. Grejen är ju att de kollar så att ingen har feber. Får man influensaliknande symptom ska man ringa skeppsläkare på 115 och isoleras. Precis som hemma. Men hemma har vi ju även en sorts sedlighetspolis i det offentliga och på nätet som försöker moralisera vad som är rätt och fel.
 
Håller man hygienen, håller avstånd och är inte ute när man är sjuk så är det ju inga problem. Precis som vi lever på båten. Grejen är ju att de kollar så att ingen har feber. Får man influensaliknande symptom ska man ringa skeppsläkare på 115 och isoleras. Precis som hemma. Men hemma har vi ju även en sorts sedlighetspolis i det offentliga och på nätet som försöker moralisera vad som är rätt och fel.
Såklart, det låter ju fint och bra. Skillnaden är ju bara att hemma kan man isolera sig Hemma, precis som alla man varit i kontakt med. På en kryssning är det ju ändå rätt intensivt samma personer som ständigt är i omlopp, samma personal, samma ytor. Ska de som varit i kontakt med en som eventuellt testat positivt inte isoleras alls, och vad händer när man kommer hem, måste man stanna på båten tills man testat negativt?

Jag jobbar själv inom hospitality och vi är otroligt noga - det är masker och sanitering och avstånd och fan och hans moster tills man håller på att gå i spinn, men smitta kan ju ändå hända. Jag tror att det är helt fel väg att gå att tro att det här nu ska vara någon slags norm och att vi alla ska försöka sitta i en sanitetsbubbla och tro att vi är säkra. Det är inte ett sunt sätt att leva och jag tycker personligen att det känns hysteriskt snarare än avslappnande. The show must go on, helt enkelt.
 
Jag spritar händerna hela tiden hemma också på jobbet, efter jag varit i affären osv. Vad är det betungande i det? Vad är det dåliga i att ta tempen? Blir världen bättre av att fler företag går i konkurs fler arbetslösa osv? Hade de inte tagit tempen så hade de varit ansvarslösa.

Varför spritar du händerna så ofta? Det funkar precis lika bra mot viruset att tvätta med varmt vatten och tvål. I offentliga miljöer är det ju enklare med spritning. Men varför sprutar du hemma när du kommit hem från affären? Jag tvättar mina händer med varmt vatten och tvål varje gång jag kommer hem. Jag har inte ens nån handsprit hemma. Varför skulle när jag har tvål?
 
Varför spritar du händerna så ofta? Det funkar precis lika bra mot viruset att tvätta med varmt vatten och tvål. I offentliga miljöer är det ju enklare med spritning. Men varför sprutar du hemma när du kommit hem från affären? Jag tvättar mina händer med varmt vatten och tvål varje gång jag kommer hem. Jag har inte ens nån handsprit hemma. Varför skulle när jag har tvål?
Nu var frågan inte till mig men svarar på varför jag spritar och inte tvättar. Jag får exem nu denna årstid och att tvätta händerna eller sprita ofta är skillnaden mellan att ha exem på händer eller inte.
 
Senast ändrad:
Far man det? Hos oss gäller karantän till man har fatt ett (negativt) testresultat.
Det är inte förbjudet att gå ut med symtom men om man vet om att man är sjuk och ändå går ut/till jobbet etc. så kan man bli åtalad eftersom covid-19 är klassad som en samhällsfarlig sjukdom.
Är väl redan två som blivit polisanmälda/åtalade pga att de gått till jobbet med covid. En hade iaf gått till jobbet, den andra minns jag inte hur det låg till.
 
Jag spritar händerna hela tiden hemma också på jobbet, efter jag varit i affären osv. Vad är det betungande i det? Vad är det dåliga i att ta tempen? Blir världen bättre av att fler företag går i konkurs fler arbetslösa osv? Hade de inte tagit tempen så hade de varit ansvarslösa.

Vi är helt enkelt bara några som ser större likheter med en anstaltsvistelse än en kryssning på den beskrivning du gett. För mig är mängder av tvingande åtgärder med inkluderad övervakning något som ger en total ofrihetskänsla, vilket inte är vad jag söker på en semester. När det egentligen bara handlar om att hålla avstånd, hygien och hålla nere antalet fysiska kontakter.

Men om man ser den här typen av massiv blandning av effektiva åtgärder och spel för galleriet-saker, som en bra semester ändå - varför inte? Om man kan acceptera att resande i sig just nu är en risk att hamna i karantän vid ändrade regler. Jag tror inte riskerna måste vara större på den kryssningen än vad de är för någon som klarar de enkla åtgärderna i sin hemmasituation. Allt handlar om hur väl reglerna efterlevs av de som är ikring en. Möjligen är det lite för många människor som inte brukar träffas på liten yta, men å andra sidan väl övervakade och inte tillsammans på det viset.
 
Men såklart behöver vi fokusera på siffror, och vill man få ett grepp om själva sjukdomen och få bukt på den så kan man såklart inte räkna med självmord till följd av lockdowns i samma veva.
Jag kanske helt misslyckades att förmedla i mitt inlägg att jag menar att det är för stor fokus på enbart döda med covid-19 och den jämförelsen mellan länderna som finns i dag=när man nästan pratar om vilket land som är bäst och vilket som är sämst.

Att man helt enkelt inte bara kan se till de siffrorna i en pandemi. Att en pandemi innebär så mycket mer än döda i just sagda sjukdom, så de länder som har två döda i en sjukdom men en ofantlig stor ökning av självmord, hustrumord, kvinno- och barnmisshandel, psykisk ohälsa som vården inte har möjlighet och tid att ta hand om pga lock down, fysiskt lidande (såg i en annan covid-tråd om diskussion om att man bara fick gå akut till en tandläkare i Storbritannien i våras tex), arbetslöshet och konkurser och barn som missar massor med utbildning, säg mig har de klarat sig bättre än de länder som har tex medel antal döda, men färre självmord, misshandel , osv, som ser till hela folkhälsan?

I slutändan när man ser på överdödligheten tror jag inte Sverige ligger så illa till, våra barn kommer inte ha tagit så stor skada som många andra då de har gått i skola under hela pandemin, arbetslösheten är stor men finns länder den är större i och Sverige har större förmåga att återhämta sig än andra länder eftersom det fysiska och psykiska måendet är i ett bättre ursprungsläge när det är över. Självklart är allting inte bra i Sverige, men det är inte uselt och inte sämst och inte skit, som så många vill framhålla. Man måste tänka på mer än hur många som dör med covid-19.
 
Varför spritar du händerna så ofta? Det funkar precis lika bra mot viruset att tvätta med varmt vatten och tvål. I offentliga miljöer är det ju enklare med spritning. Men varför sprutar du hemma när du kommit hem från affären? Jag tvättar mina händer med varmt vatten och tvål varje gång jag kommer hem. Jag har inte ens nån handsprit hemma. Varför skulle när jag har tvål?
Spritar när jag sätter mig i bilen efter jag varit i affären eller åkt pendeltåg. På jobbet är det mycket enklare med handsprit än att gå till toaletten hela tiden.
 
Jag kanske helt misslyckades att förmedla i mitt inlägg att jag menar att det är för stor fokus på enbart döda med covid-19 och den jämförelsen mellan länderna som finns i dag=när man nästan pratar om vilket land som är bäst och vilket som är sämst.

Att man helt enkelt inte bara kan se till de siffrorna i en pandemi. Att en pandemi innebär så mycket mer än döda i just sagda sjukdom, så de länder som har två döda i en sjukdom men en ofantlig stor ökning av självmord, hustrumord, kvinno- och barnmisshandel, psykisk ohälsa som vården inte har möjlighet och tid att ta hand om pga lock down, fysiskt lidande (såg i en annan covid-tråd om diskussion om att man bara fick gå akut till en tandläkare i Storbritannien i våras tex), arbetslöshet och konkurser och barn som missar massor med utbildning, säg mig har de klarat sig bättre än de länder som har tex medel antal döda, men färre självmord, misshandel , osv, som ser till hela folkhälsan?

I slutändan när man ser på överdödligheten tror jag inte Sverige ligger så illa till, våra barn kommer inte ha tagit så stor skada som många andra då de har gått i skola under hela pandemin, arbetslösheten är stor men finns länder den är större i och Sverige har större förmåga att återhämta sig än andra länder eftersom det fysiska och psykiska måendet är i ett bättre ursprungsläge när det är över. Självklart är allting inte bra i Sverige, men det är inte uselt och inte sämst och inte skit, som så många vill framhålla. Man måste tänka på mer än hur många som dör med covid-19.
Jag menar alltså inte att det du skriver är oviktigt, såklart påverkas stora delar av samhället indirekt av sjukdomen. Menar mer det fortfarande är viktigt att hålla koll på antal smittade och utbredning, vi har ju inte kommit ut på andra sidan av eländet ännu. Det är såklart viktigt att tänka på hur samhället kommer kunna återhämta sig efteråt, men vi är fortfarande i det.
 
Jag menar alltså inte att det du skriver är oviktigt, såklart påverkas stora delar av samhället indirekt av sjukdomen. Menar mer det fortfarande är viktigt att hålla koll på antal smittade och utbredning, vi har ju inte kommit ut på andra sidan av eländet ännu. Det är såklart viktigt att tänka på hur samhället kommer kunna återhämta sig efteråt, men vi är fortfarande i det.
För att kunna ta sig igenom måsta man tänka på mer än covid-19 dödsfall. Ja det är viktigt att räkna dem också självklart men inte enbart att fokusera på det. Jag anser inte alls att det är oviktigt, men de flesta jag pratar med och kommentarer jag läser lite överallt handlar om antal sjuka och döda och hur jävligt det är att man inte har lock down i Sverige, att man nu släppt restriktionerna för äldre osv. För att kunna ta oss igenom det här måste vi se en helhet, inte bara antal sjuka och döda i sagda sjukdom, det är så mycket större än så.
 
Jag spritar händerna hela tiden hemma också på jobbet, efter jag varit i affären osv. Vad är det betungande i det? Vad är det dåliga i att ta tempen? Blir världen bättre av att fler företag går i konkurs fler arbetslösa osv? Hade de inte tagit tempen så hade de varit ansvarslösa.
Det handlar inte om vad du gör utan övervakningen och tvånget. Jag skulle vantrivas enormt under den övervakningen och det skulle förta all glädje av semestern. Sen gillar jag inte aniktsmask, jag ser en mycket begränsad nytta (smittspridningen verkar inte direkt påverkas) när det gäller mask och de är både obekväma ( bra modeller påverkar andningen) och försvårar kommunikationen.

Mask är givetvis guld inom vården och säkert i andra sammanhang men jag går hellre en skgsprommenad i ösregn utan mask än sitter på ett kryssningsfartyg med.
 
Det handlar inte om vad du gör utan övervakningen och tvånget. Jag skulle vantrivas enormt under den övervakningen och det skulle förta all glädje av semestern. Sen gillar jag inte aniktsmask, jag ser en mycket begränsad nytta (smittspridningen verkar inte direkt påverkas) när det gäller mask och de är både obekväma ( bra modeller påverkar andningen) och försvårar kommunikationen.

Mask är givetvis guld inom vården och säkert i andra sammanhang men jag går hellre en skgsprommenad i ösregn utan mask än sitter på ett kryssningsfartyg med.
Folk är dumma i huvudet så enkelt är det. Är du på ett hotell och ska äta från buffén och det står en handsprit och en skylt ”vänligen sprita händerna” så gör kanske hälften av det. Står det en person bredvid och säger samma sak så gör alla det. Åkte en av kryssningarna med Silja till Gotland. Där hade de vanlig buffé och man skulle använda plasthandskar och byta hela tiden. Gamla gubbar sket högaktfullt i detta. Vad är bäst. Att man håller god handhygien eller att inte känna sig ”övervakad”? Jag trivs inte i skogen vilket väder det än är. Jag är uppväxt i skogen hatar det. Vi är alla olika.

Symbolpolitik brukar ju vara norm i Sverige. Är riktigt förvånad att munskydd. Som är symbolpolitik i sitt esse inte har blivit norm i Sverige men i så många andra länder. Jag kan andas genom munskyddet, jag förstår inte kritiken alls, det märks knappt ändå.
 
Folk är dumma i huvudet så enkelt är det. Är du på ett hotell och ska äta från buffén och det står en handsprit och en skylt ”vänligen sprita händerna” så gör kanske hälften av det. Står det en person bredvid och säger samma sak så gör alla det. Åkte en av kryssningarna med Silja till Gotland. Där hade de vanlig buffé och man skulle använda plasthandskar och byta hela tiden. Gamla gubbar sket högaktfullt i detta. Vad är bäst. Att man håller god handhygien eller att inte känna sig ”övervakad”? Jag trivs inte i skogen vilket väder det än är. Jag är uppväxt i skogen hatar det. Vi är alla olika.

Symbolpolitik brukar ju vara norm i Sverige. Är riktigt förvånad att munskydd. Som är symbolpolitik i sitt esse inte har blivit norm i Sverige men i så många andra länder. Jag kan andas genom munskyddet, jag förstår inte kritiken alls, det märks knappt ä ndå.
Fast det där med handsprit är ju intressant.

Vi ska sprita händerna innan vi tar och äter frukost på jobbet. Jag ser många som inte gör det, jag gör inte heller det. Inte DÄR. Jag har dock precis spritat händerna från antingen toaletten där jag just kissat, tvättat händerna noga med tvål och varmt vatten och sedan spritat dem eller spritat händerna på mitt kontor alldeles nyss innan jag går och tar mat. Jag tar för givet att de flesta av oss gör så här.

Likadant är det i affärer eller nnär jag är på hotell, jag har en egen flaska och spritar titt som tätt, har jag precis spritat mina händer innan jag går in i en affär eller på hotellet, inte fasen spritar jag igen bara för att det står en skylt.
 
Fast det där med handsprit är ju intressant.

Vi ska sprita händerna innan vi tar och äter frukost på jobbet. Jag ser många som inte gör det, jag gör inte heller det. Inte DÄR. Jag har dock precis spritat händerna från antingen toaletten där jag just kissat, tvättat händerna noga med tvål och varmt vatten och sedan spritat dem eller spritat händerna på mitt kontor alldeles nyss innan jag går och tar mat. Jag tar för givet att de flesta av oss gör så här.

Likadant är det i affärer eller nnär jag är på hotell, jag har en egen flaska och spritar titt som tätt, har jag precis spritat mina händer innan jag går in i en affär eller på hotellet, inte fasen spritar jag igen bara för att det står en skylt.
Och så har du mellan handtvätten eller senaste handspritningen tagit på din telefon, dörrhandtag eller något räcke.....
 
Ni som har provtagit er för covid-19, när har ni fått provsvar? Står på 1177 tre dagar, men är det tre dygn eller tre arbetsdagar? Vill kunna meddela jobbet så snart som möjligt...

Jag mår ganska bra har enbart haft lite ont i halsen och huvudvärk.
 
Ni som har provtagit er för covid-19, när har ni fått provsvar? Står på 1177 tre dagar, men är det tre dygn eller tre arbetsdagar? Vill kunna meddela jobbet så snart som möjligt...

Jag mår ganska bra har enbart haft lite ont i halsen och huvudvärk.
Jag har provtagit mig två gånger, båda har varit på en fredag och svar har jag fått på lördagen knappt ett dygn efter. Bor i Skåne.
 
Folk är dumma i huvudet så enkelt är det. Är du på ett hotell och ska äta från buffén och det står en handsprit och en skylt ”vänligen sprita händerna” så gör kanske hälften av det. Står det en person bredvid och säger samma sak så gör alla det. Åkte en av kryssningarna med Silja till Gotland. Där hade de vanlig buffé och man skulle använda plasthandskar och byta hela tiden. Gamla gubbar sket högaktfullt i detta. Vad är bäst. Att man håller god handhygien eller att inte känna sig ”övervakad”? Jag trivs inte i skogen vilket väder det än är. Jag är uppväxt i skogen hatar det. Vi är alla olika.

Symbolpolitik brukar ju vara norm i Sverige. Är riktigt förvånad att munskydd. Som är symbolpolitik i sitt esse inte har blivit norm i Sverige men i så många andra länder. Jag kan andas genom munskyddet, jag förstår inte kritiken alls, det märks knappt ändå.
Ju lättare du har att andas genom munskyddet dess mindre chans att det stoppar viruset, bara rent generellt, få lager av låg kvalitet är lätta att andas genom. De de använder på sjukhusen är jobbiga att andas genom

Och ja folk är som du uttrycker det "dumma i huvudet" vilket innebär försiktighetsåtgärderna inte spelar så stor roll om folket inte beter sig vettigt. Vad spelar det för roll med munskydd och desinficering om folk inte kan hantera dem, de inte kan hålla avstånd, väljer att ta alvedon om de får lätt feber och petar på munskydd och i ansiktet

Ja folk är inte bättre i Sverige men jag slipper i vart fall övervakningen och att betala dyra pengar för kryssningen samt behöver inte transportera mig till medelhavet och riskera problem att komma hem (och av båten om det bryter ut Corona.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 928
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
557
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp