Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
1584438717289.png
 
Helt värdelöst att följa strömmen och börja stänga skolor på löpande band.
Ja, med tanke på att den stora faran för den stora massan med tanke den här pandamim är risken att viktiga samhällsfunktioner sätts ur spel så känns det direkt kontraproduktivt om de stänger förskolor och grundskolor...
Känns som man viker sig för att folk inte ska få (mer) panik och inte det logiska...
 
Jag förstår bara inte hur jag ska kunna studera min universitetsutbildning online med barn hemma... Just nu är det en bra period utan undervisning, men när nästa kurs börjar är jag körd.
Vi vet ju inte än om/när skolorna för små barn stänger och hur man kommer lösa barnomsorgen då. Får lita på att det skapas någon rimlig lösning!
 
Jag kan ju säga att helt plötsligt har den hosta jag dragit med i 7 år blivit uppmärksammad av de flesta!!
Annars är det ingen lagt märke till detta, trots att jag ofta hostar typ upp lungorna. Detta efter en luftrörskatarr för lika många år sedan, som ju inte behandlades längre.
 
Har också funderat över det här. Majoriteten av barnen bör ju ändå ha två föräldrar i någon utsträckning, och att båda dessa skulle jobba inom vården kan ju ändå inte vara det vanligaste?
Kanske kan det komma något gott ur det, typ att fäder får vara hemma mera med sina barn🙃 (eftersom vården är så kvinnodominerad).
Det har redan kommit något gott av det! Kina har förbjudit att äta hund och katt, och jag såg på en osäker källa att "wild life market" skulle förbjudas med. Det var dock en clickbait sida, så mkt osäker om det stämmer. Men OM det stämmer så är det ju jättebra!

Men ja, skulle man kunna få fäder att vara hemma mer så vore det ju verkligen ett steg i rätt riktning om du frågar mig!
 
Jag kan ju säga att helt plötsligt har den hosta jag dragit med i 7 år blivit uppmärksammad av de flesta!!
Annars är det ingen lagt märke till detta, trots att jag ofta hostar typ upp lungorna. Detta efter en luftrörskatarr för lika många år sedan, som ju inte behandlades längre.

Jag har också ofta lite småhosta, vågar knappt gå på affärn, jag vet ju att det är långvarig hosta men vad säger de andra som handlar?
 
Så lättad nu. Äntligen nådde jag fram till föräldrarna och de har lovat att hålla sig hemma samt inte vara med barnbarnen (vi får väl se om de kan hålla sig...). Det som gjorde susen var min förklaring att vi öht inte vet ifall det finns smitta eller inte i staden de bor i, för ingen provtas längre om den inte är jättesjuk.

Att jag dessutom bestämt mig för att inte hoppa mer, trots att både jag och hästen älskar det, tror jag gjorde stort intryck på mamma. Jag förklarade att vi alla måste göra uppoffringar och att det i förlängningen kan leda till att det finns ett vaccin innan hon blir sjuk. För sjuk tror jag det är stor risk att de blir annars och även om hon förmodligen kommer överleva, så är det aldrig trevligt att vara inlagd på sjukhus.

Hoppas nu att de gör som de sagt och låter mina syskon handla åt dem.
 
Finns det någon annan väg ur denna pandemi än flockimmunitet? Viruset lär väl inte försvinna bara för att vi isolerar en hel befolkning?
Alldeles rätt!

Vi måste uppnå en tillräckligt stor flockimmunitet, precis som vi fått genom att "flocken" haft de andra influensorna.

Den här influensan kommer att ingå i de sjukdomar som rör sig i samhället, och som man råkar få någon gång ibland.
 
Håller också med om att den svenska metoden kan vara smart. Norge har ca lika många smittade med mindre invånare dvs en högre spridning. Varför förstår jag inte men här var dom ju väldigt snabba på att stänga ner mycket. Kanske är det av den principen att ju mindre som man får lov att göra desto fler tänjer på gränsen. Tror svenskar överlag varit väldigt duktiga på att inte själva sprida smittan iaf :)

Men alltså, vi testar ju nästan inga alls. Vi testar bara de som är så dåliga att de söker vård. Tidigare studier visade på att minst 80 % av alla har lindriga symtom, så du kan räkna med att för varje bekräftat fall finns minst 8-10 obekräftade. Jag vet ingenting om hur Norge testar, men det går inte att jämföra länder mot varandra. Testrutiner, öppenhet kring siffror osv spelar roll. Vem tror på att turkiet bara har en handfull bekräftade fall när alla omgivande länder har betydligt mer, exempelvis?
 
Jag tror man räknar på 5-6 miljoner i och för sig men teorierna varierar där antar jag. Smittspridningen kommer inte att upphöra förrän nästan alla är immuna men minskar. Vi har typ flockimmunitet när det gäller influensa, ofta även nya flunsor då de påminner om varandra och immunförsvaret reagerar, men kanske inte optimalt och så har vi vaccin

Men många immuna sprids smittan snabbare och är lättare att isolera.

Sen lär vi förr eller senare få fram ett vaccin och kanske även någon from av antibiotika. Normalt tar det flera år med vaccin men jag antar att man gör allt för att forcera testningen.
Antibiotika fungerar inte på virus. Det fungerar på bakterier.
Så det är vaccin eller något slags antiviralt som behövs

Corona är virus.

Jag är säker på att du har koll på det egentligen (och råkade skriva fel), men eftersom alla inte har det, och antibiotika resistens är ett jättestort problem, så påpekar jag detta.

Knapplån:

Antiviralt förresten...

Är det kanske antiviralt på nätet = sociala medier som vi behöver allra mest?
 
På barnets förskola är det glest mellan barnen nu. Min unge gillar det, han tycker det är lite trångt i ibland.

Han var sjuk för två veckor sedan så lär inte behöva skickas hem inom överskådlig tid och jag har nog snart besegrat den bacillen.

Hoppas jag.
 
Men alltså, vi testar ju nästan inga alls. Vi testar bara de som är så dåliga att de söker vård. Tidigare studier visade på att minst 80 % av alla har lindriga symtom, så du kan räkna med att för varje bekräftat fall finns minst 8-10 obekräftade. Jag vet ingenting om hur Norge testar, men det går inte att jämföra länder mot varandra. Testrutiner, öppenhet kring siffror osv spelar roll. Vem tror på att turkiet bara har en handfull bekräftade fall när alla omgivande länder har betydligt mer, exempelvis?
...Eller Ryssland som också endast rapporterar ett fåtal fall...
 
Alldeles rätt!

Vi måste uppnå en tillräckligt stor flockimmunitet, precis som vi fått genom att "flocken" haft de andra influensorna.

Den här influensan kommer att ingå i de sjukdomar som rör sig i samhället, och som man råkar få någon gång ibland.
lägger till
Det viktiga nu är egentligen att sprida ut sjukdomsfallen så att sjukvården hinner ta emot alla som behöver hjälpen.
Den engelska läkarens film, som delats flera gånger, förklarar varför på ett bra sätt.
 
Finns många jobb som man inte kan skippa hursom. Som nog inte kvalificerar sig till att få barnomsorg om det stängs ned. Tänker då på tex. Bönder och djurskötare. Där djuren är beroende av att folk sköter om dom. Inget jobb man kan dra med ungarna till heller.
Utan bönder - ingen mat.

Utan livsmedelsarbetare (i vid bemärkelse) - ingen mat

Utan transportarbetare - ingen matdistribution

Utan "affärsbiträden" - ingen mat

Att stänga skolor och förskolor = Hjärndött.
 
Helt värdelöst att följa strömmen och börja stänga skolor på löpande band.

Sverige tycks inte direkt ogenomtänkt följa strömmen. FHM motiverade beslutet att övergå till distansundervisning för gymnasiet, högskola och vuxenutbildning med att dessa utbildingformer har ett större geografiskt upptagningsområde, vilket innebär en större rörelse av människor, dessutom handlar det om elever utan behov av omsorg. Verkar vara väl avvägt alltså och inte bara något politiskt beslut för att massan skriker, då hade vi nog sett skolstängningar redan förra veckan. ;) Vilken strategi som är värdelös och inte återstår ju att se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 424
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Hemmet Förra tråden passerade 2000 inlägg så nu är det dags att byta tråd. Hoppas det för med sig större lycka i budgivningarna för @Voeux, mig...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
105 618
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 339
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp