Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste just att det idag (eller om det redan skett och det är eftersläpning) kommer att ges den miljonte dosen vaccin. Det är positivt tycker jag. Och i april kommer det förhoppningsvis börja anlända vaccindoser i miljonantal. Håller tummarna för det!
Det är också positivt att det verkar ha bra effekt med fallen inom äldreboenden osv.

Idag startar massvaccinationerna i var grannregion, 48.000 av 50.000 som erbjuds vaccin kommer att vaccineras till pa mandag kväll. Ska bli intressant att följa hur organisationen fungerar när sa manga ska vaccineras pa sa kort tid.

Jag är glad att vi har skolplikt och inte får hemskola efter att hört historier från USA....
Här i Österrike har vi inte skolplikt med undervisningsplik. De som undervisas hemma måste i slutet av varje läsår göra prov i alla ämnen för att följa upp sa att alla mål nås. Det verkar fungera bra och känns som ett bra alternativ för barn och ungdomar som av olika anledningar inte mår bra av att vara i en skolmiljö.

Idag har vi levt i en pandemi i exakt 1ar. Jag gick tillbaka och läste lite nyheter om vad som rapporterades den här veckan för exakt ett ar sen.
Den 8 mars är den sista dagen jag minns som en "normal dag", min dotters födelsedag och det var voltigetävling. Samma dag kom första rapporterna om smittade i Ischgl. Den här veckan för ett ar sen minns jag som den jobbigaste i den här pandemin, väldigt mkt oro och ryktesspridning. Den 16 mars kom första lockdownen. Den 13 mars var jag och storhandlade som varje fredag och jag minns vilken panikstämning det var i affären (var bundeskanzler har kritiserasts för att han da i början spred väldigt mkt panik genom sina tal).

Tänk om vi hade vetat da vad vi hade framför oss, även om det som var var Bundeskanzler sa som tur var inte stämde (än iaf), att vi alla skulle känna manga som dött av viruset.

Vad minns ni fran tiden för 1 ar sen?

Idag har vi levt i en pandemi i exakt 1ar. Jag gick tillbaka och läste lite nyheter om vad som rapporterades den här veckan för exakt ett ar sen.
Den 8 mars är den sista dagen jag minns som en "normal dag", min dotters födelsedag och det var voltigetävling. Samma dag kom första rapporterna om smittade i Ischgl. Den här veckan för ett ar sen minns jag som den jobbigaste i den här pandemin, väldigt mkt oro och ryktesspridning. Den 16 mars kom första lockdownen. Den 13 mars var jag och storhandlade som varje fredag och jag minns vilken panikstämning det var i affären (var bundeskanzler har kritiserasts för att han da i början spred väldigt mkt panik genom sina tal).

Tänk om vi hade vetat da vad vi hade framför oss, även om det som var var Bundeskanzler sa som tur var inte stämde (än iaf), att vi alla skulle känna manga som dött av viruset.

Jag hade redan börjat jobba hemma eftersom dottern var förkyld och hostade och fick inte gå till skolan. Jag älskade att jobba hemma och fick lite ångest över tanken att behöva återgå till kontoret! Jag och dottern gick in i vår lilla bubbla på dagarna när min man var på jobbet. Vi hade våra rutiner, hon sov länge men pluggade sen bra resten av dagen och fick mycket gjort. Nu känner jag inte samma ångest över att gå tillbaka till kontoret nån gång. Men det kan bero på att jag vet att jag inte kommer behöva vara där 5 dagar i veckan varje vecka. Hemmajobbandet kommer fortsätta till viss del även efter pandemin. Men för ett år sen älskade jag det och det gav mig en ro och ett lugn i kroppen att bara få vara hemma i min bubbla!! Jag stortrivdes! Visst var jag orolig ibland men inte så det tog över. Lugnet var större än oron, definitivt!

Haha, herregud. Läste en kort notis på aftonbladet, med ett referat från dt.se (som ligger under betalvägg) om en kvinna som haft att göra med en stollig läkare, trodde nästan inte att sånt förekom på riktigt!

"En kvinna i Ludvika som besökte företagshälsan fick råd av en läkare att inhalera det frätande ämnet väteperoxid samt information om konspirationsteorin att coronaviruset sprids via 5G-master, rapporterar dt.se.

Ett par dagar efter besöket på företagshälsan fick kvinnan också ett mejl från läkarens privata e-postadress med ytterligare konspirationsteorier om covid-19.

Kvinnan planerar att anmäla det hela till Inspektionen för vård och omsorg, skriver tidningen.

När tidningen konfronterar läkaren säger hen:

– Jag skiter i journalistik, jag skiter i politik, jag skiter i 1177."

Haha, herregud. Läste en kort notis på aftonbladet, med ett referat från dt.se (som ligger under betalvägg) om en kvinna som haft att göra med en stollig läkare, trodde nästan inte att sånt förekom på riktigt!

"En kvinna i Ludvika som besökte företagshälsan fick råd av en läkare att inhalera det frätande ämnet väteperoxid samt information om konspirationsteorin att coronaviruset sprids via 5G-master, rapporterar dt.se.

Ett par dagar efter besöket på företagshälsan fick kvinnan också ett mejl från läkarens privata e-postadress med ytterligare konspirationsteorier om covid-19.

Kvinnan planerar att anmäla det hela till Inspektionen för vård och omsorg, skriver tidningen.

När tidningen konfronterar läkaren säger hen:

– Jag skiter i journalistik, jag skiter i politik, jag skiter i 1177."
Låtet som att den läkaren "skiter i vetenskap", värst särskilt då medicinskvetenskap...

Minns inte så mycket tycker jag. Hade praktik i min utbildning, det pratades ju lite om Corona men inga avstånd eller nåt då.
Utbildningen var annars på distans, så då påverkade inte Corona min vardag.

Var tvungen att kika i min dagbok. Jag jobbade som vanligt två dagar hemifrån och tre dagar på kontoret. Minns att det redan då fanns anvisningar uppsatta för hur man skulle tvätta händerna, men inte mer än så. Det pratades lite om sjukdomen, men inte mer än att vi trodde att det skulle blåsa över. Tror det blev allvarligt först några veckor senare, då alla beordrades hemarbete från 1 april.

Precis nu för ett år sen började jag på min praktik. Jag skulle åka på en resa till Paris den här tiden också. Jag är så enormt tacksam över att jag fick komma på min praktik, det ledde nämligen till den anställning jag har idag.

För ett år sedan hade mina föräldrar precis åkt hem efter att ha varit här och hälsat på. Pappa skulle ha åkt ner till London för ett jobbmöte, men det blev inställt då en av de medverkande organisationerna hade fått ett utbrott av Covid på sitt huvudkontor. Pappa ställde alltså in Londonturen och stannade hos oss i ett dygn extra tills det fanns ett flyg som kunde ta honom hem.

I helgen som kommer är det ett år sedan jag var på en baby shower där 4 av 6 medverkande - inklusive den blivande mamman - sedan insjuknade i Covid (och eventuellt/förmodligen hade jag det också, dock utan särskilt mycket symptom). Känns helt vansinnigt att någon tyckte det var en bra idé att anordna en baby shower, på en bar dessutom! Som tur är gick det bra för alla, men ändå...

Jag kommer också ihåg att min kollega någon gång kring den här tiden berättade för mig att hon nyligen varit tvungen att sprita händerna vid ingången till en restaurang, och vi båda tyckte att det verkade väldigt överdrivet. Det fick vi ju äta upp om vi säger så... :angel:

För typ ett år sen skulle min kollega utomlands på semester i April, till Grekland eller så, så vi satt och pratade om att smittan inte borde komma varken dit eller hit. Och April var väl ingen fara, det var ju långt kvar!
Men de satt ändå i tankarna att boka om eller boka av, ifall att. Det var ju endel pengar trots allt.
De bokade om till September. Det kändes rimligt.

Sen blev ju Italien ett inferno..och sen kändes det som att det bara skenade.

Tänk vad lite man visste då!

Jag som är i riskgrupp har hållit mig i stort sett isolerad väldigt länge nu.
Har med tillförsikt sett fram emot vaccin. Fast förvissad om att prognoserna om vaccinationer skulle stämma.

Nu verkar det som alltfler regioner får revidera sina planer. Stup i ett kommer besked om färre levererade doser. Jag trodde att jag skulle få vaccin i februari-mars. Sedan i april och nu är jag tveksam till att få vaccinet före sommaren ens.

Jag som är i riskgrupp har hållit mig i stort sett isolerad väldigt länge nu.
Har med tillförsikt sett fram emot vaccin. Fast förvissad om att prognoserna om vaccinationer skulle stämma.

Nu verkar det som alltfler regioner får revidera sina planer. Stup i ett kommer besked om färre levererade doser. Jag trodde att jag skulle få vaccin i februari-mars. Sedan i april och nu är jag tveksam till att få vaccinet före sommaren ens.
Den här vågen av exportförbud verkar ställa till det rejält.
Börjar luta åt kasst egenintresse på bekostnad av den totala nyttan. Och drag av att stora mäktiga länder utnyttjar sin position :(

Begränsas inte ens till att bara vara det vaccin som tillverkas i landet. Befarades risk för brist på sådant som behövs för tillverkningen. Och någon ny produktion som enligt plan skulle skeppas till USA för att fyllas på flaska som man inte var säker på att de skulle släppa tillbaka igen.
(Kan iofs undra varför man från början ska behöva skeppa över Atlanten för buteljering och tillbaka igen. :confused: Men det är en annan fråga...)

Någon annan än jag som inte är förvånad över detta vaccindebacle? Jag hoppas att det kommer finnas självkritik hos myndigheterna efter pandemin så att det kommer ordentliga utvärderingar så att vi står bättre rustade inför nästa pandemi. Kanske lära av andra länder? Israels vaccinering och Taiwans snabba agerande redan förra året. Jag är mindre hoppfull om det. Ett ord prestige.

Någon annan än jag som inte är förvånad över detta vaccindebacle? Jag hoppas att det kommer finnas självkritik hos myndigheterna efter pandemin så att det kommer ordentliga utvärderingar så att vi står bättre rustade inför nästa pandemi. Kanske lära av andra länder? Israels vaccinering och Taiwans snabba agerande redan förra året. Jag är mindre hoppfull om det. Ett ord prestige.

Vad är vaccindebaclet? Att tillverkarna har svårt med produktionen? Att godkännanden har snabbats på? Att EU tagit beslut om att köpa in mängder av vaccin supersnabbt? Att vi delar med oss av vaccin till andra länder?

Använder vi inte doserna i den takt de kommer?

Vilka myndigheter avser du främst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 344
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka