Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar halvtid på universitetet här och de håller på för fullt att förbereda för distansundervisning. Men det är ju inte så enkelt som att eleverna bara stannar hemma, det är mycket jobb som krävs för att planera om pågående kurser. För att inte tala om examinationsformer!
Min syster är univ. lärare. De hade hade börjat förbereda för distansseminarier redan förra veckan, tyckte jag hon skrev.
 
Jag misstänker att personlig assistans inte räknas in i sjukvårdspersonal eller i samhällsviktiga funktioner.
Vi brukar aldrig räknas upp i officiella sammanhang som det iaf - så därför misstänker jag att vi inte kommer få barnomsorg som dessa yrken om man stänger förskola och grundskola.

Men det är som sagt min gissning. Jag blir jublande glad om vi räknas som det, för det innebär att jag slipper dra lasset för mina kollegor med barn.
Finns många jobb som man inte kan skippa hursom. Som nog inte kvalificerar sig till att få barnomsorg om det stängs ned. Tänker då på tex. Bönder och djurskötare. Där djuren är beroende av att folk sköter om dom. Inget jobb man kan dra med ungarna till heller.
 
Jag misstänker att personlig assistans inte räknas in i sjukvårdspersonal eller i samhällsviktiga funktioner.
Vi brukar aldrig räknas upp i officiella sammanhang som det iaf - så därför misstänker jag att vi inte kommer få barnomsorg som dessa yrken om man stänger förskola och grundskola.

Men det är som sagt min gissning. Jag blir jublande glad om vi räknas som det, för det innebär att jag slipper dra lasset för mina kollegor med barn.
Nyamko Sabuni sa alldeles nyss på TV4 att de som har personlig assistans måste få fortsätta ha det, så det verkar som om de tänkt på den saken också.
 
Jag funderar på om man skulle kunna frigöra fler sjuksköterskor om man tex ger dem möjlighet att avbryta föräldrarledighet där den andra parten kan vara hemma och få 100% ersättning istället för 80% som det är nu.

Har en vän som är just sjuksköterska och är mammaledig, pappan tjänar mer och är därför den som jobbar.
 
Jag misstänker att personlig assistans inte räknas in i sjukvårdspersonal eller i samhällsviktiga funktioner.
Vi brukar aldrig räknas upp i officiella sammanhang som det iaf - så därför misstänker jag att vi inte kommer få barnomsorg som dessa yrken om man stänger förskola och grundskola.

Men det är som sagt min gissning. Jag blir jublande glad om vi räknas som det, för det innebär att jag slipper dra lasset för mina kollegor med barn.

Tack! Kände att jag egentligen inte hade koll på vad det handlade om. Personlig assistans är ju extremt utsatt. Om min brukare blir sjuk, men inte allvarligt sjuk, hur gör man då? Jag är enda av ordinarie assistenter som inte har barn eller sambo att ta hänsyn till. Hur löser man ens en sådan situation?
 
Jag tror för de mindre barnen att det kanske skulle vara bra att kunna erbjuda distans eller att de får med sig material. Så kan de familjer som vill och kan stanna hemma. På så sätt kan man också minska trycket på smittan i skolorna och man behöver inte stänga ner.
I dotterns skola är de redan "duktiga" och nästan hälften av eleverna är hemma. Detta för lite snor eller hosta som alla kids har så här års...
 
I dotterns skola är de redan "duktiga" och nästan hälften av eleverna är hemma. Detta för lite snor eller hosta som alla kids har så här års...
Jo det är ju rekommendationen om man har några som helst symtom. Men är de inte sjuka skall de ju vara där för skolplikten. Och alla föräldrar som härjar om att skolorna borde stängas ned kan ju lugnas om även friska kan vara hemma.
 
I dotterns skola är de redan "duktiga" och nästan hälften av eleverna är hemma. Detta för lite snor eller hosta som alla kids har så här års...

Dotterns förskola är 4 st totalt som samarbetar i området och tydligen har de nu 6 st pedagoger hemma. 2 st på dotterns förskola så de får låna pedagoger av varandra. De råder nu alla föräldrar som kan ha barnen hemma att avlasta för personalen. Alla 15-timmarsbarn har skickats hem.
 
Dotterns förskola är 4 st totalt som samarbetar i området och tydligen har de nu 6 st pedagoger hemma. 2 st på dotterns förskola så de får låna pedagoger av varandra. De råder nu alla föräldrar som kan ha barnen hemma att avlasta för personalen. Alla 15-timmarsbarn har skickats hem.
Jag förstår bara inte hur jag ska kunna studera min universitetsutbildning online med barn hemma... Just nu är det en bra period utan undervisning, men när nästa kurs börjar är jag körd.
 
Jag jobbar i en kedja som nu också måste gå ut och varsla ett stort antal anställda, jag ligger rätt illa till. Det är här den stora skadan kommer ske, inte i antalet smittade eller sjuka. Kultur- och näringsliv tar en så enormt stor smäll nu. Jag skulle vilja äta alla mina mål på olika fik och restauranger varje dag för att inte hela stadskärnan ska gå under lagom tills folk vågar sig ut i vårvärmen! :(
Håller med och det är (väldigt) oroande på sikt.

Varsel även i företaget jag jobbar (restaurang) men om jag är drabbad eller ej vet jag inte. 😞
 
Jag funderar på om man skulle kunna frigöra fler sjuksköterskor om man tex ger dem möjlighet att avbryta föräldrarledighet där den andra parten kan vara hemma och få 100% ersättning istället för 80% som det är nu.

Har en vän som är just sjuksköterska och är mammaledig, pappan tjänar mer och är därför den som jobbar.

Har också funderat över det här. Majoriteten av barnen bör ju ändå ha två föräldrar i någon utsträckning, och att båda dessa skulle jobba inom vården kan ju ändå inte vara det vanligaste?
Kanske kan det komma något gott ur det, typ att fäder får vara hemma mera med sina barn🙃 (eftersom vården är så kvinnodominerad).
 
@SiZo jag såg din fråga redan igår men var också så djävulskt trött då.

Direktiven ändras tycket jag så fort i och med spridningen nu:
Men iaf:
- följer Storbritanniens strategi mer än övriga.
- skydda de äldre. Inte besöka äldre. De ska inte gå och handla mm. De över 70 år.
- sjuk stanna hemma plus 2 dagar till.
- visning av kurva många smittade fort vs lika många smittade under en längre tid.

Vad var det mer? Ja en massa men detta var de jag tyckte var lite oklara innan men blev tydligare.

Sedan det kommer bli värre innan det vänder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 019
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 230
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 907
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp