Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon annan hade nog varit inne på förra tråden och gjort ett inlägg på Ikeas hemsida och frågat när caféet öppnade igen....”Corona är ju över nu”
 
Om alla i Sverige på måndag blev beordrade enl. lag att använda munskydd inomhus/ute bland folk - hur många % tror ni skulle använda riktiga munskydd korrekt utan att återanvända fel, slarva, röra vid dem relativt ofta, ta dem av och på under tiden de bär dem, mm?

Hur många skulle köpa in engångsmunskydd med riktiga filter, jämfört med att använda en buff, en sjal eller dyl? Vad jag vet finns det inget land där munskyddskrav innebär att man måste använda riktiga munskydd, utan snarare som i USA mfl att du kan använda en bomullsbit om du vill.
 
Om alla i Sverige på måndag blev beordrade enl. lag att använda munskydd inomhus/ute bland folk...
Det kommer aldrig att hända.
Om munskydd blir beordrat så kommer det vara i speciella situationer, på speciella platser, under speciella tider. Och i en helt annan fas än vad vi är nu i pandemin.

Jag kommer t.ex aldrig använda mask, för jag kommer aldrig sätta mig i en sådan situation.
Utom när jag tuggar lagringsmedia på jobbet, förståss. Det är visserligen av hälsoskäl, men inte så mycket av smittskyddsskäl.
 
Det kommer aldrig att hända.
Om munskydd blir beordrat så kommer det vara i speciella situationer, på speciella platser, under speciella tider. Och i en helt annan fas än vad vi är nu i pandemin.

Jag kommer t.ex aldrig använda mask, för jag kommer aldrig sätta mig i en sådan situation.
Utom när jag tuggar lagringsmedia på jobbet, förståss. Det är visserligen av hälsoskäl, men inte så mycket av smittskyddsskäl.

Jag tror inte heller det kommer hända i Sverige. Frågan handlade mer om det sistnämnda än huruvida situationen faktiskt kan uppstå.
 
Om alla i Sverige på måndag blev beordrade enl. lag att använda munskydd inomhus/ute bland folk - hur många % tror ni skulle använda riktiga munskydd korrekt utan att återanvända fel, slarva, röra vid dem relativt ofta, ta dem av och på under tiden de bär dem, mm?

Hur många skulle köpa in engångsmunskydd med riktiga filter, jämfört med att använda en buff, en sjal eller dyl? Vad jag vet finns det inget land där munskyddskrav innebär att man måste använda riktiga munskydd, utan snarare som i USA mfl att du kan använda en bomullsbit om du vill.
Som sagt, det kommer aldrig hända.
Som Tegnell sa igår, det är lagkrav på munskydd i några av de länder som har en tydlig andra våg nu... Det tyder på att det kravet inte har någon särskilt stor effekt på smittspridningen.
Men hypotetiskt, så tror jag att ungefär 5-10% skulle klara av att använda dem korrekt.
 
Som sagt, det kommer aldrig hända.
Som Tegnell sa igår, det är lagkrav på munskydd i några av de länder som har en tydlig andra våg nu... Det tyder på att det kravet inte har någon särskilt stor effekt på smittspridningen.
Men hypotetiskt, så tror jag att ungefär 5-10% skulle klara av att använda dem korrekt.

Jag tror alltså inte på munskydd för allmänheten och vill aldrig använda dem. Särskilt så vill jag aldrig bli tvingad av staten att använda dem.

Tror på din siffra, eller lägre.
 
Alla barnens test var negativa, skönt.

Idag presenterade den österrikiska regeringen en "plan" inför hösten. Största är väl att man kommer införa ett färgsystem där olika färger kommer innebära olika atgäder, varje "kommun" kommer att bedömas individuelt utifran hur läget ser ut med smittspridningen. Grön, gul, orange och röd. Framförallt verkar det vara skolan som paverkas av de olika färgerna.

I övrigt verkar regeringen ga mer pa linjen rekomendationer och individuellt ansvar. Far se om det fungerar här, jag är tveksam.
Men eftersom högsta domstolen har ogiltlighetsförklarat nästan alla regler och lagar i den nya "coronalagen" (bla var utegangsförbudet i mars/april inte juridiskt korrekt) sa vagade nog inte regeringen annat.
 
I övrigt verkar regeringen ga mer pa linjen rekomendationer och individuellt ansvar.

Medveten om min hårda klippning av ditt inlägg men ville mest spinna vidare på detta.

Det ska bli väldigt intressant att se hur många länder som under hösten kommer använda sig av en strategi som är väldigt lik den som det där obegripliga oansvariga landet i norr använt hela tiden av skälet att strategin måste kunna fungera under en lång tid.

Tur att det där landet fortsatt envisas med att inte tvinga på befolkningen munskydd så att världen kan hävda hur udda och obegripligt det är :p
 
Medveten om min hårda klippning av ditt inlägg men ville mest spinna vidare på detta.

Det ska bli väldigt intressant att se hur många länder som under hösten kommer använda sig av en strategi som är väldigt lik den som det där obegripliga oansvariga landet i norr använt hela tiden av skälet att strategin måste kunna fungera under en lång tid.

Tur att det där landet fortsatt envisas med att inte tvinga på befolkningen munskydd så att världen kan hävda hur udda och obegripligt det är :p
Just nu skulle man kunna påstå att munskydd bidrar till sjukdomen. Baserat på att fallen av Covid-19 minskar i Sverige utan munskydd men ökar i stora delar av Europa trots munskydd. Nu tror jag mest det är munskyddens fel, men hade vi inte haft nuvarande kurva så hade det nog en del skyllt på att vi är oansvariga med våra i stort maskfria ansikten.
 
Någon annan hade nog varit inne på förra tråden och gjort ett inlägg på Ikeas hemsida och frågat när caféet öppnade igen....”Corona är ju över nu”
Som när jag bodde på hotell i början av juli. Hade valt noga, hotellet ingick i en större kedja som på sin hemsida uppgav att de ersatt frukostbuffén med personliga frukostpåsar som man kunde ta med till rummet om man ville. Såg troligen lite förvånad ut när receptionisten vid incheckningen berättade var frukostbuffén serverades, så hon tillade: Vi har fortfarande viss corona-anpassning. Som om detta var något extra bra men inte nödvändigt. (Anpassningen var troligen att ett par inslag var portionsförpackade, det mesta var upplagt som vanligt i en alldeles för trång lokal)
 
Nu fick jag inte chansen att svara i den andra tråden innan den stängdes så jag testar svara här, men kan inte svara normalt, så hoppas ni fattar vem jag citerar och svarar här i inlägget. Sorry om jag är en bukeamatör, har inte varit medlem så aslänge ännu för att ha snappat upp hur man gör när trådar stängs och byter så här.... :D
Superenkelt svar, pengar och arbetsgivare.
Inte ens nu när man har bekräftad smittad partner, "får" man stanna hemma om man inte har uttryckligen symptom, fast risken är väldigt hög att man är smittsam precis innan första symptom bryter ut. man kan på så vis smitta sin hela arbetsplats. Arbetsgivaren behöver inte ens bevilja obetald ledighet i såna fall.

Vad tycker du att de som kom hem med potentiell smitta skulle göra? Arbetsvägra?
Ivrigt påhejjade av Tegnell att det inte var någon fara och att de hade FULL koll med smittsprårning?

Ska man utpeka någon som ansvarig så kan det iaf inte vara de som faktiskt följde myndigheternas råd. Utan den myndigheten som dessutom avråder från användning av munskydd dessutom.
@Youma jag tyckte inte att någon var ivrigt påhejjad av Tegnell faktiskt. De hade en informationen de vid tillfället hade och skulle fatta beslut för oss alla. Däremot skulle man kunna säga att lite eget ansvar kanske hade varit på sin plats där? Om man vet med sig att man varit i ett område med mycket smitta kanske man ska ta det lugnt i ett par dagar och inte leva som vanligt? Man kanske kan lösa något med chefen, hur många chefer vill ha in smittan på arbetsplatsen egentligen? Och går inte det att lösa så är det ju som det är, men det kan knappast vara lätt att lösa problem för många tusen människor som i sin tur påverkar många fler tusen människor, för om man fattar fel beslut så nog fan blir man dömd för det. Man har bara den kunskapen man har och jag är glad över att Tegnell och co faktiskt lutar sig åt bevisad fakta som fungerar och inte faller för politikertryck som tex danskarna.

Munskyddsavrådet har jag inte hört, du får gärna hänvisa till det. Jag tolkar dig som att du tycker att vi ska använda munskydd. Det står dig helt och hållet fritt att göra det också, du är inte avrådd. Men tro mig när jag säger att jag är en av dem som omärkligt skakar på huvudet åt människor som inte hanterar sagda munskydd på rätt sätt. Den här genomgående okunskapen om munskydd och hur de används för att fungera som munskydd är ju rent av komisk när man sätter den ihop med de som gnäller över att myndigheterna inte förespråkar munskydd.

Det där är något jag har funderat endel på nu. För mig har det alltid varit självklart att inte hälsa på äldre när jag har varit minsta förkyld/förkylningar eller influensor av något slag har härjat i familjen (magsjukor verkar inte drabba mig men har någon annan i familjen haft magsjuka är det självklart att inte röra sig utanför hemmet mer än absolut nödvändigt och vara supernoga med hygienen) medans många inte verkar se det som något problem alls. Jag har flera gånger reagerat på att människor verkar strunta helt i att de kan smitta ner andra trots att de är så sjuka själva att de knappt orkar sitta upp och är helt igentäppta så åker de och hälsar på sina gamla. Varför gör man ens så? Varför stannar man inte hemma? Tänker man inte alls? Bryr man sig inte om att den smitta man har kan vara det som puttar en äldre över kanten?
@TinyWiny ja detta känns som ett mycket märkligt beteende, men också relativt vanligt. Jag ser inte det bara i min familj utan även hos andra runt omkring mig. Jag jobbar på en vc och för någon vecka sedan blev en i personalen hemskickad av chefen eftersom personen var hostig och snörvlig osv. Alltså , det pågår en pandemi och vid minsta halsont ska man stanna hemma... och så går folk till jobbet rejält förkylda så att till och med chefen reagerar och skickar hem personen. I ett vårdyrke!!! Det är sådant jag inte förstår mig på. Eller när min syster med pojkvän påstå sig vara förkylda och ev ha covid19, då var de ju tvungna att ändå hälsa på en äldre släkting och fira födelsedagen för denna. Jooo, men sååå sjuka var de ju inte ändå ju.

Jag funderar på om det beror på att man själv inte drabbas så hårt och därmed inte riktigt tänker på att någon annan kan ta samma sak mycket hårdare.

Men du kanske inte har fysisk närkontakt med andra?

Städerskan på jobbet har reumatiska besvär och äter immunhämmande medicin för det. Hon har varit hemma sen mars. Hon är alltså inte sjuk, bara mer mottaglig.
En annan kollega har både allvarliga tillstånd och väntar på operationstid. Mycket självklart att han ska vara hemma.

I jämförelse mellan dessa två kollegor känns ett BMI >40 som en likvärdig anledning som städerskans. Men som du skriver så känns det fånigt att vara hemma...speciellt när arbetssäsongen är slut om två månader...

...men jag börjar uppleva att kollegorna har börjat slarva lite. Så tankarna har börjat snurra. Jag vill varken att jag eller maken eller dottern eller några av våra föräldrar blir sjuka.
@malumbub Nja, jag kramar ju inte folk precis. Men jag delar rum med en till, har vi en meter till varandra är det max. Rör mig i lokaler med andra människor och samlas på lunch och fika med kollegor, svårt överlag med avstånd när vi är så många dessutom. Dessutom för att ta mig dit och ifrån måste jag åka kollektivt och där är det oerhört svårt med avstånd när det är proppfullt. Det är som sagt Skånetrafiken jag åker med och de har ju dragit ner på trafiken, märks...

Men det känns ändå svårt att tänka att vara hemma som frisk. Jag minns när min äldsta son började prata om att "nu har fler och fler i USA dött och de är inte jättegamla". Jag svarade med att jag inte visste varför de dött, att jag inte visste något om personerna, men om jag fick lufta mina fördomar så kanske det berodde på att det finns så många överviktiga i USA så att det spelar in också i den här sjukdomen. Nu har det ju visat sig att det är ju så det är, faktiskt lite skrämmande att tänka på. Och att tänka på intensivvårdssjuksköterskan som pratade om hur många personer det krävs för att vända en person där till mage, hur många krävs inte om personen väger som jag då, var min första tanke?

Om din arbetsssäsong är slut om två månader skulle jag nog satsa på att få ett intyg så att du kan vara hemma. Min egen situation förändras ju inte om två månader så, jag funderar på hur länge jag skulle behöva vara hemma?
 
@Enya Tycker du fick till citaten fint!

Jag har lite som du. Även om högsta chefen sagt åt oss att sitta med en stol mellan oss vid borden och jag påmint alla om att tvätta händerna varje gång vi kommer in, så är jag ändå mycket beroende av att mina kollegor sköter sig. Vi delar vissa redskap, vi har gemensamma fordon och vi sitter tätt i bilarna.

Jag känner som du, att det känns fånigt eller märkligt att vara hemma för att jag är fet...men å andra sidan är man rejält utsatt om man blir sjuk.
Och dessutom ska jag börja nytt jobb när säsongen tar slut. Det känns lite svårt att greppa just nu.
 
@Enya Tycker du fick till citaten fint!

Jag har lite som du. Även om högsta chefen sagt åt oss att sitta med en stol mellan oss vid borden och jag påmint alla om att tvätta händerna varje gång vi kommer in, så är jag ändå mycket beroende av att mina kollegor sköter sig. Vi delar vissa redskap, vi har gemensamma fordon och vi sitter tätt i bilarna.

Jag känner som du, att det känns fånigt eller märkligt att vara hemma för att jag är fet...men å andra sidan är man rejält utsatt om man blir sjuk.
Och dessutom ska jag börja nytt jobb när säsongen tar slut. Det känns lite svårt att greppa just nu.
Tack! Mitt första försök efter alla år här! :o :D

På mitt jobb är vi noga överlag med handtvätt och handsprit och det känns bra. Själv är jag så van nu att det sitter som en stenhård rutin, så egentligen är jag inte orolig för att de ska slarva med sådant, däremot tycker jag det är jobbigt om någon av dem skulle gå till jobbet sjuk. Det förekommer ju på många ställen. På mitt förra ställe gick en i personalen till jobbet när hon hade kräkts kvällen före. Sådant är inte kul alls! Man är verkligen beroende av att andra människor sköter sig!

Jag tycker ju om att jobba så skulle inte vilja vara hemma, men om det hade varit en begränsad tid hade jag kunnat vara det för min egen skull, men det här skitet är ju inte begränsat så samtidigt som det skulle vara bra rent fysiskt för min del att vara hemma- det sticker jag inte under stol med, jag förstår ju, så skulle jag må väldigt dåligt rent psykiskt av att vara det, inte veta hur länge, eller för all del, om Försäkringskassan betalar ut mina pengar, alls eller i tid osv. Det psykiska skulle ge mig en massa bekymmer som tveklöst också skulle vara kännbart för mig.

Så risken att bli allvarligt sjuk eller risken att må dåligt psykiskt och inte få några pengar eftersom Försäkringskassan är Försäkringskassan?

Det kanske blir lättare för dig på ditt nya jobb, med avstånd och liknande?

I vilket fall som helst tror jag inte att det är särskilt svårt att få ett intyg av läkare om man har ett högt BMI och dessutom jobbar i ett jobb med nära kontakt med andra människor. Det är väl snarare en fråga hur man själv känner inför det. Svårt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 487
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
538
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp