Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hushållskontakter till de med hemtjänst prioriteras.
De som få spruta av ålder får inte prio på hushållskontakterna.

Fast det verkar vara väldigt olika på olika ställen. Vet flera 70+ i mammas närhet som fått vaccinet, fast de inte alls har samma behov. Vissa där även respektive fått. Medan andra (samma stad) som inte fått när respektive fått. Jag önskar bara att det var lite mer enligt reglerna (då skulle mamma vara vaccinerad redan), men nu är det mer slump om du fått kontakt med ”rätt” person och bokat in din respektive samtidigt.
 
Fast det verkar vara väldigt olika på olika ställen. Vet flera 70+ i mammas närhet som fått vaccinet, fast de inte alls har samma behov. Vissa där även respektive fått. Medan andra (samma stad) som inte fått när respektive fått. Jag önskar bara att det var lite mer enligt reglerna (då skulle mamma vara vaccinerad redan), men nu är det mer slump om du fått kontakt med ”rätt” person och bokat in din respektive samtidigt.
Beror det inte lite på vilken VC man tillhör och hur långt man kommit i vaccinationen av sina äldre man har listade? Det kan väl skiljas åt lite. Jag vet inte, men kanske beror på det tänker jag.
 
Beror det inte lite på vilken VC man tillhör och hur långt man kommit i vaccinationen av sina äldre man har listade? Det kan väl skiljas åt lite. Jag vet inte, men kanske beror på det tänker jag.

Tror inte det är olika vc. Men kanske har de öppnat upp nåt privat alternativ jag inte vet om. Flyttade därifrån för fyra år sen.
 
Det är helt uppenbart att folk rent ut sagt skiter fullständigt i restriktionerna. Var tvungen att åka buss idag och vi var 3 av ca 30 personer som använde munskydd. På vägen hem så var jag den enda som använde munskydd. Folk är egoistiska idioter helt enkelt för jag har svårt att tro att alla dessa människor jobbar inom vården och är vaccinerade. :(:( Bor i en region där munskydd är rekommenderat på alla tider.
 
Nu har en kollega testat positivt. Symtomfri och testades som en del i smittspårning. Jag har bara träffat henne en stund i tisdags så det borde vara lugnt. Förhoppningsvis har jag negativt test, planerar att hälsa på mormor och morfar (ute såklart!) för första gången sedan 2019 men tänker inte riskera något, även om vi ses ute med avstånd. Håll tummarna!
 
Vad gäller när någon i familjen har Corona? Min sambo har men inte jag (fått neg test igår). Jag läser 7 dagar karantän från hans provdag, dvs först den 8e kan jag gå till jobbet och dottern till föris? Eller ska vi gå den 7e dagen? Mitt jobb säger 7e men jag säger 8e så jag vet inte 🙈😁

Jag vet att han ska va symptom och feberfri dag 5-7 som allra minst.
Enligt Folkhälsomyndigheten:

"Förhållningsreglerna för friska hushållskontakter gäller från datumet då den sjuke personen testat sig och sju dagar framåt. Eftersom det tar några dagar att få provsvar blir oftast tiden hemma kortare än sju dagar. Rutiner för om personer utan symtom i hushållet testas för covid-19 skiljer sig åt mellan regionerna. Efter att förhållningsreglerna har upphört bör alla i hushållet vara uppmärksamma på symtom samt minimera sina kontakter med andra i ytterligare sju dagar."

Förstår dock inte vad de menar att det tar några dagar att få provsvar så blir tiden kortare? Om man testar sig den dag 1 så är ju 7 dagar efter alltid 7 dagar efter det oavsett vilken dag provsvaret kommer? Hur menar de egentligen?
 
Enligt Folkhälsomyndigheten:

"Förhållningsreglerna för friska hushållskontakter gäller från datumet då den sjuke personen testat sig och sju dagar framåt. Eftersom det tar några dagar att få provsvar blir oftast tiden hemma kortare än sju dagar. Rutiner för om personer utan symtom i hushållet testas för covid-19 skiljer sig åt mellan regionerna. Efter att förhållningsreglerna har upphört bör alla i hushållet vara uppmärksamma på symtom samt minimera sina kontakter med andra i ytterligare sju dagar."

Förstår dock inte vad de menar att det tar några dagar att få provsvar så blir tiden kortare? Om man testar sig den dag 1 så är ju 7 dagar efter alltid 7 dagar efter det oavsett vilken dag provsvaret kommer? Hur menar de egentligen?
Att tiden man blir hemma som anhörig oftast inte börjar gälla förrän man får provsvaret, d v s när person 1 redan varit sjuk minst ett dygn, testat sig och sen fått svar så har det ju hunnit gå några dagar.
 
Enligt Folkhälsomyndigheten:

"Förhållningsreglerna för friska hushållskontakter gäller från datumet då den sjuke personen testat sig och sju dagar framåt. Eftersom det tar några dagar att få provsvar blir oftast tiden hemma kortare än sju dagar. Rutiner för om personer utan symtom i hushållet testas för covid-19 skiljer sig åt mellan regionerna. Efter att förhållningsreglerna har upphört bör alla i hushållet vara uppmärksamma på symtom samt minimera sina kontakter med andra i ytterligare sju dagar."

Förstår dock inte vad de menar att det tar några dagar att få provsvar så blir tiden kortare? Om man testar sig den dag 1 så är ju 7 dagar efter alltid 7 dagar efter det oavsett vilken dag provsvaret kommer? Hur menar de egentligen?
Fast vänta, får man alltså fortfarande gå till jobbet om man har en sjuk, positivtestad person i hushållet bara man väntar sju dagar efter testet? O_o
 
Det är helt uppenbart att folk rent ut sagt skiter fullständigt i restriktionerna. Var tvungen att åka buss idag och vi var 3 av ca 30 personer som använde munskydd. På vägen hem så var jag den enda som använde munskydd. Folk är egoistiska idioter helt enkelt för jag har svårt att tro att alla dessa människor jobbar inom vården och är vaccinerade. :(:( Bor i en region där munskydd är rekommenderat på alla tider.
Fast munskydd gäller väl alla, även de vaccinerade?
 
Fast munskydd gäller väl alla, även de vaccinerade?
Jo förvisso men på något sätt borde det ju vara lägre risk att de sprider smitta. Att den stora allmänheten kommer att följa några restriktioner när de blivit vaccinerade har jag noll tilltro till. Känner några som jobbar inom vården och blivit vaccinerade de har dock fortsatt att följa restriktionerna.
 
Fast det verkar vara väldigt olika på olika ställen. Vet flera 70+ i mammas närhet som fått vaccinet, fast de inte alls har samma behov. Vissa där även respektive fått. Medan andra (samma stad) som inte fått när respektive fått. Jag önskar bara att det var lite mer enligt reglerna (då skulle mamma vara vaccinerad redan), men nu är det mer slump om du fått kontakt med ”rätt” person och bokat in din respektive samtidigt.

Fast nä, det funkar inte så. Det finns regler och det handlar inte enbart om ålder utan även bakomliggande sjukdomar. Sen ja, det är människor som ska tolka regelverket och bland människor som ligger på gränsen sådan det göras olika tolkningar på olika ställen.

Jag blir så fruktansvärt irriterad när folk gnäller över att nu har hen blivit vaccinerad. Jag såg ett inlägg på Facebook där det stod att Jan Malmsjö och Marie Göransson nu fått sina första sprutor. I kommentarerna vimlade det av folk som tyckte att det var förjävligt att kändisar "gick före i kön". Som om de vet allt om parets sjukdomar och som om ålder på ca 90 år inte skulle vara riskgrupp nog.
 
Fast nä, det funkar inte så. Det finns regler och det handlar inte enbart om ålder utan även bakomliggande sjukdomar. Sen ja, det är människor som ska tolka regelverket och bland människor som ligger på gränsen sådan det göras olika tolkningar på olika ställen.

Jag blir så fruktansvärt irriterad när folk gnäller över att nu har hen blivit vaccinerad. Jag såg ett inlägg på Facebook där det stod att Jan Malmsjö och Marie Göransson nu fått sina första sprutor. I kommentarerna vimlade det av folk som tyckte att det var förjävligt att kändisar "gick före i kön". Som om de vet allt om parets sjukdomar och som om ålder på ca 90 år inte skulle vara riskgrupp nog.

Fast det är ju det jag skriver? Hade man följt reglerna hade mamma redan varit vaccinerad. Vilket gör mig ledsen. :(
 
på något sätt borde det ju vara lägre risk att de sprider smitta.

Från Folkhälsomyndigheten:
Vaccinationen skapar ett skydd mot allvarlig sjukdom. Efter vaccinationen bygger kroppens immunförsvar upp ett skydd mot covid-19. Men det är inte säkert att alla som vaccineras får ett heltäckande skydd. Detta gäller för alla vacciner, inte bara de mot covid-19. Men du löper ändå mindre risk att bli allvarligt sjuk. Studier pågår för att få reda på hur länge skyddet efter covid-19 vaccin varar och om påfyllnadsdoser kommer att behövas.

Vaccinationen mot covid-19 skyddar dig från att bli allvarligt sjuk. Men vaccinationens effekt på smittspridning har inte studerats i tillräcklig omfattning för att vi ska veta hur mycket vaccinationen bidrar till att stoppa smittan. Med nuvarande kunskap är det viktigt att vi använder alla tillgängliga åtgärder samtidigt.

För att bromsa smittspridningen behöver vi därför, under tiden som vaccinationerna pågår, fortsätta att följa de allmänna råden: stanna hemma vid symtom, håll avstånd till varandra och tvätta händerna ofta.

Från Läkemedelsverket:
Inget vaccin ger 100% skydd. Det årliga influensavaccinet har som jämförelse en skyddseffekt kring 60%.

Därför fortsätter vi inom vården med våra rutiner för skyddsutrustning. Och därför ska allmänheten fortsätta följa restriktioner, rekommendationer och sunt förnuft. Sprid gärna det.
 
Men alla inom samma priogrupp kan ju omöjligt vaccineras samtidigt? Några kommer alltid vaccineras först.
Inom gruppen 65+ står det att prioritering ska göras i åldersordning.
Blir så klart inte helt exakt, men bör i alla fall vara 80+ före 70- om det fungerar ok.

(Sen kan ju yngre personer vaccineras pga de ingår i en annan prioriterad grupp då varje 65åring behöver inte vara att reglerna inte följts)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 340
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp