Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag tror mer vi ska titta på hur många som dött och antalet smittade. Nu är det så få så skillnaden är förmodligen slumpartad, men antalet fall har mycket att göra med hur många man testar och vilka grupper.
Du menar "på hur många som dött i stället för antalet smittade"..?
I så fall håller jag absolut med om det.

Antal döda har en så mycket bättre statistisk noggrannhet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Finns det någon annan väg ur denna pandemi än flockimmunitet? Viruset lär väl inte försvinna bara för att vi isolerar en hel befolkning?
Om man verkligen skulle lyckas med isoleringen så antar jag att viruset kan ebba ut av sig självt. Men det känns inte så troligt.
Antingen måste vi få immunitet via smitta eller om man hittar ett vaccin.
 
Jag börjar faktisk tro mer och mer på den svenska metoden. Eller så har jag bara accepterat att viruset är här för att stanna i minst ett år och jag förmodligen själv kommer bli smittad. Känner mig i dagsläget inte så orolig utan vill mest att allt ska återgå till det normala ute i samhället snart
Jag känner själv också en avtrubbning, men samtidigt har vi i Sverige bara precis sett den absoluta början på svårigheterna om inte spridningen begränsas och fås under kontroll. "Den svenska metoden" som du kallar den är i mina ögon inte svensk utan en myndighets gambling med Sveriges befolkning som insats, en myndighet som hitintills har haft fel i stort sett i samtliga uttalanden de gjort. Ett scenario med en flockimmunitet som mål där en stor del av befolkningen smittas under en relativt kort tid skulle bli ett skräckscenario där sjukvården kollapsar och med stor sannolikhet ge en mortalitet långt högre än vi sett hitintills i något land. Gör räkneexperimentet med flockimmunitet utifrån smittspridning och inte vaccin, vilket innebär att någonstans mellan 6-8 miljoner svenskar måste bli smittade innan spridningen upphör, och hur många svårt sjuka och döda det skulle innebära, det scenariot är inte en möjlig väg att gå.
 
Om man verkligen skulle lyckas med isoleringen så antar jag att viruset kan ebba ut av sig självt. Men det känns inte så troligt.
Antingen måste vi få immunitet via smitta eller om man hittar ett vaccin.

Isoleringen måste nog vara ganska långvarig i så fall och det tror jag blir väldigt svårt att upprätthålla. Två veckor borde ju inte räcka?
 
Jag jobbar i en kedja som nu också måste gå ut och varsla ett stort antal anställda, jag ligger rätt illa till. Det är här den stora skadan kommer ske, inte i antalet smittade eller sjuka. Kultur- och näringsliv tar en så enormt stor smäll nu. Jag skulle vilja äta alla mina mål på olika fik och restauranger varje dag för att inte hela stadskärnan ska gå under lagom tills folk vågar sig ut i vårvärmen! :(
 
Jag känner själv också en avtrubbning, men samtidigt har vi i Sverige bara precis sett den absoluta början på svårigheterna om inte spridningen begränsas och fås under kontroll. "Den svenska metoden" som du kallar den är i mina ögon inte svensk utan en myndighets gambling med Sveriges befolkning som insats, en myndighet som hitintills har haft fel i stort sett i samtliga uttalanden de gjort. Ett scenario med en flockimmunitet som mål där en stor del av befolkningen smittas under en relativt kort tid skulle bli ett skräckscenario där sjukvården kollapsar och med stor sannolikhet ge en mortalitet långt högre än vi sett hitintills i något land. Gör räkneexperimentet med flockimmunitet utifrån smittspridning och inte vaccin, vilket innebär att någonstans mellan 6-8 miljoner svenskar måste bli smittade innan spridningen upphör, och hur många svårt sjuka och döda det skulle innebära, det scenariot är inte en möjlig väg att gå.
Jag tror man räknar på 5-6 miljoner i och för sig men teorierna varierar där antar jag. Smittspridningen kommer inte att upphöra förrän nästan alla är immuna men minskar. Vi har typ flockimmunitet när det gäller influensa, ofta även nya flunsor då de påminner om varandra och immunförsvaret reagerar, men kanske inte optimalt och så har vi vaccin

Men många immuna sprids smittan snabbare och är lättare att isolera.

Sen lär vi förr eller senare få fram ett vaccin och kanske även någon from av antibiotika. Normalt tar det flera år med vaccin men jag antar att man gör allt för att forcera testningen.
 
Tack och lov gäller det inte förskolor och skola än!
Men jag antar att personlig assistans inte kommer räknas om vanliga vårdyrken så när det väl kommer blir det nog inte så roligt.
 
Jag jobbar halvtid på universitetet här och de håller på för fullt att förbereda för distansundervisning. Men det är ju inte så enkelt som att eleverna bara stannar hemma, det är mycket jobb som krävs för att planera om pågående kurser. För att inte tala om examinationsformer!
 
Kan du förtydliga?
Jag misstänker att personlig assistans inte räknas in i sjukvårdspersonal eller i samhällsviktiga funktioner.
Vi brukar aldrig räknas upp i officiella sammanhang som det iaf - så därför misstänker jag att vi inte kommer få barnomsorg som dessa yrken om man stänger förskola och grundskola.

Men det är som sagt min gissning. Jag blir jublande glad om vi räknas som det, för det innebär att jag slipper dra lasset för mina kollegor med barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 998
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 213
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 890
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp