Covid 19 del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg du videon? Vad i detta tycker du är ens i närheten av OK?
Som jag sade behövs mer information för att få en bra uppfattning vad det handlar om.
Kan du svara på vad det är för brott som det handlar om att hon anklagas för?

Sen är min erfarenhet av hur husransakningar i Australien brukar gå till rätt liten, så jag kan inte alls relatera till om det är ett brukligt eller avvikande sätt att genomföra en...
 
Som jag sade behövs mer information för att få en bra uppfattning vad det handlar om.
Kan du svara på vad det är för brott som det handlar om att hon anklagas för?

Sen är min erfarenhet av hur husransakningar i Australien brukar gå till rätt liten, så jag kan inte alls relatera till om det är ett brukligt eller avvikande sätt att genomföra en...
Husrannsakan verkar ha gått rätt till, men anledningen känns helt fel om det endast gäller en fredlig demonstation. Jag antar man behöver söka tillstånd för att demonstrera även i Australien och jag antar att de inte har tillstånd och inte skulle få det. I en demokrati anser jag dock att det är självklart att få demonstrera, men i och med utegångsförbud och Corona blir det lite knepigt.

Jag ställer mig dock frågande till att arrestera människor på det viset rent generellt och för att ha postat om ett event på FB. Hade det inte räckt med husrannsakan och att ta in henne på förhör utan handfängsel. Och hur ska folk få yttra sitt missnöje om demonstationer är förbjudna? Åh andra sidan är det tveksamt om det går att ha Coronasäkra demonstationer. Knepigt läge...
 
Husrannsakan verkar ha gått rätt till, men anledningen känns helt fel om det endast gäller en fredlig demonstation. Jag antar man behöver söka tillstånd för att demonstrera även i Australien och jag antar att de inte har tillstånd och inte skulle få det. I en demokrati anser jag dock att det är självklart att få demonstrera, men i och med utegångsförbud och Corona blir det lite knepigt.

Jag ställer mig dock frågande till att arrestera människor på det viset rent generellt och för att ha postat om ett event på FB. Hade det inte räckt med husrannsakan och att ta in henne på förhör utan handfängsel. Och hur ska folk få yttra sitt missnöje om demonstationer är förbjudna? Åh andra sidan är det tveksamt om det går att ha Coronasäkra demonstationer. Knepigt läge...
Om frågan handlade om vilka lagar som ska finnas i Aus och hur de bör vara utformade så tänker jag ett minimum av förutsättning är att det finns någon information om vad dessa lagregler säger för att kunna ha någon meningsfull diskussion om dem.

Hittade denna. Uppvigling handlar det tydligen om. I form av uppmaning att bryta smittskyddsreglerna.
I grunden vettigt att uppvigling ses på som relativt allvarligt eftersom att få fler att begå brott är värre för samhället än om bara du själv begår brotten. Om man då gör det mer eller mindre förbjudet att lämna bostaden så blir det plötsligt väldigt mycket som är olagligt att uppmana till att göra.

Så tänker att det mer handlar om frågeställningen ifall man ska ha hårda lockdowner och hur dessa i så fall ska hanteras som lagtekniska konstruktioner. Kan husarrest vara en ok smittskyddsåtgärd och vilka omständigheter krävs i så fall för det?
Komplexa och principiellt viktiga diskussioner. Men jag ser det inte som vettigt att föra dem utifrån perspektivet "Är det som händer på videon X ok?"
 
Om frågan handlade om vilka lagar som ska finnas i Aus och hur de bör vara utformade så tänker jag ett minimum av förutsättning är att det finns någon information om vad dessa lagregler säger för att kunna ha någon meningsfull diskussion om dem.

Hittade denna. Uppvigling handlar det tydligen om. I form av uppmaning att bryta smittskyddsreglerna.
I grunden vettigt att uppvigling ses på som relativt allvarligt eftersom att få fler att begå brott är värre för samhället än om bara du själv begår brotten. Om man då gör det mer eller mindre förbjudet att lämna bostaden så blir det plötsligt väldigt mycket som är olagligt att uppmana till att göra.

Så tänker att det mer handlar om frågeställningen ifall man ska ha hårda lockdowner och hur dessa i så fall ska hanteras som lagtekniska konstruktioner. Kan husarrest vara en ok smittskyddsåtgärd och vilka omständigheter krävs i så fall för det?
Komplexa och principiellt viktiga diskussioner. Men jag ser det inte som vettigt att föra dem utifrån perspektivet "Är det som händer på videon X ok?"
Det är lite intressant, om man vill protestera mot lockdown - hur kan man göra det på bästa vis? Namnlistor på nätet brukar inte fungera så bra.

Demonstrationer brukar ju vara det man tar till men om det är, som du säger, förbjudet att gå ut förutom att göra vissa saker så blir det nästan lite som att regeringen (de som gjort lockdown lagen) bryter mot lagen om att få uttrycka sin åsikt..?

Jag är lite nyfiken på att hon skrev i sitt inlägg om att se till att göra det på ett sätt som hindrar smitta och så att de inte blir arresterade. Räknas det som uppvigling trots att man manar till försiktighet?
Men det beror väl på hur deras lockdown lagar ser ut förstås, men det låter väldigt strikt. Jag tänker också på Österrike (som @turbofling skrivit om) som tydligen sagt att deras lockdown lagar i våras inte var godkänd i hur de skrev den lagen, undrar om det kan bli samma sak här.
 
Såg du videon? Vad i detta tycker du är ens i närheten av OK?
Det är helt enkelt omöjligt att ha en åsikt om ditt inlägg eller om videon, eftersom du bara bjuder på ett okommenterat videoklipp utan nån som helst ytterligare information. Videon är bara ett klipp ur ett längre händelseförlopp.
Och jag ser inget våld i videon, vilket jag sett i många andra anti-vadsomhelst-videor jag sett på sista tiden.

Här är en artikel från BBC som kommenterar skeendet, och två poliser säger så här:
State Premier Daniel Andrews defended the arrest, saying protests undermined public health efforts. "Now is not the time to protest about anything. Because to do so is not safe," he said on Thursday.
Police Assistant Commissioner Luke Cornelius added: "[I'm] outraged to say there are still people in our community who think it's a good idea at the time of this deadly pandemic to leave home and protest."


Och andra tycker andra saker i artikeln.

https://www.bbc.com/news/world-australia-54007824
 
Jag griper lite i luften utan att citera ett enskilt inlägg. Det handlar om huruvida munskydden är en orsak till den ökade smittspridning som man ser nu.

Med Tyskland som exempel, så har de största smittspridningsclustren varit (1) återvändande från utlandsresor (ca 40%). Här har det ofta handlat om s.k. partyresor = ungdomar som gärna dricker alkohol ur hinkar och därvid delar sugrör (ok, lite tillspetsat, men ni fattar). (2) Större familjefester och likande sammankomster.

Väldigt sällan hör man om människor som blivit smittade när de har varit och handlat eller åkt kollektivt (situationer där munskyddsplikt råder).

(Att jag personligen tycker att så väl partyresor till riskområden och familjefester med 70 personer är totalpuckat just nu är en annan femma.)

Till slut en tanke om den allämnna maskopinionen. Här är de flesta positivt eller accepterande inställda till maskplikten. Jag tror att det åtminstone delvis beror på att de som offentligt yttrar sig mot maskanvändande ofta hör till de s.k. covidioterna/QAnon/diverse högerextrema grupper osv. Med dem vill de flesta inte kopplas ihop... Alltså biter de som ogillar maskplikten ihop.
 
Jag griper lite i luften utan att citera ett enskilt inlägg. Det handlar om huruvida munskydden är en orsak till den ökade smittspridning som man ser nu.

Med Tyskland som exempel, så har de största smittspridningsclustren varit (1) återvändande från utlandsresor (ca 40%). Här har det ofta handlat om s.k. partyresor = ungdomar som gärna dricker alkohol ur hinkar och därvid delar sugrör (ok, lite tillspetsat, men ni fattar). (2) Större familjefester och likande sammankomster.

Väldigt sällan hör man om människor som blivit smittade när de har varit och handlat eller åkt kollektivt (situationer där munskyddsplikt råder).

(Att jag personligen tycker att så väl partyresor till riskområden och familjefester med 70 personer är totalpuckat just nu är en annan femma.)

Det är ju lite det Tegnell mässat om hela tiden på presskonferenserna som argument mot rekommendation (eller tvång) om munskydd i kollektivtrafik och "på stan". Att det ändå inte är i de sammanhanget som den största smittspridningen sker. Det blir ju mer och mer intressant ju fler rapporter det kommer från länder som faktiskt kan utvärdera var smittspridningen sker kontra munskydd.
 
En annan lite reflektion.

DN skriver idag att Ruter som ansvarar för kollektivtrafiken i Oslo rapporterar att antalet passagerare på tunnelbanan nu är 90 % av förra årets nivå. Tidigare har DN skrivit om undersökningar i Stockholms kollektivtrafik att antalet spärrpassager vecka 34 var minus 55 % jämfört med föregående år.

Sen kan man spekulera i om det beror på att Oslo hittills varit förskonat jämfört med Stockholm, att man i Oslo ska använda munskydd vid trängsel i kollektivtrafik eller något annat.
 
En annan lite reflektion.

DN skriver idag att Ruter som ansvarar för kollektivtrafiken i Oslo rapporterar att antalet passagerare på tunnelbanan nu är 90 % av förra årets nivå. Tidigare har DN skrivit om undersökningar i Stockholms kollektivtrafik att antalet spärrpassager vecka 34 var minus 55 % jämfört med föregående år.

Sen kan man spekulera i om det beror på att Oslo hittills varit förskonat jämfört med Stockholm, att man i Oslo ska använda munskydd vid trängsel i kollektivtrafik eller något annat.
Trycket på kollektivtrafiken har troligen mest att göra med hur många som verkligen behöver åka antar jag, i Sverige rekommenderas fortfarande hemarbete där det går, jag tror inte de gör det i Norge men lite osäker - mina Norska kollegor verkar vara mer på jobb än vi i Sverige åtminstone. Vidare har vi mer distansundervisning i skolorna (gymnasiet och högre) än tidigare, frågan är hur Norge gör här?
 
Trycket på kollektivtrafiken har troligen mest att göra med hur många som verkligen behöver åka antar jag, i Sverige rekommenderas fortfarande hemarbete där det går, jag tror inte de gör det i Norge men lite osäker - mina Norska kollegor verkar vara mer på jobb än vi i Sverige åtminstone. Vidare har vi mer distansundervisning i skolorna (gymnasiet och högre) än tidigare, frågan är hur Norge gör här?

Rekommenderas fortfarande att jobba hemma i Norge, dom som har möjlighet att ta sig runt på annat sätt än med kollektiv trafik uppmanas till det. Även mkt annat på gång om man nu är på jobb, hålla avstånd, städas/torkas av extremt mkt, maten i kantiner hanteras annorlunda än förr etc. Tror skolorna försöker sig på distans, så var det iaf innan sommaren, tror inte mkt har förändrats där. Kanske det är äldre skolbarn som får distans undervisning 🤔 Har skrivits en del i tidningar om att försteklassare ska börja skolan som vanligt men utan föräldrar första dagen och dagis har också vanliga tider, men man har restriktioner här med såsom uppdelade avdelningar, uppdelad plats för utelek etc.
 
Just det, man turas gärna om att åka in till kontor med så att inte det är hela arbetsstyrkan inne samtidigt, tex varannan vecka 50% lr nått liknande :) och möten som hålls på jobb blir gärna på video ändå, fast alla är där ^^
 
Kollektivtrafiken är ju mer än tåg, på bussarna har du ingen exakt räkning av antalet påstigande. Jag tror bussarna har en högre beläggning än tågen generellt. I Stockholm alltså. Jag tippar på att vi är uppe på ca 70-75% av normalt antal nu. Mot kanske 40% i våras.
 
1599234588558.png


Mycket kanadensisk social distancing :rofl:
 
Kollektivtrafiken är ju mer än tåg, på bussarna har du ingen exakt räkning av antalet påstigande. Jag tror bussarna har en högre beläggning än tågen generellt. I Stockholm alltså. Jag tippar på att vi är uppe på ca 70-75% av normalt antal nu. Mot kanske 40% i våras.

Absolut är kollektivtrafiken mer än tåg. Men jämförelsen var ju tunnelbana i Oslo kontra spärrpassager i Sthlm.

Varför kan man inte räkna exakta antalet påstigande på buss? (Förutom visst bortfall av folk med barnvagn då)? Man blippar ju kortet på samma sätt som i tågspärren?

Det är ett ganska vanligt förekommande inslag i mitt arbete att lyssna på (och sucka åt ;) ) Trafikförvaltningens argument om antal påstigande per hållplats, antal resenärer på en linje vid viss tidpunkt, varför väderskydd inte är motiverat här och varför det bara finns realtid där. Allt baserat på passargerardata. Min uppfattning är att de har ett väldigt detaljerat underlag i sina bedömningar och prognoser.
 
Absolut är kollektivtrafiken mer än tåg. Men jämförelsen var ju tunnelbana i Oslo kontra spärrpassager i Sthlm.

Varför kan man inte räkna exakta antalet påstigande på buss? (Förutom visst bortfall av folk med barnvagn då)? Man blippar ju kortet på samma sätt som i tågspärren?

Det är ett ganska vanligt förekommande inslag i mitt arbete att lyssna på (och sucka åt ;) ) Trafikförvaltningens argument om antal påstigande per hållplats, antal resenärer på en linje vid viss tidpunkt, varför väderskydd inte är motiverat här och varför det bara finns realtid där. Allt baserat på passargerardata. Min uppfattning är att de har ett väldigt detaljerat underlag i sina bedömningar och prognoser.

Nu i coronatider kliver man inte på längs fram i bussen utan genom dörrarna i mitten och längst bak så då kan man ju inte blippa kortet. Några få bussar i Stockholmsområdet som t ex dubbeldäckarna
till Norrtälje har kortläsare vid de bakre dörrarna men de är undantagen.
 
Nu i coronatider kliver man inte på längs fram i bussen utan genom dörrarna i mitten och längst bak så då kan man ju inte blippa kortet. Några få bussar i Stockholmsområdet som t ex dubbeldäckarna
till Norrtälje har kortläsare vid de bakre dörrarna men de är undantagen.

Absolut! Men jag trodde @MissFideli menade att man inte hade någon exakt räkning rent generellt.
Menade inte att säga emot hennes uppskattning, jag har ingen aning om hur det ser ut på bussarna nu :)
 
Nu i coronatider kliver man inte på längs fram i bussen utan genom dörrarna i mitten och längst bak så då kan man ju inte blippa kortet. Några få bussar i Stockholmsområdet som t ex dubbeldäckarna
till Norrtälje har kortläsare vid de bakre dörrarna men de är undantagen.
På stadsbussarna i Skåne blippar man kortet bak vid bakdörrarna och har så gjort i... några år eller något. Vissa regionsbussar har visst infört det också nu med tanke på corona, men jag kan tänka mig att många regionsbussar fortfarande inte har blippmöjligheter vid bakdörren. Det känns så omodernt att inte stadsbussar har blipp vid bakdörren.... :o :D
 
Absolut! Men jag trodde @MissFideli menade att man inte hade någon exakt räkning rent generellt.
Menade inte att säga emot hennes uppskattning, jag har ingen aning om hur det ser ut på bussarna nu :)

Nej, det var nu i coronatider jag menade ;)Eftersom appbiljetterna först i våras (hos oss) började blippas så har viss uppskattning fortfarande skett. Vissa bussar har insatta räknare, dom räknar exakt. Men de är inte många procentuellt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
538
Senast: manda
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: McFlurry
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp